Autoa kannattaa korjata eikä aina vaihtaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kuinka usein vaihdatte autoa?

Minä vaihdoin ennen varmaan 2 vuoden välein. Heti kun rupes vikaa tulemaan niin eikös vaihtoon. Mut nykyään oon tajunnut, että vaikka korjaus maksais vähän enempikin, niin usein se tulee halvemmaksi.

Sain nykysen auton maksettua (5 vuoden laina) vuosi sitten. Sen jälkeen pistänyt tonnin korjauksiin, mutta toisaalta jos olisin vaihtanut autoa, niin maksaisin 200 kuussa ainakin (eli 2400 vuodessa). Ja silti ei tiedä vaikka siihenkin menisi jonkun verran rahaa korjauksiin.

Mites te teillä? Ajatteko uudenkarheilla autoilla vai vanhoilla.

Ai niin, ite en osaa korjata lainkaan eikä mieskään juuri mitään. Lampun saattaa vaihtaa ja jotain muuta pientä.

On paljon huolettomampaa, eikä tertte katsastaakkaan.

Ja maksaa aika saatanasti. Mut sehän on jokaisen oma lysti mihin rahansa pistää.

Itte ajoin ennen lähes uusilla autoilla 3-4 vuotta. Sitten mies laski, että keskimäärin säästettäis 5000 euroa vuodessa, jos ei vaihdettaiskaan niitä!

No ihan ehkö 5000 ei oo säästetty, mutta paljon kumminkin. Ja jos miettii, että meidän nettotulot on 50 000, niin onhan siinä 4-5000 ihan järkky määrä.

Ja maksaa aika saatanasti. Mut sehän on jokaisen oma lysti mihin rahansa pistää.

Itte ajoin ennen lähes uusilla autoilla 3-4 vuotta. Sitten mies laski, että keskimäärin säästettäis 5000 euroa vuodessa, jos ei vaihdettaiskaan niitä!

No ihan ehkö 5000 ei oo säästetty, mutta paljon kumminkin. Ja jos miettii, että meidän nettotulot on 50 000, niin onhan siinä 4-5000 ihan järkky määrä.

5000 on iso raha vaikka tienais vähän enempikin. Mut se on jännä, että moni säästää euroja ja senttejä, mutta kun autosta puhutaan niin tonnit palaa silmää räpäyttämättä.

Aika moni suomalainen kun laskee autojen kuluja, ei huomioi sitä merkittävintä kulua, eli auton arvon alenemaa. Miehesi ilmeisesti on sen ottanut huomioon, laskelmien loppuarvosta päätellen.

Mulle aina välillä iskee autokuume ja sitten tekisi mieli ostaa vähän isompi, hienompi, kalliimpi peli - mut se menee nopeesti ohi. Sitten voi suunnata rahat semmoiseen kulutukseen, joka itselle oikeesti merkitsee.

Toki mä ymmärrän, että jos esim. ajaa pitkiä työmatkoja, niin kyllä siihen autoon vähän enempi haluaa satsata. Ei sitä koskaan tiedä, jos munkin pihaan se Volvo joskus ilmestyy...

Ei se 5000-10000€ loppujen lopuuksi niin paljoa ole.

5000 on iso raha vaikka tienais vähän enempikin. Mut se on jännä, että moni säästää euroja ja senttejä, mutta kun autosta puhutaan niin tonnit palaa silmää räpäyttämättä.

Aika moni suomalainen kun laskee autojen kuluja, ei huomioi sitä merkittävintä kulua, eli auton arvon alenemaa. Miehesi ilmeisesti on sen ottanut huomioon, laskelmien loppuarvosta päätellen.

Mulle aina välillä iskee autokuume ja sitten tekisi mieli ostaa vähän isompi, hienompi, kalliimpi peli - mut se menee nopeesti ohi. Sitten voi suunnata rahat semmoiseen kulutukseen, joka itselle oikeesti merkitsee.

Toki mä ymmärrän, että jos esim. ajaa pitkiä työmatkoja, niin kyllä siihen autoon vähän enempi haluaa satsata. Ei sitä koskaan tiedä, jos munkin pihaan se Volvo joskus ilmestyy...
Kuvittele jos auton hinta on 60000€ - 100000€ haarukassa, ei se 5000€ euroa riitä aikoihinkaan.

Ajelen 2003 vm. autolla, jolla on ajettu 330 000 kilometriä.
Ostin viitisen vuotta sitten 800 eurolla ja mennyt katsastuksista läpi joiillakin koiranluiden ja raidetangonpäiden vaihdolla.
Katselen aktiiviseti käytettyjen hintoja, mutta niiden hinta on kohonnut järjettömyyksiin ja samanmlaisista loppuunajetuista ruoskista pyydetää muutamaa tonniia hintaa.
Ajattelin vielä vuoden tekohengittää kotteroani ja uusin takajarrut ja vaihdatin nokkahihnan vesipumppuineen.
Tällä rottelolla mennään vielä ainakin vuosi, joskin tuulilasista taitaa tulla katsastuksessa ainakin korjauskehotus.

Lähtökohtaisesti ajan vanhoilla autoilla, mutta olen kyllä jatkuvasti päivittänyt kohti uudempaa elintason noustessa. Mutta kyllä uusi auto on niin iso investointi, että ei sellaista ihan heti tulisi hommattua. Minulta yksinkertaisesti puuttuu kaikki sellainen autoihmisten arvomaailmaan liittyvä, joka saa ihmisen haluamaan uutta ja hienoa. Luulen että päädyn lopulta sellaiseksi 4-8 vuotiaiden autojen omistajaksi eli kakkoskäyttäjäksi. Tällä hetkellä olen luokassa 3-4 omistaja.

Autoa kannattaa tietenkin huoltaa ja huollattaa, mutta sitten tietyssä vaiheessa ne pitää siirtää loppukäyttäjille, jotka osaavat tehdä remontit itse. Viimeiset 5-6 vuotta auton elämästä ovat aika pitkälti sellaisia, ettei arvo enää romahda suhteessa huoltojen hintoihin. Eli mieluummin kannattaa ostaa katsastettu auto ja myydä se halvalla pois kuin alkaa korjauttamaan sitä, jos ei itse osaa. Ne osaajat taas saavat edullisia kilometrejä kun tekevät itse.

Yhteistyössä