KYSY LISPETILTÄ

Omistaja vastaa vahingoista taloudellisesti, silloinkin kun ne ovat suuret.

Esimerkki parin vuoden takaa:

Pitkäperjantain aamu alkoi inarilaisella porotilalla synkissä merkeissä. Irti olleet koirat olivat käyneet porojen kimppuun ja aiheuttaneet tuhansien eurojen vahingot.
"Tekijä ja kaksi koiraa on saatu kiinni, asia virkavallan tiedossa", Paliskuntain yhdistys kirjoitti eilen perjantaina julkaisemassaan Facebook-päivityksessä.
Loukkaantuneita poroja on noin 30, joista neljä kuolleita.

"Tuhot ovat suuret taloudellisesti, poroparkojen kärsimyksestä puhumattakaan. Pitäkää nyt hyvät ihmiset ne koirat kiinni", yhdistys muistuttaa
Tuolla ei yleensä ole kuin tietyn rotuisia koiria.

Nyt vähän maalaisjärkeä käyttöön senkin sääntösetä.
 
  • Haha
Reactions: Echo
Mun aikasemmat koirat oli sellasia viettiensä perässä öyhöttäviä hörhöjä, että pidin mettäretkillä aina kiinni...sillonkin kun olis saanut irti olla, sillon tosin meni pitkässä remmissä.
Muutoin saivat olla aina vapaana, siis omalla tontilla, sieltä ne ei lähteneet edes palloa hakemaan ilman lupaa (jos siis pallo meni tontinrajojen ulkopuolelle hiekkatielle).
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Lispetti
Mun aikasemmat koirat oli sellasia viettiensä perässä öyhöttäviä hörhöjä, että pidin mettäretkillä aina kiinni...sillonkin kun olis saanut irti olla, sillon tosin meni pitkässä remmissä.
Muutoin saivat olla aina vapaana, siis omalla tontilla, sieltä ne ei lähteneet edes palloa hakemaan ilman lupaa (jos siis pallo meni tontinrajojen ulkopuolelle hiekkatielle).
Mulla on ollut myös tuollainen koira. Sitä ei ollut koulutettu muuta kuin perusasiat, enkä edes tiennyt mikä sitä triggeröi vahvimmin. Toimin silloin tietenkin samoin, eli kiinni pysyi metsässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Mun aikasemmat koirat oli sellasia viettiensä perässä öyhöttäviä hörhöjä, että pidin mettäretkillä aina kiinni...sillonkin kun olis saanut irti olla, sillon tosin meni pitkässä remmissä.
Muutoin saivat olla aina vapaana, siis omalla tontilla, sieltä ne ei lähteneet edes palloa hakemaan ilman lupaa (jos siis pallo meni tontinrajojen ulkopuolelle hiekkatielle).
Koiran saa irtipitoaikana päästää irti vain siellä missä koianomistajalla on metsästysoikeus.
 
Mulla on ollut myös tuollainen koira. Sitä ei ollut koulutettu muuta kuin perusasiat, enkä edes tiennyt mikä sitä triggeröi vahvimmin. Toimin silloin tietenkin samoin, eli kiinni pysyi metsässä.
Noille koulutettiin kyllä, kävivät tokossa jne..mutta kuulema paimenkoirilla saattaa joskus lähteä lapasesta ns. paimentamisvietti ja yrittivät paimentaa mm. kylään tulevia lapsia etteivät menneet tielle...ja meidän tapauksessa tie oli sellanen kapea hiekkatie, eli ei mikään road to 66 jonnekin huitsinnevadaan :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Tuolla ei yleensä ole kuin tietyn rotuisia koiria.

Nyt vähän maalaisjärkeä käyttöön senkin sääntösetä.
Jep. Päästä suomenpystykorva tai ajokoira metsään, se on seuraavan oravan kintussa kiinni, tai se koira on piste horisontissa

Meidän höntin kans on se ongelma, että se pysyy mun lähellä metsässä, mutta se ei malta tulla takas autoon. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Jep. Päästä suomenpystykorva tai ajokoira metsään, se on seuraavan oravan kintussa kiinni, tai se koira on piste horisontissa

Meidän höntin kans on se ongelma, että se pysyy mun lähellä metsässä, mutta se ei malta tulla takas autoon.
Se autoon meno tulis tehdä kannattavammaksi.
Kun löytyy keino niin sitten vaan toistoa toistoa niin että siitä tulee rutiini.
Tällä hetkellä sillä on väärä rutiini, mutta onneks sen saa muutettua.

Helpointa on tehdä oikeat rutiinit jo pentuna, mutta ei se mahdotonta ole myöhemminkään - se on vain työläämpää.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja Echo
Ja on se hullua että koira ei sais ikinä olla kesällä vapaana, edes keskellä metsää.
Maalaisjärjen käyttö sallittua.👍

Mutta. Täytyy ehkä ajatella siitä näkövinkkelistä että mitäs jos kaikki toimisivat samoin - siellä juoksisi esim. riistaviettisiä kouluttamattomia koiria…et siinä mielessä m1es on ihan oikeassa ja hyvällä asialla.👍
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis ja Elena777
Maalaisjärjen käyttö sallittua.

Mutta. Täytyy ehkä ajatella siitä näkövinkkelistä että mitäs jos kaikki toimisivat samoin - siellä juoksisi esim. riistaviettisiä kouluttamattomia koiria…et siinä mielessä m1es on ihan oikeassa ja hyvällä asialla.
Ja tuo on kaupungin lähimetsissä vähän eri juttu kuin täällä, jossa on metsää 10 km2...
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ja tuo on kaupungin lähimetsissä vähän eri juttu kuin täällä, jossa on metsää 10 km2...
Näin juuri.
Aika usein mekin mennään isommille metille.

Ei tulis mieleenkään pelotella ihmisiä vapaalla koiralla, etenkään tämän rotuisella mikä minulla on. Valitettavasti rodulla on huono maine (pelottavia), mutta toisesta syystä kuin esim. Pittbulleilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Meillä on metsää. Mutta ei mua haittaa pätkän vertaa jos joku rämpii vapaana olevan koiransa kanssa meidän alueella. Enkä kyllä usko että kukaan metsänomistaja täälläpäin ees jaksaa semmosia miettiä.

Ei ne koirat yleensä tule semmoisista ulkoiluista mikään peura hampaissaan.

Nyt se maalaisjärki:
Jo ne perheen äänet tekee sen, että metsän elukat pakenee. En ole koskaan, koskaan nähnyt lintua isompaa elukkaa perheen ja koiran kanssa metsässä ollessani. No kerran meni kyy jaloissa, mutta se on kuuro. Ja jäniksiä joskus.

Eniten eläimiä näen auton ikkunasta katsellessa, kun se auto tulee niin nopeasti paikalle, että yllättää eläimen.
 
vierailija
Kysymys Li_sulle poltiiikasta. Miten vieläkin kannatat Trumpia vaikka SE yllytti porukkaa siihen hyökkäykseen.

Miksi sinä tuet ihmistä, joka on suuri uhka maailman suurimmalle demokratialle? Ja sitäkautta muillekin demokratioille.

Vai johtuuko se vaan siitä, että et tykkää jenkeistä kun olet ru_sofiili?
 
En ole koskaan, koskaan nähnyt lintua isompaa elukkaa perheen ja koiran kanssa metsässä ollessani. No kerran meni kyy jaloissa, mutta se on kuuro. Ja jäniksiä joskus.
Mun keskimmäinen poika on saanut metsässä kämmenelleen lintuja, seisoo vaan tarpeeksi kauan paikallaan tekemättä mitään niin tulevat. Otti pienenä samalla metodilla ikkunasta kärpäsen pinsettiotteella kiinni ja kantoi ulos, on nähnyt metsässä peuroja, jotka ensiks lähti poikaa karkuun, mutta hetken päästä tulivat uteliaina lähemmäksi, on saanut jäniksiäkin melkis kosketusetäisyydelle.
Koirat ja kissat tykkää siitä ihan mielettömästi niin ja kerran Turussa sai torilla syliinsä ja olkapäilleen puluja ja kengän päälle lokin (kaverinsa joka pelkää lintuja, otti siitä tilanteesta kuvia ja videoita kun ei meinanna itekkään uskoa todeksi mitä näki).
 
Meillä on metsää. Mutta ei mua haittaa pätkän vertaa jos joku rämpii vapaana olevan koiransa kanssa meidän alueella. Enkä kyllä usko että kukaan metsänomistaja täälläpäin ees jaksaa semmosia miettiä.

Ei ne koirat yleensä tule semmoisista ulkoiluista mikään peura hampaissaan.

Nyt se maalaisjärki:
Jo ne perheen äänet tekee sen, että metsän elukat pakenee. En ole koskaan, koskaan nähnyt lintua isompaa elukkaa perheen ja koiran kanssa metsässä ollessani. No kerran meni kyy jaloissa, mutta se on kuuro. Ja jäniksiä joskus.

Eniten eläimiä näen auton ikkunasta katsellessa, kun se auto tulee niin nopeasti paikalle, että yllättää eläimen.
Liikutko siellä metsässä kuin itsekseen sönköttävä Kassi-Alma? Jätä koira kotiin, pidä suusi supussa ja opettele liikkumaan sulavasti - näet eläimiä lähes aina kun menet metsään. Jos lapsia on mukana, voi heidätkin opettaa tarkkailemaan luontoa huutamisen sijaan.
 
Mun keskimmäinen poika on saanut metsässä kämmenelleen lintuja, seisoo vaan tarpeeksi kauan paikallaan tekemättä mitään niin tulevat. Otti pienenä samalla metodilla ikkunasta kärpäsen pinsettiotteella kiinni ja kantoi ulos, on nähnyt metsässä peuroja, jotka ensiks lähti poikaa karkuun, mutta hetken päästä tulivat uteliaina lähemmäksi, on saanut jäniksiäkin melkis kosketusetäisyydelle.
Koirat ja kissat tykkää siitä ihan mielettömästi niin ja kerran Turussa sai torilla syliinsä ja olkapäilleen puluja ja kengän päälle lokin (kaverinsa joka pelkää lintuja, otti siitä tilanteesta kuvia ja videoita kun ei meinanna itekkään uskoa todeksi mitä näki).
Eläinkuiskaaja!😍
 
  • Rakkaus
Reactions: Elena777

Yhteistyössä