Käykö teillä muilla +50 vuotiailla tällaisia muistikömmähdyksiä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Itse olen 58v nainen ja olen havainnut, ettei muistini oikein pelaa ihan hyvin.
Aluksi aloin huomata vaikeuksia oppimisessa töissä. Samalla myös vanhat taidot tuntuivat olevan ruosteessa.

Tilanne on pahentunut pikkuhiljaa. Myös unohduksia on alkanut tulla arjessa. Esimerkiksi tänää saapuessamme mökiltä huomasin, että avain nippuna oli roikkunut koko viikonlopun ovessamme. Onneksi kukaan ei mennyt sisään. Asun siis vielä yksin.

Kun palasin kotiin niin kaikki näytti olevan kunnossa paitsi, että olin myös jättänyt keittiön loisteputken päälle koko ajaksi.

Tällaisia pikkumokia käy jatkuvasti nykyisin . Unohtelen myös sukulaisten nimiä ja luulin yksi päivä, että Irma on miehennimi.

Alan olla huolissani hieman päästäni
 
vierailija
Mene tutkimuksiin. Olen hieman sinua nuorempi ja omaisellani oli Alzheimer, mutta oireita ei tullut kuin joskus päälle 70-vuotiaana.

Itseäni tarkkailen tältä osin mutta toistaiseksi muisti kyllä pelaa oikein hyvin. Toki pieniä unohduksia voi tulla, etenkin väsymyksen johdosta.
 
vierailija
Tutkimuksiin, ehdottamasti.

Samanikäinen olen, eikä ole tuollaisia oireita. Joskus joutuu jotain sanaa hakemaan. Tai jotain muuta, viimeksi meni vähän aikaa, kun ei tullkut yhden näyttelijän nimi mieleen, sukulaisten nimien kanssa ei ole ongelmia. Lähipiirissä on/on ollut kolme Alzheimeriin sairastunutta ja sanoisin, että hieman huolestuttavia kerrot. Kannattaa tutkituttaa itsensä, muistitestit ei mitään pahoja ole, jos se muisti ei ole jo kovin pahaksi mennyt. Kun anoppi viimein saatiin testeihin, niin hän ei tykännyt, häntä kuulema nöyryytettiin siellä, kun ei yksinkertaisesti muistisairaana osannut annettuja tehtäviä tehdä. Lääkärit lähettävät sitten labraan ja kuvauksiin. Labroilla voi löytyä muita syitä, jotka selittävät oireet ja aivokuvissa näkyy yleensä se lopullinen Alzheimer-diagnoosi.

Lääkityksiäkin on olemassa, mutta ne pitäisi aloittaa siinä vaiheessa, kun muistiongelmat on lieviä. Eivät ne paranna, mutta hidastavat sitä huononemista. Sen takiakin kehoitan menemään testeihin mahdollisimman pikaisesti.
 
vierailija
Tunlainen on ihan normaalia, täällä taas maalaillaan piruja seinille.
Se oli ennen normaalia. "Vanhuutta vain". Niin kuin nivelrikot ja keuhkoahtaumakin. Nykyään tiedetään paremmin. Ei muistisairautta kannata pelätä sen enempää kuin mitään muutakaan sairautta. Se kannattaa tutkia, diagnosoida ja hoitaa, jos suinkin mahdollista. Pään laittaminen puskaan ei auta mitään. Yleensä nyrkkisääntönä on, että mitä nopeammin asia saadaan työn alle, sitä paremmin menee. Sitä paitsi muistiongelmat yleensä etenevät ja senkin takia on ihan hyvä käydä testeissä, vaikka vielä ei paha tilanne olisikaan. Saat vertailukohdan tulevaisuutta varten.
 
En kommentoi Echon viesteihin. Hän kertoi olevansa äkkipikainen luonne ja se paistaa läpi kirjoituksista.
Selasin hakusanalla sananvapaus nettikirjoituksia.
Sanojensa takana pitää seisoa ja niistä joutuu vastuuseen.
Sanna Marin vastasi Twitterissä häälaskun maksamiskohuun. Voiko ihmistä enemmän loukata ja
satuttaa?
Ei se tapa ja tyyli, vaan tekstin sisältö. Vaikka joku kirjoittaisi rauhallisesti, niin tekstin sisällön perusteella voi olla hapan sitruuna...

Ja kyllä, me persumieliset seisomme sanojemme takana. Ei tuota ongelmia.
 
Luin illalla tämän palstan Sanna Marin kirjoittelua. Jossain toisessa maassa
joutuisi kirjoituksistaan vastuuseen.
Tuli tunne, ettei tällä palstalla ole ollut ainakaan puoleen vuoteen moderaattoria.
Stressi aiheuttaa unohtelua. Irma sopisi hyvin nimeksi sukupuolineutaalille henkilölle.
Ja mitä persujen kirjoittelu ja niistä haukkuminen liittyy muistinmenetysketjuun? Hauku niissä ketjuissa.

Äläkä sano että olet elämää nähnyt ja niin vanha ja kokenut että voit kirjoitella miten sattuu....
 
Ap:lle vielä: olen seuraillu monia keski-ikäisiä ja vanhoja.
En usko että sulla on varhainen Alzheimer.

Hyvin todennäköisesti tuo on huonontunutta yöunta. Tai, sua vanhemman kohdalla puhutaan ns.vanhuuden höperehtimisestä.
Moni vanha ihminen on höperö ja ajatus pätkii, ilman oikeaa dementiaa. Aivot "kalkkeutuu" jo keski-ikäisellä.

Mutta toki jos unohtelu pahenee, niin sitten testeihin.
 

Yhteistyössä