Yks hyssyttelytyylisen kasvatuksen piirre ärsyttää, ja tätä on varsinkin isovanhemmilla

...tai siis tätä tapaa siis eniten 50-70-vuotiailla, eihän isovanhemmilta kasvatusvastuuta ees niin vaadita enää.
"Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" käänteisenä:

-Pekka pöllii pikkusiskonsa Liisan just lahjaksi saamat karkit.
Paikalle rientää hyssyttelijävanhempi tai mummo ja lohduttaa Liisaa: "Ei ne karkit olisi varmaan edes hyviä ollukaan".

- Liisa saa mopoautokortin ja vetää lärvit ja ajaa mopoauton ojaan niin että rytinä käy.
Hyssyttelijävanhempi (tai se nanosekunnissa paikalle kurvaava mummo): "Noo, ei olla vihasia, se auto oli muutenki huonokuntoinen ja joutais romuttamolle".

Mun äiti on ollu meille lapsina tämmönen. Mun mies, vaikka on hyvä ja huolehtiva isä, on myös tämmönen. :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
...tai siis tätä tapaa siis eniten 50-70-vuotiailla, eihän isovanhemmilta kasvatusvastuuta ees niin vaadita enää.
"Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" käänteisenä:

-Pekka pöllii pikkusiskonsa Liisan just lahjaksi saamat karkit.
Paikalle rientää hyssyttelijävanhempi tai mummo ja lohduttaa Liisaa: "Ei ne karkit olisi varmaan edes hyviä ollukaan".

- Liisa saa 18-v.ajokortin ja vetää lärvit ja ajaa vanhempien auton ojaan nii että lommoja tulee.
Hyssyttelijävanhempi (tai se nanosekunnissa paikalle kurvaava mummo): "Noo, ei olla vihasia, se auto oli muutenki huonokuntoinen ja joutais romuttamolle".

Mun äiti on ollu meille lapsina tämmönen. Mun mies, vaikka on hyvä ja huolehtiva isä, on myös tämmönen.
Ärsyttääääää!
Älä nyt vähästä suutu. On niitä huonompiakin miehiä ja mummoja.
 
vierailija
Eikö tämä ole ajanhenki kun ei saa kurittaa ettei tule paha mieli. Ennen olisi tullut tukkapöllyä jos olisit ottanut toisen omaisuutta ja hitonmoiset saarnat, jos olisi rytännyt autoa.
 
Eikö tämä ole ajanhenki kun ei saa kurittaa ettei tule paha mieli. Ennen olisi tullut tukkapöllyä jos olisit ottanut toisen omaisuutta ja hitonmoiset saarnat, jos olisi rytännyt autoa.
Juu mut tätä on myös tietynlaisilla ihmisillä.

Ne pullantuoksuiset Hillevi-Marjaana -mummelit jotka saa aina Pullantuoksun Nobel-palkinnon, ovat ihanan lutusia, mutta kasvattavat haluamattaan itsekkäitä muksuja.
 
Deleted member 149094
Juu mut tätä on myös tietynlaisilla ihmisillä.

Ne pullantuoksuiset Hillevi-Marjaana -mummelit jotka saa aina Pullantuoksun Nobel-palkinnon, ovat ihanan lutusia, mutta kasvattavat haluamattaan itsekkäitä muksuja.
Kyllä ja ei, varmasti. Meillä olis varmasti porukat toimineet tossa mopovertauksessa jokseenkin noin.. Tosin karkeissa ei sit missään tapauksessa..
Mut opettaa se sit sitäkin, et asiat otetaan asioina, materia on materiaa ja kasvattaa kai sekin itsetuntoa, et saa luvan mokata.
 
vierailija
Juu mut tätä on myös tietynlaisilla ihmisillä.

Ne pullantuoksuiset Hillevi-Marjaana -mummelit jotka saa aina Pullantuoksun Nobel-palkinnon, ovat ihanan lutusia, mutta kasvattavat haluamattaan itsekkäitä muksuja.
Hyvin lohkaistu. Nyt ymmärrän paremmin ap:n kirjoituksia.
Kirjoituksistani ehkä joku saa käsityksen, että olin lepsu ja aina periksi antava yksinhuoltajaäiti.
Muistuu mieleen tapaus pari vuosikymmentä sitten. Lapseni soitti työpaikalleni ja sanoin puhelimeen tiukan ein. Kahvihuoneessa toisesta työpisteessä käymässä oleva naistutkija kommentoi puhelun jälkeen, että olen tiukka kasvattaja.
Lasten isä oli aina reissussa. Kasvatusvastuu oli käytännössä kokonaan minulla.
Lapseni ovat saaneet mokailla enkä ole koskaan kirjoittanut ja kertonut tapauksista kenellekään ja minnekään.
Olen itse saanut kasvaa vapaasti 9-lapsisessa perheessä.
Äitini on kuollut kauan aikaa sitten. Hän oli monen mielestä hyvyyden perikuva.
Lasteni isän mielestä olin realisti ja samaa mieltä olen itsekin.
Eikö viisaat kasvattajat sano, että pettymykset kasvattavat.
En taatusti ikinä halunnut yh:ksi. Kiitosta en ole kaivannut. Suurin syy kirjoituksiini lienee, että näinkin voi elää. Ei maailma kaadu niskaan, kun mies häipyy Helsingin yöhön.
Jatkoimme elämää entiseen malliin.
 
Hyvin lohkaistu. Nyt ymmärrän paremmin ap:n kirjoituksia.
Kirjoituksistani ehkä joku saa käsityksen, että olin lepsu ja aina periksi antava yksinhuoltajaäiti.
Muistuu mieleen tapaus pari vuosikymmentä sitten. Lapseni soitti työpaikalleni ja sanoin puhelimeen tiukan ein. Kahvihuoneessa toisesta työpisteessä käymässä oleva naistutkija kommentoi puhelun jälkeen, että olen tiukka kasvattaja.
Lasten isä oli aina reissussa. Kasvatusvastuu oli käytännössä kokonaan minulla.
Lapseni ovat saaneet mokailla enkä ole koskaan kirjoittanut ja kertonut tapauksista kenellekään ja minnekään.
Olen itse saanut kasvaa vapaasti 9-lapsisessa perheessä.
Äitini on kuollut kauan aikaa sitten. Hän oli monen mielestä hyvyyden perikuva.
Lasteni isän mielestä olin realisti ja samaa mieltä olen itsekin.
Eikö viisaat kasvattajat sano, että pettymykset kasvattavat.
En taatusti ikinä halunnut yh:ksi. Kiitosta en ole kaivannut. Suurin syy kirjoituksiini lienee, että näinkin voi elää. Ei maailma kaadu niskaan, kun mies häipyy Helsingin yöhön.
Jatkoimme elämää entiseen malliin.
Pliis, referoi. ❤
Mikä sun pointti oli...?
 
Deleted member 149094
Hyvin lohkaistu. Nyt ymmärrän paremmin ap:n kirjoituksia.
Kirjoituksistani ehkä joku saa käsityksen, että olin lepsu ja aina periksi antava yksinhuoltajaäiti.
Muistuu mieleen tapaus pari vuosikymmentä sitten. Lapseni soitti työpaikalleni ja sanoin puhelimeen tiukan ein. Kahvihuoneessa toisesta työpisteessä käymässä oleva naistutkija kommentoi puhelun jälkeen, että olen tiukka kasvattaja.
Lasten isä oli aina reissussa. Kasvatusvastuu oli käytännössä kokonaan minulla.
Lapseni ovat saaneet mokailla enkä ole koskaan kirjoittanut ja kertonut tapauksista kenellekään ja minnekään.
Olen itse saanut kasvaa vapaasti 9-lapsisessa perheessä.
Äitini on kuollut kauan aikaa sitten. Hän oli monen mielestä hyvyyden perikuva.
Lasteni isän mielestä olin realisti ja samaa mieltä olen itsekin.
Eikö viisaat kasvattajat sano, että pettymykset kasvattavat.
En taatusti ikinä halunnut yh:ksi. Kiitosta en ole kaivannut. Suurin syy kirjoituksiini lienee, että näinkin voi elää. Ei maailma kaadu niskaan, kun mies häipyy Helsingin yöhön.
Jatkoimme elämää entiseen malliin.
Tietennii on aina hyvä muistaa, et jokainen muu näkee vain hetken siitä kasvatuksesta.
Et jos lapsi huutaa kaupassa, voi se olla sen lepsun isovanhemmankin vika, joka viime reissulla antoi kaiken periksi.
 
vierailija
Ystävättärelläni oli tehokas tapa kasvattaa lapsiaan esim muksut alle kouluikäiset, kiipesivät tikapuita katolle, niin äitinsä huusi, että katolle saa kiivetä mutta selkään tulee jos sieltä tai tikapuilta putoaa.
 
Todellakin ja kaikessa muussakin on tarve päteä.

Kun ei ymmärretä, että maailmassa on muitakin ihmisiä ja jokainen erilainen,
Hahaa, palstalibilaareihin kolahti!

Mä nimittäin törmään tuohon syyllisen tekojen hyssyttelyyn tosi usein. Sillä mitätöidään sen uhrin tunteet, tai jos ei ole ketään ihmistä kärsijänä, niin vieritetään syyllisyyttä johonki ihan muuhun.

Mä ymmärrän sen että jos muksu törttöilee, ettei aina ole sen mäkätyksen aika. Mut ei tulis mieleenkään alkaa puolustella törttöilijää jollain ihme sivuseikoilla.

"Juu ihan hyvä vaan että säästyi nekin lippujen ostot" (selittää pikkusiskolle että ei mennäkään tänään Lintsille kun isosiskonsa on krapulassa viime yön kaveriryyppäjäisten takia ja tuli raamit kaulassa kotia klo 2 yöllä).

"Juu et sä ois varmaan siinä työpaikassa viihtynykään, kun eivät sua valinneet."

"Joo se lelu näyttikin jo niin halvalta, ois menny rikki muutenkin, (vaikkei Vilipertti ois rikkonu)."
 
Viimeksi muokattu:
Miten se vaikuttaa et lapsesta sitten tulee itsekäs?. Mulla vähän samoi ongelmia ukin kaa.
Ne aiheuttaa
-sisarusparveen eriarvoisuutta. Jos on joku voimakastahtoisempi lapsista, niin sen tekojen hyssyttely tekee siitä puolidiktaattorin, ja sisarukset kärsii.
-lapsille pitää opettaa oikeustajua. Kuka on syyllinen, kuka osasyyllinen, kuka syytön. Jo ihan korvaus/siivousvelvollisuudenkin takia.
Joo, ei aleta mäkättämään jokaisesta maitolasin kaatumisesta eikä aina mitään ristikuulusteluja, mutta muksuilla herkästi valtasuhteet vääristyy keskenään ikäeronkin takia. Silloin on tärkeää että vanhempi on oikeudenmukainen.

Ja yhtä paljon pitää osata myös hoitaa asia rakentavasti, pyydetään anteeksi - eikä muistella törttöilyjä jatkossa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Musta tuntuu että joissain sukujen sukupolvissa näkyy, että joka toinen sukupolvi on jyrä/etäinen, sitten joka toinen heikkohermoinen/lepsu. Ne lepsut taas kasvattaa puolidiktaattoreita.

No ehkä nykyään osataan katkaista monenmoiset sukujen kierteet.
 
vierailija
Ne aiheuttaa
-sisarusparveen eriarvoisuutta. Jos on joku voimakastahtoisempi lapsista, niin sen tekojen hyssyttely tekee siitä puolidiktaattorin, ja sisarukset kärsii.
-lapsille pitää opettaa oikeustajua. Kuka on syyllinen, kuka osasyyllinen, kuka syytön. Jo ihan korvaus/siivousvelvollisuudenkin takia.
Joo, ei aleta mäkättämään jokaisesta maitolasin kaatumisesta eikä aina mitään ristikuulusteluja, mutta muksuilla herkästi valtasuhteet vääristyy keskenään ikäeronkin takia. Silloin on tärkeää että vanhempi on oikeudenmukainen.

Ja yhtä paljon pitää osata myös hoitaa asia rakentavasti, pyydetään anteeksi - eikä muistella törttöilyjä jatkossa.
Nojoo ei mulla oo kuin yks lapsi ni ei tota tule kotona. Mut miten sä hoitaisit tota oikeudenmukaisuutta koulu maailmassa jossa eri kodin lapset on kasvatettu hyssyttelemällä ja ne kuvittelee et ihan mitä vaan voi tehdä?. Millain sä kasvattaisit omaa lasta handlaan ne tilanteet kun ihmettelee vaik miks toi voi tehdä näin mut mä en?. Vai ootko ollu jo jämerä pienestä vauvasta lähtien?. Meillä ope on kuulemma just tollanen hyssytteliä. Mä oon sanonu lapselle et keskity siihen kouluun et se on tärkeää ja elä hölmöile et iskä on istunu jälki istunnossa monet kerrat.
 
Ne aiheuttaa
-sisarusparveen eriarvoisuutta. Jos on joku voimakastahtoisempi lapsista, niin sen tekojen hyssyttely tekee siitä puolidiktaattorin, ja sisarukset kärsii.
-lapsille pitää opettaa oikeustajua. Kuka on syyllinen, kuka osasyyllinen, kuka syytön. Jo ihan korvaus/siivousvelvollisuudenkin takia.
Joo, ei aleta mäkättämään jokaisesta maitolasin kaatumisesta eikä aina mitään ristikuulusteluja, mutta muksuilla herkästi valtasuhteet vääristyy keskenään ikäeronkin takia. Silloin on tärkeää että vanhempi on oikeudenmukainen.

Ja yhtä paljon pitää osata myös hoitaa asia rakentavasti, pyydetään anteeksi - eikä muistella törttöilyjä jatkossa.
Oletko muuten huomannut, että aika usein vanhemmilla sisaruksilla on harhainen kuvitelma, että he ovat määräysvaltaisia nuorempia kohtaan?
Itse joudun palauttelemaan vanhimmaista tästä aikaajoin.

Mitä tulee aloitukseen, niin meillä ei ole hyssytelty, enkä ole juurikaan törmännyt hyssyttelijävanhempiin.
 

Yhteistyössä