Mitä kustannuksia kasvimaasta syntyy? Miten ylläpidetään?

  • Viestiketjun aloittaja ex-kaupunkilainen
  • Ensimmäinen viesti
ex-kaupunkilainen
Mitä kustannuksia kasvimaasta syntyy? Ajattelen nyt lähinnä maaperän kannalta, siemenien ja taimien hinnat ovat asia erikseen. Perustamiskustannuksiin kuuluu hiekan/turpeen/mullan osto ja kuljetus paikalle, savimaan sekaan muokattavaksi ja lavoihin, mikä ei ole vallan ilmaista. Vaan miten jatkossa? Riittääkö, että maalle lisätään lannoitetta/kompostia tms. vai pitääkö multaa tuotattaa tontille jatkossakin? Jostain syystä kaikki puutarhan pitäjän raijaavat vuosittain multaa kukkamailleen, mutta johtuuko se vain siitä, että maita ei muokata, vai tarvitseeko kasvimaa(kin) uutta maata? Entä kasvihuone? Voiko maata huoltaa vai pitääkö multaa vaihtaa usein? Anoppi aikoinaan tuntui kiikuttavan sinnekin pussikaupalla uutta multaa keväisin.
 
ggdds
Yleensä sitä multaa kasvimaalta jonkin verran häviää tai maa tiivistyy, varsinkin jos lannoitteena ei käytä kompostia multaa jonkun verran joutuu lisäämään. Kustannuksia syntyy lannoituksen lisäksi esim. kalkitsemisesta.
Kasvihuoneen multa suositellaan vaihdettavaksi muutaman vuoden välein mm. kasvitautien välttämiseksi, riippuu vähän kai kasveistakin. Oliko jossain suosituksena 3 vuoden välein.
 
Mä en ole ikinä kasvimaalleni tuonut mitään, en hiekkaa en turvetta en multaa. lannoitetta, vettä. nyt meinasin pistää puolet kasvimaasta lepoon ja tyhjentää kompostin sinne jälkikompostoitumaan. en vuonna sitte toinen puoli.

niitä kasvilavojakin saa edullisemmin jos ostaa trukkilavan kauluksia. meille tuli maksaan vitosen kappale...
 
paras ja halvin
tee heti komposti. Sen voit tehdä vaikka risuista, halkaisija 1,50 cm.Eimaksamitään:)

Huolehdi, että kastemadoilla onhyvä olla ja lue tuolta ohjeet siihen:
http://darwin-online.org.uk/EditorialIntroductions/Freeman_VegetableMouldandWorms.html
 
ex-kaupunkilainen
Kasvihuoneen multa suositellaan vaihdettavaksi muutaman vuoden välein mm. kasvitautien välttämiseksi, riippuu vähän kai kasveistakin. Oliko jossain suosituksena 3 vuoden välein.
Ahaa, tuon minäkin käsitän. Minä ajattelin suuruudenhulluna isoa kasvimaata, en viitsisi nyrhiä minkään neljän neliön pläntin kanssa. Sitten lisäksi jokin kasvihuoneen tapainen viritelmä, jonne laittaisin haaveilemani viiniköynnöksen ja itseni tuntien jotain muutakin epävarmaa yritelmää. :D Mulla ei kuitenkaan ole varaa ostaa rekkakuormaa maata kovin usein, mutta toisaalta mulla olisi kyllä tilaa vaihdella kasvien paikkoja.
 
ja suosittelen aloittamaan pienesti! kasvimaan ylläpito sitoo sut koko kesäks. jos ei muuten ni sekastelu. mekin aloitettiin suuresti. mulla kasvo siel kaikkea. no joo. nykyään puolet alkuperäisestä ja vain perus juttuja, porkkana, herne, punajuuri, kurpitsa, sipuli, yrttejä. tomaatit ostan taimina naapurista.
 
  • Tykkää
Reactions: jenttu
ex-kaupunkilainen
Tuossa kasteluhommassa isoin ongelma on se, että ainakin toistaiseksi vesi pitää kantaa. Mutta jos laitan miehen kantamaan, ei varmaan mene kuin hetki, kun se järjestää mulle pumpun ja letkun. ;)
 
Tuossa kasteluhommassa isoin ongelma on se, että ainakin toistaiseksi vesi pitää kantaa. Mutta jos laitan miehen kantamaan, ei varmaan mene kuin hetki, kun se järjestää mulle pumpun ja letkun. ;)
mut niitä pitää kastella joka päivä ja parhaimina hellekausina kaks kertaa päiväs. tässä yks syy et olen pikkuhiljaa vähentämäs pinta-alaa. ja se et talvella saan kaupasta ne perunat huomattavasti helpommal ja halvemmal kuin et koko kesän kykkiny siel maal. tai naapurilta. mut kokonaan en luovu. mut hiukan mietin et mikä kannattaa
 
ja se et talvella saan kaupasta ne perunat huomattavasti helpommal ja halvemmal kuin et koko kesän kykkiny siel maal. tai naapurilta. mut kokonaan en luovu. mut hiukan mietin et mikä kannattaa
Kannattavaahan tuo omatoimiviljely pienessä mittakaavassa (omakotitalon piha) ei todellakaan ole. Kasvihuoneen ja kasvimaan perustamisen hinnalla saa kaupasta satoja kiloja kasviksia ja kyllä se vuosittainen ylläpitokin jotain maksaa. Ja sitten kun tulee viime kesän kaltainen "kesä" niin koko sato kusee eikä juuri mitään saa pöytään asti.

Itse otan tuon homman leppoisana harrastuksena ja kaikki harrastuksethan maksavat.
Parasta hommassa on se fiilis kun ruoka on omasta maasta ja itse kasvatettua. Se tuo makuun jo ainakin puolet lisää.
 
Mä oon ihan vaan kääntänyt maata ja pistin sekaan kompostoitunutta hevonkakkaa jota on omasta takaa enemmän kuin tarpeeksi. Nokkosia kasvaa pihassa, siitä saa nokkosvettä. Porkkanansiemenpussi, retiisin siemenpussi ja paria salaattia, ei maksaneet paljon, ja valmiina taimina ostin kesäkurpitsaa, avomaankurkkua ja tomaattia, niihin meni noin 15 euroa. Vesi tulee omasta kaivosta. Kastelukannun ostin, se oli 4 e.

Kaikki on kai siitä kiinni miten vakavamielisesti alkaa harrastaa, kaikestahan saa välineurheilua.

Meiltä saa hevosenpaskaa jos kelpaa, Kouvolan lähistöltä :)
 
  • Tykkää
Reactions: rops
Ei kannata alkaa kasvattaa mitään mikä muka pitäisi kastella joka päivä.

Esim. pottumaata on järkevä kastella noin kaksi kertaa kesässä.

Kunnolla vettä kerralla (illalla) niin että vesi valuaa syvälle ja juuret hakeutuvat veden perässä myös syvälle.


Poikkeuksen tietysti tekevät kylvökset ja pikkutaimet joita ei saa päästää kuivumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: diogenes57
vierailija
Ei kannata alkaa kasvattaa mitään mikä muka pitäisi kastella joka päivä.

Esim. pottumaata on järkevä kastella noin kaksi kertaa kesässä.

Kunnolla vettä kerralla (illalla) niin että vesi valuaa syvälle ja juuret hakeutuvat veden perässä myös syvälle.


Poikkeuksen tietysti tekevät kylvökset ja pikkutaimet joita ei saa päästää kuivumaan.
jatketaan tästä🐝🍃🌼🍃🌸🍃🌼
 
vierailija
Kun tekee kasvimaan ensimmäisen kerran "luonnontilaiseen" maahan, niin on vähän työläämpää kuntta kerroksesta johtuen, mutta seuraavina vuosina on helpompaa kun kuntta lahoaa ja maatuu mullaksi ja maa muuttuu pehmeämmäksi työstää kylvöä varten. Peruna helpoin kasvattaa eikä sitä tarvitse oikeastaan kastella.
Multaseen maahan ei tarvitse tuoda mitään muita maalajea.
 
vierailija
Kun tekee kasvimaan ensimmäisen kerran "luonnontilaiseen" maahan, niin on vähän työläämpää kuntta kerroksesta johtuen, mutta seuraavina vuosina on helpompaa kun kuntta lahoaa ja maatuu mullaksi ja maa muuttuu pehmeämmäksi työstää kylvöä varten. Peruna helpoin kasvattaa eikä sitä tarvitse oikeastaan kastella.
Multaseen maahan ei tarvitse tuoda mitään muita maalajea.
Nyt on aika hakea siemenperunat kellarista. Ne pienimmät sopii hyvin mut ei saa olla vikoja. Vihreät käy myös siemenestä mut ei koskaan syötäväksi.
 

Yhteistyössä