Koneeseen kadonnut moraali-identiteetti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sain kirjan luettua loppuun. Eilen piti lopettaa kesken, sillä yksi lause sai tuon biisin niin kova-äänisenä soimaan päässäni, etten pystynyt jatkamaan. Kone toi mieleeni yhteiskunnan.
Kirja on ihmisyys, 1900-luvun moraalihistoria, Jonathan Glover. Suosittelen sitä jokaiselle. Jokin ikäraja siinä varmasti tosin on, sillä siinä kuvaillaan sodan kauheuksia. Osasta olen aiemmin puhunutkin, kuten vihollisen korvien kiinnittämisestä antenniin Afganistanissa ja kaduille kiinni palaneista ruumiista Hampurissa.
Mitä itse pidän tärkeimpänä mietinnän aiheena, on itsen suhde maailman tapahtumiin versus itsen suhde itseensä. Eli toisin sanoen, millainen ihminen olet, haluat olla, et halua olla ja kuinka oma itse toimii yhteiskunnassa ja maailmassa. Tarkoitukseni ei ole moralisoida.
Moraaliresursseja on inhimillisyys, kunnioitus/arvokkuus ja myötätunto
Aloitan kysymyksellä, murhaisinko naapurini? Vastaan siihen suoraan, että en tietenkään. Varastaisinko sokean miehen rahat, kun kukaan ei ole näkemässä? En tietenkään!

Mutta kirjan mukaan on olemassa mekanismeja, jotka mahdollistavat tällaisen toiminnan. En ehkä avaa niistä kaikkia, mutta joitakin.
Yksi on moraali-identiteetin murenemisessa oleva asia on moraalin liukuminen. Ihmiset luisuvat tekemään asioita, joita eivät olisi uskoneet tekevänsä. Yksi on inhimillisten reaktioiden heikentäminen. Retoriikalla, vastustajan epäinhimillistämisellä (haukkumisella) saadaan aikaan se, että inhimillinen reaktio vaimenee. On helpompaa kohdella kaltoin sellaista, jota pitää imperalistina tai kommunistina, kuin sellaista, jota pitää ihmisenä. Raaka pila on keino sammuttaa omia tunteitaan, tätä voisi verrata ehkä patologien hirteishuumoriin? Se on keino tehdä vastustajasta epäinhimillisempi. Kuwaitin miehityksen aikana erään pikkupojan tappaneet sotilaat käskuvät äitiä maksamaan pojan tappaneen luodin. Juutalaisia laitettiin tappamaan toisiaan.

Altruismi on juutalais-kristillisessä perinteessä oleva arvo, jossa itsensä uhraamista toisen puolesta ihannoidaan.
Nietzche oli sitä mieltä, että ne, jotka ovat liian heikkoja alistaakseen muita, naamioivat heikkoutensa moraaliseksi hyveeksi. Mm. tästä tuli natsien tapa ajatella, että hyvän yksilön tuli olla kova. (ja julma).
Amoralistit suhtautuvat moraalin vaatimuksiin skeptisesti. He eivät ole välttämättä itsekkäitä, mutta he suhtautuvat epäillen vaatimukseen pitäisi. Jos amoralisti on hyväsydäminen, siitä ei ole haittaa kelleen, jos ei, niin ongelmia syntynee.

Moraalin liukuminen on tapahtuma, jossa aluksi sanon, että en tietenkään murahisi naapuriani. Sitten tapahtuu katastrofi, onnettomuus. Aluksi muut murhauttavat joitakin toisia jossain muualla. Kuulen uutisia, minulle kerrotaan asioita... pikku hiljaa luisun tilanteeseen, jossa en välltämättä murhaa naapuriani, mutta olenkin se joku jossain muualla, joka murhaa jonkun. Kyllä niitä naapurienkin murhauttamisia on tapahtunut. Mutta ilkeää kirjoittaa, "silloin minä murhaisin naapurini".

Mikä ihme aiheutti moraali-identiteetin murtumisen?
Se voi käydä näin: Ensin minulle tarjotaan toista vaihtoehtoa. Esimerkiksi: Uskonto ja uskovaiset ovat tyhmiä. Kannattaa olla ateisti, he ajattelevat. Moraali-identiteettisi pohajutuu ihan ihme asioihin, miten voit muka perustella antavasi köyhälle rahaa, kun se kuitenkin menee mafialle. Miten voit perustella piilottelevasi turvapaikanhakijoita, koska heillä on julma uskonto. ja sitä rataa. Moraali-identiteettini rakennetaan uudelleen. (Jos tämä olisi ruokapalsta, kirjoittaisin esimerkin geenimuunnellusta maissista. Tämä on persupalsta, joten otan esimerkin politiikasta).

Minulle kerrotaan uusi uskomusjärjestelmä. He ovat pahoja. Ketkä he? Suvakit. Missä niitä on? facebookissa... Ja pikkuhiljaa lakkaan kyselemästä, pikkuhiljaa objektiivista totuutta venytetään vastaamaan uskomusjärjestelmää. (Muutama kylähullu facebookissa antaa oikeutuksen nimetä jokin ryhmä pahaksi?)
Minun ei tarvitse kysellä, sillä minulle on kerrottu, että olen kriittisesti ajatteleva yksilö. Voin vallan mainiosti etsiä youtubevideoita, joissa joku ajattelee kriittisesti, jakaa sen ja sanoa, että jaan tämän ihmisen tai usean tämän kaltaisten ihmisten mielipiteen.

En ollut se, joka kiusaa toisia välitunnilla. Miksi olen nyt se, joka kiusaa toisia netissä? Kiusaaminen on väärin! -Ei ole, uusi uskomusjärjestelmäni kertoo, että ne on ne toiset, jotka kiusaavat. Minä puolustaudun. Lisäksi ne toiset ovat tyhmiä, sivistymättömiä, lampaita, loisia... Ja enhän minä kiusaa, koska haukkumasanoja ei ole olemassa! On vain sanoja. Se riippuu täysin sanojasta, mitä hän haluaa tarkoittaa. Se ei ole haukkumista... ja sitä rataa. Inhimillinen reaktioni napsahti.

Onneksi nykyisin, vielä ainakaan, Suomessa, ketään ei heitetä happo-altaisiin, joita kutsutaan uima-altaiksi. On paljon kätevämpää jakaa video, jossa joku mamu käyttäytyy huonosti bussissa tai jotenkin muuten. Voimmehan me olla yhtä mieltä siitä, että kaikki mamut ovat tällaisia ja kotoutuminen ei ole onnistunut? Tottakai! Tästähän on puhuttu jo useita vuosia, mutta ne tyhmät eivät ymmärrä! -- Emme voi, on myös työtä tekeviä mamuja! No ne onkin ihan jees, ne työtä tekevät mamut. Nyt puhutaankin turvapaikkaturisteista. He on pahoja, he....... Ja miksi en uskoisi. Minulle on rakentunut uusi moraali-identiteetti, ja tämä uusi teoria vain järkevöittää jo mainioita, kriittisiä, ajatuksiani! Eikä totuuttakaan niin paljon taivuteta. Ehkä joskus taivutettiin, mutta sille löytyy varmasti selitys... Ne oli ne sinimustat....

Kaiken tämän jälkeen, minä ja minun heimoni ajatelee oikein. Me olemme inhimillisiä, kunnioitamme/arvostamme (oikeaa kohdetta) ja tunnemme oikeaa myötätuntoa. Muut heimot ajattelvat väärin. He ovat pahoja.

Miten tämä sitten liittyy minuun itseen ja yhteiskuntaan/ maailmaan? Jokainen varmaan miettii omillaan, onko oikeassa ja tekeekö oikein. Tällaisia asioita on helppo sivuuttaa. mitä minun kirjoitteluni jossain 2+lla, jossa käy joku kymmenen henkilöä, vaikuttaa yhtään mihinkään? Tai, täällä kulkee paljon ihmisiä lukemassa, tahdon parantaa maailmaa!
Natsi-Saksassa byrokraattinen koneisto oli tehokas. Siellä oli eri ihmiset, jotka tilasivat juutalaisten kuljetuksen "erikoisleireille", eri ihmiset, jotka hoitivat kirjanpidon, eri ihmiset, jotka kokosivat, ja eri ihmiset, jotka kaasuttivat ihmiset. Sanotaan, että kaikki eivät ymmärtäneet osaansa tässä koneistossa, tai ymmärrys (moraali) oli helppo vaimentaa, olla huomaamata, olla ajattelematta.
Mutta me emme elä 1900-luvulla. Me ajattelemme. Joten kannattaa ajatella: olenko hyväksikäytetty hyödyllinen idiootti?

On varmasti helppo tulla vastaukseen, että en ole! En ole jakanut propagandaa, tai tehnyt mitään, minkä voi tulkita, että se olisi edes sen suuntaista, puoleen jos toiseen. Tässä avainsanaksi korostan, en ole tehnyt mitään. Muut ovat. Aikuinen ihminen: oletko siis irrallinen yhteiskunnasta ja maailmasta? Elätkö hippinä jossain maalla, etkä ole tekemisissä ikinä kenenkään kanssa?
Insinöörillä voi olla helppoa nykyisin tehdä vaikkapa drooni tai sovellus drooniin. Droonia voi käyttää vaikka ampumiseen. Ei ole sama, että antaisi kiven insinöörin käteen ja sanoisi, että kivitä tota naista niin kauan aikaa, että se kuolee. --Eikö? (--No on se eri juttu kivittää joku kasvotusten, kuin rakentaa tuho-ase, vaikka sillä voisi tappaa tuhansia.)
Minä en ollut insinööri, minä tein kaikkea muuta. Olin autokorjaaja, kaupan kassa, sairaanhoitaja.. Mikään näistä ei auttanut sitä, että insinööri, joka rakensi droonin, pääsi töihin, sai ruokaa, pysyi terveenä tai mitään.

Jos jaksoit lukea näin pitkälle, kiitän siitä. Kirjan sanoma tulee kypsymään mielessäni jonkin aikaa, ennenkuin sen unohdan tai sisäistän. Toivon kuitenkin, että tämä nykyinen poliittinen ilmapiiri ei vaadi liikaa siviiliuhreja. Niitä, jotka eivät enää uskalla tehdä. Niitä, jotka unohtavat itsensä ja oman moraali-identiteettinsä.
 
vierailija
Oli, juu, pitkänpuoleinen...

Enkä sit muuta osaa sanoa. Ainaka an vielä.


Tosin, jos kaikki muistaisivat aina että ihan samanlaisia me kaikki ihmiset ollaan, ni maailma olisi parempi.
Kiitos kun jaksoit lukea. Jos minusta tulee isona Shakespeare (ravistelukeihäs) opettelen analysoimaan 500 sivua moraalia twiittimittaisena. Ja tuostakin jäi niin paljon pois :D

Mutta opin ymmärtämään moraalinvahti-kukkahattutätejä. Ennen olen kuvitellut sen homman olevan jotenkin surkuhupaisaa ja olen suhtautunut siihen alentuvasti. Mutta jos kukaan ei ole vahtimassa moraalia, niin mitä sille tapahtuu! Paras olisi, jos pystyisimme vahtimaan itse itseämme, mutta jos siihen ei ole työkaluja, niin mitäs sitten. Tai jos ne työkalut on vääristetty ja koko identiteetti on vääristetty. Homma vaatii hirveän paljon itsetutkiskelua ja omien virheiden tunnustamista. -Älä tee, kuin minä tein, vaan tee kuten sanon.-

Se sotilas jätti ampumatta sen fasistin, joka juoksi karkuun housut kintuissa. Se ei voinut ampua, koska huomasi, että se fasisti on samanlainen ihminen.
 
vierailija
Mun mielestä on huolestuttavaa se, että kukkahattutädit huolehtivat täysin turhista asioista ja oikeat asiat jäävät huomaamatta.
Samaa mieltä. Tarvittaisiin kova kuri ja moraali vaikkapa uutisointiin. Ehkä niille tuli tyhjiö, kun suomalaiset tervehtyivät, lakkasivat juomasta ja käyttämästä liikaa voita. Nykyisin ei ole enää muuta jäljellä, kuin tupakka ja ylipaino. Eivät sitten huomanneet, että moraalivahteja tarvitaan uudelleen siinä, kuinka puhua toisille ihmisille! :D
 
vierailija
QUOTE="-roosaruusa-, post: 33858231, member: 148441"]
Mun mielestä on huolestuttavaa se, että kukkahattutädit huolehtivat täysin turhista asioista ja oikeat asiat jäävät huomaamatta.
[/QUOTE]
Muistatko tuota?
 
vierailija
QUOTE="-roosaruusa-, post: 33858231, member: 148441"]
Mun mielestä on huolestuttavaa se, että kukkahattutädit huolehtivat täysin turhista asioista ja oikeat asiat jäävät huomaamatta.
Muistatko tuota?
[/QUOTE]
Mitä tarkoitat?
 
vierailija
Kannattaa tutkia sitä kaasukammioasiaa syvemmältä niin alkaa paljastumaan melkoisia epäkohtia, virallinen versio ei voi millään pitää paikkansa tai sitten fysiikan lait ei olleet vielä siihen aikaan toiminnassa.
 
ÄÄ ja OO
Jos kaikki ihmiset ovat samanlaisia, niin miksi Euroopassa on korkeampi elintaso kuin vaikkapa Afrikassa?
Asia tiedetään, mutta kukaan ei oikein uskalla sanoa omalla nimellään ja ääneen. Mutta niin se vaan on että ei siellä koskaan tapahdu mitään suurempaa kehitystä tulevaisuudessakaan, jatkuvia heimosotia ja terrorismia omia kansalaisia kohtaan loputtomasti tietyissä Afrikan maissa!

Mistä ne köyhät miesjoukon saavat moottoripyörät, maasturit konekivääreineen ja muut kalliit aseet, joilla massamurhata kokonaisia kyliä.
 
vierailija
Mitä ap halusi loppujen lopuksi sanoa tai kysyä meiltä, vai halusiko mitään, josta saisi otteen?

Saadaanko tiivistelmä yhteen lauseeseen?
Sitä vaan, että moraali-identiteetti, jonka voi kuvailla kysymyksillä millainen olen ja millainen haluan ja en halua olla, ja moraali, joka koostuu moraaliresursseista inhimillisyys, toisen kunnioitus ja arvostus ja myötätunto, voi kadota tai muuttua liusumalla tai murrettuna ja että oman itsen toiminta ei ole irrallaan yhteiskunnasta.

Teksti on kirjoitettu muotoon, jossa otsikko kertoo aiheen. Jokaisen kappaleen aloituslause (paitsi yksi, jonka kappaleen aloituslause vastaa edellisen kappaleen kysymykseen) määrittää kappaleessa käsiteltävät asiat, eli aloituslauseella ymmärtää käsiteltävän aiheen.
 
vierailija
Samaa mieltä. Tarvittaisiin kova kuri ja moraali vaikkapa uutisointiin. Ehkä niille tuli tyhjiö, kun suomalaiset tervehtyivät, lakkasivat juomasta ja käyttämästä liikaa voita. Nykyisin ei ole enää muuta jäljellä, kuin tupakka ja ylipaino. Eivät sitten huomanneet, että moraalivahteja tarvitaan uudelleen siinä, kuinka puhua toisille ihmisille! :D
Katos kun se paras (suolaton) voi viedään muualle.
 
vierailija
Asia tiedetään, mutta kukaan ei oikein uskalla sanoa omalla nimellään ja ääneen. Mutta niin se vaan on että ei siellä koskaan tapahdu mitään suurempaa kehitystä tulevaisuudessakaan, jatkuvia heimosotia ja terrorismia omia kansalaisia kohtaan loputtomasti tietyissä Afrikan maissa!

Mistä ne köyhät miesjoukon saavat moottoripyörät, maasturit konekivääreineen ja muut kalliit aseet, joilla massamurhata kokonaisia kyliä.
Sun melkein kannattais ymmärtää tuo juttu tai heittää nää kommentit muualle.
 

Yhteistyössä