Vauvan sänky ja lakanat

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kohta olisi edessä pinnasängyn ja ehkä kehdonkin osto.

Minkä kokoisen peiton olette ihan pienelle vauvalle hankkineet?

Kehtoon ja pinnasänkyyn varmaan täytyy olla erikokoiset?

vierailija äiti x4
Vauvalla ei peittoa, unipussi jos yöpuvun lisäksi tarvetta lisä lämmölle.
Meillä kuminauhareunaisia perus lakanoita. Isoja pinnasängyn lakanoita käytetty myös pienemmässä kehdossa kun menevät kivasti patjan alle silti.

vierailija
Peitto ei ole turvallinen. Unipussi on parempi, eikä lähde yöllä pois päältä vaan lämpö pysyy. Meillä ainakin pinnasänky jäi käyttämättä, perhepedissä nukkui omassa unipesässä, tosi helppo yöimetysten kannalta.

vierailija
Ei kai se ihan kielletty ole? Miksi äitiyspakkauksessa sitten tulee peitto mukana?
Noh, ei sitä lailla ole kielletty mutta vauvan turvallisuudesta kyse...

"Paras tapa suojella vauvaa on pitää sänky siistinä. Vastasyntyneen lapsen kehtoon ei tarvitse lisätä mitään. Olisi hyvä, jos vauvalla ei käytettäisi edes peittoa, sillä vauvat voivat tukehtua myös siihen. Peiton sijaan hyvä vaihtoehto on unipussi, johon vauva ei voi sotkeutua ja tukehtua."

Kohta olisi edessä pinnasängyn ja ehkä kehdonkin osto.

Minkä kokoisen peiton olette ihan pienelle vauvalle hankkineet?

Kehtoon ja pinnasänkyyn varmaan täytyy olla erikokoiset?
Peitto ei ole turvallinen vauvalle. Kannattaa hankkia unikapalo/pussi :) se myös rauhoittaa vauvaa koska vauva kohdussa on tottunut olemaan ns ahtaassa tilassa. Myös vauva voi nukkua paljon paremmin jos hommaa vaikka semmosen kapalopussin mihin kädet menee sillee, että ne ei pääse liikkumaan. Itse tilasin juuri tänään semmoisen

vierailija
Meillä on lapsilla ollut vain yökkäri päällä nukkuessa. Uudet talot onkin lämpimiä, että kylmä ei tule. Nyt hommasin S-kokoisen unipussin, jos on hyvä pitää hommata M-koossakin. Hommattiin perus 60x120 muunneltava sänky, aiemmat lapset on nukkuneet mun vieressä, mut aateltiin heti kokeilla omassa sängyssä nukuttamista. Saa nähdä onnistuuko.

vierailija
Tiivis kapalo on paras vastasyntyneelle, vauvalla on siellä paketin sisällä turvallinen olo ja nukkuu rauhallisesti. Suosittelen :). Unipussi on myös hyvä, siinä vaan kädet pääsee heilumaan ja ehkä häiritsemään vastasyntyneen unta.

vierailija
Tiivis kapalo on paras vastasyntyneelle, vauvalla on siellä paketin sisällä turvallinen olo ja nukkuu rauhallisesti. Suosittelen . Unipussi on myös hyvä, siinä vaan kädet pääsee heilumaan ja ehkä häiritsemään vastasyntyneen unta.
Jossain ohjeessa oli, että yöksi ei saisi kapaloida, koska vauva nukkuuloian sikeästi sitten? Mulla unipussissa on käsille tila.

vierailija
Mä oon raskausviikolla 36 ja nyt vasta kuulin, että peitto ei ole hyvä. Jos en olisi tylsyyksissäni tänään tullut tänne lukemaan keskusteluja, niin en olisi tietänyt. Ja vauva on tulossa ihan kohta. Kyllähän toi pitäisi mainita äitiyspakkauksessa tai sitten edes siinä THL:n Vauva matkalla -lehtisessä.

• Tykkää
Reactions: W.ww
vierailija
Mä oon raskausviikolla 36 ja nyt vasta kuulin, että peitto ei ole hyvä. Jos en olisi tylsyyksissäni tänään tullut tänne lukemaan keskusteluja, niin en olisi tietänyt. Ja vauva on tulossa ihan kohta. Kyllähän toi pitäisi mainita äitiyspakkauksessa tai sitten edes siinä THL:n Vauva matkalla -lehtisessä.
Monesta asiasta pitää itse ottaa selvää. Ja myös neuvolasta voi tulla vääriä ohjeita, eli tarkkana saa olla (neuvolalääkäri suositteli mulle inkivääriä pahoinvointiin, ei tiennyt sen olevan kielletty)

vierailija
No meillä oli vauva kapalossa, jonka päällä vielä peitto. Ei vastasyntynyt kieriskele vielä sängyssä. Sitten ku alkaa liikkumaan peitto huono ku lähti aina karkuun.

vierailija
Joo mutta miten älyää otta selvää asiasta, jota ei ole missään vaiheessa kyseenalaistanut?
Niin, vähän sama juttu kuin lait muuttuu, ei siitäkään lentolehtisiä jaella vaan oletetaan että ihmiset tietää heti että polkupyörässä takavalo on pakollinen, kurtturuusun kasvatus on kielletty ja taksiin ei pääse alle 3v. Ilman istuinta, ei näitäkään välttämättä osaa kyseenalaistaa jos ei tietäisi lakien muuttuneen

Yhteistyössä