K50-ketju. Tässä saat valittaa ikääntymisen tekemistä krempoista ja kulahtamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
50v jälkeen alkaa huomaamaan niitä ongelmia OIKEASTI, joista omat vanhemmat ja näiden tutut tunnisti senioreiksi.

Faktahan on että mieli on aivan kuin 20, 30, 40 -vuotiaana, joskin turha itsetehostustarve on vähentynyt, tai ehkei siihen ole vaan energiaa, ja muisti saattaa joskus tehdä tepposia, sekin tosin voi olla väsymysperäistä, koska toden totta energiatasot ja aikaansaavuus alkavat alentua, tai ainakin niiden ylläpito vaativat paljon kurinalaisuutta esim. liikunta, arkiliikunta, terveellinen energiatasoa ylläpitävä ravinto. Perjantaina kun pääsee töistä ja juo jokusen oluen tai viinilasillisen niin on valmis sänkyyn, ei tulisi mieleenkään aamuyöhön yöelämässä riekkua, ei jaksaisi, eikä ole edes tarvetta. Toimeen tarttuminenkin on hankalampaa.

Ja se kroppa. 50-vuoden jälkeen ymmärtää miksi seniorit kävelevät välillä jäykästi ja kyyryssä esim. autosta lähtiessään. Kroppa on välillä todella jäykkä, kivuliaan jäykkä. Tähänkin tuntuu auttavan parhaiten säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio, esim. Välimerellinen ruokavalio, jossa oliiviöljyä, valkosipulia ja sipuleita, paljon kasviksia: vihanneksia, tuoreyrttejä, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä jne.

Useamman kerran vuodessa alaselkässä tai kyljessä erilaista kipua joka säteilee pakaran kautta takareiteen. Kääntyilyä sängyssä kivuttomaan asentoon. Paljon autoilu pahentaa vaivaa, runsas kävely ym. auttaa.

Jossain vaiheessa taas kantapään alapuolet olivat välillä todella kipeitä kävelemään lähtiessä, kuin pelkillä jalkapöydän luilla olisi kävellyt. Onneksi tämä vaiva katosi ajan mukaan.

Päänahka alkaa kasvaa hiusten läpi päälaella, erityisesti takaraivon yläosassa ja hiustenleikkuu tuo aina pelonsekaisia tunteita, kuinka paljon enemmän päänahka paistaa taas läpi.

Hiukset tulevat jäykemmiksi ja sojottavat helpommin, erityisesti takatukka ja ohimon alue, jos pääsevät hiemankin pidemmiksi. Oliiviöljy pehmentää ja suojaa hiuksia.

Kulmakarvat alkavat repsottaa ihan jokerina +50v ja korvakarvaa sekä leukakarvaa saa ajaa koko ajan, nenäkarvat olivat jo +40v ongelma. Parta alkaa harmaantua jo 45v mutta +50v myös ohimon hiuksiin alkaa pikkuhiljaa ilmaantua hopeaa.

Pienet ilmerypyt silmien ympärille ilmestyvät jo noin 40-45v, mutta ne syvenevät ja otsaan alkaa ilmestyä pikkuhiljaa poimua.

Silmäluomet löystyvät, alkavat roikkua pikku hiljaa +50v edetessä, ja tarraavat kiinni muuhun kulmien ihoon. Tähänkin auttaa oliiviöljy ihovoiteena.

Kaulan iho alkaa vähän 50v jälkeen löystyä ja tulee se ikäihmisen heltta, joka viimeistään paljastaa vuosikymmenkerran.

Iholuomien määrä kropassa lisääntyy ja niitä alkaa tulla myös tukan rajaan ohimoille. Samoin erilaisia lievempiä pigmenttihäirlöitä kasvoille.

Kroppa muuttuu ilman säännöllistä melko tehokasta liikuntaa tönäkämmäksi, samoin naama levistyy sekä posket ja leuka roikkuvat.

Kädet ovat ryppyisiä nestesaippuapesun jäljiltä, ellei niitä kosteuta. Alavatsan nahka ja reisien iho alkaa helposti roikkua, jos ylimääräistä fläsää on.

Tietenkin pikkuhädät vievät enemmän aikaa ravisteluineen ja rentouttamisineen.

Vasta +50v havahtuu vanhenemiseen toden teolla 😖

Kärsin nelikymppisenä selkävaivoista ja hain apua perinteisestä lääketieteestä ja vaihtoehtohoidoista.
Vaikean avioliiton jälkeen olen voinut hyvin. Vain liukastuminen uuden lumen peittämällä tiellä johti nilkkaleikkaukseen.
Aapeellä on hyvin yksipuolinen ja niuho asenne ikääntymiseen.
Kävin tänään stadissa ja vietin pitkän ajan Akateemisessa kirjakaupassa etsien hyvää luettavaa. Kaikki suomeksi painetut kirjat vaikuttivat masentavilta.
Lopulta löysin suomenruotsalaisen kirjailijan kirjan, joka kertoo ajatuksista koronavuosina.
Minulle koronavuodet tekivät hyvää. Elämästäni karsiutui viimeisetkin turhat sälät pois. Kirjakaupassa ihmettelin miten paljon olen lukenut kirjoja elämässäni. Nykyäänelän leppoisaa elämää ja voin hyvin. Mitään aapeen listasta en ota kontolleni. Olen elämäni kunnossa ja kauniimpi kuin koskaan.
Tietenkin se ärsyttää tämän palstan lukijoita. Late adulthood on koko elämän summa summarum aikaa.
Olen ottanut monista asioista selvää eivätkä katkeruus ja kauna viihdy nahoissani.
Kristinusko ja moni muu uskonto ja elämänkatsomus kiinnostaa minua.
Olen hyvin suvaitsevainen luonne ja en vouhota joutavia. Ylen aamussa Elisabet Rehn käytti sanaa vouhottaa. Hämmästyin mitä vouhottaa on ruotsin kielellä.
Tulkaa arat ikääntyneet naiset joukolla tälle palstalle. Meillä isoäideillä on niin mukavaa. Löysin kirjakaupasta laatukirjan lapsille. Heidän äidit hämmästelevät miten suomalaiset lastenkirjat käyttävät rumaa kieltä. Ehkä syy on minussa. Olen aina ollut tarkka siististä kielenkäytöstä.

Meinasin ottaa osaa keskusteluun vakuuttamalla että voitte paremmin kun syötte puhtaasti, ihmiselle optimaalisesti: riittävästi eläinproteiinia ja rasvaa (aidosti luomua/hyviltä pientiloilta jos mahdollista), ja, käytätte päivittäin voimaa ja tasapainoa.
Etenkin vanhemmalla iällä tämä on äärimmäisen tärkeää.
On paljon 70-80-vuotiaita jotka ovat terveitä ja ihan hyvässä kunnossa. @setis on oiva esimerkki 65+ (?) hyväkuntoisesta ikinuoresta.
Toki terveyteen vaikuttavia asioita on valtavasti, mutta ruokavalio, liikunta, positiivinen, humoristinen ja utelias elämänasenne yleisesti parantavat elämänlaatua ihan mielettömästi.
Ota sinkkuihmisenä vaikka nuorempi kumppani (arvaan että tämä on setiksenkin vinkki)!👍

Mutta en ota kantaa - pitäkää tunkkinne.🤓 t. ns. keltanokka, mutta juttelen usein teitä iäkkäämpien ihmisten kanssa

En väitä että ikä automaattisesti tuo viisautta, mutta eletty elämä kuitenkin opettaa paljon asioita joita nuoremmat eivät ole nähneet/kokeneet.
Teissä, ja teitä paljon iäkkäämmissä on paljon viisautta hyvin monissa asioissa. Valitettavasti nämä jätetään usein noteeraamatta, tai iäkkäämmät väistyvät ajatellen, että aika on ajanut heidän ohitse. Suuri virhe!
Ikään kuin historia haluttaisiin kirjoittaa uusiksi.
Jos veteraanilta kysytään sopiako vai sotiako niin todennäköisesti hän puhuisi rauhan puolesta.
Jos iäkkäämmältä ihmiseltä kysytään, että pärjääkö ihminen pelkillä kasviksilla - hän sanoisi nauraen: ”EI todellakaan.”
Jos kysytään montako sukupuolta ihmisellä on niin iäkkäämmät sanovat kaksi: mies ja nainen.
Jos iäkkäämmiltä kysytään kannattaako hyvinvointiyhteiskunta tuhota älyttömien hölmöjen nykypäätösten vuoksi, he sanoisivat kuorossa: EI!

Kaikki kehitys ja sen tuomat muutokset eivät ole hyviä. Meidän tulee tunnistaa ja tunnustaa nämä huonot päätökset ja muutokset, ja taistella vastaan.
Vanhemman viisaudella on suuri merkitys, ja heillä on usein mahdollisuus vaikuttaa lapsiin ja lastenlapsiin. Tai keneen tahansa, jolla on aikaa/halua kuunnella.
Iäkkäämpiä viisaita ihmisiä tulisi käyttää asiantuntijoina monissa asioissa, nuorten ahneiden, vallanhimoisten oman edun tavoittelijoiden sijaan.

Kiitos ja anteeksi.🙏🏼

Kärsin nelikymppisenä selkävaivoista ja hain apua perinteisestä lääketieteestä ja vaihtoehtohoidoista.
Vaikean avioliiton jälkeen olen voinut hyvin. Vain liukastuminen uuden lumen peittämällä tiellä johti nilkkaleikkaukseen.
Aapeellä on hyvin yksipuolinen ja niuho asenne ikääntymiseen.
Kävin tänään stadissa ja vietin pitkän ajan Akateemisessa kirjakaupassa etsien hyvää luettavaa. Kaikki suomeksi painetut kirjat vaikuttivat masentavilta.
Lopulta löysin suomenruotsalaisen kirjailijan kirjan, joka kertoo ajatuksista koronavuosina.
Minulle koronavuodet tekivät hyvää. Elämästäni karsiutui viimeisetkin turhat sälät pois. Kirjakaupassa ihmettelin miten paljon olen lukenut kirjoja elämässäni. Nykyäänelän leppoisaa elämää ja voin hyvin. Mitään aapeen listasta en ota kontolleni. Olen elämäni kunnossa ja kauniimpi kuin koskaan.
Tietenkin se ärsyttää tämän palstan lukijoita. Late adulthood on koko elämän summa summarum aikaa.
Olen ottanut monista asioista selvää eivätkä katkeruus ja kauna viihdy nahoissani.
Kristinusko ja moni muu uskonto ja elämänkatsomus kiinnostaa minua.
Olen hyvin suvaitsevainen luonne ja en vouhota joutavia. Ylen aamussa Elisabet Rehn käytti sanaa vouhottaa. Hämmästyin mitä vouhottaa on ruotsin kielellä.
Tulkaa arat ikääntyneet naiset joukolla tälle palstalle. Meillä isoäideillä on niin mukavaa. Löysin kirjakaupasta laatukirjan lapsille. Heidän äidit hämmästelevät miten suomalaiset lastenkirjat käyttävät rumaa kieltä. Ehkä syy on minussa. Olen aina ollut tarkka siististä kielenkäytöstä.
Sun olis ehkä pitänyt syntyä Ranskaan, Italiaan tai johonkin sinne päin.😁 Sulla on kyllä erittäin ihailtava elämänasenne.❤️

Ollaan me suomalaiset ehkä tylsiä, karuja ja simppeleitä, mutta olemme myös rehellisiä, sinnikkäitä ja täsmällisiä, tai, ainakin meidät tunnetaan maailmalla näistä ominaisuuksista.🤷‍♀️ Kaikkia tarvitaan?
Ja, elämme edelleen melkoisessa lintukodossa jos vertaamme.
Meillä on muun muassa melko turvallista.

Olisi kiva kuulla sinulta jotakin positiivista Suomesta.

Meinasin ottaa osaa keskusteluun vakuuttamalla että voitte paremmin kun syötte puhtaasti, ihmiselle optimaalisesti: riittävästi eläinproteiinia ja rasvaa (aidosti luomua/hyviltä pientiloilta jos mahdollista), ja, käytätte päivittäin voimaa ja tasapainoa.
Etenkin vanhemmalla iällä tämä on äärimmäisen tärkeää.
On paljon 70-80-vuotiaita jotka ovat terveitä ja ihan hyvässä kunnossa. @setis on oiva esimerkki 65+ (?) hyväkuntoisesta ikinuoresta.
Toki terveyteen vaikuttavia asioita on valtavasti, mutta ruokavalio, liikunta, positiivinen, humoristinen ja utelias elämänasenne yleisesti parantavat elämänlaatua ihan mielettömästi.
Ota sinkkuihmisenä vaikka nuorempi kumppani (arvaan että tämä on setiksenkin vinkki)!👍

Mutta en ota kantaa - pitäkää tunkkinne.🤓 t. ns. keltanokka, mutta juttelen usein teitä iäkkäämpien ihmisten kanssa

En väitä että ikä automaattisesti tuo viisautta, mutta eletty elämä kuitenkin opettaa paljon asioita joita nuoremmat eivät ole nähneet/kokeneet.
Teissä, ja teitä paljon iäkkäämmissä on paljon viisautta hyvin monissa asioissa. Valitettavasti nämä jätetään usein noteeraamatta, tai iäkkäämmät väistyvät ajatellen, että aika on ajanut heidän ohitse. Suuri virhe!
Ikään kuin historia haluttaisiin kirjoittaa uusiksi.
Jos veteraanilta kysytään sopiako vai sotiako niin todennäköisesti hän puhuisi rauhan puolesta.
Jos iäkkäämmältä ihmiseltä kysytään, että pärjääkö ihminen pelkillä kasviksilla - hän sanoisi nauraen: ”EI todellakaan.”
Jos kysytään montako sukupuolta ihmisellä on niin iäkkäämmät sanovat kaksi: mies ja nainen.
Jos iäkkäämmiltä kysytään kannattaako hyvinvointiyhteiskunta tuhota älyttömien hölmöjen nykypäätösten vuoksi, he sanoisivat kuorossa: EI!

Kaikki kehitys ja sen tuomat muutokset eivät ole hyviä. Meidän tulee tunnistaa ja tunnustaa nämä huonot päätökset ja muutokset, ja taistella vastaan.
Vanhemman viisaudella on suuri merkitys, ja heillä on usein mahdollisuus vaikuttaa lapsiin ja lastenlapsiin. Tai keneen tahansa, jolla on aikaa/halua kuunnella.
Iäkkäämpiä viisaita ihmisiä tulisi käyttää asiantuntijoina monissa asioissa, nuorten ahneiden, vallanhimoisten oman edun tavoittelijoiden sijaan.

Kiitos ja anteeksi.🙏🏼
ottaen vielä huohmijoon, että tämän päivän ikäihmiset oli nuoruudesssaan tosi radikaaleja

oli vanhan valtaus, stalinismi ja koijärvi

Ei ole onneksi sen kummempia "kremppoja" ja osaan voi kyllä vaikuttaa ihan omien elintapojen tarkistuksella.

Vaihdevuosioireet aika maltillisia, suurimpana kiusana uniongelmat, joita ei ennen ollut, nyt melatoniinia apuna silloin tällöin.

Iho ohenee, hiukset ohenevat.. Pientä polvi- ja selkävaivaa on ollut jo pitkään, oikeastaan nykyään ohimeneviä eivätkä etenkään selkävaivat johdu itselläni niinkään iästä, koska ne alkoivat jo nuorena kasvuvaiheessa.

Yhteistyössä