Hallinto-oikeus tyrmäsi Helsingin vihreän liikennesuunnitelman

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perussuomalainen liikennesuunnitelma on sellainen missä työssäkäynti maksimoidaan ja vihreä liikennesuunnitelma taas sellainen missä työssäkäynti minimoidaan.
Korjasin tosielämää vastaavaksi. Kaksikymppisiä amiksia lukuunottamatta suurin osa kansalaisista autoilee, koska se on ainoa tapa päästä työpaikalle tai hoitaa asioita pääkaupunkiseudun ulkopuolella (alueella jolla siis asuu 4 miljoonaa suomalaista)
 
Viimeksi muokattu:
Korjasin tosielämää vastaavaksi. Kaksikymppisiä amiksia lukuunottamatta suurin osa kansalaisista autoilee, koska se on ainoa tapa päästä työpaikalle tai hoitaa asioita pääkaupunkiseudun ulkopuolella (alueella jolla siis asuu 4 miljoonaa suomalaista)
Pääosa ihmisistä asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin taajamissa missä työpaikat ja asiointikohteet ovat pääosin pyörällä tai joukkoliikenteellä saavutettavissa. Mikään pakko ei ole siis kaikkien autoilla, ja mitä pienempään autoilumäärään kaavoituksessa varaudutaan niin sitä paremmat ovat muiden liikennemuotojen olosuhteet.
 
Korjasin tosielämää vastaavaksi. Kaksikymppisiä amiksia lukuunottamatta suurin osa kansalaisista autoilee, koska se on ainoa tapa päästä työpaikalle tai hoitaa asioita pääkaupunkiseudun ulkopuolella (alueella jolla siis asuu 4 miljoonaa suomalaista)
Muuallakin on kaupunkeja missä ihmiset asuu keskustoissa ja käy siellä myös töissä. En keksi mitään syytä asua viittä kilsaa kauempana työpaikastani
 
Muuallakin on kaupunkeja missä ihmiset asuu keskustoissa ja käy siellä myös töissä. En keksi mitään syytä asua viittä kilsaa kauempana työpaikastani
Mutta pitäisiköhän sitten ensin muuttaa yhteiskuntarakenne sellaiseksi, että ihmiset asuvat 5 km sisällä työpaikoistaan ja vasta sitten vähentää autoilua? Jos siis halutaan toteuttaa suunnittelua tosiasioiden pohjalta.
 
Mutta pitäisiköhän sitten ensin muuttaa yhteiskuntarakenne sellaiseksi, että ihmiset asuvat 5 km sisällä työpaikoistaan ja vasta sitten vähentää autoilua? Jos siis halutaan toteuttaa suunnittelua tosiasioiden pohjalta.
Voi hyvänen aika. Eihän kaikkien tarvitse lopettaa/vähentää autoilua. Vähentää kyllä varmasti moni voi, mutta periaatteessa ollaan vastaan
 
Voi hyvänen aika. Eihän kaikkien tarvitse lopettaa/vähentää autoilua. Vähentää kyllä varmasti moni voi, mutta periaatteessa ollaan vastaan

Kaikki pk-seudulla asuvat voisivat lopettaa autoilun. Siellä on niin hyvä julkinen liikenne.
 
Paljon on aivan turhaa autoilua. Esim. terve ihminen menee autolla työpaikalle joka on kilometrin päässä kotoa. Tällaiseen autoiluun varautuminen (jos niin halutaan tehdä) tulee kunnille todella kalliiksi teiden ja parkkipaikkojen sekä taajamarakenteen hajautumisen myötä.
 
Paljon on aivan turhaa autoilua. Esim. terve ihminen menee autolla työpaikalle joka on kilometrin päässä kotoa. Tällaiseen autoiluun varautuminen (jos niin halutaan tehdä) tulee kunnille todella kalliiksi teiden ja parkkipaikkojen sekä taajamarakenteen hajautumisen myötä.
Naapuri käy kaupassa autolla, 400 m yhteen suuntaan ja joka päivä. Sitten vielä ihmetteli kun akku hyyty
 
Kaikki pk-seudulla asuvat voisivat lopettaa autoilun. Siellä on niin hyvä julkinen liikenne.
Joo, mutta pyörin viime yönä unettomuuksissani vauva.av:lla ja siellä oli ketju, että ei kaikki halua maksaa HSL:n korkeita lipputaksoja siitä ilosta, että pääsee jonkun liputta seilaavan öykkärin ahdistelemaksi.
Korona on siivonnut lähiliikenteestä etätyöläiset ja opiskelijat, ja vapaamatkustaja-spurgujen määrä on suhteessa isompi.

 
  • Haha
Reactions: Palstapesu
Kiitän taas Luojaani etten asu pk-seudulla...haastateltujen mukaan melkein joka lähijunareissulla tapahtuu jotain.

PAIKALLISET 1.4.2021 7:00

Junat tyhjenivät, häiriköt jäivät: "Mies heilutti palavaa sytkäriä naamani edessä" – Emily, 17: "Huutavat ja riehuvat"
Ilmiö: Junassa ja metrossa uhkaillaan ja häiriköidään nyt jatkuvasti, kertoo 19-vuotias mies. Hän ei ole enää varma, onko julkisissa kulkuvälineissä matkustaminen turvallista.


Junissa riehuvat nuorisoporukat ovat Gabriel Pulkkiselle, 18, ja Emily Mäkelälle, 17, turhankin tuttu ilmiö. Mäkelä sanoo, että tilanteeseen puuttuvat joutuvat helposti silmätikuiksi. AAPO SIIPPAINEN
Aapo Siippainen, Tiina Örn


Uhkaavat tilanteet joukkoliikenteessä ovat lisääntyneet korona-aikana. Näin kertoo toimitukseen yhteyttä ottanut 19-vuotias vantaalaismies, jota uhkailtiin talvella metrossa Kontulan kohdalla.

– Tuntematon vanhempi mies meinasi hyökätä kimppuuni metrossa. Ensin hän örisi jotain, taputteli käsiään ja sen jälkeen kävi melkein käsiksi, mies kertoo.

Tilanteen uhkaavuudesta kertoo se, että miehen tyttöystävä juoksi pois paikalta.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
 –Melkein joka kerta matkustaessani junalla tapahtuu jotain. En ole enää varma, onko julkisten kulkuvälineiden käyttö turvallista.

Häiriökäyttäytymisen uhriksi voi joutua täysin arvaamatta.

– Olin palaamassa töistä ja seisoin hiljaa junan aulassa. Yhtäkkiä mies tuli heiluttamaan palavaa sytkäriä naamani edessä ja sanoi: Halusin vain tarkistaa, et ootko sä hereillä.

He kiinnittävät huomion ihmisiin, jotka yrittävät puuttua tilanteeseen.

HÄIRIKÖINNIN kohteeksi joutunut nuorimies on sitä mieltä, että jostain syystä juuri nuoret aikuiset tuntuvat usein joutuvan häiriköinnin uhreiksi.

Erityisen huolestuttavana hän pitää sitä, että uhkaavia tilanteita kohtaa myös päivällä.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
– Jotenkin ymmärtäisin, jos tuollaista tapahtuisi viikonloppuisin tiettyyn aikaan.

VIIME PERJANTAINA Helsingin päärautatieasemalta kehäradan junaan hypänneet Emily Mäkelä, 17, ja Gabriel Pulkkinen, 18, ovat todistaneet uhkaavia tilanteita usein.

– Junaan voi hypätä iso lauma nuoria, jotka huutavat kovaan ääneen ja alkavat riehua. Tilanteet eivät ole koskaan kohdistuneet minuun, Mäkelä sanoo.

Rähisijät yrittävät provosoida muita matkustajia ja junan henkilökuntaa.

– He kiinnittävät huomion ihmisiin, jotka yrittävät puuttua tilanteeseen, Mäkelä tietää.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
– Turhaa vänkäämistä liittyy myös matkalippujen tarkastamiseen, Pulkkinen tietää.

Mäkelän kuvailemat tilanteet ovat olleet arkea jo pitkään ja tapahtuneet yleensä iltaisin.

– En välttele yksin junalla matkustamista iltaisin, mutta en tee sitä mielelläni.

Myös HSL:n turvallisuusasiantuntija Sami Hulkkonen suosittelee, ettei häirikölle sanota mitään. Häiriköinnin kohdetta voi kuitenkin lähestyä.

– Voi mennä ja esittää tuntevansa. Sanoa, että hei muistatko minua ja ryhtyä vain juttelemaan häiriköijästä välittämättä. Se voi tuoda tukea ja turvaa.

Puolet matkustajista lensi ulos junasta Helsingissä – korona räjäytti pummilla matkustamisen määrän

KORONA-AIKA ei ole tilastojen mukaan lisännyt häiriöitä julkisissa kulkuvälineissä pääkaupunkiseudulla, Hulkkonen kommentoi. Hän kuitenkin myöntää, että ilmiö on saattanut tulla näkyvämmäksi.

– Matkustusmäärät ovat korona-aikana merkittävästi vähentyneet, mutta se osa matkustajista, joka perinteisesti aiheuttaa häiriötilanteita, matkustaa yhtä paljon kuin aiemmin.

Samaa sanoo VR:n turvallisuuspäällikkö Pekka Ahola.

– Häiriöiden määrä ei ole lisääntynyt merkittävästi korona-aikana. Häiriöt saattavat tuntua tavallista näkyvämmiltä, koska junissa on muuten tavallista hiljaisempaa.

Onko bussikuskeilla maskipakko vai ei? Kuljettaja kertoo HU:lle ilmiöstä taukopaikalla – näin vastaa liikennöitsijä

19-VUOTIAS mies pohtii, että uhkaavia tilanteita voitaisiin vähentää valvontaa lisäämällä.

VR ja HSL eivät kerro tarkkaa tietoa valvontahenkilöstön määrästä tai siitä, onko määrää lisätty koronan aikana.

– Turvallisuustoimet toteutetaan aina tarpeen ja riskien arvioinnin perusteella. Tätä harkintaa olemme käyttäneet myös koronan aikana, VR:n Ahola muotoilee.

HSL:n turvallisuusasiantuntija Sami Hulkkonen korostaa, että häiriköintitilanteessa voi soittaa aina turvavalvomoon, jonka numero on esillä liikennevälineissä.

– Tietenkään partio ei ole ihan heti paikalla. Kiireellisissä tapauksissa tulee soittaa hätänumeroon.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Miksi Palstapesua nauratti tuo aikasempi viestini? :)

Mä oon aina vihannu julkisia. Siinä on kaikki matkustamisen huonot puolet. Eikä tää oo elitismiä, vaan oikeasti mun mielestä julkiset kulkuneuvot on yhtä kidutusta.
 
Julkisten huonot puolet:
-pysäkit eivät ole aina lähellä omaa kotia
-maaseudulla julkinen verkosto on surkea
-sen 100 miljoonaa pysäkkiä jotka hidastavat matkaa
-mölisevät nuorisolaumat ja ma_mut
-uhkaavat spuget
-busseissa on mulla matkapahoinvointia
-tartuntariski
-aamuisin ihania seisomapaikkoja ja huojut toisessa kiinni
-isojen tavaramäärien kuljettaminen hankalaa.
-pitkät matkat esim.vauvan, sen vaunujen ja hoitojuttujen kanssa tooosi mukavaa
 
Viimeksi muokattu:
Oman auton plussat ja miinukset:
+työmatkat omassa rauhassa/perheen kanssa tai tuttujen kimppakyytiläisten kanssa
+tartuntariski pienempi
+pääset kotiovelta reissuun
+reitti menee aina suorinta tietä
+tavaroita mahtuu mukaan lähes loputtomiin
+ei tartte joka päivä käydä kaupassa ostamassa ruokaa kun autolla voi tuoda 4-5 kassillista tuosta vain
+ kun saadaan vähäpäästöisiä autoja ja jos saadaan tuotantokin vähäpäästöiseksi, niin ei enää edes niin saastuta
+parkkipaikat on suurimmaksi osaksi jo olemassa

-hankinta-ja ylläpitokustannukset
-vielä jonkinmoinen saastuttavuus
-aamulla jäisen tuulilasin skraappaus
-kolarivaara
-isojen kaupunkien ruuhkat
 
Julkisten huonot puolet:
-pysäkit eivät ole aina lähellä omaa kotia
-maaseudulla julkinen verkosto on surkea
-sen 100 miljoonaa pysäkkiä jotka hidastavat matkaa
-mölisevät nuorisolaumat ja ma_mut
-uhkaavat spuget
-busseissa on mulla matkapahoinvointia
-tartuntariski
-aamuisin ihania seisomapaikkoja ja huojut toisessa kiinni
-isojen tavaramäärien kuljettaminen hankalaa.
-pitkät matkat esim.vauvan, sen vaunujen ja hoitojuttujen kanssa tooosi mukavaa
Miksi verkosto on surkea vaikka bussit kulkevat seisomakuormassa?
 
Miksi verkosto on surkea vaikka bussit kulkevat seisomakuormassa?
Seisomakuormassa?

No jos kulkisin omaan kaupunkiimme paikallisbussilla, saisi meno-paluuseen laittaa päivässä 50 min.enemmän aikaa kuin omalla autolla, enkä ole sisällyttäny siihen edes siirtymisiä oman kaupunkimme sisällä.
 
Kiitän taas Luojaani etten asu pk-seudulla...haastateltujen mukaan melkein joka lähijunareissulla tapahtuu jotain.

PAIKALLISET 1.4.2021 7:00

Junat tyhjenivät, häiriköt jäivät: "Mies heilutti palavaa sytkäriä naamani edessä" – Emily, 17: "Huutavat ja riehuvat"
Ilmiö: Junassa ja metrossa uhkaillaan ja häiriköidään nyt jatkuvasti, kertoo 19-vuotias mies. Hän ei ole enää varma, onko julkisissa kulkuvälineissä matkustaminen turvallista.


Junissa riehuvat nuorisoporukat ovat Gabriel Pulkkiselle, 18, ja Emily Mäkelälle, 17, turhankin tuttu ilmiö. Mäkelä sanoo, että tilanteeseen puuttuvat joutuvat helposti silmätikuiksi. AAPO SIIPPAINEN
Aapo Siippainen, Tiina Örn


Uhkaavat tilanteet joukkoliikenteessä ovat lisääntyneet korona-aikana. Näin kertoo toimitukseen yhteyttä ottanut 19-vuotias vantaalaismies, jota uhkailtiin talvella metrossa Kontulan kohdalla.

– Tuntematon vanhempi mies meinasi hyökätä kimppuuni metrossa. Ensin hän örisi jotain, taputteli käsiään ja sen jälkeen kävi melkein käsiksi, mies kertoo.

Tilanteen uhkaavuudesta kertoo se, että miehen tyttöystävä juoksi pois paikalta.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
 –Melkein joka kerta matkustaessani junalla tapahtuu jotain. En ole enää varma, onko julkisten kulkuvälineiden käyttö turvallista.

Häiriökäyttäytymisen uhriksi voi joutua täysin arvaamatta.

– Olin palaamassa töistä ja seisoin hiljaa junan aulassa. Yhtäkkiä mies tuli heiluttamaan palavaa sytkäriä naamani edessä ja sanoi: Halusin vain tarkistaa, et ootko sä hereillä.

He kiinnittävät huomion ihmisiin, jotka yrittävät puuttua tilanteeseen.

HÄIRIKÖINNIN kohteeksi joutunut nuorimies on sitä mieltä, että jostain syystä juuri nuoret aikuiset tuntuvat usein joutuvan häiriköinnin uhreiksi.

Erityisen huolestuttavana hän pitää sitä, että uhkaavia tilanteita kohtaa myös päivällä.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
– Jotenkin ymmärtäisin, jos tuollaista tapahtuisi viikonloppuisin tiettyyn aikaan.

VIIME PERJANTAINA Helsingin päärautatieasemalta kehäradan junaan hypänneet Emily Mäkelä, 17, ja Gabriel Pulkkinen, 18, ovat todistaneet uhkaavia tilanteita usein.

– Junaan voi hypätä iso lauma nuoria, jotka huutavat kovaan ääneen ja alkavat riehua. Tilanteet eivät ole koskaan kohdistuneet minuun, Mäkelä sanoo.

Rähisijät yrittävät provosoida muita matkustajia ja junan henkilökuntaa.

– He kiinnittävät huomion ihmisiin, jotka yrittävät puuttua tilanteeseen, Mäkelä tietää.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
– Turhaa vänkäämistä liittyy myös matkalippujen tarkastamiseen, Pulkkinen tietää.

Mäkelän kuvailemat tilanteet ovat olleet arkea jo pitkään ja tapahtuneet yleensä iltaisin.

– En välttele yksin junalla matkustamista iltaisin, mutta en tee sitä mielelläni.

Myös HSL:n turvallisuusasiantuntija Sami Hulkkonen suosittelee, ettei häirikölle sanota mitään. Häiriköinnin kohdetta voi kuitenkin lähestyä.

– Voi mennä ja esittää tuntevansa. Sanoa, että hei muistatko minua ja ryhtyä vain juttelemaan häiriköijästä välittämättä. Se voi tuoda tukea ja turvaa.

Puolet matkustajista lensi ulos junasta Helsingissä – korona räjäytti pummilla matkustamisen määrän

KORONA-AIKA ei ole tilastojen mukaan lisännyt häiriöitä julkisissa kulkuvälineissä pääkaupunkiseudulla, Hulkkonen kommentoi. Hän kuitenkin myöntää, että ilmiö on saattanut tulla näkyvämmäksi.

– Matkustusmäärät ovat korona-aikana merkittävästi vähentyneet, mutta se osa matkustajista, joka perinteisesti aiheuttaa häiriötilanteita, matkustaa yhtä paljon kuin aiemmin.

Samaa sanoo VR:n turvallisuuspäällikkö Pekka Ahola.

– Häiriöiden määrä ei ole lisääntynyt merkittävästi korona-aikana. Häiriöt saattavat tuntua tavallista näkyvämmiltä, koska junissa on muuten tavallista hiljaisempaa.

Onko bussikuskeilla maskipakko vai ei? Kuljettaja kertoo HU:lle ilmiöstä taukopaikalla – näin vastaa liikennöitsijä

19-VUOTIAS mies pohtii, että uhkaavia tilanteita voitaisiin vähentää valvontaa lisäämällä.

VR ja HSL eivät kerro tarkkaa tietoa valvontahenkilöstön määrästä tai siitä, onko määrää lisätty koronan aikana.

– Turvallisuustoimet toteutetaan aina tarpeen ja riskien arvioinnin perusteella. Tätä harkintaa olemme käyttäneet myös koronan aikana, VR:n Ahola muotoilee.

HSL:n turvallisuusasiantuntija Sami Hulkkonen korostaa, että häiriköintitilanteessa voi soittaa aina turvavalvomoon, jonka numero on esillä liikennevälineissä.

– Tietenkään partio ei ole ihan heti paikalla. Kiireellisissä tapauksissa tulee soittaa hätänumeroon.
Myös koirahyökkäykset on lisääntynyt Helsingissä. Täytyy nyt koirakin käyttää omalla autolla lenkillä
 
Myös koirahyökkäykset on lisääntynyt Helsingissä. Täytyy nyt koirakin käyttää omalla autolla lenkillä
Koirahyökkäykset? Pah, vielä marginaalinen ongelma. Koiran hankkiminen on lisäksi vapaaehtoista, töissä käynti ei niinkään.
 
Miksi verkosto on surkea vaikka bussit kulkevat seisomakuormassa?
Juuri siksi. Jotta päästäisiin edes jonkinlaiseen kannattavuuteen, pitää ruuhka-aikana kaikki ihmiset saada tungettua siihen yhteen linja-autoon. Ja ajankäytöllisistä syistä ei ole mahdollista käydä keräilemässä koko kylää eri pysäkeiltä. Niinpä tilanne on ratkastu sillä tavalla, että työmatkalaiset uhraavat ensin sen 15 minuuttia omaa aikaansa päästäkseen jollekin niistä harvoista pysäkeistä ja sitten bussi kulkee niin harvakseltaan, että käyttöaste saadaan riittävän hyväksi edes silloin ruuhka-aikoina.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä