Kysymyksiä raskaudesta

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
1. Kenelle kerroit ensimmäisenä ja miksi? (Ei lasketa puolisoa, neuvolan väkeä yms)
2. Miten toimit/toimisit jos töissä tulee oksennus ja työkaverit huomaavat? Vatsataudin teeskentely (+saikku) vai raskaudesta kertominen vaikka olisit vasta viikolla 6?
3. Entä jos töissä olet vaikuttanut normaalilta, mutta seuraavana päivänä jäätkin pitkälle sairaslomalle. Miten selität asian töihin palatessa kun joku kuitenkin kysyy? Itseltäni tuli moni kysymään jo silloinkin kun olin flunssan takia pois pari päivää.
4. Milloin aikaisintaan ilmoitit/ilmoittaisit raskaudesta esimiehelle?

vierailija
1. Kaverille
2. Kertoisin niinkuin asiat on.
3. Sanon joko niinkuin asiat on tai totean olleeni työkyvytön
4. Ennen ekaa neuvolaa, koska neuvolakäynnit oli työajalla ja ne on palkallisia poissaoloja kunhan kertoo syyn.

vierailija
1. Kahdelle lähimmälle kollegalle, koska raskauspahoinvointi vaikutti yhdessä hoidettavien töiden tekemiseen.
2. Raskauduin kuumimpaan korona-aikaan, joten töistä kotiin lähtöä kukaan ei ihmetellyt.
3. Korona-ajan takia kukaan ei suoraan kehdannut kysyä miksi olen poissa. Selän takana toivoivat vain että olen käynyt testeissä, mikä kuulosti ikävältä jälkeenpäin. Terveysasioista ei kuulu keskustella työpaikalla.
4. Kerroin siinä vaiheessa kun pahoinvointi vei ensimmäistä kertaa sairaalaan ja oli odotettavissa että sairaslomia tulee paljon.

vierailija
Kiitos vastauksista. Olen hirveän herkkä luomaan jo etukäteen kaikenlaisia kauhuskenaarioita. Luulin että viimeiseen asti pitää salata vaikka miten paha olo olisi.

1. Kenelle kerroit ensimmäisenä ja miksi? (Ei lasketa puolisoa, neuvolan väkeä yms)
2. Miten toimit/toimisit jos töissä tulee oksennus ja työkaverit huomaavat? Vatsataudin teeskentely (+saikku) vai raskaudesta kertominen vaikka olisit vasta viikolla 6?
3. Entä jos töissä olet vaikuttanut normaalilta, mutta seuraavana päivänä jäätkin pitkälle sairaslomalle. Miten selität asian töihin palatessa kun joku kuitenkin kysyy? Itseltäni tuli moni kysymään jo silloinkin kun olin flunssan takia pois pari päivää.
4. Milloin aikaisintaan ilmoitit/ilmoittaisit raskaudesta esimiehelle?
1. Kaverille 2. Käytin pahoinvointi lääkettä töissä (lääkärin määräämää), et sit selvisin oksentamatta. Kotona oksensin paljon läpi raskauden. Jos silti tulis oksennus selittäisin närästyksestä (nyt) koska edellisestä raskaudesta jäänyt nii paha närästys et en yhtään ihmettelisi et joskus oksentaisi sen takia. 3. No mulla on sellai työ josta ei herkästi tarvii jäädä sairaslomalle, mut kertoisin varmaan ihan suoraan. On niin pieni työyhteisö. 4. Kerroin joskus RV 14 paikkeilla. Ja vain siks et oli loma alkamassa, enkä kehdannut jättää sen jälkeen sitä.

Nämä siis mun 6/21 syntyneen raskausajalta.

Mä kerroin ensimmäisenä pomolle 😄 Itse asiassa jo ennen kuin menin työhaastatteluun, vaikken edes raskaana ollut silloin vielä. Mulla oli silloin hoitoprosessi meneillään ja kerroin siitä esimiehelle, että voi päättää haluaako haastatella mua ollenkaan. No hän haastatteli ja vielä palkkasikin minut. Sitten myöhemmin pidin hänet koko ajan ajan tasalla missä mennään ja hänelle kerroin myös ensimmäisenä raskautumisesta. Eli ei näissä tilanteissa aina tarvitse pelätä! Itse halusin olla avoin ja rehellinen ja ilmeisesti esimieskin sitä arvosti.

Yhteistyössä