Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sanoisin että useimmissa ihmisissä on jotain kontrolloivia, manipuloivia tai muuten häikäilemättömiä piirteitä, myös tyypeissä jotka ovat muuten kilttejä, empaattisia ja välittävät syvästi muista ja usein myös ujoissa "nössöissä". En siis ihmettele ihmisiä, jotka näkevät näitä piirteitä myös Bojanissa tai Kärtsässä. Heissä voi hyvin olla sellaisiakin piirteitä ilman, että se tekee heistä "pahiksia" tai tarkoittaa, etteivät hyvät piirteet olisi todellisia.

Mutta ketään ei tosiaan tarvitse alkaa syytellä tai haukkua.
 
vierailija
En halua kenestäkään pahista, kun ei sellaista tässä ole. Mutta olen samaa mieltä, että B:ssa on myös pelurimainen puoli. B tiedostaa selvästi vetovoimansa ja osaa käyttää sitä hyväkseen niin halutessaan sekä uran luomisessa että varmasti yksityiselämässään. Eikä siinä mitään pahaa ole.
On täysin eri asia olla päättäväinen ja tietää mitä urallaan tahtoo, sekä ilkikurisen flirtti tai sitten peluri. Peluri viittaa siihen että ei välitä muista tai käyttää muita hyväkseen ja sitä hänessä ei ole pisaraakaan. Kärtsäkin on sanonut että Bojanilla on hyvä sydän ja sen näkee kyllä hänestä.
 
vierailija
No kaikkea muuta, jos ajattelet noin, luulen että et ole oikeasti ns. tutustunut persoonaan paremmin, eli kuunnellut haastatteluja ja seurannut enemmän. Hänessä on sellaista humoristista ilkikurisuutta (ihana piirre oikeasti), mikä on helppo sekottaa pelurimaisuuteen, jos ei ole enempää juttujaan kuunnellut. Mutta kun enemmän kuuntelee mitä hän sanoo, niin olen sitä mieltä että hän on pohjimmiltaan tosi lämmin sielu ja kypsyyttä on enemmän kuin monella edes vanhana. Välillä (onneksi harvemmin) näkee näitä pelurimielipiteitä, ja silloin tulee mieleen että on otettu oma ennakko-oletus, eikä ole jaksettu seurata enempää, tai sitten englannin kieli ei ole kovin vahva (jotkut on kertoneet näin itse), ja siksikään ei päästä ihan sisälle siihen persoonaan mikä esim. haastatteluissa nousee esiin. Ei siihen mielestäni sitä kieltä välttämättä tarvitakaan, muutenkin voi seurata mutta helposti sellainen voi rajoittaa, niin että seuraaminen jää vähemmälle. En tiedä juuri sinusta, joka kommentin lähetit, mutta sellainen fiilis joistakin kommenteista tulee. Ja ei, en tykkää ajatuksesta, että pitäisi etsiä jotain pahista tässä keskustelussa kenestäkään.
Olen eri, mutta minulla on edellisen kanssa vähän samanlainen mielipide. Olen seurannut B:ta paljon ja olen asunut englanninkielisessä maassa, joten kieli ei ole ongelma. Tuo pelurimaisuus tai ehkä sille on joku parempikin termi, käyttäisin itse ehkä omien vahvuuksien suunnitelmallinen hyödyntäminen omaksi parhaaksi, ei ole mielestäni negatiivinen asia. Tykkään B:sta ja hän on lahjakas ja mukava. Mutta myös tosi kunnianhimoinen.
 
vierailija
En näe ollenkaan tuota, varmaan suurimman osan mielestä K ei ole mihinkään syyllinen, molemmista tykätään täällä. Ja B on kaikkea muuta kuin nössykkä, tunteellisuus kertoo inhimillisyydestä ja lämpimästä luonteesta ja tunteiden näyttäminen rohkeudesta. En ymmärrä tuota näkemystä ollenkaan.
Et sitten nähtävästi lue näitä ketjuja kovinkaan aktiivisesti. Ne roolit, joihin B ja K on istutettu ovat todella epäinhimillisiä ja vastenmielisiä. Ihan ohiksena totean tämän.
 
vierailija
Olen eri, mutta minulla on edellisen kanssa vähän samanlainen mielipide. Olen seurannut B:ta paljon ja olen asunut englanninkielisessä maassa, joten kieli ei ole ongelma. Tuo pelurimaisuus tai ehkä sille on joku parempikin termi, käyttäisin itse ehkä omien vahvuuksien suunnitelmallinen hyödyntäminen omaksi parhaaksi, ei ole mielestäni negatiivinen asia. Tykkään B:sta ja hän on lahjakas ja mukava. Mutta myös tosi kunnianhimoinen.
Se, että on kunnianhimoinen omalla urallaan tai päättäväinen ja ehkä vaativakin itselleen, ei ole ollenkaan sama asia, kuin olla peluri. Peluri viittaa siihen että pelaa muilla ihmisillä, se on täysin eri asia.
 
vierailija
Kaikenlaista yksittäistä kommenttia varmaan löytyy (ei ehdi millään ihan kaikkea lukemaan päivittäin) ja keskustelua tapahtumista, mutta kokonaisuudessaan näkisin että molemmista heistä tykätään täällä kovasti ja toivotaan kaikkea hyvää heille.
Varmasti suurin osa tykkääkin, mutta aikuiset ihmiset voisivat silti miettiä näillä palstoilla tapaansa ilmaista asioita. Sitä voi myös tulla sokeaksi omille näkemyksilleen ja tavoilleen. K ja B ovat oikeita ihmisiä, eikä mitään sätkynukkeja, joihin voi projisoida omia pettymyksiään.
 
vierailija
Se, että on kunnianhimoinen omalla urallaan tai päättäväinen ja ehkä vaativakin itselleen, ei ole ollenkaan sama asia, kuin olla peluri. Peluri viittaa siihen että pelaa muilla ihmisillä, se on täysin eri asia.
Lisään vielä että verkostoituminen ei ole pelaamista, joka alalla verkostoidutaan, joillain vielä maantieteellisesti laajemmin kuin toisilla. Verkostoitumista on sekin, kun vaikka sairaanhoitaja tapaa työpaikassaan ihmisiä ja kun nämä ihmiset vaihtavat työpaikkaa, saattaa hänellä itselläänkin tulla tilaisuus päästä johonkin toiseen paikkaan mieleisempiin tehtäviin, kun on jo valmiiksi tuttavia siellä. On ihan luonnollista, että sellainen sosiaalinen ihminen kuin Bojan verkostoituu, hän on energinen ja mukava ja ihmiset tykkäävät hänestä, niin kuin hänkin selvästi ystävistään.
 
vierailija
Varmasti suurin osa tykkääkin, mutta aikuiset ihmiset voisivat silti miettiä näillä palstoilla tapaansa ilmaista asioita. Sitä voi myös tulla sokeaksi omille näkemyksilleen ja tavoilleen. K ja B ovat oikeita ihmisiä, eikä mitään sätkynukkeja, joihin voi projisoida omia pettymyksiään.
Minäkään en hyväksy mitään haukkumista, halusin vain sanoa, että minulla on sellainen kuva että molemmat ovat oikeasti tosi tykättyjä täällä, kun lukee keskustelua yhtään pidemmällä aikavälillä.
 
vierailija
Mä näen tän niin, että Bojanilla olis kaikki edellytykset olla manipuloiva ja peluri, älykäs ja sosiaalisesti hyvin taitava kun on, myös ulkoiset avut tukisivat tätä. Ja varmasti hän pystyy käyttämään sosiaalisuuttaan ja taitojaan määrätietoisessa uransa edistämisessä.

Persoonana kuitenkin tulee vaikutelma hyvin lämpimästä, herkästä, reflektoivasta, muut huomioon ottavasta ja eettisesti toimivasta, ikäisekseen kypsästä henkilöstä.

Ja täydellisyyttäkö muka ei ole olemassa? 😄 No, ehkä sitä pukeutumista vois vähän kohentaa.
 
vierailija
Minäkään en hyväksy mitään haukkumista, halusin vain sanoa, että minulla on sellainen kuva että molemmat ovat oikeasti tosi tykättyjä täällä, kun lukee keskustelua yhtään pidemmällä aikavälillä.
Jokaisella Bojanin/Joksujen Suomen-matkalla on tuntunut käynnistyvän jokin Kärtsän haukkuminen, Rautalammista alkaen, joihin sitten usein palataan vielä.
 
vierailija
Yritän vähän analysoida ja selvittää (lähinnä ehkä itselleni) miksi K/B on minulle tärkeä. Kaikki ajatukset, jotka itselläni liittyvät K/B:hen muodostavat melko rönsyilevän, jopa puutarhamaisen (if you will), kokonaisuuden. Löydän sieltä kuitenkin joitakin pääteemoja.

Ensimmäinen syy liittyy K/B:n tapaamisen ajoitukseen ja omaan elämäntilanteeseen. K/B muodostui minulle merkitykselliseksi heti Viisujen jälkeen, kun näin materiaalia heidän yhdessäolostaan. Näin ’Loverpoolin’ treffit, saunarekkahölmöilyt ja molemmat höpöttämässä toisistaan suut virneessä. Seurasin tätä kaikkea ruudun välityksellä, lähes reaaliajassa, samaan aikaan kun itse elin stressaavaa elämänvaihetta, ja kaikki muu mitä samalta ruudulta näkyi, oli sotauutisia, diktaattoreita, lamaa, kaikkea ahdistavaa ja pelottavaa. Kontrasti oli valtavan suuri. Näin heissä Hyvää, ja tunsin sen leviävän myös itseeni. Ajatukseni virkistyivät, kehoni tuntui olevan enemmän elossa. Kun näin viisujen jälkeisen käytäväkävelyn, tunsin heidän olevan ihastuneita toisiinsa. Ja vaikka yritin aluksi laittaa vastaan, ihastumisen tunne levisi myös itseeni.

Näin jotakin kaunista, jonka toivoin jatkuvan. Sitten Bojan saapui Suomeen ja toiveeni toteutui. Tunnemyrsky oli valtava. Toinen syy, miksi K/B muodostui tärkeäksi, olikin se, että elin (ja elän) tätä kaikkea niin voimakkaasti tunteilla mukana. Yhteiskunta arvostaa rationaalisuutta, siinä missä tunteilua ja haaveilua pidetään heikkoutena. Olikin vapauttavaa, ihanaa ja kiihottavalla tavalla pelottavaa kellua tunteissa ja upota fantasioimaan. K/B toimivat polttoaineena, joka sai mielikuvituksen ja tunteet kehräämään.

Ficit ovat täynnä mielikuvituksen ilotulitusta. Fantasioinnin ja ficcien lukemisen myötä heräsi ajatusprosesseja siitä, mitä haluan parisuhteelta, millaisista ihmisistä olen kiinnostunut, millaista läheisyyttä haluan. Aloin pohdiskella teemoja, jotka olivat olleet piilossa. Kolmas syy onkin se, että K/B opettivat minulle uusia asioita itsestäni. K/B mahdollistivat turvallisen tavan tarkastella omia rajojaan ja tarpeitaan.

Viime viikon sunnuntaina Kulttuuritalolla katselin Bojania lavalla ja olin tietoinen K:sta katsomossa. Seisoin heidän välissään, todellisuus ja fantasia käsi kädessä, erillisinä olentoina toinen toisilleen hymyillen. Olin kiitollinen, vajavainen ihminen. Ihminen, joka näkee K/B:n välisen Hyvän, ja tietää ettei voi siihen vaikuttaa, vaikka se sattuu. Joka pyrkii irrottamaan kontrollista ja samalla kontrolloimaan omien haaveiden kautta.

Sain yleisön jäseneltä paperiperhosen. Kun 200 paperiperhosta nostettiin ylös, ei kukaan meistä, ei K tai B, ajatellut niitä paperina – ne olivat tanssivia perhosia. Näky oli koskettava. Mitä meistä ihmisistä jäisi jäljelle, jos luopuisimme omista haaveistamme ja tunteistamme? Ei mitään, olisimme pelkkiä koneita.

Tunteet, mielikuvitus, itsetuntemus. Ihmisen rakennuspalikoita. Ehkä K/B ovatkin minulle tärkeitä, koska ovat inhimillisiä ja koska muistuttavat siitä, että minäkin olen inhimillinen.

-🌿
Kiitos 💙❤💚🥹!
 
vierailija
Mä näen tän niin, että Bojanilla olis kaikki edellytykset olla manipuloiva ja peluri, älykäs ja sosiaalisesti hyvin taitava kun on, myös ulkoiset avut tukisivat tätä. Ja varmasti hän pystyy käyttämään sosiaalisuuttaan ja taitojaan määrätietoisessa uransa edistämisessä.

Persoonana kuitenkin tulee vaikutelma hyvin lämpimästä, herkästä, reflektoivasta, muut huomioon ottavasta ja eettisesti toimivasta, ikäisekseen kypsästä henkilöstä.

Ja täydellisyyttäkö muka ei ole olemassa? No, ehkä sitä pukeutumista vois vähän kohentaa.
Kyllä, näin juuri! ❤❤❤ Ja joo, ehkä nämä uusimmat keikka-asut voisi jättää vapaa-ajalle ja lavalle sitten jotain muuta, jos tosiaan pitää jotain korjattavaa keksiä. 😄
 
vierailija
Mä näen tän niin, että Bojanilla olis kaikki edellytykset olla manipuloiva ja peluri, älykäs ja sosiaalisesti hyvin taitava kun on, myös ulkoiset avut tukisivat tätä. Ja varmasti hän pystyy käyttämään sosiaalisuuttaan ja taitojaan määrätietoisessa uransa edistämisessä.

Persoonana kuitenkin tulee vaikutelma hyvin lämpimästä, herkästä, reflektoivasta, muut huomioon ottavasta ja eettisesti toimivasta, ikäisekseen kypsästä henkilöstä.

Ja täydellisyyttäkö muka ei ole olemassa? No, ehkä sitä pukeutumista vois vähän kohentaa.
Ei täydellistä ihmistä tosiaan ole, eikä ketään kannata nostaa jalustalle. Mutta tässä se ongelma taitaa olla, että B:hen ollaan niin ihastuneita, että hänessä ei haluta nähdä mitään vikaa ja siksi ne toteutumattomista haaveista tulleet negatiiviset tunteet kasataan yksin K:n niskaan.
 
vierailija
Ei täydellistä ihmistä tosiaan ole, eikä ketään kannata nostaa jalustalle. Mutta tässä se ongelma taitaa olla, että B:hen ollaan niin ihastuneita, että hänessä ei haluta nähdä mitään vikaa ja siksi ne toteutumattomista haaveista tulleet negatiiviset tunteet kasataan yksin K:n niskaan.
Huumoriahan tuo loppu tuosta täydellisyydestä selvästi oli. Vaikkei kukaan ole oikeasti täydellinen, niin onhan hän aivan upea pakkaus. Tärkeintä on kuitenkin tuo toisen kappaleen sisältö, eli lämmin ja fiksu luonne. Miksi hänessä pitäisi erityisesti väen vängällä nähdä jotain vikaa, en ymmärrä?
 
vierailija
Ei täydellistä ihmistä tosiaan ole, eikä ketään kannata nostaa jalustalle. Mutta tässä se ongelma taitaa olla, että B:hen ollaan niin ihastuneita, että hänessä ei haluta nähdä mitään vikaa ja siksi ne toteutumattomista haaveista tulleet negatiiviset tunteet kasataan yksin K:n niskaan.
En ihan ymmärrä tätä logiikkaa. Meidän toteutumattomat haaveemme eivät välttämättä viittaa yhtään mihinkään "vikoihin" päähenkilöissä. Silti heissä molemmissa voi olla paljon vikoja, eivätkä ne välttämättä liity mihinkään mitenkään.
 
vierailija
Ei täydellistä ihmistä tosiaan ole, eikä ketään kannata nostaa jalustalle. Mutta tässä se ongelma taitaa olla, että B:hen ollaan niin ihastuneita, että hänessä ei haluta nähdä mitään vikaa ja siksi ne toteutumattomista haaveista tulleet negatiiviset tunteet kasataan yksin K:n niskaan.
Jep. Täällä on vähän B kulttimeno välillä😁
 
vierailija
En ihan ymmärrä tätä logiikkaa. Meidän toteutumattomat haaveemme eivät välttämättä viittaa yhtään mihinkään "vikoihin" päähenkilöissä. Silti heissä molemmissa voi olla paljon vikoja, eivätkä ne välttämättä liity mihinkään mitenkään.
Kuitenkin nämä pettymyksestään tänne kirjoittaneet syyllistävät useimmiten kaikesta Kärtsää, ilman että kukaan tosiasiassa tietää mitään varmasti miten asiat ovat menneet.
 
vierailija
Huumoriahan tuo loppu tuosta täydellisyydestä selvästi oli. Vaikkei kukaan ole oikeasti täydellinen, niin onhan hän aivan upea pakkaus. Tärkeintä on kuitenkin tuo toisen kappaleen sisältö, eli lämmin ja fiksu luonne. Miksi hänessä pitäisi erityisesti väen vängällä nähdä jotain vikaa, en ymmärrä?
Kullä, huumoria oli, ja meinasin lisätä loppuun, että varmasti löytyy myös huonompia ja rasittavampia puolia, kuten kaikista, mutta ajattelin sen olevan sanomattakin selvää.
 
vierailija
En halua ottaa kantaa noihin tapahtumiin, koska en niistä voi oikeasti tietää. Enkä hyväksy kenenkään haukkumista tai syyllistämistä muutenkaan. Mutta ehkä tuossa keskustelussa on kyse siitä, että monet keskustelijat näkee ne tapahtumat noin päin, ja keskustelee niistä. (Siellä on varmaan monenlaista ylilyöntiä myös, en edes tiedä, kun en ole kaikkea lukenut.) Mutta halusin vaan sanoa tuossa aiemmin jo, että varmasti suurin osa keskustelijoista tykkää sekä K:sta että B:stä yhtälailla täällä, vaikka nuo tämänhetkiset keskustelunaiheet voi antaa väärän kuvan siitä.
 

Yhteistyössä