Maksa-arvot korkeita, miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuvittelin olevani terve, kunnes työterveyden peruslabroissa oli joku maksa-arvo (alat) korkea. Määräsivät tarkempia labroja, sielläkin jotkut arvot (gt ja afos) koholla. Nyt ne tiukkaa minulta alkoholinkäytöstä. Juon siiderin ehkä kuukauden tai parin välein, juhannuksena ja uutenavuotena voi mennä 3-4 alkoholiannosta pitkän illan aikana ja humalassa olen ollut yhden kerran viimeiseen seitsemään vuoteen, mutta lääkäri ei tunnu uskovan (sitä ennen opiskelijana oli muutama kerta vuodessa). Mistä noi maksa-arvot voi johtua, pitääkö olla huolissaan? Olen oireeton, kuvittelin olevani terve. Alkoholin liikakäytöstä ei ole kyse.
Olet alkoholisti.

Mikähän siinä on, että varsinkin naisissa on paljon näitä lisäainefoobikoita, jotka elävät valeuutisista. Jokainen syöpä ja oire on kiinni jostain fosfaatista tai e-koodista tai maissitärkkelyksestä. En sano, että niitä pitäisi ehdoin tahdoin syödä, mutta sanon, että 7 miljardia ihmistä syö päivittäin ja on syönyt jo vuosikymmeniä eikä syöpien ja oireiden esiintyvyys ole populaatiossa kasvanut yhtään. Päinvastoin laskenut kun otetaan huomioon diaknostiikan parantuminen.

Jos et käytä alkoholia tai maksaa rasittavia lääkkeitä, maksa-arvojen nousu johtuu ruokavaliosta. Siis ihan tavallisesta ruosta eikä siitä jostain happamuudensäätöaineesta, jota siellä ruoassa myös on. Sokerit on pahasta maksalle. Rasvainen ruokakaan ei ole mitenkään hyvä asia. Jos arvoissa on tapahtunut nopea muutos, se voi kertoa siitä että maksa alkaa voida pikkuhiljaa huonosti. Eli tiettyyn rajaan asti se kestää ja kestää ja sitten jossain vaiheessa alkaa matka kohti kirroosia. Sen takia niitä arvoja tarkkaillaan, että se käänne huomataan ajoissa eikä vasta sitten kun kylki on turvoksissa.

Hyvä uutinen on se, että maksa on erittäin vahva elin ja itsekorjautuvakin tiettyyn pisteeseen. Eli ruokavalion muutos ja terveet elintavat pudottavat arvot ja korjaavat maksan entiselleen.
Miksi sitten tehdään maksansiirtoja?

Varmasti. Rasvasta minulle on alettu jankuttaa ala-asteiässä, ja nyt on takana useita rajuja laihdutuksia, sekä terveydenhuollon ohjauksessa että omatoimisesti. Että itse hankittu vaiva mutta eipä kukaan tästä varoittanut kun kannustivat painonvartijoihin ja nutreille. Samalla metodilla olen muuten vaurioittanut ilmeisesti kilpirauhasenikin. Kyllä laihdutus kannattaa!
Siis oletko ollut rasvattomalla ruokavaliolla ikäsi?

Yhteistyössä