Onko polttopuun ostaminen nykyään näin hankalaa?

Tilattiin 15 irtokuutiota ja toimittaja lupasi sen olevan kuivaa. Hetki sitten traktori saapui pihalle, kippasi lastin tylysti pihalle ja ajoi tiehensä. Ensimmäinen käsitys on se ettei tuossa millään ole täyttä 15 kuutiota eikä puu ole luvatun kuivaa. Onko meno oikeasti tällaista?
 
vierailija
On, sillä huijareita on maailma täynnä kaikilla aloilla.
Itse tarkistin valmiiksi säkitetyt puut myyjän puuvarastolla, ennen kuin hyväksyin puut.
Valmiiksi puolentoista kuution säkkeihin pakatusta puun määrästä ei pysty huijaamaan.
Opin asian kerrasta, sillä tulin samantyyppisen huijauksen kohteeksi muutama vuosi sitten.
Puut märkiä, mutta onneksi ostin vain muutaman kuution, joten tappio jäi siedettäväksi.
Puukaupassa, kuten auton korjauttamisessa, kannattaa pitää kiinni löydetyistä helmistä ja laittaa sosiaalisen median kautta tietoa huijareista muille varoitukseksi.
 
vierailija
On, sillä huijareita on maailma täynnä kaikilla aloilla.
Itse tarkistin valmiiksi säkitetyt puut myyjän puuvarastolla, ennen kuin hyväksyin puut.
Valmiiksi puolentoista kuution säkkeihin pakatusta puun määrästä ei pysty huijaamaan.
Opin asian kerrasta, sillä tulin samantyyppisen huijauksen kohteeksi muutama vuosi sitten.
Puut märkiä, mutta onneksi ostin vain muutaman kuution, joten tappio jäi siedettäväksi.
Puukaupassa, kuten auton korjauttamisessa, kannattaa pitää kiinni löydetyistä helmistä ja laittaa sosiaalisen median kautta tietoa huijareista muille varoitukseksi.
Mikset reklamoinut?
 
vierailija
mammohin menee täysin nämä kilttimiehen horinat, ei semmoista ole, se on fiktiivinen teini jolla on hauskaa kun saa mammoja vedättää...

Oikeesti, joku uskoo hänen juttuihin 😁😆🤣
 
Toinen kuorma tuli hetki sitten pihalle. Tutun kaavan mukaan kippasi kaiken pihalle ja yritti lähteä mutta saatiin pysäytettyä. Myyjä pillastui täysin kun huomautin klapien kosteudesta ja jouduin päästämään lähtemään etten olisi joutunut nyrkkitappeluun. Traktorikärryn mittasuhteista päätellen kuutiomäärä on jotakuin mitä luvattiin mutta klapit on liian kosteita. Viedään ne kuitenkin kiviläävään sillä välin kun rakennetaan joku parempi liiteri.
 
vierailija
Toinen kuorma tuli hetki sitten pihalle. Tutun kaavan mukaan kippasi kaiken pihalle ja yritti lähteä mutta saatiin pysäytettyä. Myyjä pillastui täysin kun huomautin klapien kosteudesta ja jouduin päästämään lähtemään etten olisi joutunut nyrkkitappeluun. Traktorikärryn mittasuhteista päätellen kuutiomäärä on jotakuin mitä luvattiin mutta klapit on liian kosteita. Viedään ne kuitenkin kiviläävään sillä välin kun rakennetaan joku parempi liiteri.
Älkää viekö niitä sisätiloihin, eivät pääse kuivumaan loppukesän aikana.
Pinotkaa harvaan pinoon pihalle ja joku levy pitämään suora sade poissa halkojen päältä.
Jos niitä on nyt 30 heittokuutiota, olette suoraansanoen kusessa niiden kanssa.
 
On, sillä huijareita on maailma täynnä kaikilla aloilla.
Itse tarkistin valmiiksi säkitetyt puut myyjän puuvarastolla, ennen kuin hyväksyin puut.
Valmiiksi puolentoista kuution säkkeihin pakatusta puun määrästä ei pysty huijaamaan.
Opin asian kerrasta, sillä tulin samantyyppisen huijauksen kohteeksi muutama vuosi sitten.
Puut märkiä, mutta onneksi ostin vain muutaman kuution, joten tappio jäi siedettäväksi.
Puukaupassa, kuten auton korjauttamisessa, kannattaa pitää kiinni löydetyistä helmistä ja laittaa sosiaalisen median kautta tietoa huijareista muille varoitukseksi.
Ei muuten kannata varoittaa muita tuolla tavalla julkisesti omalla nimellä. Tein virheen ostamalla näin ison erän kerralla. Olen kaiken jäljeen vielä niin sinisilmäinen että luotan liian helposti myyjien nimenomaisiin lupauksiin.
 
Älkää viekö niitä sisätiloihin, eivät pääse kuivumaan loppukesän aikana.
Pinotkaa harvaan pinoon pihalle ja joku levy pitämään suora sade poissa halkojen päältä.
Jos niitä on nyt 30 heittokuutiota, olette suoraansanoen kusessa niiden kanssa.
Niin muuten tehdäänkin. Ne pinotaan pihalle ja vähän myöhemmin tänään käydään hakemassa jotain peltiä millä suojataan ne sateelta. Klapeja tosiaan on se 15 kuutiota mitä luvattiinkin.
 
vierailija
Ei muuten kannata varoittaa muita tuolla tavalla julkisesti omalla nimellä. Tein virheen ostamalla näin ison erän kerralla. Olen kaiken jäljeen vielä niin sinisilmäinen että luotan liian helposti myyjien nimenomaisiin lupauksiin.
Miksi ei.
Jos ostettu tuote ei vastaa tarkoitustaan, ei kukaan tee mitään väärää jos kertoo kaupastaan julkisuudessa ihan omalla nimellään ja mainiten esim. polttopuiden olevan tarkoitukseensa sopimattomia, liian märkiä poltettavaksi.
Kannattaisi ehkä hommata paikalle muutama tuttu kaveri toteamaan tilanne, jos myyjä on tarpeeksi tyhmä nostaakseen asiasta jonkinlaisen hässäkän.
 
Ei se myyjän vika ole, jos asiakas ei tiedä mitä hän haluaa.
Polttopuuna voi olla esim. leppää, haapaa,saarnia, koivua, tammea, vaahteraa, kuusta, mäntyä.
Jos puu on ulkokuovunut 6-7 kuukautta se on silloin kuivaa, ei nii kuivaa kuin sisäkuivattu 2v tai kilnkuivattu.
 
vierailija
Niin muuten tehdäänkin. Ne pinotaan pihalle ja vähän myöhemmin tänään käydään hakemassa jotain peltiä millä suojataan ne sateelta. Klapeja tosiaan on se 15 kuutiota mitä luvattiinkin.
Pinotkaa harvaan, että tuuli pääsee puhaltamaan läpi. Ja alle trukkilavoja tms., ettei alimmat lahoa.

Polttopuukaupoissa tulee usein riitoja, parempi kun käyt itse katsomassa ensin, ja odotat huonointa mahdollista laatua.

Mun mies myi nuorempana, kertoi että yksi ostaja meinasi pillastua täysin kun osti sekaklapia, missä ei ollutkaan puolet koivua, niinkuin hän oli olettanut. Yksi nainen tuli lankoja pitkin kimppuun, kun oli pinonnut puut liiteriin ja mittaillut että hän ei saanutkaan kahta kuutioo mistä maksoi (ne tosiaan myydään heittokuutioina).
 
Pinotkaa harvaan, että tuuli pääsee puhaltamaan läpi. Ja alle trukkilavoja tms., ettei alimmat lahoa.

Polttopuukaupoissa tulee usein riitoja, parempi kun käyt itse katsomassa ensin, ja odotat huonointa mahdollista laatua.

Mun mies myi nuorempana, kertoi että yksi ostaja meinasi pillastua täysin kun osti sekaklapia, missä ei ollutkaan puolet koivua, niinkuin hän oli olettanut. Yksi nainen tuli lankoja pitkin kimppuun, kun oli pinonnut puut liiteriin ja mittaillut että hän ei saanutkaan kahta kuutioo mistä maksoi (ne tosiaan myydään heittokuutioina).
Klapit on pitkälti mitä tilattiin. Ainoa vika on kosteus. Alkuperäinen suunnitelma oli säilyttää niitä kiviläävässä kun oletettiin ettei tarvitse kuivata mutta se ei olisi toiminut. Oltaisi hyväksytty myös liiallinen kosteus jos oltaisi tiedetty siitä ja varauduttu etukäteen. Nyt keskitytään kuitenkin pinoamaan kunnolla ja lähdetään riitelemään myyjän kanssa myöhemmin illalla.
 
Klapit on pitkälti mitä tilattiin. Ainoa vika on kosteus. Alkuperäinen suunnitelma oli säilyttää niitä kiviläävässä kun oletettiin ettei tarvitse kuivata mutta se ei olisi toiminut. Oltaisi hyväksytty myös liiallinen kosteus jos oltaisi tiedetty siitä ja varauduttu etukäteen. Nyt keskitytään kuitenkin pinoamaan kunnolla ja lähdetään riitelemään myyjän kanssa myöhemmin illalla.
Milloin ne klapit on pilkottu?
 
vierailija
Yksi nainen tuli lankoja pitkin kimppuun, kun oli pinonnut puut liiteriin ja mittaillut että hän ei saanutkaan kahta kuutioo mistä maksoi (ne tosiaan myydään heittokuutioina).
Pinokuutio tarkoittaa kun metrin mittaisia rankoja laitetaan metri x metri x metri kokoiseen pinoon.
Yhdestä pinokuutiosta saadaan noin puolitoista heittokuutiota normikokoisia halkoja katkaisemisen jälkeen.
Polttopuuta saa halvimmalla ostamalla sen pinokuutioina, eli valmiita rankoja jotka itse sahaa haloiksi.
Toinen varma tapa saada maksettu määrä on ostaa valmiiksi säkitettyjä puita, joita taidetaan yleisimmin myydä yhden tai puolentoista heittokuution säkeissä.
Maksoin itse puolentoista heittokuution säkeistä 65 euroa kpl. jota pidin melko edullisena kauppana, sillä puu on ensiluokkaista polttopuuta ja koivua, jossa on paras lämpöarvo.
 

Yhteistyössä