The Economist antaa Suomelle jumbosijan ja suosittelee lohduksi kalsarikännejä jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun joulu on ohi niin heittävätkö ihmiset yleensä joulukoristeet roskiin?
Meillä on vielä edesmenneiden vanhempien aikaisia joulukuusen koristeita. 70-luvulta vanhimmat koristenauhat tosi näyttävät, ovat katkeilleen vain useammiksi nauhoiksi.
Ei ainakaan minun ikäpolveni. Niitä on minulla tallella vielä aikaiselta -60 -luvulta jossain pahvilaatikossa. En vaan enää koristele kun olen aina toisaalla aaton ja seuraavat päivät.

Äitini oli niin säästeliäs vielä loppuelämässään, sanoi että älkää repikö niitä lahjapapereita vaan leikatkaa siististi teipit auki. Sen jälkeen hän viikkasi kaikki nätisti nippuun ja säilytti seuraavaan jouluun omia paketoimiaan lahjoja varten. Kyllä hänelle hieman naureskeltiin mutta ajatus oli ihan priima.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Katsos kun exä ei kyennyt lyhentämään senttiäkään 20 v aikana. Ja on hulppea talo hehtaarien tontilla, omaa rantaa ja kaikkien tuttujen ja tuntemattomien ihailema (kadehtimakin) näkymä vesistöön. Kaikkien suomalaisten tuntemat ex omistajat totesivat, etteivät he ikinä tule asumaan niin upealla paikalla. Seuraavat paikkansa olivatkin ankeita ympäristöiltään, vaikkeivät sinunkaltaisillesi olisi edes mitenkään mahdollisia.

Niin katsos, ei se liki 6K €/kk palkka riittänyt ihan kaikkeen. Mutta saan kaikki kuitattua ja kivat taskurahat viettää 1/2 v Filippiineillä realisoituani kaiken, kun sinä palelet ja kuljet pimeydessä X-III kk:t vuosittain.

Mutta joululahjana sinulle kourallinen itse keräämääni merisuolaa haavoihisi. Ole hyvä ja oikein Hyvää Joulua, jaksamista ja tsemiä katkeraan elämääsi ☃ 🎄 🤶🏻🎅🏻
Osui ja upposi Setikseen. :laugh:

Osui ja upposi Setikseen. :LOL:

No mutta rakas harmaa trolli, olin rehellinen kuten aina ennenkin.

Mutta ymmärrän hyvin katkeruutesi meille, joilla on mennyt paremmin kuin sinulla, minulle ei ole tarjoiltu yhtään mitään koskaan eteen hopealautaselta. Kaikki mitä olen ikinä saavuttanut on ollut puhtaasti itsestäni kiinni.

Elämä on täynnä valintoja, ja sinä olet tehnyt niitä vääriä koska olet noin katkera ja ilmeisesti elät edelleenkin köyhyydessä?

Nimenomaan. Toimeentulotuella kitkuttelevat n evasta ovat varsinaisia hyväntekijöitä, jättävät muille kulutuskiintiöitä. parempi- ja suurituloisillahan on yleisesti peninkulman hiilijalanjälkisaappaat, joita köyhät kompensoivat noin 555,11 €/kk yksinasuvan ja 471,84 €/kk yhteistaloudessa asuvan yli 18-vuotiaan mm. avio/avparit kumpainenkin toimeentulotuen perusosan käteen jääväll tulolla. Tästä hyväntekeväisyydestä ja pienestä kulutuskiintiöstä pitäisi palkita, eli maksaa se kansalaispalkkana tai perustulona, hiilijalanjälkipalkintona vastikkeetta ilman oikeiston itkupotkuraivoamista ja erilaista kiusaa.
Todellisuudessahan paljon kuluttajille pitäisi laittaa korkeat hiilijalanjälkimaksut, sillä he tuhoavat muilta ja tulevilta sukupolvilta resursseja ilman seuraamuksia. Esim. peninkulman hiilijalanjälkitatuointi otsaan voisi olla hyvä.
Olet vihdoinkin ymmärtämässä, että tuloverotusta pitää laskea ja nostaa kulutusveroja, erityisesti hiilipäästöjä tuottavia. Lentokoneiden, laivojen, työkoneiden ja junien polttoaineet samalle viivalle kuin autojen menovesi. Ruoan ALVia voi nostaa, vähentää ruokahävikkiä.

• Tykkää
Reactions: ruuttis

Mutta ymmärrän hyvin katkeruutesi meille, joilla on mennyt paremmin kuin sinulla, minulle ei ole tarjoiltu yhtään mitään koskaan eteen hopealautaselta. Kaikki mitä olen ikinä saavuttanut on ollut puhtaasti itsestäni kiinni.

Elämä on täynnä valintoja, ja sinä olet tehnyt niitä vääriä koska olet noin katkera ja ilmeisesti elät edelleenkin köyhyydessä?
Linkki sille et sulla on mennyt paremmin kuin mulla?

Jotain valintoja sinäkin olet tehnyt väärin, koska olet jumittunut tätä palstaa ankeuttamaan.

Ei ainakaan minun ikäpolveni. Niitä on minulla tallella vielä aikaiselta -60 -luvulta jossain pahvilaatikossa. En vaan enää koristele kun olen aina toisaalla aaton ja seuraavat päivät.

Äitini oli niin säästeliäs vielä loppuelämässään, sanoi että älkää repikö niitä lahjapapereita vaan leikatkaa siististi teipit auki. Sen jälkeen hän viikkasi kaikki nätisti nippuun ja säilytti seuraavaan jouluun omia paketoimiaan lahjoja varten. Kyllä hänelle hieman naureskeltiin mutta ajatus oli ihan priima.
Niin ovat tehneet kaikki muutkin siihen aikaan

Surkea suoritus, toki listalle pääsi vain rikkaita maita.

Listan ykkösenä on Kreikka, jonka velka-aste huitelee jossain 170-180%. Suomella tämä on noin 60%. Eli en mä silti vaihtaisi asetelmaa Kreikan kanssa. Suomen ja Kreikan taloudet ovat niin erilaiset, että muutenkin vertailua vähän turha tehdä.

Silti voisi sanoa, että taisi persut olla väärässä silloin aikoinaan. Kreikalle kannatti lainata rahaa. Sai talouden nousuun. Se oli EU:lle ja Suomelle parempi asia kuin "hanat kiinni"

Tietenkin persut varmaan yksinkertaistavat tämän niin, että me annettiin sinne rahaa ja nyt niillä menee hyvin. Omissa käsissämme nää rahat olisi varmaan laitettu isompiin sosiaalitukiin, joten varmaan oli parempi lainata.

Listan ykkösenä on Kreikka, jonka velka-aste huitelee jossain 170-180%. Suomella tämä on noin 60%. Eli en mä silti vaihtaisi asetelmaa Kreikan kanssa. Suomen ja Kreikan taloudet ovat niin erilaiset, että muutenkin vertailua vähän turha tehdä.

Silti voisi sanoa, että taisi persut olla väärässä silloin aikoinaan. Kreikalle kannatti lainata rahaa. Sai talouden nousuun. Se oli EU:lle ja Suomelle parempi asia kuin "hanat kiinni"

Tietenkin persut varmaan yksinkertaistavat tämän niin, että me annettiin sinne rahaa ja nyt niillä menee hyvin. Omissa käsissämme nää rahat olisi varmaan laitettu isompiin sosiaalitukiin, joten varmaan oli parempi lainata.
Tai sitten Suomella olisi vähemmän velkaa.

Koska me saadaan EU-tukirahaa ja talous kuntoon kuten Kreikka? Pitääkö meidänkin ensin nostaa velka-aste johonkin 170-180%:iin, tähänkö OrpoPurra nyt pyrkii ennätyksellisellä velanotollaan?

Yhteistyössä