Sofi Oksanen moralisoi Käärijän somenkäyttöä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Sofi Oksanen moralisoi Käärijän somenkäyttöä

SUOMEN edustajaksi tämän vuoden Euroviisuissa valittu Käärijä on joutunut heti kohun pyörteisiin.

Tilanteen taustalla on se, että Käärijä, eli 29-vuotias Jere Pöyhönen, on seurannut sosiaalisessa mediassa tilejä, jotka on mielletty Kreml-mielisiksi. Tästä häntä rajuin sanankääntein on kritisoinut esimerkiksi kirjailija Sofi Oksanen.

– Seuraaminen ei aina ole kannatusta, mutta seuraamisvalikoimansa kommentointi kertoo jo sitten siitä, mitä mieltä oikein on, Oksanen kirjoitti osana laajaa Twitter-ketjua.

Nyt Pöyhönen itse on ottanut kantaa aiheeseen Instagram-tilillään 24 tuntia näkyvillä olevissa tarinoissa. Artisti kertoo olevansa yllättynyt siitä, että hänen somessa seuraamistaan tileistä on herännyt niin paljon keskustelua.

Pöyhönen painottaa, että yksittäisen tilin seuraaminen ei tarkoita sitä, että hän kannattaisi niiden sisältöä. Hän kertoo myös tuomitsevansa täysin Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan.

Ellei suostu pahoittelemaan joutuu cancel-kulttuurin uhriksi, vain yksi kapeakatseinen ajatusmalli on sallittu. Jos seuraat esim. VKK sometilejä tai vastamediaa olet jo putinisti ja väärämielinen jota pitää leimata.

Itse kuuntelen VKK Turtiaisen ja Levelin sekä PosiTV:n podcasteja ihan läpällä, kuten myös luen MV-lehteä ym. vastamediaa. Mielensäpahoittajat on puusilmiä putinistien tapaan.

Vauva av:lla on aiheesta ketju, joka on vaivaannuttavaa luettavaa.
Matalaotsaiset, sovinistit, naisvihamieliset ym. pohjasakka on ketjussa yliedustettuna.
Tikulla saa kaivaa jos löytää seasta edes yhden asiallisen ja järkevän mielipiteen.
Kyseinen artisti ei vaikuta ruudinkeksijältä.
Hyvä Sofi Oksanen kun nostit asian tikun nokkaan.

Minulle tulee tällaisista uutisista mieleen entinen Neuvotoliitto tai kommunistinen Kiina.
Ihmisten täytyy todistella "syyttäjille" oikeaoppisuuttaan, vannoa ja vakuuttaa olevansa "puolueen" uskollisia jäseniä.
Jos joku erehtyy esittämään jotain joka eroaa "puolueen" näkökannoista, löytää itsensä oikeudesta todistelemassa omaa syyttömyyttään puoluekoneiston valitsemalla inkvisitiolle.
Yksittäiset kansalaiset joutuvat ajojahdin kohteiksi jos puoluekoneisto päättää tuomita ihmisen jostakin.
Päivi Räsänen, Anneli Auer, Sebastian Tynkkynen, ehkä myös Jari Aarnio ja lukemattomat muut.
Kommunistisissa/fasistisissa valtioissa yksilöllä ei ole oikeutta omaan harkintaansa ja tekoihinsa, sillä kaikkea valvotaan Stasimaisella otteella muiden toimesta ja ilmiannot väärinajattelusta julkaistaan median toimesta ja yksilöiden elämä ja ura voidaan tuhota tämän maalittamisen seurauksena.
Kuinkahan pitkälle vielä ehditään menemään kunnes kansalaiset huomaavat millaiseen yhteiskuntaan heitä ollaan kuljettamassa?

”Kuinkahan pitkälle vielä ehditään menemään kunnes kansalaiset huomaavat millaiseen yhteiskuntaan heitä ollaan kuljettamassa?”

Otan vain yhden henkilön sekalaisesta nimilistastasi. Päivi Räsänen maalittaa ihmisiä Raamatuntulkinnoillaan. Oli oikein, että hän kansanedustajana joutui vastuuseen kirjoituksistaan ja puheistaan.
Kävelin eilen kadulla ja minut pysäytti nainen taluttaen polkupyöräänsä. Hän on jehovantodistaja ja puhui tämän masilman pahuudesta. Mukaani sain pienen lapun, johon on käsin kirjoitettu yksi lukuvinkki Raamatun jakeeseen. Lapussa on QR-koodi Raamatun lukemiseen. Olen aina ollut keskustelija ja rupatellut usein jehovien ja monien muiden elämänkatsomuskannattajien kanssa. Keskustelusta tuli kuitenkin hämmentynyt olo. Ei kaikki ihmiset kestä tai jaksa uskonnolla pelottelua.
Somemaailma on raadollinen ja olen siihen itsekin syyllistynyt. Minusta on hyvä, että sitä
ja muutakin kielenkäyttöä valvotaan ja sille pistetään rajat.
Kaikista eniten pidän paperille kirjoitetuista mielipiteistä. Niitä ei ladota painoon tunnekuohuissa ja kännipäissään kuten somessa viestit klikataan sekunnin murto-osassa pätkääkään harkitsematta ja miettimättä seurauksia. viestit säilyvät tallessa hamaan iankaikkisuuteen. Minua usein nolottaa ja hävettää lukea vanhoja kirjoituksiani.

Minulle tulee tällaisista uutisista mieleen entinen Neuvotoliitto tai kommunistinen Kiina.
Ihmisten täytyy todistella "syyttäjille" oikeaoppisuuttaan, vannoa ja vakuuttaa olevansa "puolueen" uskollisia jäseniä.
Jos joku erehtyy esittämään jotain joka eroaa "puolueen" näkökannoista, löytää itsensä oikeudesta todistelemassa omaa syyttömyyttään puoluekoneiston valitsemalla inkvisitiolle.
Yksittäiset kansalaiset joutuvat ajojahdin kohteiksi jos puoluekoneisto päättää tuomita ihmisen jostakin.
Päivi Räsänen, Anneli Auer, Sebastian Tynkkynen, ehkä myös Jari Aarnio ja lukemattomat muut.
Kommunistisissa/fasistisissa valtioissa yksilöllä ei ole oikeutta omaan harkintaansa ja tekoihinsa, sillä kaikkea valvotaan Stasimaisella otteella muiden toimesta ja ilmiannot väärinajattelusta julkaistaan median toimesta ja yksilöiden elämä ja ura voidaan tuhota tämän maalittamisen seurauksena.
Kuinkahan pitkälle vielä ehditään menemään kunnes kansalaiset huomaavat millaiseen yhteiskuntaan heitä ollaan kuljettamassa?
Ikävä kyllä olet oikeassa. Suomi on vajonnut surkeaan tilaan.

Asia on selvitetty, Käärijä kertonut kantansa ja Sofi sanoi, että parempi näin kuin että tällaiset mahdolliset epäilyt venäjämielisyydestä selvitetään täällä kuin että ne tulevat esille kisojen aikaan. Tässä maailmantilanteessa laulajankin mielipiteillä on todella väliä noin suurilla areenoilla ja nuorimies oppi sen, mitä tarkoittaa olla julkisuudessa.

Asia on selvitetty, Käärijä kertonut kantansa ja Sofi sanoi, että parempi näin kuin että tällaiset mahdolliset epäilyt venäjämielisyydestä selvitetään täällä kuin että ne tulevat esille kisojen aikaan. Tässä maailmantilanteessa laulajankin mielipiteillä on todella väliä noin suurilla areenoilla ja nuorimies oppi sen, mitä tarkoittaa olla julkisuudessa.
Ajatelkaa jos Käärijä ei olisi kertonut miepidettään tai olisi kertonut kannattavansa VKK:ta, mikä maalituscase tästä olisikaan tullut, koko musiikkiura oltaisiin kustu syytösten takia.

Jospa Käääryläinen olisi tehnyt sen mitä näiden vokehörhöjen, Stasin kätyreiden kanssa pitäisi jokaisen maalittamisen kohteen tehdä.
Olisi vastannut ettei ikäneitogootille kuulu vittujakaan millä palstoilla kukin somessa seikkailee.
Olen ollut siellä missä olen ollut, kirjoittanut mitä olen, joten lopeta hyvä ihminen se mussutuksesi ja anna ihmisten elää vapaasti vapaassa maassa.

Itse kuuntelen VKK Turtiaisen ja Levelin sekä PosiTV:n podcasteja ihan läpällä, kuten myös luen MV-lehteä ym. vastamediaa. Mielensäpahoittajat on puusilmiä putinistien tapaan.
Käytän n. 4 tuntia päivässä median seuraamiseen. Tämä siis ns. oikeaa mediaa tai valtamediaa. En oikein ymmärrä miten saisin siihen vielä sitten ympättyä läpällä jotain salaliittosivustoja. Kyllä se taitaa olla vähän joko tai. Se on tietenkin hyvä asia, jos ei usko kaikkeen siihen mitä katsoo (tosin täytyy kysyä, että miten pitkälle se läppä kantaa, jos ei kerran usko siihen), mutta kyllä siinä varmaan Leveli sitten syrjäyttää New York Timesin aika lailla kokonaan. Sen jälkeen maailmankuva perustuu siihen tietoon mitä Levelistä saa.

Ymmärrän tulokulman. Mutta on tässä yksi ihan oleellinen ero. Vapaassa maassa on myös se mahdollisuus, että sanoo avoimesti kannattavansa Venäjää. Toki siitä joutuu sitten kantamaan sosiaalisen vastuun, mutta niinhän me kaikki teemme päivittäin. Persut saavat kuulla olevansa rasisteja ja demarit saavat kuulla olevansa kommunisteja jne. Silti ei sitä tarvitse pyydellä anteeksi, että on persu tai demari. Ihminen voi sanoa julkisesti olevansa Venäjän puolella ja seuraavansa somessa venäjämielistä matskua koska tykkää siitä.

Jospa Käääryläinen olisi tehnyt sen mitä näiden vokehörhöjen, Stasin kätyreiden kanssa pitäisi jokaisen maalittamisen kohteen tehdä.
Olisi vastannut ettei ikäneitogootille kuulu vittujakaan millä palstoilla kukin somessa seikkailee.
Olen ollut siellä missä olen ollut, kirjoittanut mitä olen, joten lopeta hyvä ihminen se mussutuksesi ja anna ihmisten elää vapaasti vapaassa maassa.
Juuri näin. (y)

Toki artistin ylipäätään kannattaa luoda julkinen minä, jota voi kontrolloida ja muuttaa mielensä mukaan. Ikään kuin teflonpinta kaikkea paskaa vastaan. Mutta jos ei sellaista halua tehdä, niin olkoon oma itsensä avoimesti.

Ihminen voi sanoa julkisesti olevansa Venäjän puolella ja seuraavansa somessa venäjämielistä matskua koska tykkää siitä.
Kysymys on vapaudesta.
Voiko julkisuudessa oleva ihminen sanoa, ettei ole kenenkään puolella Ukrainan sodassa ja etsivänsä siitä tietoa molempien oaspuolten uutisvirrasta (propagandasta)?
Voiko nykyisessä maalittamis, ilmiantokulttuurissa kertoa ettei täysin luota kummankaan puolen uutisten vilpittömyyteen?
Jos sen seurauksena joutuu median maalittamisen kohteeksi ja joutuu pyytelemään anteeksi vapauttaan hakea tietoa eri lähteistä, emmehän me silloin elä vapaassa yhteiskunnassa.

Entisessä Neukkulassa joutui hankaluuksiin jos kuunteli länsimedian radiolähetyksiä, esim. Free Europea.
Pohjois-koreassa joutuu vaikeuksiin jos ilmenee, että katselee Etelä-Koreassa nähtyjä tv ohjelmia.
Kuinka voidaan puhua vapaudesta, jos samanaikaisesti sensuroidaan kansalaisten saamaa tietoa ja maalitetaan ihmisiä jotka toimivat toisin ja haluavat saada tietoa myös sodan toiselta osapuolelta?

Käytän n. 4 tuntia päivässä median seuraamiseen. Tämä siis ns. oikeaa mediaa tai valtamediaa. En oikein ymmärrä miten saisin siihen vielä sitten ympättyä läpällä jotain salaliittosivustoja. Kyllä se taitaa olla vähän joko tai. Se on tietenkin hyvä asia, jos ei usko kaikkeen siihen mitä katsoo (tosin täytyy kysyä, että miten pitkälle se läppä kantaa, jos ei kerran usko siihen), mutta kyllä siinä varmaan Leveli sitten syrjäyttää New York Timesin aika lailla kokonaan. Sen jälkeen maailmankuva perustuu siihen tietoon mitä Levelistä saa.

👍

Euroviisuilla on selkeät arvot edustaa rauhaa maailmassa.
Ei yksikään maa osallistu kisaan edistämään itsenäiseen maahan hyökkääjän agendaa.
Käörijä voi vapaasti esiintyä Venäjällä edistämässä mieleisiään arvoja.
Luultavasti hän saa nolla pistettä semifinaalissa kuten Suomi saa yleensäkin.
Trolleilla on unelmapäivä tällä palstalla Käärijän ansiosta. Niin se disinformaatio toimii. Käärijä on reppana, joka lankesi trollien virittämään ansaan.

Tilanne ei ole yhtään sen parempi tänä päivänä, päinvastoin .
Kuinka meidän tiedonsaantimme on siis vapaampaa kuin Venäjän kansalaisten?
Kumpikin osapuoli sensuroi toistensa lähettämiä uutisia ja propagoi omiensa puolta tukevaa tietoa.
Oletin, että maamme vapaudesta olisi jotain hyötyä tiedonsaannin kannalta, mutta jos molemmissa, diktatuurissa ja demokratiassa kavennetaan samalla tavalla kansalaisten tiedonsaantia, olen ymmälläni.

Kuinka meidän tiedonsaantimme on siis vapaampaa kuin Venäjän kansalaisten?
Kumpikin osapuoli sensuroi toistensa lähettämiä uutisia ja propagoi omiensa puolta tukevaa tietoa.
Oletin, että maamme vapaudesta olisi jotain hyötyä tiedonsaannin kannalta, mutta jos molemmissa, diktatuurissa ja demokratiassa kavennetaan samalla tavalla kansalaisten tiedonsaantia, olen ymmälläni.
Netti on täynnä kaipaamaasi moskaa.
Suomessa saa kaikki kukat kukkia.
Kansalaisten vain pitää opiskella valikoivaa median käyttöä. Ei kaikkea tarvitse lukea.
Ykkös Aamussa väistyvä puhemies Matti Vanhanen ouhui asioista jotka allekirjoitan.
Somejutut ovat minulle vain hupia ja ajanvietettä. Somepalstoilla näen miten paljon mielisairaita ihmisiä on olemassa.

Netti on täynnä kaipaamaasi moskaa.
Suomessa saa kaikki kukat kukkia.
Kansalaisten vain pitää opiskella valikoivaa median käyttöä. Ei kaikkea tarvitse lukea.
Ykkös Aamussa väistyvä puhemies Matti Vanhanen ouhui asioista jotka allekirjoitan.
Somejutut ovat minulle vain hupia ja ajanvietettä. Somepalstoilla näen miten paljon mielisairaita ihmisiä on olemassa.
Saavatko kaikki kukat tosiaan kukkia?
Eikö esim. Kääryläisellä ole oikeus vierailla millä sivuilla tahtoo, ilman että joku vihervasemmiston keulakuva alkaa maalittamaan hänen tekemisiään mediassa?
Jos vapaus maassamme tarkoittaa sitä, että kansalaiset saavat vierailla vain virallista totuutta julistavilla sivuilla ilman syytöksiä ja epäilyksiä vieraan valtion hyväksi toimimisesta, kuinka se eroaa Venäjän, Pohjois-Korean tai Kiinan kansalaisten vapaudesta?

Yhteistyössä