Lapsettomuushoidoissa olevat

Oletko tänään testaillut?
Testasin jo eilen illemmalla pc:llä ja sain siihenkin todella haalean viivan, mutta viivan kuitenkin, pc:iin en ole ennen haamua saanut 😁.

Tänä aamuna oli reilun kolmen tunnin pidätyksen jälkeen tällainen https://aijaa.com/7as6pC
Jouduin kaksi kertaa nousemaan pissalle yön aikana, niin siksi noin lyhyt pidätys. Pc:n viiva oli edelleen niin haalea, että en oikein saanut sitä kuvaan näkymään. Nuo testit on siis herkkiä testejä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mamiks ja Samppa40
Testasin jo eilen illemmalla pc:llä ja sain siihenkin todella haalean viivan, mutta viivan kuitenkin, pc:iin en ole ennen haamua saanut .

Tänä aamuna oli reilun kolmen tunnin pidätyksen jälkeen tällainen https://aijaa.com/7as6pC
Jouduin kaksi kertaa nousemaan pissalle yön aikana, niin siksi noin lyhyt pidätys. Pc:n viiva oli edelleen niin haalea, että en oikein saanut sitä kuvaan näkymään. Nuo testit on siis herkkiä testejä.
Voi kun lähtisi tummenemaan ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: IhmettäOdottava79

Digi oli positiivinen tänä aamuna ja viivatkin tummentuneet hieman. Nyt vaan loppui nuo herkät testit, eli pitää jatkaa pc:n kanssa ja toivoa että viiva jatkaa tummumista 🤞.

Katsoin kalenterimerkintöjä ja näyttää että tänään on ehkä vasta dpo 13, kun oireiden perusteella ovulaatio tuli vasta toisena päivänä positiivisen ovulaatiotestin jälkeen, premom-sovellus näköjään oli siirtänyt sen testiä seuraavaan päivään takaisin jossain välissä.
Jos tämä ei jää kemialliseksi, niin kuinka pian olisi syytä ottaa yhteyttä neuvolaan? Kun kyseessä on kuitenkin ikäloppu ensisynnyttäjä 😂...
 
@IhmettäOdottava79 vahvistumisia sinne Ennosaa muuta sanoa kuin että eikös sinne saa ottaa yhteyttä heti kun positiivinen pärähtää .
Dpo 13 ei taida vielä varsinaisesti olla kuukautiset edes myöhässä vielä. Odottelen tietenkin että viiva vahvistuu kunnolla ennen soittoa. Lähinnä kyselin siksi että muistelen joskus lukeneeni jostain, että iäkkäillä (ensi)odottajilla otetaan ne mini aspiriinit käyttöön jo alkuraskaudesta jonkin suurentuneen riskin vuoksi. Mutta en kai minä enää muista mikä se suurentunut riski oli :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Mamiks
Me päästiin kuin päästiinkin pistelemään viime viikolla, eli IVF yritys nro 3 meneillään. Aloitus nyt jo heti kp1, jottei johtofolli ehtisi valikoitua ja blokata muiden kehittymistä kuten viimeksi. Perjantaisessa ultrassa 5 pienen pientä follin alkua, joten uusi yritys oli tänään. Tänään löytyi 6 edelleen pientä follia. Ei siis kovin selkeä tilanne vieläkään ja pistelyt jatkuu siten perjantain ultraan. Näillä näkymin menee maanantaille punktio - tai vaihtoehtoisesti inseminaatio - riippuen follien lopullisesta määrästä. Tällä iällä ei kannata vähäistä määrää punktioida, mutta toisaalta yli kolmella follilla ei tehdä inseminaatiotakaan. Onpas taas siis tilanne :unsure:

Mutta @IhmettäOdottava79 'lle ihan mahdottomasti tsemppiä ja onnea matkaan!
 
Dpo 13 ei taida vielä varsinaisesti olla kuukautiset edes myöhässä vielä. Odottelen tietenkin että viiva vahvistuu kunnolla ennen soittoa. Lähinnä kyselin siksi että muistelen joskus lukeneeni jostain, että iäkkäillä (ensi)odottajilla otetaan ne mini aspiriinit käyttöön jo alkuraskaudesta jonkin suurentuneen riskin vuoksi. Mutta en kai minä enää muista mikä se suurentunut riski oli :unsure:
Mini asa aloitetaan rv 12 raskausmyrkytys riskiä pienentämään. Ikä on yksi riskitekijöistä. Sen suhteen ei siis neuvolaan kiire. Yleensä eka käynti on n. 8 viikolla joten viikko, pari menkkojen poisjäännistä on ihan hyvä aika soitella, toki voi heti plussastakin soittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: IhmettäOdottava79
Mini asa aloitetaan rv 12 raskausmyrkytys riskiä pienentämään. Ikä on yksi riskitekijöistä. Sen suhteen ei siis neuvolaan kiire. Yleensä eka käynti on n. 8 viikolla joten viikko, pari menkkojen poisjäännistä on ihan hyvä aika soitella, toki voi heti plussastakin soittaa.
Kiitos, raskausmyrkytys oli siis se syy. Googlen perusteella olisin näköjään riskiryhmää koska iäkäs ensisynnyttäjä, mutta tuo selviää sitten aikanaan jos sinne asti päästään. Pitää ostaa niitä viikkonäytöllisiä pari tuonne odottamaan, ja jos ne etenee niin soittaa sitten ja kysyä samalla varhaisultran mahdollisuudesta julkisella.
 
  • Tykkää
Reactions: Mimerkki
vierailija
Onko ryhmässä kokemusta tai tietoa hoitotavoista mikäli lapsettomuuden syynä antipaternaaliset vasta-aineet äidin ja isän osalta (HLA testi) sekä kohdun limakalvossa niin sanottuja "tappajasoluja" (kohdun limakalvosta koepalalla selvitetty)?
 
Hei,
olen nyt ottanut ensimmäisen askeleen lapsettomuus hoitojen suhteen. Kävin tänään kunnallisella puolella gynellä ja täytän kriteerit hoitoihin pääsemiseksi. Itseäni suuresti hämmentää ettei paikkakunnallani ole mahdollisuutta lapsettomuushoitoihin vaan laitetaan maksusitoumuksella Jyväskylän ovumiaan. Onko tämä ihan normaali käytäntöä vai asunko vain kuppaisella paikkakunnalla? Mitä tämmöinen maksusitoomus käytännössä tarkoittaa? Mikä osuus jää meidän maksettavaksi? Saadaanko matka kuluista esim. korvausta? Kun aika koittaa lähteä hoitoihin niin mitä ilmoitan työnantajalle? Hän tuskin tykkää hyvää jos saman päivän aikana ilmoitan lähteväni loppu päiväksi lääkäriin taikka vastaavasti ilmoitan edeltävänä päivänä olevan koko seuraavan päivän lääkärissä. Joudunko vain pyytämään palkattomia päiviä, vai valehtelenko olevani sairaana?
Tämän päivän saldo, koska tänään on kp 4 niin kävin alku kierron verikokeissa ja loppu kierrossa käyn uudestaan ja joulukuun alussa lääkäri soittaa. Jos kaikki on Ok, niin laittaa maksusitoumuksen eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi ja Tiukuna
Hei,
olen nyt ottanut ensimmäisen askeleen lapsettomuus hoitojen suhteen. Kävin tänään kunnallisella puolella gynellä ja täytän kriteerit hoitoihin pääsemiseksi. Itseäni suuresti hämmentää ettei paikkakunnallani ole mahdollisuutta lapsettomuushoitoihin vaan laitetaan maksusitoumuksella Jyväskylän ovumiaan. Onko tämä ihan normaali käytäntöä vai asunko vain kuppaisella paikkakunnalla? Mitä tämmöinen maksusitoomus käytännössä tarkoittaa? Mikä osuus jää meidän maksettavaksi? Saadaanko matka kuluista esim. korvausta? Kun aika koittaa lähteä hoitoihin niin mitä ilmoitan työnantajalle? Hän tuskin tykkää hyvää jos saman päivän aikana ilmoitan lähteväni loppu päiväksi lääkäriin taikka vastaavasti ilmoitan edeltävänä päivänä olevan koko seuraavan päivän lääkärissä. Joudunko vain pyytämään palkattomia päiviä, vai valehtelenko olevani sairaana?
Tämän päivän saldo, koska tänään on kp 4 niin kävin alku kierron verikokeissa ja loppu kierrossa käyn uudestaan ja joulukuun alussa lääkäri soittaa. Jos kaikki on Ok, niin laittaa maksusitoumuksen eteenpäin.
Maksusitoumus tarkoittaa samaa kuin jos omassa sairaalassa/yliopistosairaalassa kävisi hoidoissa maksujen suhteen. Maksat siis saman poliklinikkamaksun kuin julkisella maksaisit vaikka käyt yksityisellä ja kunta maksaa loput. Mahdollisesti hoitoonpääseminenkin on nopeampaa joten ei huono juttu minusta ollenkaan 😏
 
  • Tykkää
Reactions: heltsuli
Täällä on viivat vahvistuneet toistaiseksi https://aijaa.com/17Suoj mutta cb digi näytti tänään vain 1-2 viikkoa. Eikö dpo 17 pitäisi olla jo 2-3 viikkoa? Vai olenkohan minä ymmärtänyt jotain väärin, eikö nuo ole viikkoja oletetusta hedelmöitymisestä 🤔.

Oireita on kovin vähän/lieviä niin siksi tämä jatkuva testaaminen 😅. Soitan tänään neuvolaan joka tapauksessa, pitää kysyä kilpirauhaslääkityksen nostosta ajoissa.
 
Tämän päivän ultrassa 8 follikkelia, eli 2 tullut lisää. Kasvu on ollut hidasta verrattuna edelliseen punktioon, joten kasvattelu jatkuu vaan. Maanantaihin mennessä olen piikittänyt sitten jo 14 päivää. Nämä uudet oli niin pieniä, että tuskin ehtivät mukaan missään tapauksessa. Selvyyttä ei kuitenkaan vieläkään täysin tullut sille, että mihin päivään osuu punktio - tai inseminaatio, johon mennään, jos kaksi isointa viikonlopun aikana jotenkin blokkaa muiden kasvun. Jompi kumpi kuitenkin edessä ensi viikolla, joten ei auta kuin jatkaa piikittelyä vaan.:oops:
 
  • Tykkää
Reactions: Tiukuna
Hei, olen seuraillut sivusta palstaa ja ajattelin liittyä mukaan keskusteluun. Aloitettiin puolisoni kanssa lapsettomuushoidot julkisella. Suunnitelmana oli muutama inseminaatio ja sitten ivf jonoon jos ei tärppää. Tänään oli ensimmäinen inssi ja suunnitelmat muuttui lennosta, eli jatketaankin suoraan ivf hoitoihin muutaman kuukauden päästä. Nyt ensin kahden viikon piinailut tästä inssistä, mutta ei suuria odotuksia ole. 😞
Ristiriitaiset fiilikset, kun odotti hoitojen alkua ja toivottiin, että inssit riittäisi, mutta nyt jatketaankin taas odottelua. Toisaalta sit parempi, että päästään heti suunnittelemaan seuraavia hoitoja, joissa paremmat mahdollisuudet raskautumiseen. 🙂 Meillä ensimmäistä toivotaan ja yritys on aloitettu keväällä -22.

Onko täällä muita taustailijoita jotka odottaa ivf jonossa? 🙂
 
Hei @Floral30! Täällä on toinen ivf-jonossa oleva. Meillä on myös puolisoni kanssa toiveissa esikoinen, jonka yritys on aloitettu elokuussa -21. Meillä mennyt koko yritysaika ilman tärpin tärppiä ja nyt sitten otettu järeimmät aseet käyttöön. Pääsemme ivf-suunnitteluun joulukuun alussa ja itse hoidot alkavat toivon mukaan tammikuussa.

Odottavan aika on ollut äärimmäisen pitkä. Puolisoni suhtautui alkuun negatiivisesti hoitoihin hakeutumista kohtaan, mutta olemme nyt molemmat valmiita hoitoihin. Itseäni eka ivf jännittää, sillä olen ymmärtänyt että ensimmäinen kokeilu antaa kuitenkin viitteitä siitä kuinka asia lähtee etenemään.
 
vierailija
Hei @Floral30! Täällä on toinen ivf-jonossa oleva. Meillä on myös puolisoni kanssa toiveissa esikoinen, jonka yritys on aloitettu elokuussa -21. Meillä mennyt koko yritysaika ilman tärpin tärppiä ja nyt sitten otettu järeimmät aseet käyttöön. Pääsemme ivf-suunnitteluun joulukuun alussa ja itse hoidot alkavat toivon mukaan tammikuussa.

Odottavan aika on ollut äärimmäisen pitkä. Puolisoni suhtautui alkuun negatiivisesti hoitoihin hakeutumista kohtaan, mutta olemme nyt molemmat valmiita hoitoihin. Itseäni eka ivf jännittää, sillä olen ymmärtänyt että ensimmäinen kokeilu antaa kuitenkin viitteitä siitä kuinka asia lähtee etenemään.
Ensimmäiselläkin kerralla voi myös onnistua, näin kävi meille! Ensimmäinen ivf, tuoresiirrosta + ja ihana vauva.
Tsemppiä kaikille hoitoihin!
 
  • Tykkää
Reactions: Pelokas91
Hei @Floral30! Täällä on toinen ivf-jonossa oleva. Meillä on myös puolisoni kanssa toiveissa esikoinen, jonka yritys on aloitettu elokuussa -21. Meillä mennyt koko yritysaika ilman tärpin tärppiä ja nyt sitten otettu järeimmät aseet käyttöön. Pääsemme ivf-suunnitteluun joulukuun alussa ja itse hoidot alkavat toivon mukaan tammikuussa.

Odottavan aika on ollut äärimmäisen pitkä. Puolisoni suhtautui alkuun negatiivisesti hoitoihin hakeutumista kohtaan, mutta olemme nyt molemmat valmiita hoitoihin. Itseäni eka ivf jännittää, sillä olen ymmärtänyt että ensimmäinen kokeilu antaa kuitenkin viitteitä siitä kuinka asia lähtee etenemään.
Hei! Ei hoitoon hakeutuminen varmasti ole kenellekään helppoa eikä varsinkaan sen ensimmäisen kontaktin ottaminen. Julkisella puolen, kun jonotkin on niin pitkät, että kerkeää murehtia asioita monta kertaan ennen mitään tutkimuksia.

Henkisesti raskasta on yritysaika ollut, kun kierrosta toiseen jatkuu elämä tietyllä syklillä menkat-ovis-piinailut. Enkä osaa olla esim. ovista varmistamatta vaikka tiedän jo hyvin mitä oireita tulee 🙈

Tsemppiä sinne tuleviin hoitoihin! Enää ei kauaa tarvitse teidän odotella. Toivotaan, että hoidon vaste on hyvä ja tärppi tulisi ensimmäisestä 🤗
Kauanko olette odottaneet aikaa hoidon suunnitteluun?
 
vierailija
Onnea plussista ja tsemppiä yrittäjille.❤

On: itse huomasin tuossa toissapäivänä dp8 kohdalla kiinnittymiseen liittyviä oireita, kuten pienen määrän verta ja kramppeja. Eilinen oli aivan karsea päivä päänsäryn takia ja oli pakko oksentaa olon takia. Tein kyllä testin, mutta se oli nega. Lh testi oli positiivinen hennoilla, mutta selvillä viivoilla. Tänään selkeämmin vahvistunut. Voiko nyt olettaa, että jotain oikeasti on tapahtumassa ja milloin tuo raskaustesti havaitsee hormoonimuutoksen minkä Lh testi antaa..?? Hämmentävää..
 
Hei! Ei hoitoon hakeutuminen varmasti ole kenellekään helppoa eikä varsinkaan sen ensimmäisen kontaktin ottaminen. Julkisella puolen, kun jonotkin on niin pitkät, että kerkeää murehtia asioita monta kertaan ennen mitään tutkimuksia.

Henkisesti raskasta on yritysaika ollut, kun kierrosta toiseen jatkuu elämä tietyllä syklillä menkat-ovis-piinailut. Enkä osaa olla esim. ovista varmistamatta vaikka tiedän jo hyvin mitä oireita tulee

Tsemppiä sinne tuleviin hoitoihin! Enää ei kauaa tarvitse teidän odotella. Toivotaan, että hoidon vaste on hyvä ja tärppi tulisi ensimmäisestä
Kauanko olette odottaneet aikaa hoidon suunnitteluun?
Heippa! Ensikäynti meillä oli syyskuussa eli muutaman kuukauden odotus ollut tässä välissä. Toki lisäksi saimme peruutusajan, joka nopeutta ajan saantia hieman. Minulla myös diagnosoitiin hyvin matala AMH-arvo, joka oli itselleni melkoinen järkytys. Puolisollani on kaikki kunnossa.
 
Heippa! Ensikäynti meillä oli syyskuussa eli muutaman kuukauden odotus ollut tässä välissä. Toki lisäksi saimme peruutusajan, joka nopeutta ajan saantia hieman. Minulla myös diagnosoitiin hyvin matala AMH-arvo, joka oli itselleni melkoinen järkytys. Puolisollani on kaikki kunnossa.
Okei kiva et saitte niin nopeasti ajan 😊 toivottavasti ei meidänkään tarvitse kauaa odotella.. Mullakin hieman matala amh ikäiselleni ja lisäksi lääkäri puhui jotain ohuesta kohdun limakalvosta ensikäynnillä. Kuitenkin nyt pari päivää ennen ovulaatiota paksuus oli vähän yli 7mm eli ei kai ihan huono kuitenkaan 🤔
Meillä syy siirtyä suoraan ivf on siittiöiden tilanne.
 
Okei kiva et saitte niin nopeasti ajan toivottavasti ei meidänkään tarvitse kauaa odotella.. Mullakin hieman matala amh ikäiselleni ja lisäksi lääkäri puhui jotain ohuesta kohdun limakalvosta ensikäynnillä. Kuitenkin nyt pari päivää ennen ovulaatiota paksuus oli vähän yli 7mm eli ei kai ihan huono kuitenkaan
Meillä syy siirtyä suoraan ivf on siittiöiden tilanne.
Oletteko minkä alueen asiakkaina? Täällä ollaan HUSin piirissä. Jos muistan oikein, lääkäri on maininnut minulle juuri tuon 7 mm olevan se raja, jonka yli limakalvon paksuuden pitäisi olla. Jos sinulla oli sen verran jo pari päivää ennen ovulaatiota niin kuvittelisin tilanteen olevan ihan ok☺
 
Okei kiva et saitte niin nopeasti ajan 😊 toivottavasti ei meidänkään tarvitse kauaa odotella.. Mullakin hieman matala amh ikäiselleni ja lisäksi lääkäri puhui jotain ohuesta kohdun limakalvosta ensikäynnillä. Kuitenkin nyt pari päivää ennen ovulaatiota paksuus oli vähän yli 7mm eli ei kai ihan huono kuitenkaan 🤔
Meillä syy siirtyä suoraan ivf on siittiöiden tilanne.
Mulla ongelma oli ohut limakalvo ja se oli siis ilman hoitoa 2-4mm luokkaa oviksen aikaan. Tässä alkaneessa raskaudessa saatiin piikeillä se kasvatettua muistaakseni 6,4mm asti. Eli 7mm on jo ihan hyvä vaikka optimi kai olisi 10-14mm mitä olen asiaa tutkinut. Liikaakaan ei sitten nimittäin ole hyvä myöskään.
 
Oletteko minkä alueen asiakkaina? Täällä ollaan HUSin piirissä. Jos muistan oikein, lääkäri on maininnut minulle juuri tuon 7 mm olevan se raja, jonka yli limakalvon paksuuden pitäisi olla. Jos sinulla oli sen verran jo pari päivää ennen ovulaatiota niin kuvittelisin tilanteen olevan ihan ok
👍🙂 TAYS alueella ollaan. Pistin Gonal F muutamana päivänä ennen lh+ niin en tiedä vaikuttaako se positiivisesti myös limakalvoon vai tuettiinko sillä vain munasolua ennen inseminaatiota.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ongelma oli ohut limakalvo ja se oli siis ilman hoitoa 2-4mm luokkaa oviksen aikaan. Tässä alkaneessa raskaudessa saatiin piikeillä se kasvatettua muistaakseni 6,4mm asti. Eli 7mm on jo ihan hyvä vaikka optimi kai olisi 10-14mm mitä olen asiaa tutkinut. Liikaakaan ei sitten nimittäin ole hyvä myöskään.
Muistankin, että on täällä ohuemmallakin limakalvolla onnistuttu 🤗 Mulla tosiaan oli Gonal F käytössä ennen lh+.
Edellisen kierron ultrassa kp6 oli limakalvo n. 5mm (ovis kp10) ja nyt tässä kierrossa missä oli gonal f niin kp8 n. 7mm ja ovis oli kp10.
 
TAYS alueella ollaan. Pistin Gonal F muutamana päivänä ennen lh+ niin en tiedä vaikuttaako se positiivisesti myös limakalvoon vai tuettiinko sillä vain munasolua ennen inseminaatiota.
Ole ymmärtänyt, että TAYSin alueella jono ivf-hoitoihin olisi melko ”lyhyt” (tai verrattuna ainakin HUSiin), joten toivotaan että pääsette pian jatkamaan! Kokeiltiinko teillä jotain kevyempiä hoitoja ennen ivf-jonoon laittoa?
 

Yhteistyössä