Marraskuiset 2021

Täällä 8+3 ja mulla on jatkuva nälkä ja sitten taas alkaa etoa, kun on 2h edellisestä ruuasta. Varsinkin illat on tuskasia kun tarvii kehittää kaks iltapalaa vaikka ei tee kauheesti mitään mieli... Rinnat on vaan vähän arat enää, aluksi oli tosi kipeät. Tuntuu myös ettei mikään kiinnosta ja voisin vaan maata ameebana sohvalla. Tiputteluvuotokin jatkuu edelleen ja se on kaikista rasittavinta. :(
 
C29
Täällä 8+3 ja mulla on jatkuva nälkä ja sitten taas alkaa etoa, kun on 2h edellisestä ruuasta. Varsinkin illat on tuskasia kun tarvii kehittää kaks iltapalaa vaikka ei tee kauheesti mitään mieli... Rinnat on vaan vähän arat enää, aluksi oli tosi kipeät. Tuntuu myös ettei mikään kiinnosta ja voisin vaan maata ameebana sohvalla. Tiputteluvuotokin jatkuu edelleen ja se on kaikista rasittavinta.
Onneks sun ultrassa oli kaikki hyvin! ♡

Toivotaan et toi tiputtelu loppuu, hyvä ettei kunnon vuotoa mutta varmasti huolettaa.

Itseasias onhan mullakin jatkuva nälkä..pohjaton maha.
 
@sabs mullakin on tullut tiputtelua tasaisin väliajoin ja kävin myös uusintaultrassa ja pieni oli kasvanut vielä vähän enemmänkin, kuin mitä viikot oli! <3 Onneksi. On kyllä ihan kauheeta käydä vessassa ja joka kerta olla paniikissa.

Mulla nyt 9+5 ja oon aivan seis! Siis huh. Haluisin vaan maata sohvalla. Vatsa tulee aina päivällä kunnolla näkyviin. Mulla ei oo yhtään nälkä eikä mitään tee mieli, mut onneks saan sit syötyä kun makuun pääsen. Vatsatuntemuksia (kohdunkasvukipuja?) on muutaman päivän välein. Rinnat oli esikoisen raskaudessa tosi kipeät mut nyt ei yhtään.
 
Lara83
Täällä riittää pahoinvointia vaikka muille jakaa. Toinen saikkuviikko lähti käyntiin ja jos yhtään menee niinkuin ennen, niin muutamaan viikkoon ainakaan ei kannata haaveilla töistä. Onneksi en oksenna mitenkään kauheasti, eli ei ole kuivumisriskiä, mutta pahoinvointi on ihan lamauttava. Sellainen kuin olis maailman pahin matkapahoinvointi. Myös esimerkiksi lukeminen oksettaa, muutaman sivun jälkeen joutuu pitämään taukoa.

Sain nyt lääkäriltä myös happosalpaajalääkereseptin, toivottavasti auttaisi. Röyhtäilen ihan koko ajan kuin Simpsonien Barney, kurkku pukkaa limaa ja joudun koko ajan rykimään. Lapset kiusaa että mutsilla on kunnon röökiääni.

Onko teillä kuunneltu sydänääniä jo ekalla neuvolakäynnillä? Meillä on huomenna eka neuvola ja kyllähän se kiinnostaa.
 
@pandanen Joo ihan sama täällä, ultrassa vastattiin yhden päivän isompaa joten hetkeksi ainakin voi olla siitä huolehtimatta! :) Mutta tosiaan vessaan pelottaa mennä joka kerta, sais alkaa loppumaan tämä jo...

Vatsatuntemukset unohtui mainita, on ollut menkkamaista jomottelua ja terävää pistävää kipua, mutta välillä taas ei mitään.

Lara83, mulla yritettiin viime raskaudessa kuunnella ekalla käynnillä viikolla 9 (oliskohan ollu jotakin 8+2) mutta ei saatu kuuluviin. Terkka kyllä painotti, että voidaan kokeilla jos haluan mutta ei pidä huolestua jos ei kuulu.
 
Kesäheinänen
Tänään 9+2. Samoja tuntemuksia kuin noissa aikaisemmissa viesteissä eli rinnat ei ole enää juuri yhtään kipeät (ekat 7vk oli) ja mulla phv ollut todella lievää/olematonta. Huomaan myös, että väsyttää enemmän ja ruokaa pitää saada 3h välein tai muuten alkaa heikottamaan. Nyt muutaman päivän ajan ollut myös sellasta inhottavaa tunnetta vatsalla joka välillä säteilee alapäähän? Kohtukipuja kenties? Tämä on mun ensimmäinen raskaus. Varhaisultrassa käyty vk 8+1 jolloin kaikki oli ok. Tsemppiä kaikille joilla vielä esim phv jatkuu pahana!
 
Voisin liittyä myös tähän marraskuisten ryhmään. Minulla on siis näillä näkymin laskettu aika joulukuun puolella, mutta on ihan siinä kuun vaihteessa, joten lapsi voi syntyä käytännössä yhtä hyvin myös marraskuun puolella. Ollaan reilu kolmekymppinen pariskunta ja tämä on meille kummallekin ensimmäinen lapsi. Käytiin eilen varhaisultrassa ja saatiin vahvistus sille, että elämää löytyy. Siellä se pieni sydän läpsätti niin ihanasti. Pieni vastasi kooltaan eilen viikkoja 7+5.

Oireet minulla on aaltoillut aika reippaastikin tässä muutaman viikon aikana. Päällimmäisenä ja voimakkaimpana oireena on koko ajan ollut kuitenkin kova väsymys. Senkin suhteen tosin tuntuu, että alkaa hieman helpottamaan. Lisäksi on rintojen arkuutta, etovaa oloa, erilaisia alavatsatuntemuksia jne.

Olikos marraskuisilla oma fb-ryhmä ja vieläkö sinne otetaan porukkaa?
 
vierailija
Onko teillä muilla ollut ongelmia alkuraskauden seulontojen aikojen saamisen suhteen? Kävin viime viikolla ensimmäisessä neuvolassa ja sain Maisan (Hki) tunnukset, jotka aukesivat pe. Nyt yritin varata aikaa np-ultraan ja yksi ainoa aika oli tarjolla ja sekin rv 14+0. Soitin ja tiedustelin aiempaa aikaa, mutta ei onnistu. Verikoettakaan en saanut suosituksen mukaan rv 10, koska laboratorioaikoja ei vain ole. Ihme juttu. Pitääkö tässä siis mennä yksityiselle näihin tutkimuksiin? Aiemmin ei tällaista ongelmaa ole ollut. Onko tuo np-ultra viikolla 14+0 edes enää ok?
 
Onko teillä muilla ollut ongelmia alkuraskauden seulontojen aikojen saamisen suhteen? Kävin viime viikolla ensimmäisessä neuvolassa ja sain Maisan (Hki) tunnukset, jotka aukesivat pe. Nyt yritin varata aikaa np-ultraan ja yksi ainoa aika oli tarjolla ja sekin rv 14+0. Soitin ja tiedustelin aiempaa aikaa, mutta ei onnistu. Verikoettakaan en saanut suosituksen mukaan rv 10, koska laboratorioaikoja ei vain ole. Ihme juttu. Pitääkö tässä siis mennä yksityiselle näihin tutkimuksiin? Aiemmin ei tällaista ongelmaa ole ollut. Onko tuo np-ultra viikolla 14+0 edes enää ok?
Onpa ihme juttu. Asutko siis Helsingissä? Voisitko käydä jonkun muun kunnan puolella? Eihän se nyt niin voi olla että aikaa ei saa.
 
Lara83
Onko teillä muilla ollut ongelmia alkuraskauden seulontojen aikojen saamisen suhteen? Kävin viime viikolla ensimmäisessä neuvolassa ja sain Maisan (Hki) tunnukset, jotka aukesivat pe. Nyt yritin varata aikaa np-ultraan ja yksi ainoa aika oli tarjolla ja sekin rv 14+0. Soitin ja tiedustelin aiempaa aikaa, mutta ei onnistu. Verikoettakaan en saanut suosituksen mukaan rv 10, koska laboratorioaikoja ei vain ole. Ihme juttu. Pitääkö tässä siis mennä yksityiselle näihin tutkimuksiin? Aiemmin ei tällaista ongelmaa ole ollut. Onko tuo np-ultra viikolla 14+0 edes enää ok?
Huh, kylläpä alkoi hermostuttaa. Th teki lähetteen tänään ja Maisassa ei vielä ainakaan ollut mahdollista varata. Saa nähdä mitä aikoja on tarjolla.

Ylipäätään aikoja tuntuu Helsingissä olevan surkeasti, neuvolaankin seuraava vapaa aika oli vasta 1.6.

Oli kaikin puolin niin surkea neuvolakokemus, että onneksi en ole ensisynnyttäjä! Joku sijainen, joka ei osannut edes laskettua aikaa laskea, kun tiedossa oli, että ultran mukaan oli 6+0 tiettynä päivänä. Laittoi sitten väkisin mulle melkein kaksi viikkoa väärän lasketun, koska osasi laskea vain kuukautisten perusteella. Saa nähdä tuleeko tästä nyt ongelma ultraa varatessa.

Lisäksi suurin osa ajasta tuhraantui esitietolomakkeen täyttämiseen - lomakkeen, jonka olin jo netissä täyttänyt, mutta josta th väitti että ei näe sitä kun on sijainen. Kuitenkin välillä hän ihan tyynesti luki sieltä koneelta niitä vastauksia, jotka olin kirjoittanut ennakkolomakkeelle. Luultavasti ei siis vaan osannut ensin avata sitä ja keksi jonkin hätävaleen.

Eipä todellakaan tullut mieleen kysellä että kuunnellaanko sydänääniä... Miestä kävi sääliksi, kun hänellä eka lapsi tulossa. Ei kovin vakuuttunut olo hoidon tasosta, kun käynnistä ei ollut mitään hyötyä kummallekaan. Edelliset lapset on syntyneet toisessa kaupungissa ja siellä oli kyllä ihan toista tasoa neuvola. Sijaisia oli tietysti, mutta nekin sentään oli kartalla asioista.
 
Onko teillä muilla ollut ongelmia alkuraskauden seulontojen aikojen saamisen suhteen? Kävin viime viikolla ensimmäisessä neuvolassa ja sain Maisan (Hki) tunnukset, jotka aukesivat pe. Nyt yritin varata aikaa np-ultraan ja yksi ainoa aika oli tarjolla ja sekin rv 14+0. Soitin ja tiedustelin aiempaa aikaa, mutta ei onnistu. Verikoettakaan en saanut suosituksen mukaan rv 10, koska laboratorioaikoja ei vain ole. Ihme juttu. Pitääkö tässä siis mennä yksityiselle näihin tutkimuksiin? Aiemmin ei tällaista ongelmaa ole ollut. Onko tuo np-ultra viikolla 14+0 edes enää ok?
Millä raskausviikoilla kävit ensimmäisessä neuvolassa? Kävin itse 9+1 ja sain 4 eri vaihtoehtoa Maisasta, kaikki viikoille 12+5-13+4. Jos on käynyt myöhemmin, niin varmaan sitten menee myöhäiseksi tuo aika... on kyllä todella harmi. Ja onko neuvolalla sama käsitys viikoista kuin sinulla?

Huslabin verikokeista: luulin itsekin, ettei minnekään saa aikaa, kun yritin varata. Mutta huslabin ajanvarauksessa onkin oletuksena ilta-ajat! Siksi kaikki päivät näyttivät tyhjää. Kun vaihdoin aamuun, päivään tai iltapäivään niin verikoeaikoja oli ympäri Helsinkiä, Espoota ja Vantaata tosi paljon. Kannattaa siis tsekata tuo.
 
Adeliiinii
Onko teillä muilla ollut ongelmia alkuraskauden seulontojen aikojen saamisen suhteen? Kävin viime viikolla ensimmäisessä neuvolassa ja sain Maisan (Hki) tunnukset, jotka aukesivat pe. Nyt yritin varata aikaa np-ultraan ja yksi ainoa aika oli tarjolla ja sekin rv 14+0. Soitin ja tiedustelin aiempaa aikaa, mutta ei onnistu. Verikoettakaan en saanut suosituksen mukaan rv 10, koska laboratorioaikoja ei vain ole. Ihme juttu. Pitääkö tässä siis mennä yksityiselle näihin tutkimuksiin? Aiemmin ei tällaista ongelmaa ole ollut. Onko tuo np-ultra viikolla 14+0 edes enää ok?
heippa! Täällä odotellaan esikoista 8+6 eilen eka neuvola ja tänään pystyin jo varaamaan Maisasta ajan ja otin ensimmäisen vapaan, joka osuu 12+2 päivälle. Maisassa näkyi mulle paljon vapaita aikoja. Täällä huolena ollut myös nyt pari päivää ilmennyt tiputteli vuoto, neuvolasta sanottiin ettei tarvitse huolestua jos ei kipuja tai vuoto lisäänny.. silti stressaa jatkuvast ja juuri niinkun joku aikaisemmin sanoi niin joka wc käynti pelottaa!!
 
Hansuuu
Moi! Täällä ensimmäistä lastaan odottava, ikää kolmisenkymmentä. Nyt mennään 10. raskausviikolla ja kaksi viikkoa sitten kävimme yksityisellä ultrassa varmistamassa, että kyydissä todellakin on joku. ❤

Oireita on tässä vaiheessa vähänlaisesti. Satunnaista vähäistä pahoinvointia, iltaisin väsyttää normaalia aikaisemmin ja toisinaan urheillessa alavatsassa saattaa tuntua pientä pistelyä, vihlaisuja tai muita tuntemuksia - ei kipuna kuitenkaan. Alkuraskauden rintojen arkuus on jo kadonnut.

Asun Itä-Suomessa ja täällä neuvola varaa ensimmäisen ultra-ajan. Meillä aika osui aiemmin varatun reissun ajalle, mutta sain helposti siirrettyä sitä soittamalla neuvolaan. Kovin tuntuu olevan eri käytännöt eri kolkissa Suomea!
 
Tuntuu kyllä tosi hassulta että pk-seudulla on noin huono tilanne aikojen kanssa. Itse asun Etelä-Suomessa ja ajan sai varata itse nt-ultraan, kun soitin niin aikoja oli sopivalle rv:lle vaikka millä mitalla vapaana ja sain valita viikonpäivän ja kellonajan vapaasti. Neuvolassakaan ei juuri ruuhkaa ole, vaikka siellä on vain yksi terkka ja on auki vaan ma-to.
 
Täällä pk-seudulla kaikki Helsingin, Vantaan, Kauniaisten, Kirkkonummen ja Espoon ultrat tekee yksi ainoa paikka. Ja kun miettii, että esikoisen syntymäpäivänä samassa synnytyssairaalassa syntyi 10 muuta, eikä itse kuitenkaan tunne yhtäkään samana päivänä syntynyttä, niin massaa on täällä kyllä paljon!
 
Kohta kolmen äiti
Otin nyt kuitenkin sen ainoan vapaan ultran rv 14. Olisi varmaan ollut paremmin aikoja tarjolla jos olisin ymmärtänyt varata ajan heti pe kun Maisan lähete aukesi. En muistanut koko asiaa silloin. Enkä tosiaan tajunnut, että ajat ovat näin kiven alla. Luullakseni kunnan kyllä pitäisi np-ultra tarjota oikeille viikoille vaikka sitten ostopalveluna, jos omat resurssit eivät riitä. Ja en varmaan ollut tuon ajanjakson viimeinen aikaa varaava odottaja, mitäköhän lopuille tarjotaan? (Naapurissa yksi äiti esim huomasi vasta rv 11 olevansa raskaana)
 
Lara83
@Kohta kolmen äiti, onneksi se nyt on kuitenkin ihan 14-viikon alussa, eikös 13+6 ole vielä ihan normaalin rajoissa? Mutta siis kyllä, kunnan kuuluu tarjota tuo ultra tietyssä aikaraamissa.

Mun hermot on kyllä kans aika pinnassa nyt tän neuvolahomman kanssa. Se eilinen terkkarintunari ei ollut tehnyt mulle lähetettä ollenkaan, vaikka väitti tekevänsä niitä siinä samalla kun oltiin siellä! Asia selvisi kun Maisassa ei näkynyt mitään ja soitin sit sikiöseulontayksikön puhelimeen. Ne oli vaan et ei sulle mitään lähetteitä ole tehty sitten tammikuun ja nekin ihan toisaalle. Eli mulle ei ole tehty edes verikoelähetettä, ultrasta puhumattakaan. Jepjep, tosi kiva.

Yritin nyt hoitaa asiaa kahteen otteeseen neuvolan chattipalvelussa, mutta ne ei pysty tekemään mitään, koska niiden oma tunnistautumispalvelu ei toimi. Niin että odotellaan sitten, minä päivänä vaivautuvat soittamaan takaisin puhelinpalvelusta, ja että saako ne sieltäkään mitään aikaiseksi.

Nimittäin puhelinpalvelusta kun varasin ensikäynnin neuvolaan, niin se terkkari taas ei ollut vaivautunut kirjaamaan mua ollenkaan neuvolapalveluiden asiakkaaksi. En sitten päässyt käsiksi mihinkään ennakkolomakkeisiin enkä sähköiseen asiointiin ennen kuin aloin selvittää, että missähän vika piilee.

Että näköjään joka asian saa vahtia itse ja hoitaa kahteen kertaan. Eihän tää alku nyt ole vielä niin kriittistä aikaa neuvolan suhteen, mutta jos huolellisuuden ja asiantuntemuksen taso on tämä, niin vähän hirvittää jo etukäteen että miten esim. sikiön kasvua ja tarjontaa tullaan seuraamaan.
 
Kohta kolmen äiti
Todellakin on niin valtava vatsa, ette nappihousuja en edes enää yritä jalkaan. :D Tilasin tänään äitiysvaatteita, että mahdun johonkin muihinkin vaatteisiin kuin verkkareihin.

Mistä muuten saa parhaat äitiyshousut? Olen tietty ollut raskaana jo aiemmin kaksi kertaa, mutta ei mitään muistikuvaa mistä olen vaatteeni ostanut...

Nyt rv 10+3. Ensimmäisessä raskaudessa puin äitiyshousut joskus viikokolla 16-17 ja mahakin oli suht huomaamaton yli puolivälin. Nyt ei toivoakaan moisesta. :) (pelkäsin jo kaksosiakin, mutta onneksi varhaisultrassa näkyi vain yksi viikkoja vastaava jalkojaan ojenteleva kaveri)

Ja lisäänpä vielä, että suussa on koko ajan niin ikävä maku, että yritän hävittää sitä syömällä. Ehkä pitäisi siirtyä kuitenkin purukumiin. Onko teillä hyviä vinkkejä pahan maun taltuttamiseen?
 
C29
Tänään kävin ultrassa.

Vähän pienempi oli 8+3, kuultiin sydän äänet. ❣
Kaikki hyvin, pieni on vähän liikkui.

Olikohan se eteis istukasta? Vai kohdun asennosta, mistä puhui että voi tulla vaikuttamaan synnystapaan.

LA siirtyi nyt 29.11.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
C29
Tänään kävin ultrassa.

Vähän pienempi oli 8+3, kuultiin sydän äänet.
Kaikki hyvin, pieni on vähän liikkui.

Olikohan se eteis istukasta? Vai kohdun asennosta, mistä puhui että voi tulla vaikuttamaan synnystapaan.

LA siirtyi nyt 29.11.
LISÄYS

Ovisaika suht hyvin tiedossa (clear bluen mukaan). Mun laskujen mukaan olisi nyt 8+5 tai todennäköisemmin 8+6. Eli koko vastasi 3 päivää pienempää. Mutta pääasia et kaikki hyvin ja ultra voi vähän heittää. En maininnu nyt tällä kertaa oviksesta.
 

Yhteistyössä