vierailija
"Yksi toimiva resepti lisää häpeää vastaan voisi siis olla opetella luopumaan täydellisyyden tavoittelusta. Mutta mistä tietää ja tunnistaa, mikä riittää? Miten määritellä riittävän hyvä?
Rajanveto ei aina ole helppoa, ja siinä on opeteltavaa varmasti loppuiäksi. Tämän olen silti jo huomannut: riittävän hyvä riisuu häpeän aseistaan. Onhan melkoista välinpitämättömyyttä häpeää kohtaan ajatella olevansa riittävä kaikessa epätäydellisyydessään. Tekee häpeälle hyvää huomata, ettei sekään ole niin erityinen kuin kuvitteli olevansa."
Lainaus: Kirjoittajalta Kuisma Eskola 13.2.2020 "Ei kovin ainutkertainen häpeä"
Laitoin Googleen hakusanaksi häpeä ja poimin sieltä edellisen lainaukseni.
Siellä puhutaan myös rahahäpeästä. Eilen aiheesta oli mediassa muutama uutinen.
Ruotsissa ihmisillä on vaikeuksia asuntolainalyhennysten kanssa. Suomessa moni perii omaisuutta ja keskiarvo on 40.000 €. Itä-Suomessa perityillä taloilla on vaatimaton rahallinen arvo. Uutisessa myös sanottiin ettei ihmisen tarvitse kuolla velattomana. Minua lause hätkäytti. Monelle suomalaiselle on kunnia-asia poistua iäisyyteen täysin velattomana ja nuhteettomana.
Ehkä tässä päästään suomalaisen häpeän ytimeen. Suomessa kilvoitellaan luterialiasen työn arvostuksen kanssa.
Vain ja mutta ovat liian yleisiä sanoja kirjoituksissa ja puheessa.
Alan olemaan riittävän hyvä.
Rajanveto ei aina ole helppoa, ja siinä on opeteltavaa varmasti loppuiäksi. Tämän olen silti jo huomannut: riittävän hyvä riisuu häpeän aseistaan. Onhan melkoista välinpitämättömyyttä häpeää kohtaan ajatella olevansa riittävä kaikessa epätäydellisyydessään. Tekee häpeälle hyvää huomata, ettei sekään ole niin erityinen kuin kuvitteli olevansa."
Lainaus: Kirjoittajalta Kuisma Eskola 13.2.2020 "Ei kovin ainutkertainen häpeä"
Laitoin Googleen hakusanaksi häpeä ja poimin sieltä edellisen lainaukseni.
Siellä puhutaan myös rahahäpeästä. Eilen aiheesta oli mediassa muutama uutinen.
Ruotsissa ihmisillä on vaikeuksia asuntolainalyhennysten kanssa. Suomessa moni perii omaisuutta ja keskiarvo on 40.000 €. Itä-Suomessa perityillä taloilla on vaatimaton rahallinen arvo. Uutisessa myös sanottiin ettei ihmisen tarvitse kuolla velattomana. Minua lause hätkäytti. Monelle suomalaiselle on kunnia-asia poistua iäisyyteen täysin velattomana ja nuhteettomana.
Ehkä tässä päästään suomalaisen häpeän ytimeen. Suomessa kilvoitellaan luterialiasen työn arvostuksen kanssa.
Vain ja mutta ovat liian yleisiä sanoja kirjoituksissa ja puheessa.
Alan olemaan riittävän hyvä.