Hiustenvärin periytyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Löytyykö ketään joka tietää tästä?

Meillä vauvan vanhemmilla monimutkanen lähtötilanne hiustenväriin, ollaan syntyessä oltu molemmat sellasii paksu/likimustatukkasii vauvoja. Kunnon pörröpäitä! Sit vuoden ikään mennessä oltiin ihan vitivaaleita pellavapäitä ja iän myötä väri on tummennu tämmöseks maantienharmaaks. Vaaleiksi meitä nyt kuitenki vois sanoo. Molemmilla aika samanlainen tukkahistoria siis.

Meidän vauva synty samallalailla ku me vanhemmatki paksulla tummanruskeella tukalla varusteltuna :) nyt ikää jo 9kk, selkeesti on vaaleempaa juuresta tuo uusi tukka mut ei silti mitään eloveenavitivalkosta vaikuttas tulevan. Ihoki ehkä vähän kellertävä (jotkut sanoo ruskettuneen olonen). Monet kerrat on ihmetelly ihmiset et onpa teillä tumma vauva vaikka ootte ite vaaleita. Se on inhottavaa, ku tuntuu että epäillään oonko käyny vieraissa, eikä näin tietenkään ole.

Meillä suvussa siis molemmilla ruskeatukkaisuutta ja minun puolelta vielä paljon ruskeasilmäisyyttä. Molemmat ollaan mieheni kans kyl sinisilmäsiä ja niin vauvakin. Sekä mulla että miehelläni toinen vanhempi on tummatukkanen ja toinen vaalee.

Miten siis hiustenväri periytyy? Kai se on täysin normaalia et tämmöselle kahdelle kohtuullisen vaaleelle voi tulla ruskeampitukkainen lapsi kun sitä on meidän molempien lähisuvussa ihan vanhemmilla/sisaruksilla? Vai pitäskö meille tulla loogisesti vaan eloveenavaaleita pellavapäitä?

Minulla oli syntyessä melko tumma tukka, joka vaaleni lapsena ristiveriseksi ja nyt on taas tumma. Iho ollut aina hyvin ruskettuva. Miehellä oli vauvana ja lapsena aivan vitivalkea tukka, edelleen huomattavan vaaleahiuksinen aikuiseksi.

Toinen lapsista syntyikin aivan pikimustalla peikkotukalla varusteltuna. Oli kyllä ihmisillä näkemisen arvoisia ilmeitä, onneksi pitivät mahdolliset mieleen tulevat huonot vitsit omana tietonaan.;) Hiukset vaaleni pikkuhiljaa punaruskean kautta vaaleahkoiksi. Oli kyllä vielä reilusti yli 1-vuotiaaksi tumma. Lapsi näyttää nykyään muuten aivan isältään.:)

Silmien väri voi vaihtua vähän myöhemmällä iällä. Meidän lapsilla oli syntyessään ihan täysin siniset silmät. Pojan silmät muuttuivat vihreiksi kun poika oli n. 3-vuotias. Tytölläkin on sinivihreät silmät. Mulla on siniharmaat(voisin vaikka vannoa, että penskana ne oli sinivihreät) ja miehellä on vihreät silmät.
Minun sisaruksilla on vihreät, siniset ja ruskeat silmät

Hiusteni värin olen perinyt isäni isältä kun taas isälläni oli ruskeat hiukset ja harmaat silmät. Äiti on myös ruskea hiuksinen ja siniharmaat silmät. Ja muutoin isovanhemmat oli ruskea hiuksisia ja silmäisiä. Isoisä jonka perin oli blondi ja vaaleasilmäinen. Omat silmät vaihtavat väriä harmaan,vihreän ja sinisen väliltä ja niistä löytyy meripihkan väritystä mikä taas saa vihreän näkymään ruskeana. Joten ei ole mikään helppo. Siskolla on siniset silmät ja vaaleat hiukset. Veli tummat hiukset ja samanlaiset silmät kuin mulla. Omat lapset oli violetti silmäisiä kunnes nyt kouluikäisinä ovat ruskea silmäisiä. Esikoinen oli pikkusena vaalea mut nyt kummatkin ovat tummia. Lasten isän perheessä tytöillä eli tädeillä on siniset silmät/rusk.hiukset ja pojilla eli lasten sedillä rusk./rusk. :)

Geenit, geenit ja vielä kerran geenit.

Hyvin yksinkertaistettuna:
Meillä on perimässämme kaikkia silmien värejä aiheuttavia geenejä, vaaleansinisestä tummanruskeaan. Lapsen lopullinen silmien väri määräytyy sen perusteella, mitä geenejä lapsi eniten vanhemmiltaan perii. Siksi sinisilmäisille vanhemmille yleensä syntyy sinisilmäinen vauva. Joskus todennäköisyys heittää häränpyllyä, joten sinisilmäiset, vaaleaihoiset ja -hiuksiset vanhemmat saattavat saada ruskeasilmäisen ja tummaihoisen lapsen.
Ihan sama hiusten värin suhteen.

Hiusten ja silmien väri voi hyvinkin muuttua. Väri johtuu melaniinista, jonka määrä muuttuu iän mukaan.