Hyttysen pistojen paras hoito??? Apua olen aivan täynnä puremajälkiä:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli hyttyset riesana. Niitä pääsee joka paikassa kimppuuni ja vaikka mitä tekisit niin sisällekin niitä aina pääsee.

Ja minulla todellakin pistoista tulee järkyttävän isoja ja kutisevia. Monta kesää menty niin, että jalat on lopulta (järkyttävä näky muuten) raavittuina verille = mitään mekkoja tms ei tämän vuoksi ole tullut kesäisin käytettyä.

Tällä hetkellä jalat jo järkyttävässä kunnossa (täynnä paukamia, ette uskokaan kuinka paljon) vaikka juuri jalkojen/nilkkojen alue on koko ajan erittäin hyvin koitettu suojata (sukat/housut jalassa koko ajan)...

Ja jos eivät pääse hevillä jalkoihin kuten nyt, niin kädet yms kelpaavat myös. On koitettu käsidesiä pistokohtiin laittaa, hydrokortisonia sekä histekkiä vielä tänä vuonna. Siltikin meinaa kutista ja pelkään tulevani hulluksi kutinasta.

Histekkiä mennyt nyt vasta pari päivää, en tiedä alkaako vähän myöhemmin auttaa paremmin? Muita vinkkejä mitä tehdä/mikä tepsii jollakin? Tosiaan hulluksi tässä meinaa (taas) kesän alettua tulla. Ei ole kivaa ei olla hyttysten neulatyynynä:(

Antihistamiini ja mieluiten etukäteen otettuna ennen puremia, viimeistään heti pureman saatua. Nyt on vain n. 5 mm kutiamattomia paukamia, ilman olisi todennäköisesti kämmenen kokoisia punaisia kuumottavia ja kutiavia kovia möhköjä.

https://www.beurer.com/web/gb/products/medical/insect-bite-healer/br-60.php voi auttaa, mutta sitäkin pitäisi käyttää heti piston saatua. Perustuu, että kuumentaa ne ötökän "ruiskuttamat" aineet, jolloin ne "hajoavat".

ja niihin kutiaviin isoihin möhköihin saan parhaan avun kastelemalla talouspaperia kylmällä vedellä ja hautomalla sillä, kunnes joutuu kastelemaan uudestaan kylmällä vedellä, se lämpiää äkkiä.

tuo histamiinin käyttö kannattaa aloittaa jo reippaasti ennen hyttysaikaa. itse olen aloittanut jo pari viikkoa sitten. itsellä tulee järkyttävän isot ja kutiavat paukamat yleensä. mutta histamiini kyllä auttaa. pistävät kyllä, mutta jälki ei kutia, eikä tule paukamaa. sitä että onko eri histamiineilla eriläinen vaikutus en tiedä.

Yhteistyössä