Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ok, kiitos kun vastasit. Mä en nyt kyllä parhaalla tahdollakaan silti näe tuossa mitään samaa kuin Bojanin kuvissa, muuta kuin että molemmissa on nuori mies tupakan kanssa. Ehkä joku voi vielä avata tätä enemmän.
Hae Googlesta kuvahaulla James Dean, löytyy paljon noita mustavalkokuvia. Ehkä siitä kokonaisuudesta saa paremmin kuvaa siitä miksi Deaniin verrataan.
 
vierailija
Joku Vauvalla postasi mielenkiintoisen pohdinnan siitä, että kun Damon on niin suosittu, niin miespusukuvat voisivat levitä ilman kontekstia vaikka mihin ja esim. Nacelle tällainen ajatus voisi olla epämieluisa.
 
vierailija
Ok, kiitos kun vastasit. Mä en nyt kyllä parhaalla tahdollakaan silti näe tuossa mitään samaa kuin Bojanin kuvissa, muuta kuin että molemmissa on nuori mies tupakan kanssa. Ehkä joku voi vielä avata tätä enemmän.
Kävin itse vilkaisemassa aiemmin tänään noita Deanin kuvia. Ne näyttävät jollain tavalla 'kiltimmiltä' verrattuna näihin Bojanista otettuihin kuviin. Kyllä James Deanin henkeä kuitenkin ilman muuta noissa B n kuvissa on. Ehkä minulla vaikuttaa vanhana Dean fanina myös se hänen nuoren kapinallisen maineensa, jolla häntä aikoinaan markkinoitiin.
 
vierailija
Usein yhteydet ja yhdennäköisyydet eivät myöskään vaadi sitä, että kaikki olisi yhtenevää. Esim. jos Kärtsä vaihtaisi tyylinsä täysin, mutta 5 v päästä joku muu julkkis poseeraisi mustassa pottatukassa, niin varmasti tehtäisiin Kärtsä-viittauksia, vaikka he olisivat muuten ihan erinäköisiä ja -tyylisiä. Varmaan myös, vaikka julkkis olisi nainenkin. :)

Ihmisaivot ovat erittäin hyviä löytämään yhteyksiä eri asioiden välillä ja sitähän kaikki taiteilijat hyödyntävät työssään, jotkut toki enemmän kuin toiset.
 
vierailija
Ok, kiitos kun vastasit. Mä en nyt kyllä parhaalla tahdollakaan silti näe tuossa mitään samaa kuin Bojanin kuvissa, muuta kuin että molemmissa on nuori mies tupakan kanssa. Ehkä joku voi vielä avata tätä enemmän.
Mun mielestä joissain mustavakokuvissa on Bojanissa ja James Deanissa on ulkonäöllisesti jotain samaa. Ja sitten on tietty se kapinallisen asenne, kulmien alta katselu, kulmien mutristelu ja tupakka. Mä tuolla aiemmin sanoin, että uskon että vaikutteita on otettu (asenne), mutta toisaalta Bojanista nyt vaan tulee tuollaisia mustavalkokuvia, kun se polttaa.
 
vierailija
Hae Googlesta kuvahaulla James Dean, löytyy paljon noita mustavalkokuvia. Ehkä siitä kokonaisuudesta saa paremmin kuvaa siitä miksi Deaniin verrataan.
Minunkin mielestä se on enemmänkin joku tuossa tyylissä tai ilmeessä/tavassa katsoa mikä on samaa kuin Deanissa. Esimerkiksi Giant elokuvassa on samanlaista kärsivähköä ja vakavaa ilmettä.
 
vierailija
Mun mielestä joissain mustavakokuvissa on Bojanissa ja James Deanissa on ulkonäöllisesti jotain samaa. Ja sitten on tietty se kapinallisen asenne, kulmien alta katselu, kulmien mutristelu ja tupakka. Mä tuolla aiemmin sanoin, että uskon että vaikutteita on otettu (asenne), mutta toisaalta Bojanista nyt vaan tulee tuollaisia mustavalkokuvia, kun se polttaa.
Totta tuokin, on vähän saman tyyppinen kasvoiltaan, niin siitäkin syntyy osittain nuo mielikuvat.
 
vierailija
Hae Googlesta kuvahaulla James Dean, löytyy paljon noita mustavalkokuvia. Ehkä siitä kokonaisuudesta saa paremmin kuvaa siitä miksi Deaniin verrataan.
Ok, tein ns. työtä käskettyä ja googlasin, katsoin läpi satoja Deanin kuvia, joista suurimmassa osassa ei ollut tupakkaa, mutta yritin bongata joukosta kaikki Dean&tupakka-kuvat, ja päädyin käsitykseen että tämä olisi se kuuluisin (?): https://www.posterlounge.fi/p/736593.html#paid=19666
Ja tuo ei muistuta ollenkaan Damonin Bojan-kuvia.

Mutta mun mielestä tässä nyt näyttää vähän siltä, että tosiaan mikä tahansa mustavalkokuva nuoresta miehestä tupakan kanssa heti yhdistetään Deaniin. Eli valokuvaajan on mahdotonta ottaa tuosta aiheesta kuvaa ilman, että joku sen heti yhdistää Deanin kuviin. Ilmeisesti se tupakka on siinä se juttu. Tämä on mun mielestä vähän hassua.
 
vierailija
Mun mielestä joissain mustavakokuvissa on Bojanissa ja James Deanissa on ulkonäöllisesti jotain samaa. Ja sitten on tietty se kapinallisen asenne, kulmien alta katselu, kulmien mutristelu ja tupakka. Mä tuolla aiemmin sanoin, että uskon että vaikutteita on otettu (asenne), mutta toisaalta Bojanista nyt vaan tulee tuollaisia mustavalkokuvia, kun se polttaa.
Tää oli hyvin kiteytetty: Bojanista nyt vaan tulee tuollaisia mustavalkokuvia, kun se polttaa :D
Ei voi mitään, jos muistuttaa James Deania!
 
vierailija
Usein yhteydet ja yhdennäköisyydet eivät myöskään vaadi sitä, että kaikki olisi yhtenevää. Esim. jos Kärtsä vaihtaisi tyylinsä täysin, mutta 5 v päästä joku muu julkkis poseeraisi mustassa pottatukassa, niin varmasti tehtäisiin Kärtsä-viittauksia, vaikka he olisivat muuten ihan erinäköisiä ja -tyylisiä. Varmaan myös, vaikka julkkis olisi nainenkin.

Ihmisaivot ovat erittäin hyviä löytämään yhteyksiä eri asioiden välillä ja sitähän kaikki taiteilijat hyödyntävät työssään, jotkut toki enemmän kuin toiset.
Toisaalta kuinka monella tulee Kärstän kieli ulkona -poseerauksesta mieleen Einstein, jonka kielikuva on yks ikonisimpia? Ei varmaan kellään :D
Tää nyt oli tällainen sivuhuomio vaan.
 
vierailija
Ok, tein ns. työtä käskettyä ja googlasin, katsoin läpi satoja Deanin kuvia, joista suurimmassa osassa ei ollut tupakkaa, mutta yritin bongata joukosta kaikki Dean&tupakka-kuvat, ja päädyin käsitykseen että tämä olisi se kuuluisin (?): https://www.posterlounge.fi/p/736593.html#paid=19666
Ja tuo ei muistuta ollenkaan Damonin Bojan-kuvia.

Mutta mun mielestä tässä nyt näyttää vähän siltä, että tosiaan mikä tahansa mustavalkokuva nuoresta miehestä tupakan kanssa heti yhdistetään Deaniin. Eli valokuvaajan on mahdotonta ottaa tuosta aiheesta kuvaa ilman, että joku sen heti yhdistää Deanin kuviin. Ilmeisesti se tupakka on siinä se juttu. Tämä on mun mielestä vähän hassua.
Mulle se ei ollut edes tuo tupakka vaan se asento siinä. Ennen kuin googlasin olin varma että löydän kuvan Deanista suht samassa asennossa mutta eipä löytynyt. Voi olla että sekoitan johonkin toiseen näyttelijään. Oisin myös surkea silminnäkijänä koska oma muisti/mieli tekee tälläisissa asioissa monesti jotain outoa ja ikäänkuin yhdistelee asioita.

Tämä oli lähin minkä löysin. Ja niistä B tupakkakuvista itse ajattelen lähinnä sitä missä näkyy vartaloakin.
 
vierailija
Ok, tein ns. työtä käskettyä ja googlasin, katsoin läpi satoja Deanin kuvia, joista suurimmassa osassa ei ollut tupakkaa, mutta yritin bongata joukosta kaikki Dean&tupakka-kuvat, ja päädyin käsitykseen että tämä olisi se kuuluisin (?): https://www.posterlounge.fi/p/736593.html#paid=19666
Ja tuo ei muistuta ollenkaan Damonin Bojan-kuvia.

Mutta mun mielestä tässä nyt näyttää vähän siltä, että tosiaan mikä tahansa mustavalkokuva nuoresta miehestä tupakan kanssa heti yhdistetään Deaniin. Eli valokuvaajan on mahdotonta ottaa tuosta aiheesta kuvaa ilman, että joku sen heti yhdistää Deanin kuviin. Ilmeisesti se tupakka on siinä se juttu. Tämä on mun mielestä vähän hassua.
Mulla on semmonen mielikuva että se the cigarette dean kuva on semmonen missä selkä nojaa seinään kädet taskussa, toinen jalka koukussa. Tai joku vastaava. Yritin hakea sanoilla james dean cigarette photo, mutta en löytänyt.
 
vierailija
Johtuisiko nämä muistikuvat James Deanin kuvista mandela-efektistä. Luulemme, että sellaisia kuvia on olemassa, mutta todellisuudessa kyseessä on kollektiivinen muistiharha.
Itse asiassa muistikuvamme "James Deanista" ovatkin "muistikuvia" Bojanista, jotka ovat siirtyneet mieliimme "tulevaisuudesta", koska aikaa ei ole oikeasti olemassa. Kvanttimekaniikassakin elektronit voivat joskus liikkua ajassa taaksepäin, miksei siis Bojan-hippusetkin! Olikohan tarpeeksi lainausmerkkejä. :D Ja tarkistuksena "Kuinka paljon kello on?"
 

Yhteistyössä