Jos on pakko valita, vältätkö mieluummin hiilihydraatteja vai rasvaa? Miksi?

  • Viestiketjun aloittaja "anelma"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Rasvaa, jos on pakko valita. Pidemmän päälle epäterveellisempää syödä paljoa rasvaa. Karppihan on ihan samalla periaatteella kuin Atkins aikoinaan. Hirveä kohu koko dieetistä ja sitten se loppui, nyt taas uudella innolla ja uudella nimellä.
 
"vieras"
Mua kiinnostaa nää karppaajat, jotka vetää huolella napaansa kovia eläinrasvoja. Miten te uskallatte? Painatte villaisella kaikki todisteet siitä, kuinka rasva kertyy verisuonien seinämiin, joka johtaa esim. kolesteroliarvojen nousuun ja sepelvaltimotaudin riskit suurenee. Samoin sydänkohtaukset.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
"Anne"
[QUOTE="vieras";23024269]Mua kiinnostaa nää karppaajat, jotka vetää huolella napaansa kovia eläinrasvoja. Miten te uskallatte? Painatte villaisella kaikki todisteet siitä, kuinka rasva kertyy verisuonien seinämiin, joka johtaa esim. kolesteroliarvojen nousuun ja sepelvaltimotaudin riskit suurenee. Samoin sydänkohtaukset.[/QUOTE]

Ei kai kaikki karppaajat vedä niin paljon rasvaa? Mikäs se nyt oli.. hyväkarppaus?
Vältellään sokeria, vaaleaa viljaa, perunaa jne. muttei rasvaakaan ihan överisti vedetä?
 
"vieras"
[QUOTE="Anne";23024307]Ei kai kaikki karppaajat vedä niin paljon rasvaa? Mikäs se nyt oli.. hyväkarppaus?
Vältellään sokeria, vaaleaa viljaa, perunaa jne. muttei rasvaakaan ihan överisti vedetä?[/QUOTE]

Ei varmaan kaikki. Mutta hyvin moni. Täällä kun olen lukenut näitä karppijuttuja, niin käsketään syömään enemmän vaan rasvaa, rasvaa ja rasvaa. Kermaa, voita, juustoja jne.
 
Välttäisin kovaa rasvaa. Koska en usko, että rasvan syönti voi olla kovin terveellistä suurissa määrin. Öljyjä ym. en välttelisi. Ihminen tarvitsee hiilihydraatteja, niistäkin löytyy hyviä sellaisia. Luulisin, että ruisleipä on terveellistä, toisin kuin ranskanleipä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23024269]Mua kiinnostaa nää karppaajat, jotka vetää huolella napaansa kovia eläinrasvoja. Miten te uskallatte? Painatte villaisella kaikki todisteet siitä, kuinka rasva kertyy verisuonien seinämiin, joka johtaa esim. kolesteroliarvojen nousuun ja sepelvaltimotaudin riskit suurenee. Samoin sydänkohtaukset.[/QUOTE]

Yleensä karppaus aloitetaan laihtumistarkoituksessa. Tällöin ihminen on ylipainoinen. Hyvin monella ylipaino johtuu esim. makeisten, sipsien, pizzojen, hampurilaisten mättämisestä liiassa määrin. Joten
1. Ylipainoko ei ole vaarallista ja terveysriski?
2. Sipsit, karkit ja roskaruokako ei ole vaarallista ja terveysriski?
Kannattaa vähän miettiä sitäkin tilannetta, josta liikkeelle lähdetään, eikö totta?
 
Niin, ja tuohon karppaukseen. Tuntuu, että ihmiset karppaa laihduttaakseen. Mutta kaikki ei halua laihduttaa, vaan syödä terveellisesti. Esim. itselläni ei ole mitään syytä laihduttaa, syön sitä mitä haluan, mutta pääsääntöisesti sitä minkä kuvittelen terveelliseksi (monipuolisuus, paljon kasviksia, hedelmiä, kuitupitosta)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23024348]Yleensä karppaus aloitetaan laihtumistarkoituksessa. Tällöin ihminen on ylipainoinen. Hyvin monella ylipaino johtuu esim. makeisten, sipsien, pizzojen, hampurilaisten mättämisestä liiassa määrin. Joten
1. Ylipainoko ei ole vaarallista ja terveysriski?
2. Sipsit, karkit ja roskaruokako ei ole vaarallista ja terveysriski?
Kannattaa vähän miettiä sitäkin tilannetta, josta liikkeelle lähdetään, eikö totta?[/QUOTE]

No olipa hyvä selitys. :D
Toki ylipaino on epäterveellistä, eiköhän kaikki sen tiedä. Mutta kannattais ehkä hetki miettiä, että millä tavoin sitä painoa alkaa pudottamaan. Sen kun voi tehdä terveellisestikin. :)
 
"vieras"
Ite en ole valinnut kummankaan väliltä. Kalorilaskuria olen käyttänyt kohta vuoden (järkyttävän pitkä aika). Olen huomannut, että hiilihydraatti määräni vaihtelevat 80-250 väliltä, rasvat 50-150 välillä. Proteeiini määrä taas on aika vakio n. 50. Joinain päivinä syön vähemmän hiilareita kuin rasvaa ja toisin päin. Ihan kivasti on kilot lähteny ja olo on hyvä. Sen olen omalla kohdalla huomannut, et suola on mun vihollinen. Se pistää kehon kipupisteille. Eilenkin tuli syötyä liiaksi suolaa, auts auts auts.
 
"vieras"
Niin, ja tuohon karppaukseen. Tuntuu, että ihmiset karppaa laihduttaakseen. Mutta kaikki ei halua laihduttaa, vaan syödä terveellisesti. Esim. itselläni ei ole mitään syytä laihduttaa, syön sitä mitä haluan, mutta pääsääntöisesti sitä minkä kuvittelen terveelliseksi (monipuolisuus, paljon kasviksia, hedelmiä, kuitupitosta)
Mun mielestä karppaus ei ole terveellistä. Hyväkarppaus on, siinä kun syödään hedelmiä, tätsjyväpastaa ym., eikä tungeta joka paikkaan ylirasvaisia juustoja, voita ja kermaa.
 
Hiilareita. Niiden vähentämisen jälkeen iho on paremmassa kunnossa, laihdun, olen pirteämpi, ei tule ähkyjä, en piere...
Mutta rasvaa en vedä sen enempää ku normistikaan, en kykene syömään voita ja pekonia todellakaan kaksin käsin! Ruuanlaitossa sen verran kuin tarve, käytän voita ja öljyjä. Kasviksiakin syön nykyään enemmän kuin ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Mieluummin vältän hiilareita. Rasvaa tarvii, hiilareita ei oo välttämätöntä saada ainakaan paljoa.

Tykkään kyllä makeasta... Mutta tarvittaessa makeaa saa onneksi ilman hiilareitaki, tai vähillä hiilareilla.
 
"vieras"
Kautta aikojenhan on kovat rasvat, sekä muut eläinperäiset rasvat olleet ihmisten ravintona. Pehmeät ovat ihmisten myöhemmin itse keksimiä, ei siis kovinkaan luonnollisia. (Sen jo näkee siitä lisäaineiden ja e koodien määrästä, jota margariinipaketti voipakettiin verrattuna sisältää..)
Mä menen eteenpäin ravintoasioissa sillä periaattella aina kuin mahdollista, että mahdollisimman aitoa ja alkuperäistä ruokaa lautaselle. Ravintoa, jota ihmiset ovat aina syöneet.
En voi millään ymmärtää, miksi yhtäkkiä pitäisi alkaa välttämään ruokia (rasvoja, rasvaista lihaa?), jotka ihmiselle on alunperinkin tarkoitettu.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
[QUOTE="vieras";23024368]No olipa hyvä selitys. :D
Toki ylipaino on epäterveellistä, eiköhän kaikki sen tiedä. Mutta kannattais ehkä hetki miettiä, että millä tavoin sitä painoa alkaa pudottamaan. Sen kun voi tehdä terveellisestikin. :)[/QUOTE]

Mutta missä karppaajan käsketään vetää hirveitä määriä kovia rasvoja? Ei mulle anakaan kukaan ole sellaista tuputtanut. Teollisia margariineja välttelen siinä missä valmisruokiakin yms. moskaa, mutta en mä tiennyt, että nyt karpatessa mun tulis vetää kilokaupalla kovia rasvoja naamaan...
 
Mielummin vältän hiilareita. Sopii mulle paremmin. Tämä on toistaiseksi ainoa tapa laihduttaa ja hallita painoa pitkällä aikavälillä minulle. Paikkarit ynnä muut kitukuurit ovat aina kosahtaneet muutaman viikon yritykseen. Karpilla olen ollut jo 9kk. En aio lopettaa.

Jos se sydäri tämän takia tulee, niin tulkoon. Sitä on kivempi odotella hoikkana kuin bmi 37:lla.
 
Hiilarit pois ja eläinrasvaa tietenkin tilslle!💪

Koska, se on erittäin hyvä energian lähde ja ennen kaikkea ihmiselle sopivaa syötävää.

Liika hiilari eskaloi tulehduksia kehossa. Aiheuttaa myös aivosumua ja sotkee metabolian. Se myös sairastuttaa sisäelimet. Tiedättekös millä pahat bakteerit ja syöpä elää? Ei ainakaan ketoneilla!😏

Hiilareista ei myöskään luontaisesti saa b12 vitamiinia, tauriinia yms. mitä eläinperäisistä tuotteista saa.
Kaikki sankoin joukoin kuluttamaan punaista lihaa, mitä rasvaisempaa, sen parempaa. Ostakaa 100%:sti ruohosyötettyä suoraan tilalta jos kukkaro kestää!
 
Viimeksi muokattu:
Erikoista, että kun saa sokeritaudin, epilepsian, autoimmuunitaudin jne niin sitten kyllä pyritään välttelemään hiilareita. Eli tiedetään mikä on hyväksi joten miksi ei voi vältellä jo nyt?

Matala-asteiset tulehdukset kehossa on ihan normaalijuttu nykyään, samoin leaky gut syndrooma.
Aika monelta nyky ”sairaudelta”
välttyy kun pääosaa lautasella esittää eläinperäiset tuotteet.👍
 
Kautta aikojenhan on kovat rasvat, sekä muut eläinperäiset rasvat olleet ihmisten ravintona. Pehmeät ovat ihmisten myöhemmin itse keksimiä, ei siis kovinkaan luonnollisia. (Sen jo näkee siitä lisäaineiden ja e koodien määrästä, jota margariinipaketti voipakettiin verrattuna sisältää..)
Mä menen eteenpäin ravintoasioissa sillä periaattella aina kuin mahdollista, että mahdollisimman aitoa ja alkuperäistä ruokaa lautaselle. Ravintoa, jota ihmiset ovat aina syöneet.
En voi millään ymmärtää, miksi yhtäkkiä pitäisi alkaa välttämään ruokia (rasvoja, rasvaista lihaa?), jotka ihmiselle on alunperinkin tarkoitettu.
Kun puhutaan lihan epäterveellisyydestä niin tarkoitetaan prosessoituja lihatuotteita.

Ei tietenkään liha, joka elävänä ollessaan on syönyt/elänyt lajilleen ominaisesti, ole millään tapaa haitallista ihmiselle.

Vaatii ilmeisesti niitä kuuluisia omia aivoja jotta kykenee ajatella.👍 Onko niitä kenelläkään enää?

Tästä voi saada osviittaa miksi me nykyään syömme siten miten syömme:

 

Yhteistyössä