Kun ei uskalla syödä lääkettä sivuvaikutusten pelossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en osaa päättää...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en osaa päättää...

Vieras
En vaan tiedä mitä tekisin. Siis että uskallanko alkaa syödä minulle määrättyä verenpainelääkettä. Tiedän kyllä, että verenpaineeni on koholla, joten siksi varmaan kannattaisi.

Ongelmana on vaan se, että tuon lääkkeen ohjeessa ilmoitetaan sen aiheuttavan varsin yleisesti lihaskramppeja. Ja ongelmana on se, että saan -tuntemattomasta syystä johtuen- välillä hyvin kivuliaita lihaskramppeja muutenkin, etenkin jalkoihin. ja nyt pelottaa, että tuleeko elämästäni pelkkää kramppien täyttämää tuskaa, jos aloitan tuon lääkityksen.

Ja apteekissa ja lääkärillä huoleeni suhtauduttiin lähinnä välinpitämättömästi, ja vakuuteltiin vaan, että lääkitys kannattaa aloittaa, ja vaikutti siltä, ettei huoltani edes otettu tosissaan. (Vaikka sivuoire yhdellä kymmenestä potilaasta kyllä minun mielestäni on aika merkittävä riski)

Onko sun jalkakramppeja hoidettu? Saatko tarpeeksi hivenaineita, esim.magnesiumia?

Antti Arstilan kirjasta "Elä terveesti, sairasta viisaasti":

"Lihakset vaativat kalsiumia, magnesiumia, natriumia ja kaliumia siten, että kalsium ja magnesium toimivat aisaparina ja natrium ja kalium toistensa. Lihaskipuihin ja lihaskramppeihin liittyy usein magnesiumin ja kaliumin liian alhaiset arvot suhteessa kalsiumiin ja natriumiin.

...Koska munuaisten toiminta perustuu ns. natrium-kalium -pumppujen toimintaan, saattaa pitkäaikainen nesteenpostolääkitys johtaa natriumin ja kaliumin tasapainohäiriöihin. Elimistöstä poistuu tällöin yleensä liikaa kaliumia; syntyy kaliumin ja usein myös magnesiumin vajaus, jonka oireena lihakset kipeytyvät ja potilas saa toistuvia lihaskramppeja l.ns. suonenvetoja. Kaliumvajaus voi aiheuttaa myös sydämen rytmihäiriöitä...

Kramppeja voi ehkäistä esim magnesiumin avulla. Varmista, että otat magnesiumSITRAATTIA.
Itse puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. Mulla on ollut kramppeja ihan kielessäkin. Oikeanlaisella magnesiumilla oireet pysyvät poissa.
Olen melko aktiivinen ihminen ja kulutan liikunnalla paljon, josta syystä magnesiumvarat ehtyvät. Myös imetys syö näitä varastoja.

Hae purkki magnesiumia (magnesium sitraatti) esim. purutabletteja.
Itsellä auttaa noin kymmenessä minuutissa kramppeihin magnesium purutabletti.

Kaliumia saa esim. banaanista, jos epäilet kaliumin vajausta.

Aloita verenpainelääkitys saamiesi ohjeiden mukaan ja pidä jonkinlaista päiväkirjaa voinnistasi. Näin pystyt itsekin seuraamaan tuntemuksia, vertaamaan ennen ja jälkeen lääkityksen aloittamista.

• Kananmunissa on kaliumia 130mg / 100 g - muffinsseja, munakkaita, kokkeleita siis lisää!
  • Mausta sapuskoja aina kun sopii basilikalla, mieluiten luonnonmukaisesti kasvatetulla kasvilla. Olen ihastunut thai-basilikan makuun, ja kookoskermaan (katso, ettei ole karrageenia siinä, sehän aiheuttaa tulehdusta! - ei siis luomukermaa voi käyttää, jos/kun siinä on sitä!)

• Persiljaa (luomuna tietysti) keittoihin ja liharuokiin reilusti ennen tarjoilua - voit tehdä myös maustevoita itse siitä! Luomunakkeja ja luomulihaa, vaikka joka päivä!

• Tee itse tummaa suklaata tai dippaile luomukaakaojauheesta tehdyssä kastikkeessa jotakin hyvää... luomuluumuja? Ei-luomukaakaon kasvatuksessa käytetään runsaasti kemikaaleja ja siksi se maistuu aina kitkerälle, jota makua sitten halutaan laimentaa maidolla tai muulla...

En vaan tiedä mitä tekisin. Siis että uskallanko alkaa syödä minulle määrättyä verenpainelääkettä. Tiedän kyllä, että verenpaineeni on koholla, joten siksi varmaan kannattaisi.

Ongelmana on vaan se, että tuon lääkkeen ohjeessa ilmoitetaan sen aiheuttavan varsin yleisesti lihaskramppeja. Ja ongelmana on se, että saan -tuntemattomasta syystä johtuen- välillä hyvin kivuliaita lihaskramppeja muutenkin, etenkin jalkoihin. ja nyt pelottaa, että tuleeko elämästäni pelkkää kramppien täyttämää tuskaa, jos aloitan tuon lääkityksen.

Ja apteekissa ja lääkärillä huoleeni suhtauduttiin lähinnä välinpitämättömästi, ja vakuuteltiin vaan, että lääkitys kannattaa aloittaa, ja vaikutti siltä, ettei huoltani edes otettu tosissaan. (Vaikka sivuoire yhdellä kymmenestä potilaasta kyllä minun mielestäni on aika merkittävä riski)
90 % lääkkeen käyttäjistä ei saa tätä sivuoiretta. Jos järjestettäisiin arpajaiset, joissa 9/10 arvasta voittaa, et varmaa osallistuisi, koska saattaisit olla se 1/10, joka menettää rahansa.

Niin ja apteekin on tarkoitus kerätä rahaa eli siksi myy lääkkeitä, vaikkei ihminen niitä välttämättä tarvitsisi.

Suomessa ja maailmalla on rahan valta eli kannattaa AINA katsoa, kuka tai mitkä tahot päätöksistä hyötyy eniten rahallisesti. (y)

Yhteistyössä