Korona rokote raskaana

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja edelleenkin jokanen aikunen ihminen tekee itte päätöksensä ottaako semmosta rokotetta vai ei. Musta siitä on ihan turha alkaa vänkää, että kumpi nyt on sitte oikee tapa, olla ottamatta rokotetta vai ottaa se…. Kaikki tän maailman ihmiset ei sitä kummiskaan tule ottamaan joten ihan turhaa vänkäämistä. Kaikki tekee niinku parhaakseen näkevät
Niinhän tuolla on sanotaan, joka viestissä, että jokainen tekee omat valintansa. Mutta onpa kumma kun ei jotkut voi käydä asiasta asiallista keskustelua kiihtymättöbja kiroilematta. Mistähän sekin kertoo…? Joku katsoo että suojelee itseään rokottamalla, joku katsoo suojelevansa itseään sillä, ettei ota rokotetta. Toinen ottaa riskin harvinaisesta sivuvaikutuksista, toinen ottaa riskin siitä, että saa rajun infektion, joka vie teholle tai työkyvyn. Siitähän tässä on yksinkertaistetusti kyse.
 
Niinhän tuolla on sanotaan, joka viestissä, että jokainen tekee omat valintansa. Mutta onpa kumma kun ei jotkut voi käydä asiasta asiallista keskustelua kiihtymättöbja kiroilematta. Mistähän sekin kertoo…? Joku katsoo että suojelee itseään rokottamalla, joku katsoo suojelevansa itseään sillä, ettei ota rokotetta. Toinen ottaa riskin harvinaisesta sivuvaikutuksista, toinen ottaa riskin siitä, että saa rajun infektion, joka vie teholle tai työkyvyn. Siitähän tässä on yksinkertaistetusti kyse.
No voi hellanletta :D kannattais keskittyy pitää huoli vaa iha omista kirjotuksista
 
vierailija
Moi,
Itse sain rokotteen lauantaina ja raskaus vasta alussa (4+?).
Rokotetta pistävä hoitaja selvitti ja varmisti hyvin tarkasti sen hetken rokote-suosituksen raskaana olevan osalta - erityisesti alkuvaiheen.
Totesi, että raskaudet näin aikaisilla viikoilla ovat muutenkin riskialttiita joten mahdollista keskenmenoa myöhemmin ei voi poissulkea, mutta rokotteen ei nähdä tätä harmillista asiaa ainakaan edesauttavan tai keskenmenon riskiä kasvattavan.
Lisäksi totesi, että rokote raskausaikana tai imetysaikana on tämän hetkisten tutkimusten mukaan myös antanut suojaa vastasyntyneelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveikas21
vierailija
Sairastin koronan alkuvuodesta ja täytyy sanoa että vaikka olen toivonut raskautta jo kahden vuoden ajan, olin tosi kiitollinen että en ollut silloin raskaana. Olen perusterve kolmekymppinen, ja silti olin niin heikossa kunnossa että olisi pelottanut tosi paljon mitä sikiölle/vauvalle saattaa käydä taudin myötä. Jo kuume oli niin korkea ja kesti pitkään (39 astetta yli viikon, ei juurikaan alentunut lääkkeillä) että se olisi voinut olla haitallista sikiölle, ainakin alkuraskaudessa. Kun rokotusvuoroni tulee (6kk taudin alusta eli pian) aion todellakin ottaa rokotteen, olen raskaana tai en.
 
vierailija
jo pelkkä ajatus että ottaisin rokotteen raskaana ja muutaman vuoden kuluttua rupeaisi nousemaan uutisotsikkoihin erinäisiä ongelmia/vaurioita lapsen kehityksessä/terveydessä jotka rokote on mahdolliesti aiheuttanut, puistattaa. Koekaniineitahan tässä ollaan. Ei sitä ole yksinkertaisesti tutkittu onko rokotteella mahdollisia sivuvaikutuksia jotka ilmenee vasta vuosien päästä. Kun ei nuita vuosia ole vielä kulunut.. minun mielipide.
 
vierailija
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuvana lääkärinä on pakko todeta, että Suomessa harmillisesti vastuu päätöksenteosta koronarokotteen ottamisen suhteen on jätetty odottajille ja imettäjille itselleen. Onhan se aika vaikea päätös!
Jenkeissä, missä on rokotettu kymmeniä ellei nyt jo satoja tuhansia raskaanaolevia, on annettu suositus ottaa koronarokote, koska itse tauti on todettu olevan vaarallisempi raskaanaoleville. On todettu, että raskaanaolevilla on koronaan sairastuessa mm. todennäköisemmin vakavampi taudinkuva, suurempi tukosriski, kohonnut keskenmenon ja kohtukuoleman riski. Eli ihan perusteltu suositus, etenkin kun ilmaantuvuus on siellä ollut niin suurta.

Monia pohdituttaa pitkäaikaisvaikutuset ja huolestuttaa, voidaanko niitä arvioida näin lyhyen ajan jälkeen. Suomessa ollaan kuitenkin todella tarkkoja, minkälaisia lääkkeitä ja rokotteita otetaan käyttöön. Jos on pienikin mahdollisuus, että rokote sisältää jotain ainesosia, joihin voisi liittyä pitkäaikaishaittoja, niin todennäköisesti lääke ei päädy Suomessa käyttöön asti. Eli vaikka tietenkään kaikkea ei voi ennustaa, niin hyvin paljon jo tiedetään niiden rokotteen ainesosien käyttäytymisestä ja häviämisestä elimistössä. Ja sillä perusteella Thl on kertonut koronarokotteen ottamisen olevan turvallista myös raskaanaollessa.

Nyt kun itsekin olen raskaana, olen äärimmäisen kiitollinen siitä, että ehdin saada jo yhden rokoteannoksen juuri ennen raskaaksituloa. Nyt ei stressaa ollenkaan niin paljon, kun mahdollisesti töissä voi altistumisia tulla. Toisen annoksen ajankohta olisi noin H12 tienoilla ja itse pohdin lykätä sitä hieman, jotta
a) vauvakin saisi ennen syntymäänsä istukan kautta minulta rokotteen seurauksena syntyneitä vasta-aineita ( myös imettäessä toki mahdollisesti saisi) ja
b) jos toisesta rokoteannoksesta tulisi voimakkaampi immuunireaktio(mikä on HYVÄ juttu eikä suinkaan haittavaikutus) niin tämä kuume tai muu reaktio tuntuisi omasta mielestäni jotenkin turvallisemmalta "sairastaa" vähän pidemmillä viikoilla.

Tässäpä vaan omia pohdintoja ammatin tarjoamien tietolähteiden pohjalta. Tietysti jokainen tekee päätöksensä itse ja toivottavasti faktoihin ja omaa terveydentilaan pohjautuen. Jos riski altistua koronalle tai sairastua vakavampaan tautiin on hyvin pieni, niin ihan ymmärrettävää myös noudattaa varovaisuutta rokotteen ottamisen suhteen. Ihan niinkuin minkä tahansa lääkkeen suhteen, raskausaikana ei mitään muutakaan lääkettä kannata turhaan ottaa..

Kyllä sitä aika jänniä aikoja eletään kaiken kaikkiaan tämän koronan ja niiden miljoonien siihen liittyvien tekijöiden kanssa.. Tsemppiä kaikille, joita tää kuormittaa ♡
 
  • Tykkää
Reactions: Bluebelle
vierailija
Mitkä kuolemat?
Siitä on tehty ihan virallinen rokotehaittaraportti vaers id 1166062-1

Vakavista haitoista halutaan vaieta kun halutaan kaikki piikille, vaikka olisi erittäin harvinainen haitta, kuka ottaa riskin että oma vauva kuolee? Ne jotka niitä haittoja on saanut tai pelkää saavansa leimataan joksikin salaliittoteorioihin ja hömppään uskoviksi
 
vierailija
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuvana lääkärinä on pakko todeta, että Suomessa harmillisesti vastuu päätöksenteosta koronarokotteen ottamisen suhteen on jätetty odottajille ja imettäjille itselleen. Onhan se aika vaikea päätös!
Jenkeissä, missä on rokotettu kymmeniä ellei nyt jo satoja tuhansia raskaanaolevia, on annettu suositus ottaa koronarokote, koska itse tauti on todettu olevan vaarallisempi raskaanaoleville. On todettu, että raskaanaolevilla on koronaan sairastuessa mm. todennäköisemmin vakavampi taudinkuva, suurempi tukosriski, kohonnut keskenmenon ja kohtukuoleman riski. Eli ihan perusteltu suositus, etenkin kun ilmaantuvuus on siellä ollut niin suurta.

Monia pohdituttaa pitkäaikaisvaikutuset ja huolestuttaa, voidaanko niitä arvioida näin lyhyen ajan jälkeen. Suomessa ollaan kuitenkin todella tarkkoja, minkälaisia lääkkeitä ja rokotteita otetaan käyttöön. Jos on pienikin mahdollisuus, että rokote sisältää jotain ainesosia, joihin voisi liittyä pitkäaikaishaittoja, niin todennäköisesti lääke ei päädy Suomessa käyttöön asti. Eli vaikka tietenkään kaikkea ei voi ennustaa, niin hyvin paljon jo tiedetään niiden rokotteen ainesosien käyttäytymisestä ja häviämisestä elimistössä. Ja sillä perusteella Thl on kertonut koronarokotteen ottamisen olevan turvallista myös raskaanaollessa.

Nyt kun itsekin olen raskaana, olen äärimmäisen kiitollinen siitä, että ehdin saada jo yhden rokoteannoksen juuri ennen raskaaksituloa. Nyt ei stressaa ollenkaan niin paljon, kun mahdollisesti töissä voi altistumisia tulla. Toisen annoksen ajankohta olisi noin H12 tienoilla ja itse pohdin lykätä sitä hieman, jotta
a) vauvakin saisi ennen syntymäänsä istukan kautta minulta rokotteen seurauksena syntyneitä vasta-aineita ( myös imettäessä toki mahdollisesti saisi) ja
b) jos toisesta rokoteannoksesta tulisi voimakkaampi immuunireaktio(mikä on HYVÄ juttu eikä suinkaan haittavaikutus) niin tämä kuume tai muu reaktio tuntuisi omasta mielestäni jotenkin turvallisemmalta "sairastaa" vähän pidemmillä viikoilla.

Tässäpä vaan omia pohdintoja ammatin tarjoamien tietolähteiden pohjalta. Tietysti jokainen tekee päätöksensä itse ja toivottavasti faktoihin ja omaa terveydentilaan pohjautuen. Jos riski altistua koronalle tai sairastua vakavampaan tautiin on hyvin pieni, niin ihan ymmärrettävää myös noudattaa varovaisuutta rokotteen ottamisen suhteen. Ihan niinkuin minkä tahansa lääkkeen suhteen, raskausaikana ei mitään muutakaan lääkettä kannata turhaan ottaa..

Kyllä sitä aika jänniä aikoja eletään kaiken kaikkiaan tämän koronan ja niiden miljoonien siihen liittyvien tekijöiden kanssa.. Tsemppiä kaikille, joita tää kuormittaa ♡
Järkipuhetta.

Itse otin raskaana rokotteen 13 viikolla, että saisin tarvittaessa ottaa Buranaa. Se olikin tarpeen lievän kuumeen ja lihassärkyjen vuoksi. Toisen annoksen sain jokin aika sitten, siitä ei tullut mitään oireita. Nyt rv 31.

minulle Koronan sairastaminen ei ollutvaihtoehto, uskon sen olevan paljon vaarallisempi kuinrokote.

Vaikka itse korona viiruksena on uusi, rokotteiden teknologiaa on tutkittu ja kehitetty vuosia, toisin kuin tuolla väitetään, rokotetta on siis tutkittu pitkään. Näin ollenitse ajattelen, että on suuri helpotus ja etu, että saan olla turvallisesti rokotettuna ja raskaana. Suojaan syntymätöntä vauvaa ja omia läheisiä.
 
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuvana lääkärinä on pakko todeta, että Suomessa harmillisesti vastuu päätöksenteosta koronarokotteen ottamisen suhteen on jätetty odottajille ja imettäjille itselleen. Onhan se aika vaikea päätös!
Jenkeissä, missä on rokotettu kymmeniä ellei nyt jo satoja tuhansia raskaanaolevia, on annettu suositus ottaa koronarokote, koska itse tauti on todettu olevan vaarallisempi raskaanaoleville. On todettu, että raskaanaolevilla on koronaan sairastuessa mm. todennäköisemmin vakavampi taudinkuva, suurempi tukosriski, kohonnut keskenmenon ja kohtukuoleman riski. Eli ihan perusteltu suositus, etenkin kun ilmaantuvuus on siellä ollut niin suurta.

Monia pohdituttaa pitkäaikaisvaikutuset ja huolestuttaa, voidaanko niitä arvioida näin lyhyen ajan jälkeen. Suomessa ollaan kuitenkin todella tarkkoja, minkälaisia lääkkeitä ja rokotteita otetaan käyttöön. Jos on pienikin mahdollisuus, että rokote sisältää jotain ainesosia, joihin voisi liittyä pitkäaikaishaittoja, niin todennäköisesti lääke ei päädy Suomessa käyttöön asti. Eli vaikka tietenkään kaikkea ei voi ennustaa, niin hyvin paljon jo tiedetään niiden rokotteen ainesosien käyttäytymisestä ja häviämisestä elimistössä. Ja sillä perusteella Thl on kertonut koronarokotteen ottamisen olevan turvallista myös raskaanaollessa.

Nyt kun itsekin olen raskaana, olen äärimmäisen kiitollinen siitä, että ehdin saada jo yhden rokoteannoksen juuri ennen raskaaksituloa. Nyt ei stressaa ollenkaan niin paljon, kun mahdollisesti töissä voi altistumisia tulla. Toisen annoksen ajankohta olisi noin H12 tienoilla ja itse pohdin lykätä sitä hieman, jotta
a) vauvakin saisi ennen syntymäänsä istukan kautta minulta rokotteen seurauksena syntyneitä vasta-aineita ( myös imettäessä toki mahdollisesti saisi) ja
b) jos toisesta rokoteannoksesta tulisi voimakkaampi immuunireaktio(mikä on HYVÄ juttu eikä suinkaan haittavaikutus) niin tämä kuume tai muu reaktio tuntuisi omasta mielestäni jotenkin turvallisemmalta "sairastaa" vähän pidemmillä viikoilla.

Tässäpä vaan omia pohdintoja ammatin tarjoamien tietolähteiden pohjalta. Tietysti jokainen tekee päätöksensä itse ja toivottavasti faktoihin ja omaa terveydentilaan pohjautuen. Jos riski altistua koronalle tai sairastua vakavampaan tautiin on hyvin pieni, niin ihan ymmärrettävää myös noudattaa varovaisuutta rokotteen ottamisen suhteen. Ihan niinkuin minkä tahansa lääkkeen suhteen, raskausaikana ei mitään muutakaan lääkettä kannata turhaan ottaa..

Kyllä sitä aika jänniä aikoja eletään kaiken kaikkiaan tämän koronan ja niiden miljoonien siihen liittyvien tekijöiden kanssa.. Tsemppiä kaikille, joita tää kuormittaa ♡
Olen lukenut ihan henkilökohtaisesti noita tutkimuksia ja tilastoja raskauden aikaisesta käytöstä suodattanut lukemaani omien lääkealan yliopistokoulutuksen läpikäyneillä aivoillani ja en ole riittävän vakuuttunut rokotteen turvallisuudesta raskauden aikana. Voi hyvinkin olla, ettei mitään haittaa ole, mutta haittoja voi yhtä hyvin myös ilmetä kun meneillään olevat tutkimukset valmistuu. Itse en olemassa olevaan käyttökokemukseen ja tutkimustuloksiin nähden voisi hyvällä omallatunnolla suositella rokotetta raskauden alkupuoliskolla oleville. Loppupäästä on jo dataa olemassa vähän ja siellä ei näy ainakaan vielä mitään kovin hälyyttävää. Silti sitäkin voi vielä ilmetä.

On muutenkin paljon näennäisesti vaarattomia juttuja (inkivääri, lakritsa esim.) joilla on todettu kognitiivisia haittoja. Tallaisessa asiassa en ole valmis luottamaan laiskan asiaan pinnallisesti yleisen keskustelun verran asiaan perehtyneen lääkärin maalaisjärkiperusteluun. Vaadin aukotonta tieteellistä tutkimusta päätöksenteon pohjalle.
 
vierailija
Kertokaahan kuka on ottanut korona rokotteen raskaana ollessa? Täällä mietiskellään otetaanko ennen synnytystä vai synnytyksen jälkeen, faktoja saisko jos olette juttuja lukeneet tai jonkun toisen raskaana olevan joka on ottanut rokotuksen.
 
vierailija
Kertokaahan kuka on ottanut korona rokotteen raskaana ollessa? Täällä mietiskellään otetaanko ennen synnytystä vai synnytyksen jälkeen, faktoja saisko jos olette juttuja lukeneet tai jonkun toisen raskaana olevan joka on ottanut rokotuksen.
Ei olisi tullut mieleen ottaa raskaana vaikka olisi silloin ollut mahdollista. Myös imettäessä pidättäydyn ottamasta koska eräs vauva kuoli imettävän äidin rokotteen jälkeen. Ei varmaan ole suuri riski, mutta itse en sitä ota.
 
vierailija
Ehdin ottaa rokotteen reippaasti ennen kuin yllättäen raskauduin. Toiseen annokseen olisi aika varattuna rv 6+0. Mietityttää onkohan ok ottaa rokote vasta ekan kolmanneksen jälkeen, jolloin rokotusten väli olisi hyvin pitkä vai odotanko huhtikuuhun asti, että saan (raskauden mahdollisesti jatkuessa!) synnytettyä ensin... Pikaisen googlailun mukaan "keho ei unohda ensimmäistä annosta", eli ei kai pitäisi haitata tehoa, vaikka toinen annos viivästyisi?

Suojelen tätä alkiota jo niin tarkasti. Tiedän, etten osaisi olla miettimättä, onko rokotteella ja keskenmenolla jokin yhteys, jos tämä raskaus menisi piikin jälkeen kesken.
 
En ota ekalla kolmanneksella. Kaikki tutkimukset on tehty toisella ja viimeisellä kolmanneksella. Olemassa oleva käyttökokemus on tokalta ja viimeiseltä kolmannekselta.

THLn suositus on ”raskaana oleva voi halutessaan ottaa” eli omalla vastuulla, päätä itse.

THL:n Nohynek Ylellä: ”Rokotuspäätös on aina hyödyn ja haitan punninnan tulos. Nämä ovat kuitenkin uusia rokotteita, joista kertyy koko ajan lisää tietoa. Raskaana olevan tulisi miettiä asiaa omalla kohdallaan, ettei tule sitten syytöksiä itselle tai terveydenhuollon ammattilaiselle, Nohynek sanoo.”


Shimabukuron tutkimuksen lopputulos on ”Preliminary findings did not show obvious safety signals among pregnant persons who received mRNA Covid-19 vaccines. However, more longitudinal follow-up, including follow-up of large numbers of women vaccinated earlier in pregnancy, is necessary to inform maternal, pregnancy, and infant outcomes.”

Eli lisää tietoa tarvitaan erityisesti alkuraskaudesta.
 
vierailija
”Kauheaan” päänsärkyyn on olemassa helppo lääke nimeltä parasetamoli tai ibuprofeeni. Eikö se rokote kaikilla aiheuta edes mitään sivuoireita. Vähän suhteellisuuden tajua, päänsärky on pientä verrattuna esim long covid- oireyhtymään, jonka joka kymmenes saa. Tai tehohoitoon. Tai kuolemaan. Mut jokainen tekee omat valintansa.
Rokote on kehitelty nopealla aikataululla ja saanut hätämyyntiluvan, kokeellinen piikki ja koe päättyy 2023. Miksi ei long covidiin myös tulisi lääke nopeasti ja hätämyyntiluvalla? Tehohoidossa suuriin osa iäkkäitä tai jos nuorempia niin yleensä perussairaus tai huumetausta tms. Suomessa kuollut n 0,05% ja sairastanut n 2%. Tiedotusvälineet lietsovat pelkoa, kannattaa tutustua tilastoihin.
 
vierailija
Moi,
Itse sain rokotteen lauantaina ja raskaus vasta alussa (4+?).
Rokotetta pistävä hoitaja selvitti ja varmisti hyvin tarkasti sen hetken rokote-suosituksen raskaana olevan osalta - erityisesti alkuvaiheen.
Totesi, että raskaudet näin aikaisilla viikoilla ovat muutenkin riskialttiita joten mahdollista keskenmenoa myöhemmin ei voi poissulkea, mutta rokotteen ei nähdä tätä harmillista asiaa ainakaan edesauttavan tai keskenmenon riskiä kasvattavan.
Lisäksi totesi, että rokote raskausaikana tai imetysaikana on tämän hetkisten tutkimusten mukaan myös antanut suojaa vastasyntyneelle.
Tiedot muuttuvat päivittäin ja sitä kautta suositukset. Kerrohan kokemuksia miten raskaus etenee loppuun saakka ja kun vauva syntynyt, onnea odotukseen!
 

Yhteistyössä