Marraskuiset 2021

vierailija
Todellakin on niin valtava vatsa, ette nappihousuja en edes enää yritä jalkaan. Tilasin tänään äitiysvaatteita, että mahdun johonkin muihinkin vaatteisiin kuin verkkareihin.

Mistä muuten saa parhaat äitiyshousut? Olen tietty ollut raskaana jo aiemmin kaksi kertaa, mutta ei mitään muistikuvaa mistä olen vaatteeni ostanut...

Nyt rv 10+3. Ensimmäisessä raskaudessa puin äitiyshousut joskus viikokolla 16-17 ja mahakin oli suht huomaamaton yli puolivälin. Nyt ei toivoakaan moisesta. (pelkäsin jo kaksosiakin, mutta onneksi varhaisultrassa näkyi vain yksi viikkoja vastaava jalkojaan ojenteleva kaveri)

Ja lisäänpä vielä, että suussa on koko ajan niin ikävä maku, että yritän hävittää sitä syömällä. Ehkä pitäisi siirtyä kuitenkin purukumiin. Onko teillä hyviä vinkkejä pahan maun taltuttamiseen?
Sama juttu. Suussa maistuu niin pahalle ja ruokakin on ihan kuvottavaa. Hampaitten pesu ällöttää myös, mutta se on pakko kuitenkin tehä. Purkkaa ei saata syödä ja en oo keksinyt tähän mitään ratkaisua. Toivottavasti ei oo loppuraskaus tämmöstä makujen ja suun kans. Öisin kuivuu suu ja kurkku ja välillä täytyy hörpätä vettä. Kaikkia sitä joutuu kestään!
 
Pitkästä aikaa täällä, meillä oli to nt-ultra ja kaikki oli kunnossa. Laskettu aika aikaistui hieman, varhaisultran perusteella oli 4.11., nyt 1.11. Samana iltana näkyi jo omapostissa kirje että ei kohonnutta down-riskiä, mutta odotan vielä että varsinaiset riskiluvut ilmestyisivät kantaan.

Onko muilla tietoa missä ajassa niiden pitäisi siellä näkyä? Labratulokset näkyvät eli ne absoluuttiset arvot, mutta riskiluvut eivät ole jostain syystä vielä.
 
Pitkästä aikaa täällä, meillä oli to nt-ultra ja kaikki oli kunnossa. Laskettu aika aikaistui hieman, varhaisultran perusteella oli 4.11., nyt 1.11. Samana iltana näkyi jo omapostissa kirje että ei kohonnutta down-riskiä, mutta odotan vielä että varsinaiset riskiluvut ilmestyisivät kantaan.

Onko muilla tietoa missä ajassa niiden pitäisi siellä näkyä? Labratulokset näkyvät eli ne absoluuttiset arvot, mutta riskiluvut eivät ole jostain syystä vielä.
Lisäyksenä vielä että olin vielä tikuttanut ovulaation ja siihen nähden tuo ultran antama la on 4 päivää edellä - ihmettelin tätä mutta kätilö sanoi vain että ei ne testit ole niin tarkkoja ja tarkka hedelmöitysaika tiedetään ainoastaan hedelmöityshoidoilla alkunsa saaneissa raskauksissa. Näin kai se sitten on vaikka vieläkin ihmetyttää, varhaisultrissakin oli vain päivän edellä siihen nähden, mutta nyt nt-ultrassa tosiaan 4pv. Mutta ehkä siellä sitten vain kasvaa iso tyyppi
 
Lisäyksenä vielä että olin vielä tikuttanut ovulaation ja siihen nähden tuo ultran antama la on 4 päivää edellä - ihmettelin tätä mutta kätilö sanoi vain että ei ne testit ole niin tarkkoja ja tarkka hedelmöitysaika tiedetään ainoastaan hedelmöityshoidoilla alkunsa saaneissa raskauksissa. Näin kai se sitten on vaikka vieläkin ihmetyttää, varhaisultrissakin oli vain päivän edellä siihen nähden, mutta nyt nt-ultrassa tosiaan 4pv. Mutta ehkä siellä sitten vain kasvaa iso tyyppi
mulle kävi niin edellisessä raskaudessa, että laskettu aika myös varhaistui aika paljon. Laskettu aika oli ovulaatiosta ja kuukautisista laskettuna 16.12. jommassa kummassa LA taisi olla jopa 20.12. Np-ultra antoi lasketuksi ajaksi 8.12.! Vauva syntyi 20.12. Eli 41+5 jolloin olisi pitänyt alkaa käynnistelemään synnytystä jos ei ennen tuota ole tullut.
Edelliset vauvat syntyneet myös muutaman päivän lasketusta myöhässä, 40+5 ja 40+2. Itse myös vähän ihmettelin tässä viimeisessä raskaudessa sitä, onko iso vauva tulossa kun LA varhaistui niin paljon. No ei toisaalta, lyhyt tyyppi oli kyseessä. Pituutta oli 49cm syntyessä, tosin painoa oli kylläkin kerryttänyt jo 4220g.
 
  • Tykkää
Reactions: Kirppu8
mulle kävi niin edellisessä raskaudessa, että laskettu aika myös varhaistui aika paljon. Laskettu aika oli ovulaatiosta ja kuukautisista laskettuna 16.12. jommassa kummassa LA taisi olla jopa 20.12. Np-ultra antoi lasketuksi ajaksi 8.12.! Vauva syntyi 20.12. Eli 41+5 jolloin olisi pitänyt alkaa käynnistelemään synnytystä jos ei ennen tuota ole tullut.
Edelliset vauvat syntyneet myös muutaman päivän lasketusta myöhässä, 40+5 ja 40+2. Itse myös vähän ihmettelin tässä viimeisessä raskaudessa sitä, onko iso vauva tulossa kun LA varhaistui niin paljon. No ei toisaalta, lyhyt tyyppi oli kyseessä. Pituutta oli 49cm syntyessä, tosin painoa oli kylläkin kerryttänyt jo 4220g.
Joo, erikoiselta vaikuttaa tuo aikaistunut la omiin teorioihin sovitettuna, mutta eipä tuo heitto niin suuri ole että kaipa yritän vaan unohtaa epäloogisuuden ovulaatiotikun kanssa :p
 
Kesäheinänen
Minulla NT-ultra varattu vasta parin viikon päähän (la 20.11). Jännittää niin paljon että onkohan siellä kaikki hyvin. Varhaisultrassa käytiin 8+1. Oma alkuraskaus (ensimmäinen, ikää 27v) on ollu todella vähäoireinen niin senkin takia on koko ajan sellanen huolestunut olo. Entä jos jotain onkin käynyt tuon ensimmäisen ultran jälkeen? Nyt mennään siis viikoilla 10+3. Piinaavat 2 viikkoa edessä...
 
Lara83
Minulla NT-ultra varattu vasta parin viikon päähän (la 20.11). Jännittää niin paljon että onkohan siellä kaikki hyvin. Varhaisultrassa käytiin 8+1. Oma alkuraskaus (ensimmäinen, ikää 27v) on ollu todella vähäoireinen niin senkin takia on koko ajan sellanen huolestunut olo. Entä jos jotain onkin käynyt tuon ensimmäisen ultran jälkeen? Nyt mennään siis viikoilla 10+3. Piinaavat 2 viikkoa edessä...
Mulla sama aikataulu (La 19.11.) ja ihan samat pelot. Meillä vielä takana pari keskenmenoa, joista toinen oli juuri keskeytynyt keskenmeno, joka huomattiin vasta ultrassa muutama viikko myöhemmin. Oli kyllä kamalaa.

Mulla ei ole oireista pula, päinvastoin. Mutta kun täällä viikkokaupalla saikulla potee oksentelua, eikä voi tehdä mitään, niin on ihan liikaa aikaa miettiä kaikkea mikä voi mennä vikaan. Ja on tosissaan mielessä, että sitten leviää kyllä pää, jos olen kärsinyt turhaan.

Täytyy nyt vaan tsempata itseä, että "numerot on meidän puolella". Ylivoimaisesti suurin osa raskauksista jotka olisi mennäkseen kesken, on tässä vaiheessa jo niin tehnyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Kirppu8
Mulla sama aikataulu (La 19.11.) ja ihan samat pelot. Meillä vielä takana pari keskenmenoa, joista toinen oli juuri keskeytynyt keskenmeno, joka huomattiin vasta ultrassa muutama viikko myöhemmin. Oli kyllä kamalaa.

Mulla ei ole oireista pula, päinvastoin. Mutta kun täällä viikkokaupalla saikulla potee oksentelua, eikä voi tehdä mitään, niin on ihan liikaa aikaa miettiä kaikkea mikä voi mennä vikaan. Ja on tosissaan mielessä, että sitten leviää kyllä pää, jos olen kärsinyt turhaan.

Täytyy nyt vaan tsempata itseä, että "numerot on meidän puolella". Ylivoimaisesti suurin osa raskauksista jotka olisi mennäkseen kesken, on tässä vaiheessa jo niin tehnyt.
Tunnistan niin hyvin, kaksi keskenmenoa viime vuonna niin todella vaikea on vieläkään tuudittautua minkäänlaiseen turvallisuudentunteeseen, ei vaikka nt-ultra käyty ja kaikki niin kunnossa kun voi tässä vaiheessa olla. Olen huomannut että ne kaksi keskenmenoa omassa päässä jotenkin laajenee ihan kohtuuttomiin mittasuhteisiin niin, että tuntuu että kaikki mahdolliset raskauteen liittyvät ongelmat on nyt todennäköisiä osua meidän kohdalle – vaikka lääketieteen näkökulmasta näin ei ollenkaan ole. Pitää todellakin muistuttaa itseään siitä että vaikka todennäköisyydet olisi kerran pettäneet, niin edelleen todennäköisintä silti on, että kaikki menee hyvin mitä enemmän viikkoja kertyy.
 
Pitkästä aikaa täällä, meillä oli to nt-ultra ja kaikki oli kunnossa. Laskettu aika aikaistui hieman, varhaisultran perusteella oli 4.11., nyt 1.11. Samana iltana näkyi jo omapostissa kirje että ei kohonnutta down-riskiä, mutta odotan vielä että varsinaiset riskiluvut ilmestyisivät kantaan.

Onko muilla tietoa missä ajassa niiden pitäisi siellä näkyä? Labratulokset näkyvät eli ne absoluuttiset arvot, mutta riskiluvut eivät ole jostain syystä vielä.
Oletko minkä sairaanhoitopiirin alueella? Mietin tässä että tuleekohan se kirje mahdollisesti mullekin jo pian. Jostain syystä jännittää se, vaikka ultrassa oli kaikki ok. HUSin alueella olen :)
 
Täällä nt-ultrassa käyty. Kaikki oli hyvin Istukka oli hivenen kohdunsuun päällä, mutta vielä luultavasti siitä nousee. Ainakin toivotaan! Nyt siis viikkoja 12+4, kahdella päivällä aikaistui laskettu aika.
meillä siis melkein ilmeisesti sama laskettu aika ja sama tilanne istukan suhteen! :) onko sulla ollut mitään vuotoja nyt alkuraskaudessa?
 
Mua on alkanut ärsyttää tämä jatkuva väsymys, semmonen ihmeen uupunut olo. Mitään ylimääräistä ei kyllä saa aikaiseksi ja ne pakollisetkin asiat meinaa olla ihan pakkopullaa :O
Lisäksi janottaa ja suu kuivuu vähän väliä, ei auta hirveästi vaikka joisi kuinka.
 
meillä siis melkein ilmeisesti sama laskettu aika ja sama tilanne istukan suhteen! onko sulla ollut mitään vuotoja nyt alkuraskaudessa?
Joo niin taitaa olla! :) Ei oo ollut mitään vuotoja ollut, yhden kerran tuli ihan vähän rusehtavaa valkovuotoa rv9. Mutta hyvä kuitenkin tietää mistä mahdollisesti johtuu jos alkaakin vuotelemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Lara83
Mua on alkanut ärsyttää tämä jatkuva väsymys, semmonen ihmeen uupunut olo. Mitään ylimääräistä ei kyllä saa aikaiseksi ja ne pakollisetkin asiat meinaa olla ihan pakkopullaa :O
Lisäksi janottaa ja suu kuivuu vähän väliä, ei auta hirveästi vaikka joisi kuinka.
Mulla on kans toi suun kuivuminen. Huuletkin kuivaa ihan korpuksi. Kun vielä veden juonti ällöttää, niin eihän tässä oikein mikään auta.

On kyllä ihan suoraan sanoen peestä tämä mun olo. Pahoinvointi vie voimat niin että vaikka vaan makaan, niin joudun nukkumaan jotain kolmet päikkärit että jaksan valvoa kymmeneen illalla - saispa jonkun kestonukutuksen ja vois herätä juhannuksena kun tää on ohi. Yöllähän sitten taas mukavasti valvottaa, on tullut tavaksi pyöriä hereillä tunti-pari kolmen jälkeen.

Sit uutena mulle on tullu ihmeellinen paineen tuntu alavatsaan. Tai en mä tiedä onko se ihmeellistä vai vaan kohdun kasvua, mutta sellainen olo kuin täyteen ilmapalloon yritettäisiin puhaltaa vielä lisää ilmaa. Sinällään maha mulla ei vielä näy. Tukala olo senkin kanssa kuitenkin koko ajan.
 
Mulla on kans toi suun kuivuminen. Huuletkin kuivaa ihan korpuksi. Kun vielä veden juonti ällöttää, niin eihän tässä oikein mikään auta.

On kyllä ihan suoraan sanoen peestä tämä mun olo. Pahoinvointi vie voimat niin että vaikka vaan makaan, niin joudun nukkumaan jotain kolmet päikkärit että jaksan valvoa kymmeneen illalla - saispa jonkun kestonukutuksen ja vois herätä juhannuksena kun tää on ohi. Yöllähän sitten taas mukavasti valvottaa, on tullut tavaksi pyöriä hereillä tunti-pari kolmen jälkeen.

Sit uutena mulle on tullu ihmeellinen paineen tuntu alavatsaan. Tai en mä tiedä onko se ihmeellistä vai vaan kohdun kasvua, mutta sellainen olo kuin täyteen ilmapalloon yritettäisiin puhaltaa vielä lisää ilmaa. Sinällään maha mulla ei vielä näy. Tukala olo senkin kanssa kuitenkin koko ajan.
jep, tuo paineentunne on ärsyttävää ja jatkuva pahoinvointi ja nuo uniongelmat. Mäkin vaan odotan koko päivän että pääsis nukkumaan ja sitten kun vihdoin pääsee, niin nukkuu tosi huonosti... heräilee ja pyörii ja päivä on sitä puolikuolleena vaeltamista.
Tuntuu että hartiatkin kokoajan jumissa ja päätä särkee sen ansiosta... Ai että, mä suoraan sanoen inhoan raskaana olemista :D
 
Lara83
Miten olette lukeneet ravitsemussuositusta sushin suhteen? Se nyt tietty on selvä että raaka kala on kielletty, mutta mua sieppaa kun sushi on siellä ihan itsessään "vältettävä".

Ei kai kasvis-, kananmuna-, (kypsä)tonnikala-, tai rapusushissa pitäisi olla mitään myrkkyä sikiölle? Merilevää ei tietty paljon sais syödä mutta sitäkin on varsinkin nigireissä kyllä ihan sikavähän, ja voihan sen vaikka ottaa pois.

Terveisin Nimim. Tekis mieli :)
 
Varmaan yleisesti suosituksissa susheilla tarkoitetaan kala-/äyriäissusheja listeriavaaran vuoksi. Riisi, kasvikset ja kananmuna taas on ihan sallittuja joten voihan niitä syödä. :) Tosin mä aina mietin esim noiden sushitiskien hygieniaa, että pidetäänhän nuo varmasti erillään kun listeria voi kuitenkin tulla myös keittiövälineiden kautta...

Mä taas mietin että tekis niin mieli uusia perunoita ja silliä, mutta sillikin kai periaatteessa vältettävä. Toki jostain luin, että se on puolisäilyke, eikä niissä kai käytännössä listeria onnistu lisääntymään, mutta ehkä se on jätettävä kuitenkin väliin.
 
Niin ja sitten mietin noita katkarapuja pakasteesta, että nehän ei ole raakoja eikä tyhjiöpakattuja, niin miksi ei saisi kuumentamatta syödä, mutta jossain nämäkin oli listattu vältettäviksi...
 
Miten olette lukeneet ravitsemussuositusta sushin suhteen? Se nyt tietty on selvä että raaka kala on kielletty, mutta mua sieppaa kun sushi on siellä ihan itsessään "vältettävä".

Ei kai kasvis-, kananmuna-, (kypsä)tonnikala-, tai rapusushissa pitäisi olla mitään myrkkyä sikiölle? Merilevää ei tietty paljon sais syödä mutta sitäkin on varsinkin nigireissä kyllä ihan sikavähän, ja voihan sen vaikka ottaa pois.

Terveisin Nimim. Tekis mieli
Oon syönyt nyt pari kertaa kasvis ja tonnikalasusheja. Merilevääkin oli osassa, mutta kun ei jatkuvasti syö niin ajattelin että menee sekin :)
 
Oletko minkä sairaanhoitopiirin alueella? Mietin tässä että tuleekohan se kirje mahdollisesti mullekin jo pian. Jostain syystä jännittää se, vaikka ultrassa oli kaikki ok. HUSin alueella olen
HUSin alueella minäkin. Kirje tosiaan pamahti sähköisenä Omapostiin jo samana iltana, tarkat riskiluvut päivittyi Kantaan maanantaina aamupäivän aikana, kun ultra oli edellisenä to. Tuossa tosin on kai eroja Husin sisälläkin, yhdellä kaverilla hiljattain samalla alueella oli näkyneet ne luvut ihan saman tien ultran jälkeen jo Kannassa.
 

Yhteistyössä