Toukokuiset 2023

Täällä pahoinvointi nyt muuttaa muotoaan, ei ole niin paha enää. Tämä toki aiheuttaa huolta. Juuri kyllä oksensin ojaan 3krt sappinesteet kun käytin koiran aamupissalla. Mutta vähän silti huolettaa kun ei ole enää jatkuvasti paha olo.
 
Hei!

Itsellä on ollut tällä viikolla neljä kertaa, joista kaksi viimeistä viime iltana/yöllä tunnin erolla, todella kovia alavatsakipukohtauksia. Kipu kestää kerrallaan noin 10 minuuttia. Kipu on kovaa, menkkamaista, johon kuuluu vihlontaa keskelle alavatsaa. Ehkä sellaista aaltomaista, mutta koko ajan on kipua. Kipu säikäyttää. Viimeisin meni oho viidessä minuutissa, kun tajusin mennä lämpimään suihkuun. Tämän jälkeen kipua ei ole ollut, vaan normaalia menkkamaista jonotusta.

Lisäksi on ollut koko ajan silloin tällöin menkkamaista alaselkäsärkyä. Tänään on ollut melko voimakasta, mutta nyt on alkanut helpottamaan.

Nyt menossa vasta 4+5. Vuotoja ei ole, eikä nuo pahimmat selkä- ja alavatsakivut ole olleet ainakaan vielä samaan aikaan.

Onko kellään vastaavasta kokemusta tai tietoa?
 
Hei!

Itsellä on ollut tällä viikolla neljä kertaa, joista kaksi viimeistä viime iltana/yöllä tunnin erolla, todella kovia alavatsakipukohtauksia. Kipu kestää kerrallaan noin 10 minuuttia. Kipu on kovaa, menkkamaista, johon kuuluu vihlontaa keskelle alavatsaa. Ehkä sellaista aaltomaista, mutta koko ajan on kipua. Kipu säikäyttää. Viimeisin meni oho viidessä minuutissa, kun tajusin mennä lämpimään suihkuun. Tämän jälkeen kipua ei ole ollut, vaan normaalia menkkamaista jonotusta.

Lisäksi on ollut koko ajan silloin tällöin menkkamaista alaselkäsärkyä. Tänään on ollut melko voimakasta, mutta nyt on alkanut helpottamaan.

Nyt menossa vasta 4+5. Vuotoja ei ole, eikä nuo pahimmat selkä- ja alavatsakivut ole olleet ainakaan vielä samaan aikaan.

Onko kellään vastaavasta kokemusta tai tietoa?
Minulla oli edellisessä raskaudessa ihan alussa noita tosi kovia useita minuutteja kestäviä kipuja, silloin luin, että kovatkin kivut voivat olla ihan normaaleja, kun siellä uusi elämä ottaa tilaansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pöllöliini
Tänään on väsyttänyt ja ollut huono olo. Helpotti nyt iltaa kohti mut vähän mietin että miten selviän ens viikon töistä 🙈 ajattelin kokeilla pahoinvointi rannekkeita ja ottaa taskuun semmosia pikkulasten sose pusseja ja imeskellä niitä jossain piilossa 😅 nyt myös turvottaa ja pelkään vähän että työhousut ei kohta enää mahdu. Ajattelin että en kerro töissä tästä ainakaan ennen varhaisultraa mut jos joudun jäämään saikulle niin ehkä pakko, lukeehan se siinä Saikku lapussakin 🙈
 
Täällä pahoinvointi jatkuu. Tuntuu että vaikea selvitä töistä, ja ke pitäisi lähteä käymään työmaalla 🤢
En haluaisi missään nimessä kertoa vielä esimiehelle. Onko mahdollista saada sairaslomaa ilman, että raskaus tulee ilmi? 😅
 
1.5. Fiafia, ensimmäinen lapsi, HUS
Liebling, ensimmäinen lapsi, TAYS
Huhtou, ensimmäinen lapsi, HUS
2.5. Milaas, ensimmäinen, KHKS
Malanen, toinen lapsi, Mikkeli.
verkkuuuh, kolmas lapsi, HUS
3.5. Mitka, ensimmäinen lapsi, TAYS
Minni35, kolmas, KSKS Nova
4.5. Minnime, ensimmäinen lapsi, HUS
5.5. Kiemura, toinen lapsi, HUS.
Kapu, kolmas, HUS
Karen99, ensimmäinen, HUS
6.5.
7.5.
8.5.
9.5.
10.5. Miumau2, toinen lapsi, HUS
11.5. peanut_butter, toinen lapsi, HUS.
12.5.
13.5.
14.5.
15.5. Earhart, toinen lapsi, HUS
Hukkapala, kolmas, KYS
16.5. äitionnellinen, neljäs lapsi
17.5. Selis, neljäs, TYKS
18.5. kakkulapio, toinen lapsi, HUS
Malviinas, toinen lapsi, TAYS tai KHKS
Neeljäs, neljäs lapsi , OYS
19.5. pikkispokkis, toinen lapsi, TAYS
20.5. kolmestaan, kolmas lapsi, OYS
21.5.
22.5 Aavamariia, ensimmäinen lapsi, Satasairaala/TAYS
23.5.
24.5.
25.5.
26.5.
27.5. v-eivi, viides lapsi, Mikkeli
28.5.
29.5.
30.5.
31.5.
 
Hei,

Useamman viikon olen seuraillut keskustelua, mutta sen verran epätodellinen olo on ollut raskaudesta etten vielä ennen varhaisultraa tullut kirjoittelemaan. Nyt kuitenkin on varhaisultra takana ja siellä näkyi pieni tyyppi sykkeen kera, joten josko sitä nyt uskaltaisi tännekin :) Olikohan fb-ryhmään mahdollista vielä päästä? Olisi kiva päästä hieman fiilistelemään raskautta vaikka edelleen on epätodellinen olo kun oireitakin on toistaiseksi vain vähän. Pitääpä etsiä aiemmista kommenteista tieto kehen piti olla yhteydessä.
 
Onnittelut kaikille uusille❤

Täällä alkanut nyt pikkuhiljaa pahoinvointi nostaa päätään. Ei kyllä ainakaan vielä oo niin kokonaisvaltaista kuin edellisessä raskaudessa mutta voihan se vielä pahentua, tänään rv 6+6. Myös sellasta pyörryttävää oloa aamuisin ollu 😟 nyt kyllä taas ajattelee että tämä lapsi ja raskaus jää kyllä viimeiseksi jos syliin asti saadaan. Mutta eiköhän aika kultaa taas muistot😁
 
Heippa kaikille,

Täältä varovaisesti hyppään mukaan. Vielä ollaan varsin epävarmoja asian suhteen mutta sikäli kun on useampaa testitikkua uskominen niin meillekin toukokuista pukkaisi. Omien laskujeni mukaan la olis 22.5. ja nyt 6+6 mutta neuvola laskee ilmeisesti 28pv kierron mukaan ja silloin la olis 17.5. Jännittää hurjasti ja tuntuu ihmeelliseltä, että vihdoin olisi kyytiläinen matkassa! Noin vuosi on yritystä takana ja pari varhaista keskenmenoa.
Innosta ja onnesta kuitenkin sekaisin! Vielä ei olla edes isovanhemmille kerrottu kun ajateltiin odottaa ensimmäistä ultraa. Kuinka pian yleensä HUS alueella kutsu ensimmäiseen ultraan kuuluu?? Ilmoittauduin jo pari viikkoa sitten neuvolaan ja ensimmäinen neuvola aika on vasta lokakuun puolivälin jälkeen...
 
Heippa kaikille,

Täältä varovaisesti hyppään mukaan. Vielä ollaan varsin epävarmoja asian suhteen mutta sikäli kun on useampaa testitikkua uskominen niin meillekin toukokuista pukkaisi. Omien laskujeni mukaan la olis 22.5. ja nyt 6+6 mutta neuvola laskee ilmeisesti 28pv kierron mukaan ja silloin la olis 17.5. Jännittää hurjasti ja tuntuu ihmeelliseltä, että vihdoin olisi kyytiläinen matkassa! Noin vuosi on yritystä takana ja pari varhaista keskenmenoa.
Innosta ja onnesta kuitenkin sekaisin! Vielä ei olla edes isovanhemmille kerrottu kun ajateltiin odottaa ensimmäistä ultraa. Kuinka pian yleensä HUS alueella kutsu ensimmäiseen ultraan kuuluu?? Ilmoittauduin jo pari viikkoa sitten neuvolaan ja ensimmäinen neuvola aika on vasta lokakuun puolivälin jälkeen...
Onnea plussasta ♥

Eka ultra-aika riippuu siitä, haluatko osallistua sikiöseulontoihin vai et. Mulle ilmoitettiin, että kun osallistuu seulontoihin, pitää ekan ultran olla välillä 12+2 - 13+6. Itse olen tosiaan Tays:in alueella, mutta eiköhän tämä ole ihan käytäntö joka paikassa. Täällä sain neuvolasta tietää tämän aikavälin ja sille ajalle varasin itse ultran .

Me kanssa odotellaan ekaa ultraa ennen kun kerrotaan kenellekään, "enää" kolme viikkoa 😅
 
  • Tykkää
Reactions: Ovara89
Onko keksinyt pahoinvointiin mitään helpotusta? Tai saanut apua esim. neuvolasta? En siis ole oksentanut kertaakaan, mutta olo on niin heikko koko ajan, että ei pysty mihinkään. Työpäivät vedän väkisin läpi ihan puolikkailla tehoilla ja kotiin kun pääsen, niin makaan vaan sängyssä enkä kykene mihinkään 😭 Jääkaappikin on täynnä ruokatarpeita, jotka vaan vanhenee sinne, kun en kykene edes ajattelemaan ruuanlaittoa. Elän lähinnä suolakekseillä ja mehulla, kun kaikki muu etoo niin paljon, että ei pysty syömään. Pahoinvointirannekkeet hain eilen apteekista, mutta ei näistä kovin paljoo hyötyy ole 😔
 
Onnea plussasta

Eka ultra-aika riippuu siitä, haluatko osallistua sikiöseulontoihin vai et. Mulle ilmoitettiin, että kun osallistuu seulontoihin, pitää ekan ultran olla välillä 12+2 - 13+6. Itse olen tosiaan Tays:in alueella, mutta eiköhän tämä ole ihan käytäntö joka paikassa. Täällä sain neuvolasta tietää tämän aikavälin ja sille ajalle varasin itse ultran .

Me kanssa odotellaan ekaa ultraa ennen kun kerrotaan kenellekään, "enää" kolme viikkoa
Mäkin oon TAYSin alueella, mutta mulle ei kyllä kukaan sanonut tuosta 12+2-13+6 välistä jos haluaa osallistua sikiöseulontoihin. Sanoin että haluan ja varasin ajan Rv 12. Noh, jos se ei nyt sitten onnistu niin vaadin päästä uudestaan :D

Ja hei, aika samoissa ollaan - täälläkin 2,5 viikkoa nt-ultraan ja sit pääsee kertoo kaikille.
 
  • Tykkää
Reactions: Mitka
Mäkin oon TAYSin alueella, mutta mulle ei kyllä kukaan sanonut tuosta 12+2-13+6 välistä jos haluaa osallistua sikiöseulontoihin. Sanoin, että haluan ja varasin ajan Rv 12. Noh, jos se ei nyt sitten onnistu niin vaadin päästä uudestaan

Ja hei, aika samoissa ollaan - täälläkin 2,5 viikkoa nt-ultraan ja sit pääsee kertoo kaikille.
Tuo sun aika mennä seulontoihin on ihan ok. :)

Siihen on syynsä miksi seulontojen niskaturvotusultra (NT) pitää ottaa 11+0–13+6, lisäks tehdään yleinen ultraääni. Neuvolat ohjaa kaiketi vähän myöhemmin (12+2–>) menemään tuohon siksi, että labratulokset on kerenneet varmasti valmistua, koska ultran ottava kätilö ym. tarvitsee niitä tietoja TAI siksi että myöhemmin saa varmemmin mitat (tää ihan omaa pohdintaa…).

Sit on se polku, jossa ei seulontoihin osallistu, niin voi mennä pelkkään yleiseen ultraan jo 10+0–13+6.
Näistä lisätietoa tuossa raskaana olevan oppassa.

Tässä lisätietoa:
*STM: https://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat

*THL opas -
Sikiöseulonnat - opas raskaana olevalle
 
Onko keksinyt pahoinvointiin mitään helpotusta? Tai saanut apua esim. neuvolasta? En siis ole oksentanut kertaakaan, mutta olo on niin heikko koko ajan, että ei pysty mihinkään. Työpäivät vedän väkisin läpi ihan puolikkailla tehoilla ja kotiin kun pääsen, niin makaan vaan sängyssä enkä kykene mihinkään Jääkaappikin on täynnä ruokatarpeita, jotka vaan vanhenee sinne, kun en kykene edes ajattelemaan ruuanlaittoa. Elän lähinnä suolakekseillä ja mehulla, kun kaikki muu etoo niin paljon, että ei pysty syömään. Pahoinvointirannekkeet hain eilen apteekista, mutta ei näistä kovin paljoo hyötyy ole
Mä sain neuvolasta reseptin pahoinvointi lääkkeelle 👌 ei sekään kokonaan poista pahaa oloa mut on ainakin siedettävä olo.. primpera nimistä lääkettä 👍
 
Tuo sun aika mennä seulontoihin on ihan ok.

Siihen on syynsä miksi seulontojen niskaturvotusultra (NT) pitää ottaa 11+0–13+6, lisäks tehdään yleinen ultraääni. Neuvolat ohjaa kaiketi vähän myöhemmin (12+2–>) menemään tuohon siksi, että labratulokset on kerenneet varmasti valmistua, koska ultran ottava kätilö ym. tarvitsee niitä tietoja TAI siksi että myöhemmin saa varmemmin mitat (tää ihan omaa pohdintaa…).

Sit on se polku, jossa ei seulontoihin osallistu, niin voi mennä pelkkään yleiseen ultraan jo 10+0–13+6.
Näistä lisätietoa tuossa raskaana olevan oppassa.

Tässä lisätietoa:
*STM: https://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat

*THL opas -
Sikiöseulonnat - opas raskaana olevalle
Wau, ihanaa kiitos vastauksesta! Täältä saa kyllä apua aina <3
 
  • Tykkää
Reactions: Malviinas
Onnea plussasta

Eka ultra-aika riippuu siitä, haluatko osallistua sikiöseulontoihin vai et. Mulle ilmoitettiin, että kun osallistuu seulontoihin, pitää ekan ultran olla välillä 12+2 - 13+6. Itse olen tosiaan Tays:in alueella, mutta eiköhän tämä ole ihan käytäntö joka paikassa. Täällä sain neuvolasta tietää tämän aikavälin ja sille ajalle varasin itse ultran .

Me kanssa odotellaan ekaa ultraa ennen kun kerrotaan kenellekään, "enää" kolme viikkoa
Ehdottomasti halutaan seulontoihin. Voiko sen ajan ultraan varata suoraan itse vai täytyykö odotella että neuvola kirjaa raskauden alkaneeksi ja laittaa esim. lähetteen mistä tulee aika valmiina?? Ekaan neuvolaan on niin pitkä aika, että hirvee kiire tietää nämä jo varhain etukäteen..
 

Yhteistyössä