Hilluuko oikeistolaiset mielenosoituksissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 933
19 190
113
Siis mielenosoitukset ovat tärkeitä sananvapauden ja demokratian kannalta, varsinkin Venäjällä.

Mutta aina kun on iso porukka miekkarissa, on siellä jotain moppitukkavassaria tai takapuoli homeessa Mannerheimintiellä istuvia, ananaksen näköisiä hippejä.

Sit kun oikeisto marssii, sinne ei vaivaudu kuin harvat. Se ei ole oikeiston juttu.

Viimeksi muokattu:
Kirjoituksesi perusteella vastaamaan, että ei hillu? Ja jos meni oikein, niin mitä voitin?

Siis mielenosoitukset ovat tärkeä sananvapauden ja demokratian kannalta, varsinkin Venäjällä.

Mutta aina kun on iso porukka miekkarissa, on siellä jotain moppitukkavassaria tai takapuoli homeessa Mannerheimintiellä istuvia, ananaksen näköisiä hippejä.

Sit kun oikeisto marssii, sinne ei vaivaudu kuin harvat. Se ei ole oikeiston juttu.

Ehkä ovat koulutetumpia ja oppineet ettei suuta soittamalla maailmaa paranneta. Tyhmyys tiivistyy joukossa ja kenen joukoissa seisot niin sen huutoja huudat.
Jep. Tai mulla on teoria että vasurit menee tunteella, oikeisto on semmosta rationaalisen kuivakkaa.

• Tykkää
Reactions: ruuttis
Tai mun ajatusmaailmaa ei ole yksikään miekkari muuttanut, vaikka siellä olisi kuinka nasevia lauseita tahansa. (Toki päättäjillehän ne on suunnattu)

Enkä vois mennä jonkun lakanan kans talsimaan kaduille.

No lähtökohtaisesti oikeistolaiset ovat niitä, joilla asiat ovat hyvin. Heissä ei alunperin niin moni halua muutosta, vaan säilyttää sen mitä on.

Mutta olihan jenkeissä Capitolin Hillin vallankaappausyritys ja se oli jokseenkin oikeistolaisen häröjengin suorittama. Joku sanoisi, ettei se mikään vallankaappausyritys ollut, mutta tuommoisista aika pienten ryhmien marsista pelipaikoilla moni vallankumous on alkanut: Venäjällä 1917 esim. Ja olihan se Hitlerin olutkellariyritys vuonna 1923 aika haparoiva, mutta niin vaan kaveri oli vallassa 10 vuotta sen jälkeen. Ehkäpä Trumpin valheiden aloittamaa jenkkimarssia muistellaan 10 vuoden päästä kun maa on muuttunut Trumpin toisesta kaudesta (Tämä on valitettavan mahdollista) lähtevään antidemokraattiseen kehitykseen USA:ssa. No, se kehitys alkoi viimeistään hänen ekasta kaudestaan.

No lähtökohtaisesti oikeistolaiset ovat niitä, joilla asiat ovat hyvin. Heissä ei alunperin niin moni halua muutosta, vaan säilyttää sen mitä on.

Mutta olihan jenkeissä Capitolin Hillin vallankaappausyritys ja se oli jokseenkin oikeistolaisen häröjengin suorittama. Joku sanoisi, ettei se mikään vallankaappausyritys ollut, mutta tuommoisista aika pienten ryhmien marsista pelipaikoilla moni vallankumous on alkanut: Venäjällä 1917 esim. Ja olihan se Hitlerin olutkellariyritys vuonna 1923 aika haparoiva, mutta niin vaan kaveri oli vallassa 10 vuotta sen jälkeen. Ehkäpä Trumpin valheiden aloittamaa jenkkimarssia muistellaan 10 vuoden päästä kun maa on muuttunut Trumpin toisesta kaudesta (Tämä on valitettavan mahdollista) lähtevään antidemokraattiseen kehitykseen USA:ssa. No, se kehitys alkoi viimeistään hänen ekasta kaudestaan.
Mietin että jos oikeistossa on hieman menestyvämpiä ja vasureissa aavistuksen verran huono-osaisempia, niin voisiko oikeistolla selittävänä syynä olla hyvänlainen ylpeys?

Sama ylpeys joka estää kulkemasta kaikkien banderollien kanssa, on eteenpäinvievä voima itse pärjäämisessä?

Ei mulle vaan ole kertaakaan tullu mieleen jättäytyä yhteiskunnan varaan.
Mä en kestäis hölötellä TE-toimiston tädin kans...
Töitä olen raapinut sieltä sun täältä.

Enpä ole muuten koskaan ollut mielenosoituksessa mukana vaikka olen vassari
Kirjoittaminen somessa on myös jonkin sortin mielenosoitusta.
Kirjoitukset säilyvät serverillä vuosikymmeniä. Eikö se ole tehokkaampaa kuin
ison ihmismassan seassa lampsiminen?
Ylen aamussa Janne Saarikivi sanoi arkkipiispa-keskustelussa, että Jeesus on tai oli vasemmistolainen. Hän aina puolusti vähäosaisia ja arvosteli hurskastelua.
Mieltään voi myös osoittaa joka päivä arjen valinnoillaan.
Jatkan vieraskielisen kirjan lukemista. Tarina kertoo susien vapauttamisesta takaisin
luontoon. Tutkijat seuraavat susien sopeutumista vapauteensa. Googlettamalla
selvisi, että tarina pohjautuu tositapahtumiin. Ihmiset ovat tehneet mielestäni elämästään liian monimutkaisen.
LEIPÄÄ EI LEIKKAUKSIA!

• Tykkää
Reactions: ruuttis
Se mikä 100 vuotta sitten oli radikaalia, on monen mielestä aika ok juttu nykyään. Tai jopa se mikä oli 80-luvulla vielä aika ennenkuulumatonta, on nykyään ok. Ja monen mielestä se on hyvä asia. Harva todellisuudessa kaipaa sitä kasarin asenneilmastoa, vaikka muuten ajan hyvin positiivisessa valossa muistaakin. Kuulun näihin nostalgikkoihin, mutta tajuan, että aika ja lapsuus/nuoruus kultaa muistot. Ainakin osin.

N. 100 vuotta sitten suurinta liikehdintää aiheuttivat kommunistit. Toisena sitten tuli heidän vastustajansa, äärioikeisto (natsit, fasistit jne.). Ryhmät olivat väkivaltaisen vihamielisiä toisia kohtaan, minkäänlaisesta dialogista ei voinut puhua. Se oli vahvemman oikeus, kaikin mahdollisin keinoin. Tämäntyyppiseen en halua paluuta, vaikka sellaisiakin merkkejä on.

Jokseenkin tunnusomaista nykyiselle äärivasemmistolle on, että mieltä osoitetaan ja mellakoidaankin, mutta ei erityisesti tehdä henkilöväkivaltaa. Äärioikeisto mielenosoittelee vähemmän, mutta suunnittelee useammin kaiken maailman joukkomurhia. Yhdessä ja yksin.

Täytyy silti aina muistaa, että eihän vallassa olevilla ja heidän tarpeeksi tyytyväisten alamaistan (minun ja sinun) tarvitse mellakoida. Ollaan suht. tyytyväisiä eikä haluta asioiden muuttuvan. Ymmärrän kuitenkin niitäkin, jotka ajattelevat toisin. Ymmärrän, että kun näkee maailman kauhean synkkänä - oli syy sitten epäoikeudenmukaisuudessa, ilmastonmuutoksessa tai "jumalattomuudessa", niin ihmiset saattavat olla valmiita tekoihinkin. Ymmärrän, mutta en välttämättä hyväksy.

Sinällään molemmat ääriryhmät olivat vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä vastaan. Oli se sitten orastava demokratia tai jotain muuta.

Itse en ole koskaan ollut mielenosoituksessa. Pidän niitä vastenmielisinä. Mutta en silti kiistä, etteikö niillä välillä voi olla vaikutustakin. Vaikea sanoa, voisiko olla joku sellainen asia, jonka takia minäkin lähtisin kaduille. No periaatteessa se olisi tietenkin joku oikeasti epädemokraattinen vallankaappaus. Sitten kokisin, että kaikki keinot sitä vastaan ovat sallittuja. Mutta vaikea sanoa, minkälaisen toiminnan näkisin järjeväksi tai hyödylliseksi. Todellista hirmuvaltaa vastaan on aika vaikea vain mieltä osoittaen päästä eteenpäin.