Ammatillinen itsemurha(ko?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijamiettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijamiettii

Vieras
Mietin kovasti seuraavaa: opiskelen tällä hetkellä sote-alan amk-koulutuksessa ensimmäistä vuotta. Kaikki harjoittelut vielä edessä. Minulla on myöskin melkein valmis ammattikoulututkinto vastaavalta alalta. Sain juuri tietää raskaudestani, kyseessä esikoinen. Kannattaisiko siis nyt jäädä amk vaikka se on hyvin alussa raskaudesta ja tulevasta vauvasta huolimatta ja valmistua myöhemmin, vai mennä tekemään loppuun amistutkinto jääden sitten heti valmistumisen jälkeen äippälomalle? Olisiko se toisaalta ammatillinen itsemurha niin sanotusti ettei kukaan palkkaa jos valmistumisen jälkeen ei ole ollut töissä vaan äippälomalla? Toisaalta minulla olisi sitten työssäoppimisjaksojen työkokemukset ja ihan oikeakin yksi vuoden mittainen alaan liittyvä työkokemuskin löytyy. Vai olisiko juuri se ns ammatillinen itsemurha jäädä amk:hon ja pitkittää valmistumista saaden nyt tämän lapsen ja mahdollisesti amk:n lopussa toisen lapsen jääden silloinkin valmistuessaan äitiyslomalle?

Jos itse olisin rekryamassa niin mietin sitä kautta tätä ja sanoisin että parempi tietenkin että olisi se lapsi tai lapset tehtynä ja sitten lapsekkaana töihin. Jos töiden aikana sattuu tulemaan raskaaksi taas niin sitten ei voi mitään. Se on elämää. Eli en sanoisi että kumpikaan vaihtoehto varsinaisesti ammatillinen itsemurha. Jos itse olisin tuossa tilanteessa niin tekisin sen lapsen tai lapset ja ammatin josta sitten töihin. Töihin ehtii ja ne odottaa kyllä mutta lapset on vain hetken pieniä. Nauti pikkulapsiajasta!

Jos itse olisin rekryamassa niin mietin sitä kautta tätä ja sanoisin että parempi tietenkin että olisi se lapsi tai lapset tehtynä ja sitten lapsekkaana töihin. Jos töiden aikana sattuu tulemaan raskaaksi taas niin sitten ei voi mitään. Se on elämää. Eli en sanoisi että kumpikaan vaihtoehto varsinaisesti ammatillinen itsemurha. Jos itse olisin tuossa tilanteessa niin tekisin sen lapsen tai lapset ja ammatin josta sitten töihin. Töihin ehtii ja ne odottaa kyllä mutta lapset on vain hetken pieniä. Nauti pikkulapsiajasta!

Itseäni lainaten vielä että korkeakoulu on hieno juttu mutta jos kaikki harkat vielä edessä ja opinnot alussa... Ehkä lähtisin itsekin ammatilliseen tekemään loppuun sen ja myöhemmin katselisin uudestaan elämää. Koska ymmärsin siis ettei aloittajalla ole valmista tutkintoa nyt ollenkaan?

Ap tässä. Ihan valideja pointteja olette tuoneet esiin. Ja ihan samoja itsekin mietin. Ja tosiaan mitään tutkintoa ei nyt siis ole vielä. Ammattikoulusta sen äkkiä saisin kun kyselin äsken opolta, ennen lapsen syntymää siis. AMK:ssa jäisi pahasti kesken ja jos/kun halutaan useampi kuin yksi lapsi niin amk venyisi kovasti. Ehkä tuntuisi järkevältä mennä ammattikouluun tekemään loppuun niin olisi se valmis tutkinto ennen esikoistakaan. Mulla mies kuitenkin töissä ja taloudellisesti pärjätään vaikka en koskaan amk:ta tekisikään loppuun. Ja toisaaltahan sote-alalla nyt ei missään oo kummoiset palkat kuten joku tuolla sanoikin. Ehkä jopa vaihdan alaa sitten joskus kun lapset tehty mutta nyt olisi tärkeää saada se tutkinto.

Osoittaa ammatillisuutta jo että mietit ennakkoon näitä asioita. Eli ammatillinen itsemurha tuskin kohdallasi kumpikaan. Mieti mikä on arvoillesi tärkeää ja missä järjestyksessä. Haluatko saada koulutuksen valmiiksi ennen lapsia vai lasten jälkeen uralla sekä kouluun?

Osoittaa ammatillisuutta jo että mietit ennakkoon näitä asioita. Eli ammatillinen itsemurha tuskin kohdallasi kumpikaan. Mieti mikä on arvoillesi tärkeää ja missä järjestyksessä. Haluatko saada koulutuksen valmiiksi ennen lapsia vai lasten jälkeen uralla sekä kouluun?

Tästä oon samaa mieltä että kantsii miettiä niitä omia arvoja. Haluutko korkeakouluammatin perheesi kustannuksella? Eli että et pääse nauttimaan pikkulapsiajasta täysin rinnoin kun kiire takaisin kouluun suorittamaan tutkinto loppuun. Sittenhän pitää myös miettiä lapsen hoito että miten se järjestyy jos päätät jäädä noin alussa olevaan amk koulutukseen kesken lasten saannin. Nykynen ensikertalaiskiintiösysteemi amk paikoissa varmasti se mikä aloittajan mielessä myös painaa ja pelottaa antaa amk paikka pois.

Kaikissa kouluissa voi opiskella raskaanakin. Eri asia sitte että paljonko on jäljellä suoritettavia opintoja lapsen jälkeen. Sehän on helppoa suorittaa joku 10-20op mut jos on joku 100-180 op vielä suorittamatta niin se on sitten voi voi. Kyllä jotkut vauvojenkin kanssa opiskelee mutta teillä kun esikoinen vasta niin ehkä menisin nyt alemman aidan alta eli ammattikoulun loppuun viemisen.

Niin sinänsä kai ihan sama kummassa jatkat koska molemmat sotella niin on kyllä palkka lähes sama sillain. Toisaalta jos esikoinen ja ei siis kokemusta vanhemmuudesta niin ehkä sitten kannattaa käydä se toisen asteen tutkinto loppuun ekaksi kun ethän tiedä miten menee jaksaminen ja mitäs jos vaikka tuleekin erityistarpeinen lapsi niin voi olla vaikeaa opiskella noin alussa olevaa amk-tutkintoa.

Ap tässä. Ihan valideja pointteja olette tuoneet esiin. Ja ihan samoja itsekin mietin. Ja tosiaan mitään tutkintoa ei nyt siis ole vielä. Ammattikoulusta sen äkkiä saisin kun kyselin äsken opolta, ennen lapsen syntymää siis. AMK:ssa jäisi pahasti kesken ja jos/kun halutaan useampi kuin yksi lapsi niin amk venyisi kovasti. Ehkä tuntuisi järkevältä mennä ammattikouluun tekemään loppuun niin olisi se valmis tutkinto ennen esikoistakaan. Mulla mies kuitenkin töissä ja taloudellisesti pärjätään vaikka en koskaan amk:ta tekisikään loppuun. Ja toisaaltahan sote-alalla nyt ei missään oo kummoiset palkat kuten joku tuolla sanoikin. Ehkä jopa vaihdan alaa sitten joskus kun lapset tehty mutta nyt olisi tärkeää saada se tutkinto.
Arkielämä lasten kanssa voi olla välillä yksitoikkoista, opiskelu voi olla myös henkireikä elämässä ja vaihtelu virkistää. Kunhan nyt ensin saatat loppuun keskenjääneet opinnot. " Ei oppi ojaan kaada eikä tieto taakaksi ole".
nimim
yksi Ikuinen opiskelija

Ap tässä. Kiitos jälleen kaikille viesteistä. On kyllä miettimisen aihetta. Tähän kysymykseen jota nyt lainaan vastaten, minulla on ylioppilastutkinto. Eli minulla ei ole mitään ammatillista tutkintoa.
Aa, ok! :) Sinuna kävisin amk-opintoja kuten tähänkin asti, saahan niitä sitten jatkettua kun palaat vanhempainvapaalta. Eikö sote-alalla ole työvoimapula, joten mitään haittaa ei varmasti opintojen tauottamisesta ole!

Yhteistyössä