Mitähän on Pirkka Falafelpyörykät?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
minä,
http://www.pirkka.fi/ruoka/pirkka_tuotteet/pirkka_tuotehaku/?action=product&productId=6410405058706

Tuoteseloste Ainekset: kikherne, vesi, mausteet (rakuuna,
persilja, mustapippuri,oregano, korianteri,
juustokumina, sipuli, valkosipuli,
paprika),osittain kovetettu kasviöljy (palmu),
seesaminsiemen,soijaproteiinivalmiste, sokeri,
suola, muunnettu maissitärkkelys(E1442),
tomaattisose, sakeuttamisaine (E466),
soijakastikejauhe,nostatusaine (E500),
stabilointiaine (E 450),
hapettumisenestoaine(E315). Suolapitoisuus 1,1 %

"vieras"
Falafel on tosi hyvää! Noista Pirkan pyöryköistä en tiedä, lisäaineita näkyy ainakin olevan älyttömästi. Itse olen tehnyt ihan kotonakin falafelpyöryköitä ja on herkkua pitaleipien kanssa. :p

"aloittaja"
[QUOTE="what";23457054]Et osaa paketin kyljestä lukea? Miten avuttomia nykymammat ovat? :O[/QUOTE]
Olen vanha akka, enkä nyt juhlien jälkeen jaksa lukea (silmälasitkin hukassa) ja mulle ei kyllä tuoteselostus kerro mitenkään sen ruuan makua.

nimimerkkki
[QUOTE="juu";23457036]Hyvän makusia on :p vaikka tosi on et näyttää koirannappuloilta.[/QUOTE]

Loistavia tosiaan muttei herkun näköisiä. ja lisäksi ainoita eineksiä josta pidän makua ihan oikeasti.

vierailija
Et osaa paketin kyljestä lukea? Miten avuttomia nykymammat ovat? :O
"CMC:tä valmistetaan Äänekoskella muun muassa koivusta tehdyistä selluarkeista. Jauhettuihin arkkeihin lisätään kemikaaleja ja lämmitetään seosta.

Tuloksena syntyy valkeaa jauhetta, jonka raekoko määräytyy käyttötarkoituksen ja puhtauden mukaan. Ulkonäöltään käyttövalmis CMC voi muistuttaa perunajauhoa tai vaikkapa mannaryynejä. Puhtainta CMC:tä, jonka suolapitoisuus on matala, käytetään elintarviketeollisuudessa.

CMC:n valmistuksen aloittamisesta tulee ensi vuonna kuluneeksi 70 vuotta. Kaikki alkoi tapettiliisteristä, sen jälkeen repertuaari on kasvanut huimasti."-yle-

vierailija
nam! kikhernettä ainakin muistaakseni? ja jotain muuta kasvispitoista..
"20.8.1999
Äänekoskella on käynnistynyt uusi sellutehdas.

Metsa Specialty Chemicalsin vastavalmistunut CMC-tehdas on aloittanut tuotantonsa tällä viikolla.

Tehdas tuottaa CMC:tä eli karboksimetyyliselluloosaa 15 000 tonnia vuodessa, missä on lisäystä Metsa Chemicalsin nykyiseen kapasiteettiin liki kolmannes.

Lisäksi pari sataa miljoonaa maksanut investointi mahdollistaa aivan uusien CMC-laatujen valmistamisen.-Radio Keski-Suomi-

vierailija
"20.8.1999
Äänekoskella on käynnistynyt uusi sellutehdas.

Metsa Specialty Chemicalsin vastavalmistunut CMC-tehdas on aloittanut tuotantonsa tällä viikolla.

Tehdas tuottaa CMC:tä eli karboksimetyyliselluloosaa 15 000 tonnia vuodessa, missä on lisäystä Metsa Chemicalsin nykyiseen kapasiteettiin liki kolmannes.

Lisäksi pari sataa miljoonaa maksanut investointi mahdollistaa aivan uusien CMC-laatujen valmistamisen.-Radio Keski-Suomi-
Turvottaa älyttömästi semmonen tuote, jossa on tuota. Ja valtava jano

Eiköhän ne jotain tuotantojätettä noissa käytä. Perunan/porkkanan ym kuoria jne.

Kemikaaleilla saadaan nykysuuhun sopiva maku ja tekstuuri.

Näin saadaan älyttömät katteet ja urpo maksaa rahalla ja omalla terveydellä!

Eiköhän ne jotain tuotantojätettä noissa käytä. Perunan/porkkanan ym kuoria jne.

Kemikaaleilla saadaan nykysuuhun sopiva maku ja tekstuuri.

Näin saadaan älyttömät katteet ja urpo maksaa rahalla ja omalla terveydellä!
Olen ollut yhden kesän töissä elintarviketehtaassa. Siitä tosin aikaa yli 30v. Siihen aikaan aina vitsailtiin jostain C-luokan makkaroiden tms- laadusta. Silti ei sinne nyt ihan tuotantojätettä laiteta. Enkä usko, että vieläkään laitetaan. Alin laatu, mitä olen nähnyt, on ollut broileripyöryköissä. Niitä en ikinä ostaisi, saati söisi.

vierailija
"Mississippiläiset tutkijat selvittivät, mistä kahden amerikkalaisen pikaruokaketjun nugetit todella koostuvat. Tutkimustulokset kertoivat karua kieltä: tutkitut nugetit koostuivat enimmäkseen teurasjätteestä.
Ensimmäinen tutkittu nugetti sisälsi noin puolet lihasta ja loppuosa oli sekoitus rasvaa,verisuonia ja hermoja. Tarkempi analyysi paljasti nugeteissa olevan myös nahkaa ja sisäelinten kalvoja. Toisessa nugetissa lihasta oli vain 40 prosenttia ja loppuosa sisälsi rasvaa, rustoa ja luunpalasia."

vierailija
🤮

"Tulevaisuudessa kananugetit voivat sisältää esimerkiksi kananluita. Kotkalainen yritys Superground on kehittänyt laitteen, joka jauhaa elintarviketuotannosta ylijääneistä eläinten luista tahnaa. Tätä tahnaa voi sitten hyödyntää elintarvikkeissa."

Olen ollut yhden kesän töissä elintarviketehtaassa. Siitä tosin aikaa yli 30v. Siihen aikaan aina vitsailtiin jostain C-luokan makkaroiden tms- laadusta. Silti ei sinne nyt ihan tuotantojätettä laiteta. Enkä usko, että vieläkään laitetaan. Alin laatu, mitä olen nähnyt, on ollut broileripyöryköissä. Niitä en ikinä ostaisi, saati söisi.
30v kerkiää tapahtua paljon.

Jos tutkit asiaa niin voit huomata että useammissa yliprosessoiduissa tuotteissa jossa kuluttaja ei varsinaisesti voi tietää sen sisältöä, käytetään teollisuudessa muodostunutta jätettä. Tätä myydään myös nimellä kestävä kehitys tms.
Ihan kaikkea ei ihmisen kuitenkaan suuhunsa kannata tunkea jos mielii pysyä terveenä.

"Tulevaisuudessa kananugetit voivat sisältää esimerkiksi kananluita. Kotkalainen yritys Superground on kehittänyt laitteen, joka jauhaa elintarviketuotannosta ylijääneistä eläinten luista tahnaa. Tätä tahnaa voi sitten hyödyntää elintarvikkeissa."

No en tiedä pitääkö tästä olla huolissaan jos olis luomukana, eikä mikään tehotuotettu broileri.
Enempi huolissaan olisin jostakin puuvillasellusta tms. halvasta millä nostatetaan tuotteen painoa jotta saadaan huikeita katteita. Tai ihan jostakin synteettisestä mikä ei todellakaan sovi ihmiselle syötäväksi.

Ihmisten tulisi oikeasti lopettaa yliprosessoitujen tuotteiden ostaminen, näin saataisi Suomeen terveyttä ja hyvinvointia.

Kaikki alkaa kyseenalaistamisesta ja tutkimisesta. Kiinnostus omasta terveydestä olis kiva!

Ei pidä luulla, että suuryritykset hyvää hyvyyttään tahtoo ihmisille hyvää. Näiden tarkoitus on tehdä maksimaalista voittoa!

Makua ja koostumusta fiksataan kemikaaleilla, eikä näitä SÄÄNTÖJEN MUKAAN tarvitse kaikkia ilmoittaa. Reseptisalaisuuden varjolla tehdään paljon pahaa.🤷‍♀️

Viimeksi muokattu:
Tämäkin on saatu näyttämään ihan itsestäänselvyytenä että tässä nyt syödään puuta koska sehän on ihan mukavaa ja normaalia!🤣😂

”Natriumkarboksimetyyliselluloosaa, tuttavallisemmin selluloosakumia, tehdään nimestäkin päätellen selluloosasta – eli siis puusta. Sen lisäksi, että ainetta käytetään esimerkiksi tapettiliistereissä, lateksimaaleissa ja poraöljyissä, sitä löytyy myös ruoista.
Elintarvikkeiden ainesosaluettelosta sellun tunnistaa lisäainemerkeistä E460, E461, E462, E463, E465, E466 ja E468.
Sellua käytetään muun muassa pehmiksissä, jäätelöissä, pirtelöissä, suklaissa, juustoissa, eineksissä, leivissä ja muissa leivonnaisissa. Selluloosan virka on toimia sakeuttajana, täyteaineena ja kosteuden säilyttäjänä. Esimerkiksi jäätelön ainesosana sellu estää jääkiteiden syntymisen.”

Yhteistyössä