"Turun suurimmassa lähiössä, 9 000 asukkaan Varissuolla, asuva 16-vuotias
Anni Lehtonen ihmettelee, miksi Varissuo on jälleen kerran noussut esiin asuinalueena, jossa on paljon pielessä.
–
Se perustuu ennakkoluuloihin, koska tämän paikan maineesta ei osata päästä eroon. Itse olen viihtynyt hyvin, ja mielestäni täällä on hyvä ilmapiiri.
Kaksi viikkoa sitten
Ylen koulukone nosti esiin tietyt alueet ja koulut, joissa S2-oppilaiden määrä on poikkeuksellisen suuri. Anni Lehtosen käymä Turun normaalikoulu Varissuolla on yksi näistä kouluista.
Normaalikoulun perusopetuksessa on 600 oppilasta, joista 65 prosenttia on S2-oppilaita eli muuta kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvia.
– En minä ole kokenut, että siitä olisi mitään ongelmaa, Anni Lehtonen sanoo.
Vuokratalovaltaisella Varissuolla asuu nykyään runsaasti maahanmuuttajia.
Lähiön maine ongelmalähiönä on peruja kuitenkin vuosikymmenten takaa, jolloin alueella oli rauhattomampaa – enemmän juoppoja, rötöstelyjä ja väkivaltaa.
Nykyään alueen asukkaat pääosin pitävät aluetta hyvänä paikkana asua. Jopa niin hyvänä, että Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan Varissuolla asuvat Turun onnellisimmat ihmiset"
Varissuosta on puhuttu ongelmalähiönä jo vuosikymmeniä, mutta sen asukkaat ovat tyytyväisiä asuinalueeseensa. Ylen koulukone pullautti lähiön erityispiirteet jälleen kerran julkisuuteen.
yle.fi