Ei ala. Suvaitsevaisuus on hyve. Ja erilaisuutta pitää suvaita, mutta kriittinen voi ja pitää olla. Toki nikki on vähän provo kun olen saanut kuulla olevani kauhea suvakki kun en suostu käyttämään halventavaa termistöä.
Totaalinen sulkeutuminen ja impivaaralaisuus olisi olleet vielä haitallisempia tälle maalle.
90-luvun alussa (tai koska ne ekat somalit nyt tulikaan) olin lukiossa ja suhtauduin heidän maahantuloon erittäin negatiivisesti. Varmaan rasistisestikkin. Jälkikäteen katsoen ne määrät tuolloin olivat kovin pieniä ja olisi vaan pitänyt pysytä handlaamaan. Lisää ei olisi saanut ottaa isoja määriä, ennenkuin olisi ollut todisteita riittävän hyvästä integraatiosta. No sitä ei olisi ehkö koskaan tullut.
Maahanmuuttoa Suomi kuitenkin on tarvinnut ja tulee tarvitsemaan. Mutta pääosin työperäistä ja sellaisista kultuureista, joista tulijat pystyvät mahdollisimman korkealla prosentilla integroitumaan. Islam-amista tulijoiden onnistumisprosentti on ollut aika heikko, joten määrät tuolta suunnalta tulisi pitää ihan minimissään. Se ei silti poista sitä, etteikö jokaisella jo tänne hyväksytyllä (vaikka se esim. sua varmaan vituttaa) on omat oikeutensa.
Itse olisin kyllä valmis siihen, että maahantulijoilla olisi erityisen tarkat säännöt aluksi ja etenkin raskaammista rikoksista tuomiona karkoitus.
On muuten todella epähedelmällistä esim. syyllisttää minunkaltaisia. Minä en ole koskaan ollut asian suhteen sinisilmäinen. Minä en ole koskaan ollut rajalla huutamassa "refugees welcome". Mutta en myöskään ole puinut nyrkkiäni mamuja nähdessäni ja ajatellut heitä alempina.
Jos on pakko syyllistää joitakin, niin sitten se on ne tahot, jotka ovat oikeasti ja aidoisti haalineet tätä jengiä tänne. Mutta loppupeleissä sitä porukkaa on aika vähän. Suurin vyöry (Ukrainalaiset erikseen) oli siis vuonna 2015. Silloin ei kauheen mamusyleilevä hallitus piti olla, mutta niin vaan kävi, että tänne lappas porukkaa ovista ja ikkunoista. Se oli Euroopanlaajuinen kriisi ja silloin ei oikein osattu toimia.
Oot kyllä ollut aika hirveä rasisti!
En olis susta uskonut.
Mä menin heti tutustumaan meidän hoodeille tulleen pakolaiskeskuksen oman ikäisiin, uusiin tulokkaisiin, ja esittelin heille meidän hoodit. Jonkinlaisen leikkipoikaystävänkin sieltä laitoin. Törmäsin häneen yks päivä liikenteessä, hän on nykyään bussikuski. Toiseen ent. leikkipoikkikseen törmäsin Oopperatalolla, hän oli huoltomiehenä siellä.
Nämä pojat eivät olleet Afrikasta tai Lähi-idästä.
Olet oikeassa siitä, että päättäjät eivät ole joutuneet, eivätkä joudu vastuuseen huonoista, kalliista ja jopa kuolettavista päätöksistään. Tähän tulisi jollain keinoin saada muutos. Jonkinlainen vastuunkanto olisi jollain keinoin jörjestettävä.
Nyt on niin, että Ihan sama mitä mäellä teet vähintään 4-vuotta niin saat rahat ja sitten päättäjän homman loppuessa sinulle järjestetään joku huippuduuni muualta. Jos et käytä sopeutusetua.
J. Käteinen lienee
yksi räikeimmistä esimerkeistä miten ketku voi edetä!
Kyllä minulla ainakin silmät aukesivat median osalta, ja outojen päätösten vuoksi monen muunkin osalta 2015, ja hyvä niin. Nyt osaa katsoa montaa asiaa eri tavalla, ja osaa kyseenalaistaa, vaikka sitten kyseessä olisikin ”asiantuntija” tai auktoriteetti.
Mun silmään olet edelleen sinisilmäinen joissain asioissa, mutta mitäpä siitä - kaikki kehittyy omaan tahtiin.
Olet sinä tässä vuosien varrella muuttanut hyvin paljon näkemystä maahanmuutosta ja hyvä niin.
Osa näki lopputuleman jo silloin 2015 ja osasi suhtautua jo silloin skeptisesti ja vastusti. Kyse ei ole nyt, eikä silloinkaan mistään rasismista, vaan halu pitää Suomi turvallisena ja hyvinvointivaltiona.