Eurosta ei äänestetty, vaan itse asiassa kansaa oikein kusetettiin tarkoituksella. EU-jäsenyydestä äänestettäessä julkisesti puhuttiin, että kyseessä ei ole äänestys yhteisvaluutasta, vaan ainoastaan Euroopan Yhteisön jäsenyydestä. Sitten meni pari vuotta, niin meille kerrottiinkin, että Euro hyväksyttiin jo kansanäänestyksessä eikä siitä kannata pullikoida tai käydä edes mitään kansalaiskeskustelua enää.
Ja se EU-kansanäänestyskin oli sellainen valtamedian propagandavoitto, ettei sitä oikein reiluna voi pitää. Sanotaanko näin, että silloin ei arvotettu oikeusvaltio- ja muita hienoja periaatteita kovin korkealle.
"
Keskiviikkona 21.7.2010 Ilta Sanomat uutisoi otsikolla 'Mediapomo katuu', kuinka MTV3 toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara piti lähtöä yhteiseen EU-kampanjaan virheenä, joka haisi pahalle. Porin Suomi-areenan tapahtumassa Karhuvaara paljasti miten laajaa ja keskitettyä isojen lehtitalojen lobbaus Suomen EU-jäsenyyden puolesta 90-luvun alussa oli.
Karhuvaaran mukaan EU-hankkeen primus motor oli Sanomien pääomistaja, ministeri Aatos Erkko.
– "Aatos Erkko soitti Turun Sanomat -konsernin pääomistajille Ketosille ja Alma Median toimitusjohtajalle, esimiehelleni Matti Packalenille. Erkko esitti kysymyksen, voisivatko kaikki nämä lehdet, Turun Sanomat, Salon Seudun Sanomat, Alma Median Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa ja sitten Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat tehdä koko sivun kampanjan EU-jäsenyyden puolesta", kirjoitti Ilta-Sanomat Karhuvaaran sanoneen porilaisyleisön edessä.
Näin olikin myös tapahtunut. Päätöstään Karhuvaara piti kuitenkin pahana erehdyksenä.
– "Vaikka se olikin vaan ilmoitus, niin siinä isot mediatalot, siis valtaosa suomalaisesta painetusta viestinnästä, asettui kimppaan jonkin yhteiskunnallisen ratkaisun puolesta. Juttu haisi tosi pahalle ja oli yhteiskunnallisesti väärin".
"