Lääkereseptit ulkomailla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jos Suomessa on määrätty pysyvä lääkitys, täytyykö ulkomaille muutettua sairastajan käydä uudestaan lääkärissä ja tutkimuksissa, jotta saa uudessa maassa kelpaavat reseptit?

"Tällä hetkellä suomalainen sähköinen resepti käy Kroatiassa sekä tietyissä apteekeissa Virossa ja Portugalissa. Voit käyttää sähköistä reseptiäsi näissä maissa, kun annat Omakanta-palvelussa suostumuksen reseptitietojen luovuttamiselle toisen maan apteekille."

Aika niukkaa

Jos Suomessa on määrätty pysyvä lääkitys, täytyykö ulkomaille muutettua sairastajan käydä uudestaan lääkärissä ja tutkimuksissa, jotta saa uudessa maassa kelpaavat reseptit?
Suomessa reseptejä on kahta eri kategoriaa: kotimaan sähköiset reseptit, jotka tallentuvat OmaKantaan ja joita voi käyttää ainoastaan suomalaisissa apteekeissa, sekä kansainväliset reseptit, jotka tehdään englanniksi ja joita varten saa paperisen version mukaan matkalle. Kansainvälinen resepti on tarpeen silloin, kun lääke täytyy ostaa ulkomailta, esimerkiksi lomamatkan aikana. On kuitenkin hyvä huomioida, että eri maissa voi olla erilaisia sääntöjä sen suhteen, mitä lääkkeitä luovutetaan ulkomaisella reseptillä. Olen itse joutunut matkustamisen takia pyytämään englanninkielisiä reseptejä ja olen saanut ne helposti https://medilux.fi/laakereseptin/ Palvelu oli ilmainen, ja reseptit tulivat samoin maksutta. Prosessi oli yksinkertainen: lyhyt videokonsultaatio, jossa käytiin läpi tilanne, ja sen jälkeen sain englanninkielisen paperireseptin mukaan. Kokemukseni perusteella tämä on todella näppärä vaihtoehto, jos lääkkeitä tarvitsee ottaa ulkomaille.

Yhteistyössä