Liitoskivut?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Heippa viikko 17 menossa ja eilen illalla alkoi inhottavat kivut. Pissalla käydessä vatsaa pistelee. Nukkuminen onnistui moitteettomasti. Aamulla huomasin, että seisominen tuntuu ikävältä ja nyt taas sohvalla istuminen ja makaaminenkin tuntuu inhottavalta.

Kipu on koko alavatsassa ja välillä tuntuu alaselässä. Välillä kipu lakkaa ja sitten taas jatkuu.
Ja tosiaan ensimmäinen raskaus menossa ja kaikki uudet tuntemukset pelottaa. Onko tämä liitoskipua vai pitääkö alkaa huolestua? Kotona on laite millä voin kuunnella sydänääniä ja ne kuuluvat. Joten oletan kaiken olevan hyvin?

Kiitos.

vierailija
Liitoskivut tuntuu viiltävänä kipuna nivusissa ja häpyluun kohdalla.Mun korvaan noi tuntemukset kuulostaa supisteluille, koska kipu tuntuu vatsalla ja alaseläs.Onko kipu koko aikaista vai meneekö levossa ohi?Sinuna seuraisin tilannetta ja jos jatkuu niin ota yhteyttä neuvolaan.Perjaatteessa ns. harjotus supistukset jossa kohtu kovettuu ovat normaaleja raskauden aikana,mutta niihin ei yleensä liity kipua.

vierailija
En halua peloitella mutta ottaisin tuollaiset kivut vakavasti.

Itselläni oli myöhäinen keskemeno / ennenaikainen synnytys rv22 ja minulla oli ollut jonkin aikaa kipuja (tulivat epösäännöllisesti ja välillä helpotti nopeasti ja välillä ei niin nopeasti ja välillä teki kipeää ja välillä ei) mutta mistä en tiennyt mitä ovat.

Joka paikassa rauhoitettiin että voi olla liitoskipuja tai harjoitussupistuksia jne. Ei tarvitse huolestua. Koska olin ensimmäistä kertaa raskaana, enkä tiennyt miltä esim supistukset tuntuu niin uskoin muita (mm ammattilaisia). Ei ehkä olisi kannattanut.

Olivat siis supistuksia ja johtivat ennenaikaiseen synnytykseen ja lapsen menetykseen :(

vierailija
En halua peloitella mutta ottaisin tuollaiset kivut vakavasti.

Itselläni oli myöhäinen keskemeno / ennenaikainen synnytys rv22 ja minulla oli ollut jonkin aikaa kipuja (tulivat epösäännöllisesti ja välillä helpotti nopeasti ja välillä ei niin nopeasti ja välillä teki kipeää ja välillä ei) mutta mistä en tiennyt mitä ovat.

Joka paikassa rauhoitettiin että voi olla liitoskipuja tai harjoitussupistuksia jne. Ei tarvitse huolestua. Koska olin ensimmäistä kertaa raskaana, enkä tiennyt miltä esim supistukset tuntuu niin uskoin muita (mm ammattilaisia). Ei ehkä olisi kannattanut.

Olivat siis supistuksia ja johtivat ennenaikaiseen synnytykseen ja lapsen menetykseen
Mulla taas päinvastainen kokemus.
Jatkuvasti supisteli rv16 lähtien. Terve vauva syntyi 40+.

vierailija
Mun yhellä ystävällä supisteli jostain viikolt 14 enemmän tai vähemmän koko raskauden ajan mutta terve tyttö synty kumminkin ajallaan.Varsinkin rasituksessa tuli kipeitä supistuksia ja kävi pariin otteeseen naistenpolilla tarkistuksessa ja kaikki oli hyvin.Ei välttämättä tarkoita siis mitään ikävää,mut varmasti huolettaa.

vierailija
AP tässä.
Soitin neuvolaan eikä ne osannut sieltä sanoa oikeen mitään muutakun että kuulostaa siltä että vauvalla on kaikki hyvin. Sanoivat että soita terveyskeskukseen. Sain ajan kello 11. Toivottavasti ollaan fiksumpia silloin.

vierailija
En päässyt siihen terkkariin mihin mun ois pitänyt mennä. Matkalla meinas lähteä taju niin mies vei lähimpään. Sieltä lähettivät sairaalaan. Täällä sanottiin että vauvalla kaikki hyvin. Oottelen verikokeiden tuloksia täällä käytävällä.

vierailija
Rv22 lapsen menettänyt kommentoi vielä:

Toivottavasti kaikki hyvin sinulla ja ei mitään ikävää. Kannattaa kuitenkin vaatia apua jos yhtään huolettaa.

itselläni keskemeno on suht tuore kokemus (tapahtui nyt maaliskuussa) ja tapahtui seuraavaa:
- keskemeno tapahtui ke/to aikana
- mm keskenmenoa edeltävänä sunnuntaina kävin Naistenklinikalla päivystyksessä ja tutkivat ja lähettivät kotiin että ”kaikki hyvin. Voit jatkaa normaalia elämää” vaikka tiesivät että mm kohdunkaula oli lyhentynyt kahdessa päivässä noin 1,5cm.
- Olin nimittäin pari päivää aiemmin käynyt yksityisellä jossa ultrasivat kohdunkaulan pituuden.
- Itsestäni tuollainen lyheneminen vaikutti oudolta mutta luotin ammattilaisiin. Jälkikäteen olen miettinyt olisiko pitänyt vaatia että ottavat Naistenklinikalla mut seurantaan supistusten osalta.
- keskenmeno päivänä meillä oli myös rakenneultra, jossa meille todettiin että kaikki on hyvin ja kätilö ei osannut sanoa kipuihin mitään (rakenneultra oli siis alkuillasta kun saman päivän loppuillasta lähdin naistenklinikalle pahentuneiden kipujen ja verenvuodon takia)

Eli vaikka kaikki vaikuttaisi olevan hyvin niin valitettavasti siihen ei voi tuudittautua vaan mitä vaan voi tapahtua.

Toisaalta oma kokemukseni on käänteinen lottovoitto sillä noin myöhäinen keskemeno tapahtuu alle 1% raskauksia.

Eli on hyvin todennäköistä että sinulla kaikki menee hyvin.

Yhteistyössä