Millainen paikka Lieksa on asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lumitähti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lumitähti"

Vieras
Elikkäs olen 23-vuotias nainen ja muuttamassa pian Lieksaan ja haluaisin kuulla millainen paikka tämä on mun ikäsille asua ? Mitä oon keskusteluja netistä lukenut niin toiset kehuu kuinka kaunis paikka Lieksa on ja kuinka mukavia ihmisetkin on ja toiset taas haukkuu paikkaa niin paljon kuink ehtii.

Eli kertokaa kokemuksia koska muutto on tulossa pian ja olis kiva tietää minkälainen meno siellä on :)

no mitäpä luulet, että millainen "meno" siellä on? No ei ole minkäänlaista menoa ja sinun ikäisenäsi harkitsisin kaksi kertaa sinne kuolevaan kylään mummojen keskelle muutamista.

Onhan se kaunis paikka (luonto), mutta varsinkin talviaikaan aika ankea katukuva. Kaikki nuoret muuttaa pois, tuntuu että siellä on vain eläkeläisiä, työttömiä ja juoppoja. Minä olen muuttanut Lieksasta Joensuuhun ja en kyllä ikinä palaisi takaisin.

Juu, oma sukuni on sieltä päin kotoisin. Siis isovanhemmat. Itse olen aina asunut Joensuussa, enkä kyllä Lieksaan muuttaisi. Todellakin pystyyn kuollutta, kaikki nuoret muuttaa pois, kaikki tuntee toisensa jne jne.

Tosi sisäänpäin lämpiävä paikka. Jos pieraiset niin heti oitis koko kylä tietää asiasta, ja seuraavassa Lieksan Lehdessä on pieraisustasi juttu isolla otsikolla. Ahdistava paikka ja ihmiset juntteja. Muutin sieltä pois jo yli 20 vuotta sitten, ja vieläkin joskus muistelen kauhulla sitä aikaa, kun siellä asuin.

[QUOTE="vieras";23581356]Tosi sisäänpäin lämpiävä paikka. Jos pieraiset niin heti oitis koko kylä tietää asiasta, ja seuraavassa Lieksan Lehdessä on pieraisustasi juttu isolla otsikolla. Ahdistava paikka ja ihmiset juntteja. Muutin sieltä pois jo yli 20 vuotta sitten, ja vieläkin joskus muistelen kauhulla sitä aikaa, kun siellä asuin.[/QUOTE]

No toi on jokaisen pikkupaikan ongekma, että kaikki tietää toistensa asiat

Perheelle aivan loistava paikka asua.
Ainakin me koetaan ihan megaihanaksi, mummolat aivan lähellä, samoin lasten serkkulat jne. muut sukulaiset.
Toki se on harmi, että kavereita ei paljon ole, kun omat ikäluokat on tosiaan muuttaneet pois. (edit: jos oot kavereita vailla, oon aika samaa ikäluokkaa sun kanssas, tosin vaan perheellinen :))
Mutta tämä on meidän valinta ja nautitaan elosta kotikaupungissamme, en nää syytä miksi tätä kaupunkia pitäs niin kovin vihata.
Joo, on tosi hiljaista ja suuret ikäluokat on just näitä mummoja. Mutta esim. kunnallinen terveydenhuolto pelaa loistavasti, kampaajalle pääsee joskus jopa samana päivänä jne. Olen tyytyväinen.

Mun mielestä luonto on lähellä ja kaunis, toki kaupunki on itsessään joskus hiljainen ja ehkä joku voisi sen kokea ahdistavanakin jos ei ole tähän tottunut :P ja asuminen on halpaa, meillä on kt-kolmio, 78m2, 500e/kk. Peruskorjattu vajaa vuosi sitten täydellisesti ja rauhallinen talo.

Töitäkin on ollut ihan sopivasti, itselleni kaupungilta freelancena oman alani töitä, miehelle sitten ei-oman alan hommia mut töitäpä kuitenkin välillä enemmän, välillä vähemmän.

Viimeksi muokattu:
Lieksa on maalaisjärjellä varustetulle, eräihmiselle ihan mahtava paikka. Omat asunnot halpoja, ihmiset aitoja. Työpaikat vähissä ja sen takia asukkaiden ikä korkea.

Mies on Lieksasta kotoisin ja anoppilassa monesti siellä käydään.
Lieksa on hiljainen. Eli jos kaipaat baareja, kahviloita, vaatekauppoja ja ihmisvilinää, niin niitä siellä ei ole. Jos taas tykkäät liikkua luonnossa, käydä ongella, syksyllä marjassa ja sienessä, talvella hiihtää ja pilkkiä, niin Lieksa on siihen täydellinen paikka. Tosin auton tarvitset, kun marjametsäänkin pitää vähän ajella. Joensuuhun ei ole kuitenkaan kuin 100 km, joten shoppailemaan pääsee helposti (myös julkisilla). Jos sulla on lapsia, niin niillehän Lieksa on ihan unelmapaikka kasvaa luonnon keskellä. Eli hiljaista, mutta kaunista. Riippuu ihan omasta asenteesta, luonteesta ja odotuksista, miten siellä viihtyy.

Lieksalaiseen sielunmaisemaan voi tutustua vaikka tästä. Jos tämä tuntuu kotoisalta ja omalta, Lieksa on Sinulle mitä parhain paikka!

Kuten kuntalaiset sanoo, lämpimästi tervetuloa. Paino sanalla lämpimästi ja opit sen kyllä Lieksassa todella nopeasti :D

Kerroppa missä? Ei siellä asunnot maksa enää mitään. Monet perikunnat antaa asunnon palokunnalle harjoittelumateriaaliksi, koska ei niitä kukaan osta, ne on helvetillillen riippa useille perikunnille, mut kun antaa palokunalle niin ne hoitaa kulut ja pääsee eroon.
Pari puolen miljoonan euron taloa myynnissä Lieksassa. Jostain syystä talolinkit jää zenzuurin haaviin.

No menkää ja kokekaa Lieksa! Lieksan katukuva on "musta" ja ainut asia mistä lieksa on kuuluisa on se lakupekka lumiukko.

Olen viettänyt paljonkin aikaa LIkesassa. On totta, että katukuvassa näkyy jonkin verran tummaihoisia, mutta ei nyt minusta mitenkään valtavasti. Ylivoimaisesti suurin osa on valkoihoisia. Ja mikä vika niissä somaleissa nyt on? Parasta palvelua olen lieksassa saanut tummaihoiselta Tokmannin työntekijältä (en kysynyt mistä maasta on kotoisin) sekä pizzerian ulkomaalaiselta työntekijältä (varmaan Turkista, Afganistanista tms.. En kysynyt). En tosin asu Lieksassa, joten ehkä sitten siellä asuvilla on erilainen kokemus. Satunnaisena kesäturistina ja mummolakävijänä minua eivöt ole tummaihoiset siellä ikinä haitanneet.

Yhteistyössä