Kerro yksi vegaani terveellinen lämmin ruoka?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ei tässä sinusta puhutakaan kun vegaaneista.
Mutta peukutat asioita mitkä antavat osviittaa, että kirjoittaja ei tiedä mistä kirjoittaa. Ehkä sinullakin on tässä kohtaa siis aukko tietämyksessä?
Noh, ei oppi ojaan kaada.

Aika monia nappeja saa vetää, ja ihan virallisten sivujen mukaan vegaanien olisi hyvä käydä ruokavalio läpi ravintoterapeutin kanssa, että saa varmasti kaiken tarvitseman. Voi toki opiskella itsekin.
Koska, jos vegaaniksi alkaa niin sitten täytyy tietää erittäin paljon ravinnosta ja siitä mitä ihminen tarvitsee. Ja, pitää tunnnustaa, että et voi syödä luomusti, osa vitamiineista vedetään purkista ja ne on usein eläinperäisiä/ ainakin testattu eläimillä.

Pidätkö sä muita ihmisiä itseääsi tyhmempinä?

Jos sä voit opiskella netin videoiden avulla ravinnnon erikoisasiantuntijaksi niin miksei jokainen vegaaniksi ryhtyvä voisi?
 
Pidätkö sä muita ihmisiä itseääsi tyhmempinä?

Jos sä voit opiskella netin videoiden avulla ravinnnon erikoisasiantuntijaksi niin miksei jokainen vegaaniksi ryhtyvä voisi?
En pidä, kiitän usein palstalla kirjoittajaa jos opin häneltä jotakin uutta.

Onko sinusta uuden asian oppiminen häpeä? Häpeätkö sinä jos paljastuu, että et tiennyt jotakin asiaa?🤔

Ihan varmasti voi opiskella videoista/tutkimuksista, videoissa on usein tutkimukset liitteenä, tai mistä hyvänsä! Kunhan alue on laaja ja paljon tutkittu/puhuttu niin voi saada käsitystä asioista.❤👍
 
En pidä, kiitän usein palstalla kirjoittajaa jos opin häneltä jotakin uutta.

Onko sinusta uuden asian oppiminen häpeä? Häpeätkö sinä jos paljastuu, että et tiennyt jotakin asiaa?

Ihan varmasti voi opiskella videoista/tutkimuksista, videoissa on usein tutkimukset liitteenä, tai mistä hyvänsä! Kunhan alue on laaja ja paljon tutkittu/puhuttu niin voi saada käsitystä asioista.

Mä taidan yhä luottaa kirjoihin.

Mut siis vegeruokavaliossa ei ole mitään vikaa kunhan huolehtii siitä että saa noi jo mainitut, b12 vitamiinin ja omegansa jostain.

Ja itseasiassa, kun sä linkitit duodecimin aritkkelin niin mäkin linkitän. https://www.duodecim.fi/2019/08/28/terveytta-edistava-kasvisruokavalio-edellyttaa-tietoa-ruuasta-ja-ravintoaineista-uutuuskirjan-avulla-koostat-sen-oikein/

Ja kopioinpa vielä yhden lauseen "Kasvisruuan terveyshyödyt ovat kiistattomia."
 
Mä taidan yhä luottaa kirjoihin.

Mut siis vegeruokavaliossa ei ole mitään vikaa kunhan huolehtii siitä että saa noi jo mainitut, b12 vitamiinin ja omegansa jostain.

Ja itseasiassa, kun sä linkitit duodecimin aritkkelin niin mäkin linkitän. https://www.duodecim.fi/2019/08/28/terveytta-edistava-kasvisruokavalio-edellyttaa-tietoa-ruuasta-ja-ravintoaineista-uutuuskirjan-avulla-koostat-sen-oikein/

Ja kopioinpa vielä yhden lauseen "Kasvisruuan terveyshyödyt ovat kiistattomia."
B-12, D-vitamiini ja jodi. Näiden saantia etenkin kannattaa vegaanin tarkkailla.

Mutta mistä saa Omega 3:n EPA:a ja DHA:ta?Kasvikset eivät näitä sisällä.
Ap toivoi, että ei käytetä mitään valmiseineksiä….
 
vierailija
Olen käsityksessä, että
jos lisää eläinperäisiä rasvoja enemmän niin massa liikkuu (se mikä ei imeydy eli vähän) oikein hienosti. Nykyään on vähärasvaisia tuotteita, tämä on jarru.

Mutta, ei eläinperäisiä rasvoja anneta/köytetä.
No henkilökohtainen kokemus on nyt se että lihapohjaisella ruokavaliolla olin jatkuvalla ripulilla ja suolisto oli todella kipeä. Nyt yli kolme kuukautta foodmap ruokavaliolla ja en ole pitkään aikaan voinut näin hyvin. Vatsa ei ole ollut enää se elämää hallitseva tekijä. Jokaisen kannattaa kokeilla se itselle paras vaihtoehto.
Ai niin verenpaine laski ja samoin kolesteroli.
 
No henkilökohtainen kokemus on nyt se että lihapohjaisella ruokavaliolla olin jatkuvalla ripulilla ja suolisto oli todella kipeä. Nyt yli kolme kuukautta foodmap ruokavaliolla ja en ole pitkään aikaan voinut näin hyvin. Vatsa ei ole ollut enää se elämää hallitseva tekijä. Jokaisen kannattaa kokeilla se itselle paras vaihtoehto.
Ai niin verenpaine laski ja samoin kolesteroli.
Minä voin oikein hyvin pelkällä eläinperäisellä ravinnollakin ja suuri osa voi.

Yleisellä tasolla molemmat varmaan ok.
 
B-12, D-vitamiini ja jodi. Näiden saantia etenkin kannattaa vegaanin tarkkailla.

Mutta mistä saa Omega 3:n EPA:a ja DHA:ta?Kasvikset eivät näitä sisällä.
Ap toivoi, että ei käytetä mitään valmiseineksiä….
Mä lorauttaisin surutta lusikallisen kalanmaksaöljyä kitaani olisin silti mielestäni tarpeeksi vegaani.

Yhtälailla usea "lihansyöjä" käyttää kasviperäisiä tuotteita joka päivä. Ellei muuta niin pippuria, sinappia tai sipulia ainakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ethän sä syö pelkkää eläinperäistä
Olen syönyt vuosia.
Olen tehnyt myös muita testejä omalla kehollani!😏🥸
Paastonnut pidempiä aikoja, ollut ketoosissa pitkiä aikoja. Syönyt pelkkää lihaa pitkän ajan, syönyt pelkkää eläinperäistä pitkän aikaa jne.

Vegaanista en ole uskaltanut kokeilla pitkää aikaa. Sen aikaa mitä kokeilin niin olin kokoajan nälässä ja tuli syötyä kaikkea ”vegaanista einestä ja ”herkkua””, esim juuri valmistuotteita. Tuntui että en saanut riittävösti ravintoa. En tullut kylläiseksi.
Liikuin silloin hyvin paljon työni puolesta ja pelkät työmatkat fillarilla 40km päivässä.

Nykyään syön eläinperäistä ravintoa, mutta joskus kreikkalaisia tms. salaatteja koska ne on niin hyviä. Jouluna ja juhlina syön sekaisin kaikkea.
 
vierailija
Olen syönyt vuosia.
Olen tehnyt myös muita testejä omalla kehollani!🥸
Paastonnut pidempiä aikoja, ollut ketoosissa pitkiä aikoja. Syönyt pelkkää lihaa pitkän ajan, syönyt pelkkää eläinperäistä pitkän aikaa jne.

Vegaanista en ole uskaltanut kokeilla pitkää aikaa. Sen aikaa mitä kokeilin niin olin kokoajan nälässä ja tuli syötyä kaikkea ”vegaanista einestä ja ”herkkua””, esim juuri valmistuotteita. Tuntui että en saanut riittävösti ravintoa. En tullut kylläiseksi.
Liikuin silloin hyvin paljon työni puolesta ja pelkät työmatkat fillarilla 40km päivässä.

Nykyään syön eläinperäistä ravintoa, mutta joskus kreikkalaisia tms. salaatteja koska ne on niin hyviä. Jouluna ja juhlina syön sekaisin kaikkea.
Miksi söit valmistuotteita, kun ihan itsekin voi vegaanista ruokaa tehdä? Toki apuna tarvittaessa valmiitkin ovat ihan ok. Keittojenkin kanssa on hyvä olla protskua. Et ilmeisesti syönyt riittävästi, jos jäi nälkä. Huippu-urheilijoissakin kun on vegaaneja, heidän jos kenen täytyy saada riittävästi ravintoa ja rakennusaineita.
 
Mä lorauttaisin surutta lusikallisen kalanmaksaöljyä kitaani olisin silti mielestäni tarpeeksi vegaani.

Yhtälailla usea "lihansyöjä" käyttää kasviperäisiä tuotteita joka päivä. Ellei muuta niin pippuria, sinappia tai sipulia ainakin.
Vegaanit kun eivät käytä mitään eläinperäistä koska heillä on ideologia.

Samalla tavoin kuin ääripään lihansyöjät syövät ihan vain pelkkää lihaa. Eivätkä käytä mitään pippureita eikä muutakaan kasviperäistä.
 
Miksi söit valmistuotteita, kun ihan itsekin voi vegaanista ruokaa tehdä? Toki apuna tarvittaessa valmiitkin ovat ihan ok. Keittojenkin kanssa on hyvä olla protskua. Et ilmeisesti syönyt riittävästi, jos jäi nälkä. Huippu-urheilijoissakin kun on vegaaneja, heidän jos kenen täytyy saada riittävästi ravintoa ja rakennusaineita.
En halunnut syödä mitään pillereitä. (ja eikös muuten pillerit ole eläimillä testattuja tai eläinperäisiä aineita sisältäviä)
Vegaanisesta ruokavaliosta ei ihminen saa kaikkea vaikka kuinka laskee ja räknäilee miten syö.
 
vierailija
B-12, D-vitamiini ja jodi. Näiden saantia etenkin kannattaa vegaanin tarkkailla.

Mutta mistä saa Omega 3:n EPA:a ja DHA:ta?Kasvikset eivät näitä sisällä.
Ap toivoi, että ei käytetä mitään valmiseineksiä….
Johan mä aiemmin niistä kirjoitin.

Omega 3:

"Esimerkiksi 1,5 rkl jauhettuja pellavansiemeniä, 2 rkl rypsiöljyä tai 5 rkl kokonaisia hampunsiemeniä hyvin pureskeltuina tyydyttää päivittäisen omega-3-rasvahappojen tarpeen."

Ja edelleen: mitä olen vegaanien keskusteluja seurannut, niin kyllä suurin osa ainakin vaikuttaisi pitävän näiden saannista huolta. JA useat sekasyöjätkin syövät liian ravintoköyhää ruokaa.

Luetko sä ollenkaan kommentteja, joita täällä laitetaan?
 
Johan mä aiemmin niistä kirjoitin.

Omega 3:

"Esimerkiksi 1,5 rkl jauhettuja pellavansiemeniä, 2 rkl rypsiöljyä tai 5 rkl kokonaisia hampunsiemeniä hyvin pureskeltuina tyydyttää päivittäisen omega-3-rasvahappojen tarpeen."

Ja edelleen: mitä olen vegaanien keskusteluja seurannut, niin kyllä suurin osa ainakin vaikuttaisi pitävän näiden saannista huolta. JA useat sekasyöjätkin syövät liian ravintoköyhää ruokaa.

Luetko sä ollenkaan kommentteja, joita täällä laitetaan?
EPA:a ja DHA:ta?

Kyllä minä luen, luetko sinä?
 
vierailija
EPA:a ja DHA:ta?

Kyllä minä luen, luetko sinä?
Ilmeisesti sitten kapseleiden muodossa, mitä nyt äkkiä lukaisen. Ja taas toistan, että monet eivät syö sitä kalaakaan riittävästi. En näe mitään pahaa ravintolisien käytössä, kunhan on varmasti tarpeen, koska sitten on taas näitä ääripäitä, jotka vetävät varmuuden vuoksi ties mitä tabletteja ja olenpa lukenut, että maksakin on joillakin kärsinyt.
 
vierailija
Miten mulle tuli tästä ihan Lispetti mieleen?

"Anni reagoi varsin erikoisella tavalla kritiikkiini tuota väitettä vastaan. Perustelin kantani varsin
asiallisella tavalla, johon hän vastasi mahdollisesti copy/pastaamalla nippelitietoa aiheesta, väistäen kuitenkin loppuunsa koko asian. "

 
vierailija
Mantelijauhoa ei oo missään
On kyllä vaikeaa. En halua käyttää eineksiä, ne on epäterveellisiä. Tofukin on outo eines, en tykkää. En syö soijarouheita enkä mitään tuollaisia härkiksiä tms.

En pidä munakoisosta enkä punajuuresta muuten kuin etikkaliemessä. Proteiineja pitäisi saada kun urheilen. Kikherneet ja herneet kyllä kelpaa. Tuntuu että teen aina samoja ruokia. Kiva lueskella näitä, ehkä saan jotain ideaa.
 
vierailija

Yhteistyössä