Mitä tehdä jos ystävä paljastuu rasistiksi tai sovinistiksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mut sithän rasseja ja muita paskoja saa haukkuu paskoiksi, koska ne on ryhmiä. Ja sähän haukut yksittäisiä ihmisiä tääl vajakeiksi. Et siinä sulle kaksoisstandardia.
Mut sä taidat olla ihan oikeesti vaan tyhmä, sanan varsinaisessa merkityksessä, et et vaan aivan hiffaa asioita. Ei se haittaa. Ei kaikki voi olla fiksuja. Mut se ilkeys sussa paistaa läpi. Kun et oo kovin fiksu, sä sit alennat muita. Se ei oo reiluu.
Mulla on 2 tapaa olla ja käyttäytyä.

Eka on tilastot mun päässä. "Tuolta tulee roma_ni/soma_li, todennäköisesti laiska, saamaton ja epärehellinen mölöttäjä". (Niin kuin usein onkin, ja tämä on fakta)

Mutta sit mennään yksilötasolle: mä annan yksilölle mahdollisuuden IRL. Sä et huomaisi IRL mun asenteita mistään mun käytöksestä. Oon mitä rakastavin ja huomaavaisin jotain värillistä kohtaan, ja jos meillä synkkaa niin meistä tulee kaverit.
Mä laitan kohta mun pikimustalle kaverille viestiä Afrikkaan.

Mutta liian usein roma-nien kohdalla saa pettyä, kun se alkuvaiheen tutustuminen on ohi (somaleja en tunne). "Jahas, se OLI sit oikeestikin epäluotettava mölöttäjä joka vaan pörrää Mesellä paikasta toiseen."

Sitten pitää nähdä se taso, mikä ei näy mulle: kuinka nää värilliset kohtelee asuinpaikkaansa?
Onko se sulle herttaisesti hymyilevä so_mali varsinainen kerrostalohäirikkö, kuinka tekee ne työnsä, huijaako Kelaa?

Liian moni suvaitsevaisempi näkee vaan sen tason, jolla operoidaan kaverussuhteissa. "Oi kun herttainen irak_ki, se hymyili mulle ja tarjosi niiden kotona jotain niiden perinneruokaa".
Mutta niiden vaikutukset yhteiskunnassa on sellaiset, minkä takia heitä ei kovin montaa tartte Suomessa ottaa. Tuntemani rauhallinen afgani-isä on mahtava keskustelija, mutta tiukan linjan mus_limi.

Jokainen osaa hymyillä. Jokainen osaa pyytää kotiinsa syömään. Eri asia, kannattaako sille antaa kansalaisuutta.
 
vierailija
Eka on tilastot mun päässä. "Tuolta tulee roma_ni/soma_li, todennäköisesti laiska, saamaton ja epärehellinen mölöttäjä". (Niin kuin usein onkin, ja tämä on fakta)
Kyl usein rasset aattelee, et ne on oikeessa, vaikka tilastojen perusteella tai tieteen.. tai selityksiä löytyy. Mut ei se tee niistä vähemmän rasseja. Eikä pikimusta kaveri tee ihmisestä vähemmän rassea. Kylhän rasset on maanneetkin nk väärän värisiä. Ihan ku sovinistitkin makaa naisia. Mut joo, voithan myöntää olevas myös rasse.
 
Vaatimus siitä, että välit rasistiseksi osoittautuneeseen ystävään pitäisi katkaista, on maahanmuuttajien kannalta ikävä. Miten he voisivat kotoutua, jos heihin tutustuvat suomalaiset heti laittavat välit poikki, kun he esim. kertovat mitä mieltä ovat juutalaisista tai homoista?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Vaatimus siitä, että välit rasistiseksi osoittautuneeseen ystävään pitäisi katkaista, on maahanmuuttajien kannalta ikävä. Miten he voisivat kotoutua, jos heihin tutustuvat suomalaiset heti laittavat välit poikki, kun he esim. kertovat mitä mieltä ovat juutalaisista tai homoista?
Suvakit rakastavat juutalaisia ja homoja vihaavaa porukkaa. Taitavat itse olla samanlaisia.
 
vierailija

Mitä olet tehnyt?
Sinun pitää onnitella ystävääsi elämänsä parhaista valinnoista ja seurata hänen esimerkkiä.
 
ystävä hyväksytään oli hän sitten millainen tahansa. jos tähän ei pysty, niin sitten se ei ole oikeaa ystävyyttä
Omasta näkulmastani selkeyttäisin, että ystävät hyväksytään sellaisena kuin he ovat. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkia heidän tekojaan tai sanojaan tulisi hyväksyä. Itse ainakin kiitän ystäviäni siitä, että he huomauttavat varsin hanakasti, jos olen ihan peseestä ja toimin epäkunnoittavasti muita kohtaan.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es ja Lispetti
Omasta näkulmastani selkeyttäisin, että ystävät hyväksytään sellaisena kuin he ovat. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkia heidän tekojaan tai sanojaan tulisi hyväksyä. Itse ainakin kiitän ystäviäni siitä, että he huomauttavat varsin hanakasti, jos olen ihan peseestä ja toimin epäkunnoittavasti muita kohtaan.
no ei tietenkään tarvii hyväksyä, mutta jokaisella on omat mielipiteet asioista, ja niin pitääkin olla
 
Kyl usein rasset aattelee, et ne on oikeessa, vaikka tilastojen perusteella tai tieteen.. tai selityksiä löytyy. Mut ei se tee niistä vähemmän rasseja. Eikä pikimusta kaveri tee ihmisestä vähemmän rassea. Kylhän rasset on maanneetkin nk väärän värisiä. Ihan ku sovinistitkin makaa naisia. Mut joo, voithan myöntää olevas myös rasse.
Rasistisuus, jossain määrin, kuuluu kyllä ihmisluonteeseen ja on aina kuulunut. Lueskelen parhaillaan kirjaa Lollot ja kollot, joka kertoo suomalaisita köllinimistä. Eli siitä, miten pitäjien ja kylien välillä on toisiaan nimitelty. Perustuuviime vuosisadan alku- ja keskivaiheilla tehtyihin nimestystutkimuksiin.Naapureita, naapurikylän- ja -pitäjän asukkaita on silloinkin osattu nimitellä mitä mehevämmin ilmaisuin. Sieltä löytyy helsingin vellinahmijat, Pattisten varikset, kauatsan keltavattat ja Tyrvään tupenkääntäjät. Ihan vain jokusa esimerkkejä.
Tällaisia samanlaisia löytyy vähän joka kolkalta maailmaa ja antiikin ajoilrta lähtien.
Minulla tämän "normirasismin" ja todellisen rasismin ero menee siinä, kun jotakin tai jopitakin aletaan todella syrjiä tai muuten vahingoittaa.
Se, että Suomessa nykyään mennään liian pitkälle ulkomailta tulleiden suosimisessa paikallisen väen kustannuksella, on mielestäni tyhmää ja lyhytnäköistä politiikkaa.
Kuinkas monessa maassa muualla aletaan lakeja ja käytössääntöjä muuttamaan jokusen ulkomailta tulleen vuoksi.
 
vierailija
Rasistisuus, jossain määrin, kuuluu kyllä ihmisluonteeseen ja on aina kuulunut. Lueskelen parhaillaan kirjaa Lollot ja kollot, joka kertoo suomalaisita köllinimistä. Eli siitä, miten pitäjien ja kylien välillä on toisiaan nimitelty. Perustuuviime vuosisadan alku- ja keskivaiheilla tehtyihin nimestystutkimuksiin.Naapureita, naapurikylän- ja -pitäjän asukkaita on silloinkin osattu nimitellä mitä mehevämmin ilmaisuin. Sieltä löytyy helsingin vellinahmijat, Pattisten varikset, kauatsan keltavattat ja Tyrvään tupenkääntäjät. Ihan vain jokusa esimerkkejä.
Tällaisia samanlaisia löytyy vähän joka kolkalta maailmaa ja antiikin ajoilrta lähtien.
Minulla tämän "normirasismin" ja todellisen rasismin ero menee siinä, kun jotakin tai jopitakin aletaan todella syrjiä tai muuten vahingoittaa.
Se, että Suomessa nykyään mennään liian pitkälle ulkomailta tulleiden suosimisessa paikallisen väen kustannuksella, on mielestäni tyhmää ja lyhytnäköistä politiikkaa.
Kuinkas monessa maassa muualla aletaan lakeja ja käytössääntöjä muuttamaan jokusen ulkomailta tulleen vuoksi.
Joo, noita haukkumanimiä tai lempinimiä löytyy jokaiselle ja joka tilanteeseen. Mut mähän puhuin vähän eri aiheesta. Eli, kun vaikka tilastolla tai tieteellä perustellaan, miksi toisen ihmisarvo on alempi. Tätä nyt on tehneet vaikka ruotsalaiset suomalaisille tai suomalaiset nyt tilastoilla mamuille. Onhan meillä suomalaisilla ainakin se yks etnotieteilijäkin olemassa. En muista nimeä. Ei suuressa mittakaavassa.

Mitä lakeja on alettu muuttaa? Aiheeseen viitaten kiihottaminen kansanryhmää vastaan, jos käyttää rumaa kieltä? (Vanha kunnianloukkaus, joka taitaa olla yhteen henkilöön viittaava, eikä voi soveltaa ryhmään.)
Semmosia lakeja me mun mielestä tarvitaan. Ei se mee niin, et ne tulee tänne, ne pistetään ihmisiksi ja niitä kohdellaan ihan miten vaan. Sääntöjä tarvii kahteen suuntaan, molemmille porukoille. Ja ehkä just siks, et ihminen tai ihmisryhmä on ennakkoluulonen, eli rasse, toisia kohtaan. Jos porukkaa ei laiteta kuriin puheissa, seuraava askel on fyysinen. Tätäki löytyy historiassa, kun on nartut hakattu ja vaikkapa venakot muilutettu. Tai nykypäivänä ääriryhmien muodossa.
 

Yhteistyössä