Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Joksujen kielenvaihdosta:

En usko, et Joksut ihan hahmottaa, kuinka iso osa sloveenin kieli on niiden b(r)ändiä. Mutta ne on kunnianhimoisia, ja ajattelen, että antaa poikien yrittää. Eihän sitä tiedä, vaikka onnistuisivat tekemään pari hittiä enkuksi ja saamaan jalansijaa brittien kivikovilla markkinoilla. Ja jos niin ei käy, vaihtavat varmaan kielen takaisin jossakin vaiheessa.

Jos itseäni jatkossa eivät ne englanninkieliset biisit innosta, niin kuuntelen sitten vanhoja.

Olen varmaan tällä palstalla muistellut aikaisemminkin tapausta Kent, eli ruotsalainen ja ruotsinkielisiä biisejä tehnyt yhtye (suomalaistenkin suuresti rakastama), joka teki läpimurtolevystään (Isola) enkkuversion ja kiersi esittämässä sitä Jenkeissä varmaan vuoden. Ei siitä tainnut sen kummempaa suosiota tulla. Seuraavat levyt bändi teki ruotsiksi (ja nenestyivät hyvin ainakin pohjoismaissa). Eiköhän siinä käynyt niin, että pohjoinen melankolia ei oikein kääntynyt englanniksi. Toki tämä tapahtui 90-luvun lopulla, jolloin kukaan ei olisi voinut kuvitellakaan, että popin ja rockin saralla voisi saavuttaa kansainvälistä menestystä muulla kielellä kuin englanniksi.
 
vierailija
Joksujen kielenvaihdosta:

En usko, et Joksut ihan hahmottaa, kuinka iso osa sloveenin kieli on niiden b(r)ändiä. Mutta ne on kunnianhimoisia, ja ajattelen, että antaa poikien yrittää. Eihän sitä tiedä, vaikka onnistuisivat tekemään pari hittiä enkuksi ja saamaan jalansijaa brittien kivikovilla markkinoilla. Ja jos niin ei käy, vaihtavat varmaan kielen takaisin jossakin vaiheessa.

Jos itseäni jatkossa eivät ne englanninkieliset biisit innosta, niin kuuntelen sitten vanhoja.

Olen varmaan tällä palstalla muistellut aikaisemminkin tapausta Kent, eli ruotsalainen ja ruotsinkielisiä biisejä tehnyt yhtye (suomalaistenkin suuresti rakastama), joka teki läpimurtolevystään (Isola) enkkuversion ja kiersi esittämässä sitä Jenkeissä varmaan vuoden. Ei siitä tainnut sen kummempaa suosiota tulla. Seuraavat levyt bändi teki ruotsiksi (ja nenestyivät hyvin ainakin pohjoismaissa). Eiköhän siinä käynyt niin, että pohjoinen melankolia ei oikein kääntynyt englanniksi. Toki tämä tapahtui 90-luvun lopulla, jolloin kukaan ei olisi voinut kuvitellakaan, että popin ja rockin saralla voisi saavuttaa kansainvälistä menestystä muulla kielellä kuin englanniksi.
Ja Sloveniassakin on tapaus Siddharta, joka teki välissä englanninkielistä kamaa ja keikkaili jonkin verran ympäri Keski-Eurooppaa, mutta ulkkarifanitkin totesivat sloveeninkielisen musan kuulostavan paremmalta ja vaihtoivat takaisin. Kotimaassaan heillä on ollut jopa stadionkeikkoja, eli vähän vielä isompi kuin Joksut (Stadion Stozicen kapasiteetti taitaa olla luokkaa tuplasti viereisen Arena Stozicen). Satunnaisesti keikkailevat yhä myös ulkomailla.

Toki isoin ero on se, että heitä ei paljoa julkisuus, PR tai some nappaa. Uskon että bändistä olisi voinut sloveeninkielisenäkin tulla tunnetumpi Euroopassa, jos ihmiset vain saisivat tietää heidän olemassaolostaan, varsinkin jos olisivat kiertäneet esim. hevifestareita.
 
vierailija
Onkohan se Kärtsän fiittibiisi kuitenkin nyt Cledosin kanssa kuten Vauva/Jodel on veikannut.
Oon varmaan vanha ja tylsämielinen mut en ihan helposti näe, että edes Kärtsä sais mitään kiinnostavaa tvistiä Cledoksen biiseihin. Yritin tänään ihan kuunnella, että mitä tän kaiffarin musiikki on syönyt, mut en löytänyt muuta kiinnostavaa kuin remixin Samma gamla vanliga.

Makuasioita tietty ja oon mielelläni väärässä jos tuleekin bängeri. Jos se on Cledos.
 
vierailija
Minäkin toivon etteivät ainakaan liian nopeasti (tai mielellään ollenkaan) vaihtaisi kieltä englanniksi, katsoisivat vaan rauhassa miten sloveenin ja serbiankieliset biisit uppoavat laajempaan yleisöön. Erityisesti sloveeni ja myös serbia kuulostavat todella kauniilta Bojanin laulamana, se on kyllä yksi valttikortti, mitä eivät tosiaan ehkä itsekään täysin hoksaa. Onneksi eivät ole kuitenkaan mitään jyrkkää siirtymää tekemässä, vaan saadaan monikielinen levy. Sekin on kyllä ihan kiinnostavaa.

En itse tyrmäisi sitä englantiakaan täysin vielä nykyisten käännösten ja SSOL:in perusteella. Kyllä englanninkielisten sanoitusten teossakin voi kehittyä, kun selvästi on muuten lahjakkuutta siihen suuntaan. Siinä olen joidenkin kommentoijien kanssa eri mieltä että eivät erottuisi muiden englanninkielellä laulavien bändien joukosta. Minusta nuo biisien melodiat ovat jo itsessään se juttu ja ovat lisäksi loistava livebändi, joten uskon heidän kyllä erottuvan kielestä huolimatta. Aion ehdottomasti jatkaa kuuntelemista millä kielellä vain, vaikka minäkin kyllä toivon kovasti tuota oman kielen säilyttämistä.
 
vierailija
"Näköjään Bojan osallistuu paneelikeskusteluun tuolla Skopjessa, minne Joymuffin oli ehkä menossa, en tosin tiedä millä kielellä.

https://www.instagram.com/p/C0JuJ-WMZlC/?igshid=MzRlODBiNWFlZA== "

Joku oli tämän postannut toisaalle niin laitan tännekin, olithan Joymuffin tästä jo tietoinen?
ps. Jes, iltalukemista
Kiitos tiedosta, en ollut onnistunut tuota bongaamaan nettisivuilta tai muusta järjestäjän viestinnästä! Valitettavasti en ehtisi tuohon ajoissa kun lähtemällä aamuseiskan bussilla, mikä tarkoittaisi heräämistä joskus viiden aikoihin ja itse keikka loppuu joskus yhdeltä yöllä, joten en kyllä ryhdy siihen. :p

Mutta toki se on lupaavaa sen suhteen, että Joksut ovat paikalla jo ajoissa päivällä ja siten heihin on ainakin teoriassa mahdollista törmätä siellä itse konffassa (toki tuskin hengaavat siellä klo 12-24 ja voihan olla, että siellä on päivällä vain Boitsu, joka poistuu heti/pian tuon paneelin jälkeen). Lauantaina luvattu yllättävän leutoa säätä, joten ehkä menevät kaupungille katselemaan nähtävyyksiä.

Mutta muutan tätä myöten pläniäni, menen suoraan bussilta konffaan iltapäivällä ja toivon, että heillä on siellä jotain haastiksia tai paltsuja tai muuta syytä olla siellä silloin ja bongaan heidät käytävällä. :p

- Joymuffin
 
vierailija
Kiitos tiedosta, en ollut onnistunut tuota bongaamaan nettisivuilta tai muusta järjestäjän viestinnästä! Valitettavasti en ehtisi tuohon ajoissa kun lähtemällä aamuseiskan bussilla, mikä tarkoittaisi heräämistä joskus viiden aikoihin ja itse keikka loppuu joskus yhdeltä yöllä, joten en kyllä ryhdy siihen.

Mutta toki se on lupaavaa sen suhteen, että Joksut ovat paikalla jo ajoissa päivällä ja siten heihin on ainakin teoriassa mahdollista törmätä siellä itse konffassa (toki tuskin hengaavat siellä klo 12-24 ja voihan olla, että siellä on päivällä vain Boitsu, joka poistuu heti/pian tuon paneelin jälkeen). Lauantaina luvattu yllättävän leutoa säätä, joten ehkä menevät kaupungille katselemaan nähtävyyksiä.

Mutta muutan tätä myöten pläniäni, menen suoraan bussilta konffaan iltapäivällä ja toivon, että heillä on siellä jotain haastiksia tai paltsuja tai muuta syytä olla siellä silloin ja bongaan heidät käytävällä.

- Joymuffin
Ja mehän toivotaan kans 😄!!
Ja sehän olis melkein kuin "joulu" 😉
 
vierailija
Voihan huhhahhei sentään. Tämä hullutus on kyllä ihan sairautta. Aiheelle omistautunut saitti alkaa olla kohta valmis. Täytyy testailla vielä ja kaikkea mahdollista voi tulla vielä eteen, kuten on tähän mennessä tullut jo about miljoona kertaa. Olen pari kertaa aloittanut koko homman alusta, enkä siltikään saa siitä just mieleistä. Mutta ei se mitään, silti on ollut hauska projekti, vaikka väsy on ollut infernaalinen. Ja jos ei muuta, niin jääpähän konkreettinen muisto tästä kaikesta hullutuksesta :D
t. Saitinrakentaja
 
vierailija
Vähän hassu fiilis kun oma ficcini itkettää muita ja nyt itselleni iski yhtäkkiä voimakas liikutuksen tunne siitä, miten paljon ihmiset ovat täällä tsempanneet Balkan-seikkailuitani ja sitä, että pääsisin tapaamaan Joksuja, siinä missä usein fandomissa vain valitetaan, että nuo pääsivät tapaamaan ja me emme (minkä siis ymmärrän hyvin myös). Ihania ihmisiä täällä, kiitos paljon. 🥹

(Minulla on ollut tunteet pinnassa viime aikoina ja olen tällä viikolla kahdesti aiemmin itkenyt jotain tämän aihepiirin juttuja, en kuitenkaan shippausta.)

- Joymuffin
 
  • Rakkaus
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Minäkin toivon etteivät ainakaan liian nopeasti (tai mielellään ollenkaan) vaihtaisi kieltä englanniksi, katsoisivat vaan rauhassa miten sloveenin ja serbiankieliset biisit uppoavat laajempaan yleisöön. Erityisesti sloveeni ja myös serbia kuulostavat todella kauniilta Bojanin laulamana, se on kyllä yksi valttikortti, mitä eivät tosiaan ehkä itsekään täysin hoksaa. Onneksi eivät ole kuitenkaan mitään jyrkkää siirtymää tekemässä, vaan saadaan monikielinen levy. Sekin on kyllä ihan kiinnostavaa.

En itse tyrmäisi sitä englantiakaan täysin vielä nykyisten käännösten ja SSOL:in perusteella. Kyllä englanninkielisten sanoitusten teossakin voi kehittyä, kun selvästi on muuten lahjakkuutta siihen suuntaan. Siinä olen joidenkin kommentoijien kanssa eri mieltä että eivät erottuisi muiden englanninkielellä laulavien bändien joukosta. Minusta nuo biisien melodiat ovat jo itsessään se juttu ja ovat lisäksi loistava livebändi, joten uskon heidän kyllä erottuvan kielestä huolimatta. Aion ehdottomasti jatkaa kuuntelemista millä kielellä vain, vaikka minäkin kyllä toivon kovasti tuota oman kielen säilyttämistä.
Samaa mieltä ❤ minä tykkään Bojanista myös englanninkielisenä. Mielelläni kuuntelisin myös espanjankielisen biisin häneltä ❤🔥. Kyllä minusta tuollaista loistavaa kielitaitoa kannattaa käyttää hyväksi. Uskon että säilyttävät kuitenkin slovenialaisen / balkanilaisen identiteettinsä. Esim nyt on kiva kun pukeutuvat paikallisen muotisuunnittelijan luomuksiin vaikka kyllä ne ASOS paidat oli aika herkkuja 🤤
 
vierailija
Mulla on vain koko ajan sellainen olo että tämä Joyn reissaus on sellanen yhteinen missio täällä 😄 Vähän kuin oltaisiin kaikki muut itse mukana, ja henkisesti tietty ollaankin. Toivon totisesti että B löytyy konffasta, ja pääsisit vaihtamaan muutaman sanan ❤

Uusi luku ficistä... i h a n a. En pysty nyt kommentoimaan muuta, menen lukemaan sen uudestaan.
 
vierailija
Minua liikuttaa ja ilahduttaa se, että olemme edelleen näin monen kuukauden jälkeen näiden kahden ansiosta täällä. Luomme keskustelua, ficcejä, saitteja, kuka mitäkin. Koemme tunteita, käymme keikoilla, kuuntelemme musiikkia, olemme elossa. Lisäksi hämmentää se, miten nopeasti aika tuntuu menneen. Räpäytin silmiä toukokuussa viisujen aikaan, sitten imeydyin shippimaailmaan, ja nyt on pian joulukuu. Tuntuu jopa hieman epätodelliselta, mutta onnelliselta.
 
vierailija
Vähän hassu fiilis kun oma ficcini itkettää muita ja nyt itselleni iski yhtäkkiä voimakas liikutuksen tunne siitä, miten paljon ihmiset ovat täällä tsempanneet Balkan-seikkailuitani ja sitä, että pääsisin tapaamaan Joksuja, siinä missä usein fandomissa vain valitetaan, että nuo pääsivät tapaamaan ja me emme (minkä siis ymmärrän hyvin myös). Ihania ihmisiä täällä, kiitos paljon. 🥹

(Minulla on ollut tunteet pinnassa viime aikoina ja olen tällä viikolla kahdesti aiemmin itkenyt jotain tämän aihepiirin juttuja, en kuitenkaan shippausta.)

- Joymuffin
Me tsempataan sua ❤ oon itse lähdössä huomenna tapahtumaan missä on paljon slovenialaisia. Ihan outoa! Heitä tarkkailee nyt ihan eri tavalla kuin ennen ☺ ehkä yritän päästä juttusille!
 
vierailija
Ei nyt ketjun päähenkilöihin suoranaisesti liity, mutta onko jollain muulla myös fiilis että Janin ja Nacen välillä olisi tapahtunut jotain? Tuntuu, että heidän välinsä ovat aivan erilaiset nykyään verrattuna esim. Nordic tourin aikoihin.
 
vierailija
Minä en usko, että olisi mitään tapahtunut Janin ja Nacen välillä, kun en muutenkaan usko, että heillä olisi mitään erikoista, toi on lavaesitystä, mutta jos joku ajattelee toisin, ei se ole minulta pois
 

Yhteistyössä