Raskaus ja suolistosairaus

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei!

Haluisin kuulla, jos täältä löytyy väkeä kellä on jokin suolistosairaus tai -vaiva (Crohn, IBD, IBS tai muu, esim. määrittelemätön), että miten selviitte raskausajan yli? Kun moni lääke on kielletty raskauden aikana. Precosa varmaan on sallittu, mutta teholtaan ei ehkä pätevin vaihtoehto pahoille päiville. Lähinnähän tämä siis on ongelma töissä ollessa. Se on sellainen isoin meno kodin ulkopuolella, missä pitäisi pärjätä.

Joillain kuulemma raskausaikana vatsa rauhottuu, näin taitaa olla ainakin jos kyseessä on IBS, vaikkei se oletusarvo olekaan. Ja IBD:n kanssa pitäisi pyrkiä rauhalliseen vaiheeseen ennen raskautta, mutta vaikeaa se varmasti on. Kaikenlaiset kokemukset ja vinkit tervetulleita!
 
Minulla kolmessa raskaudessa IBS ollut hyvässä vaiheessa ja nyt vaikka vasta yritän raskautua, niin jostain syystä hyvä vaihe menossa ja ei montaa välteltävää ruokaa. En siis tarvitse lääkkeitä siihen, mutta vehnää ja ruista pitää vähän rajoittaa, mustaherukkaa ja papuja en voi syödä ollenkaan ja sipulia/valkosipulia tosi vähän voin syödä vaan.
 
vierailija
Toinen raskaus ja IBS. Ummetus vaivaa (johtuneeko raskaudesta tai IBS) mutta pegorion ja Simex ovat minulle tuttuja ja niitä saa onneksi myös raskausaikana käyttää :)
 
vierailija
Odotan esikoista ja sairastan IBS. Ensimmäisellä kolmanneksella pitkään suht rauhallisella mallilla ollut oireilu aktivoitui. Nyt toisella kolmanneksella rauhottunut hieman, mutta pahempi edelleen kuin ennen raskautta.
 
vierailija
Odotan esikoista ja sairastan IBS. Ensimmäisellä kolmanneksella pitkään suht rauhallisella mallilla ollut oireilu aktivoitui. Nyt toisella kolmanneksella rauhottunut hieman, mutta pahempi edelleen kuin ennen raskautta.

Okei, kurjaa! :/ Toivottavasti palautuu hyvälle mallille. Ootko kokeillut, onko stressinhallintajutuista apua vointiin? Itsellä pienikin stressi pahentaa tilannetta nykyään tosi herkästi. Tsemppiä! -ap
 
vierailija
Minulla ummetuspainotteinen ibs ja tilanne hankalana nyt raskaana ollessa, kun raskaus toki altistaa myös ummetukselle. Eli mulla nyt ikäänkuin tupla ummetusta kahdesta eri syystä johtuen ja olo on todella tukala. Lisänä vielä se, että kaikki ummetusta helpottava ruoka tms. Kuitupitoinen, tai päärynät eivät maistu raskauden myötä.. Microlax valmiste on sallittu raskausaikana joten sitä käytän hankalimpina päivinä. :/
 
vierailija
Minulla ummetuspainotteinen ibs ja tilanne hankalana nyt raskaana ollessa, kun raskaus toki altistaa myös ummetukselle. Eli mulla nyt ikäänkuin tupla ummetusta kahdesta eri syystä johtuen ja olo on todella tukala. Lisänä vielä se, että kaikki ummetusta helpottava ruoka tms. Kuitupitoinen, tai päärynät eivät maistu raskauden myötä.. Microlax valmiste on sallittu raskausaikana joten sitä käytän hankalimpina päivinä. :/

Voi ei, tukalaa :( toivottavasti helpottaisi! Liikunta + lisätty vedenjuonti ei varmaan riitä? Itsellä on toisinpäin juuri, vatsa menee sekaisin tosi helposti.
 

Yhteistyössä