Oon kohta 50 ja en omista mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mä en omista mitään ja en myöskään peri mitään. Vanhemmat aikoinaan menetti kaiken 90-luvun lamassa. Sieltä ei siis tuu mitään. Miehestä erosin 5 vuotta sitten ja myytiin talo tappiolla, montaa tonnia ei siitä mulle velkojen jälkeen jäänyt.

Nyt ruvennut mietittymään, että voisko jotain vielä tehdä, että olisi hiukan turvaa eläkepäiviksi. Olen nyt velaton/varaton ihminen. En viittis täältä muuttotappiokunnasta kuitenkaan ostaa mitään. Nyt kun lapset omillaan, niin alkaa olla talous muuten tasapainossa, että palkasta jää yli koko ajan pikkasen.

No ilmeisesti kumminkin oot töissä jne, joten eläkettä kertynyt, joten sinällään en olis huolissaan.

Mä tunnen monta naista, jotka ei ole koskaan olleet kunnolla ees töissä. Eläke sitten on ihan surkeella tasolla.

Ei täältä kukaan vie mukanaan mitään kun lähtö tulee. Joku varakassa on kuitenkin hyvä olla olemassa pahan päivän varalle.

Käytä rahat kokemuksiin - matkustele jne. :)

• Tykkää
Reactions: Elena777
Tulevan eläkkeen määrä ratkaisee aika paljon eli millaista palkkaa olet nauttinut. On nimittäin niin, että jos eläke tulee jäämään pieneksi ja vanhuus siten köyhäksi, niin ei enää tässä vaiheessa kannata alkaa omaisuutta kartuttamaan. Mieluummin asut vuokralla ja otat eläkkeellä vastaan asumistuen ja toimeentulotuen ja kaikki muut yhteiskunnan tuet, joihin omaisuus saattaisi vaikuttaa.

Toisaalta mikäli onnistuisit ennen eläkkeelle jäämistäsi säästämään 20 000 euron pottia vastaavan summan vaikkapa osakkeisiin, siitä pääomasta voisi olla odotettavissa sitten eläkkeellä n. 5 prosentin osinkotuotto vuosittain. Ei se paljon olisi, mutta saattaisihan sillä tehdä vaikka jonkun reissun joka vuosi tjms.

Ei omaisuus ole välttämätöntä, velattomuus on hieno juttu! Minäkin alle viisikymmentä ja noin 5 vuotta sitten tulot kasvoivat, joten alettiin säästää. Aluksi maksettiin osa veloista nopeammin ja sit alettiin säästää miehen kanssa rahastoon. Nopeasti kertyy, kun tosiaan laittaa rahan pois silmistä joka kuukausi, niin sitä ei mieti enempää.

Yhteistyössä