Meneekö ruotsalaisten suomalaisille kirjoittama historia uusiksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tarina, jonka mukaan Suomessa oli kukoistava kuningaskunta ennen Ruotsin vallan aikaa, on historiallinen myytti joka ei kestä tarkastelua. Alueella oli yksinkertaisesti liian vähän ja liian harvaa asutusta että oikeita asutuskeskuksia olisi voinut syntyä.
 
vierailija
Näissä tapauksissa ei siis tarkoiteta keskiaikaista Kvenlandia vaan aikaisempaa aikakautta.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Inttäminen ei nyt auta mitään. Tarina Suomen ensimmäisestä itsenäisyydstä ja muinaisista kuninkaista on nykymuodossa kirjoitettu 90-luvulla palvelemaan oikeistonationalistien asiaa. Lähteet, joille nämä väitteet perustuu, on todettu väärennöksiksi jo vuosisatoja sitten tai niitä käytetään tarkoituksella väärin.
Taas löysit natzeja sieltä missä niitä ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Tarina, jonka mukaan Suomessa oli kukoistava kuningaskunta ennen Ruotsin vallan aikaa, on historiallinen myytti joka ei kestä tarkastelua. Alueella oli yksinkertaisesti liian vähän ja liian harvaa asutusta että oikeita asutuskeskuksia olisi voinut syntyä.
Totta. Mutta niin on myös tarina maakuopissa asuneista pakanoista, jotka ruotsalaisten ristiretket vasta toivat sivistyksen valoon. Oikeasti Suomessa oli ihan normaalia väkilukuun sopivaa kulttuuria ja asutusta. Ei toki suurkaupunkeja katedraaleineen koska parin sadan ihmisen kyläyhteisöjä ei ole tapana suurkaupungeiksi organisoida, mutta ihan normaalia asutusta taloineen ja peltoineen. Ja uskonnollinen sanasto todistaa kristinuskon saapuneen tänne idästä jo ennen ruotsalaisten retkiä, jotka siis olivat valloitus- ja ryöstöretkiä, jotka myöhemmässä ruotsalaisessa propagandassa siloteltiin joksikin muuksi.
 
vierailija
Jos sormus löytyy pellosta niin meneekö historian kirjat uudestaan painoon?
Minulle jääkauden sulamisen jälkeinen aika on Suomen historiaa.
Aika vähän tästä mantereesta mainitaan ulkomaisissa historin kirjoituksissa.
Persut pitävät tätä palstaa hallussaan. Aamupäiväni on kulunut rattoisasti lukemalla miten vihreät ovat aina väärässä. Liekö historiakin vihreiden vääristelemää.
Me nykyajan ihmiset tehdään historiaa joka päivä. Yritän olla tiputtelematta sormuksiani kaduille, ettei tutkijoiden tarvitse niitä tonkia maasta tuhansien vuosien päästä.
 
vierailija
Ja uskonnollinen sanasto todistaa kristinuskon saapuneen tänne idästä jo ennen ruotsalaisten retkiä, jotka siis olivat valloitus- ja ryöstöretkiä, jotka myöhemmässä ruotsalaisessa propagandassa siloteltiin joksikin muuksi.
Niinpä. Esim Turun linna on ruåtsalaiseäten hyökkääjien Suomeen rakentama linnoitus jonka avulla alistettiin suomalaisia: verotettiin, ryöstettiin, pakkokäännytettiin ja yritettiin tuhota suomalaisten äidinkieli.
 
vierailija
Minua kiinnostaa mikä on ollut yhteys suomen ja eestin välillä ja ovatko olleet samaa kansaa. Onhan näitä suomen muinaisuuksia tutkittu toden teolla ainakin sodan loppuun asti jonka jälkeen tuntuu historia tuntevan vain sen kun sveat tulivat "tuomaan sivistystä" mutta mihin ovat kadonneet ne tutkimukset joita silloin jo ennen sotia oli tehty. Outoa toimintaa museovirastolta ja ties mitä vahinkoa ovat saaneet aikaan,tahallaan,tyhmyyttään tai vain kiusaksi historiasta kiinnostuneita kohtaan.
 
vierailija
Minua kiinnostaa mikä on ollut yhteys suomen ja eestin välillä ja ovatko olleet samaa kansaa.
Eivät toki ole olleet samaa kansaa sen enempää kuin ovat nytkään. Yhteyksiä on ollut, mutta täytyy muistaa että merenkulku ei ollut helppoa rautakaudella eikä merikelpoisia veneitä ollut joka torpassa. Ei nytkään tulisi mieleen lähteä soutuveneellä Viroon ja vielä vähemmän aikaan ennen navigointia ja pelastusliivejä. Pääasiassa merikauppa kulki kalastajien kautta ja kalastamisen sivubisneksenä. Ja sekin on otettava huomioon, että nykyinen Uusimaa oli pitkään harvaan asuttua erämaata.
 
Mä en tartte ainakaan mitään muinaista suur-Suomea itsetuntoani pönkittämään. Mulle suomalaisuus on syntynyt vähitellen 1000-luvulla, 1500-luvulla Agri-Cola ravas pitkin ja poikin peräsuoli pitkällä, sit kolmikko Ruuneperi, Snellu ja Topelius 1800-luvuilla vähän luritteli, ja Kivikin toi impivaaralaisuutta.
Talvisodasta ja maksetuista sotakorvauksista saatiin meille kelpo sankaritarina.

Nuo riittää. :)
 
vierailija
Mä en tartte ainakaan mitään muinaista suur-Suomea itsetuntoani pönkittämään. Mulle suomalaisuus on syntynyt vähitellen 1000-luvulla, 1500-luvulla Agri-Cola ravas pitkin ja poikin peräsuoli pitkällä, sit kolmikko Ruuneperi, Snellu ja Topelius 1800-luvuilla vähän luritteli, ja Kivikin toi impivaaralaisuutta.
Talvisodasta ja maksetuista sotakorvauksista saatiin meille kelpo sankaritarina.

Nuo riittää.
Sä oletkin svekomaani.
 
vierailija
Eivät toki ole olleet samaa kansaa sen enempää kuin ovat nytkään. Yhteyksiä on ollut, mutta täytyy muistaa että merenkulku ei ollut helppoa rautakaudella eikä merikelpoisia veneitä ollut joka torpassa. Ei nytkään tulisi mieleen lähteä soutuveneellä Viroon ja vielä vähemmän aikaan ennen navigointia ja pelastusliivejä. Pääasiassa merikauppa kulki kalastajien kautta ja kalastamisen sivubisneksenä. Ja sekin on otettava huomioon, että nykyinen Uusimaa oli pitkään harvaan asuttua erämaata.
Suomen Porkkalasta on kovin lyhyt matka Viron Naissaareen, eikä siihen reissuun tarvitse olla kovin kummoinen vene tai merenkulkija.

Uusimaa on maahanmuuttajien Suomenlahden pohjoisrannalle antama nimi.
 
Siis hienoahan se tietty ois jos täällä ois ollu joku jäätävä Suomen ruhtinas/kuningaskunta, joku Finno-landia, ja vielä enemmän olisin muikeena siitä joidenkin uskovien hehkuttamasta jutusta, että oltaisiin älykkään Isaskarin jälkeläisiä.

Mutta en tartte tuollaisia. Mä oon itsessäni suomalaisuuden puolestapuhuja, 1980-luku rules.
 

Yhteistyössä