Kuukautiset heti ovulaation jälkeen??

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ovulaatio oli limoista päätellen viime ke/to, nyt ma-ti-yönä alkoi verinen vuoto ja nyt ti-aamuna jatkuu!! Mitä ihmettä?? Kp nyt tiistaina 18. Kierto normaalisti 25-28 päivää! Vuoto on selvästi kirkasta verta, ei lainkaan ruskeaa, ja sen verran runsasta että laitoin nyt tamponin.
Kuukautiset tooodella etuajassa vai jotain muuta??

vierailija
Ovulaatio oli limoista päätellen viime ke/to, nyt ma-ti-yönä alkoi verinen vuoto ja nyt ti-aamuna jatkuu!! Mitä ihmettä?? Kp nyt tiistaina 18. Kierto normaalisti 25-28 päivää! Vuoto on selvästi kirkasta verta, ei lainkaan ruskeaa, ja sen verran runsasta että laitoin nyt tamponin.
Joko anovulatorinen kierto tai joku gynekologinen sairaus. Jos samanlainen oireilu jatkuu ensi kierrossakkn, niin lääkärille näytille. Milloin papa otettu viimeksi?

vierailija
Papasta on useampi vuosi, se on kyllä aina ollut putipuhdas. Elättelin ensin toiveita kiinnittymisvuodosta tai pienestä välivuodosta (ei ole kyllä koskaan ollut sellaista), mutta sen verran runsasta ja tumman/kirkkaanpunaista että eipä taida olla... :'(
Raskauden yritystä jo kohta pari vuotta takana, ei yhdenyhtä plussaa eikä mitään muutakaan. Eikä kertaakaan näin lyhyttä kiertoa... :'(

Heippa ja pahoitteluni menkkojen alkamisesta:( Mulla oli samanlainen kierto tossa helmikuussa. Eli jo kp 9 tuli ovis (kivut niin testasin ja oli tosi selkeä ovisplussa kp 8), sitten 3 päivää sen jälkeen alkoi menkat, ei siis vaan vähän vuotoa, vaan ihan kunnolla punaista vuotoa. Juttelin tästä lääkärin kanssa (puhelinvastaanotolla) ja sanoi, että voi olla lyhyt kierto. Sanoi, että ei hätää, mutta jos toistuu, niin sitten tutkittavaksi. Kierrot välillä heittää, voi johtua monesta syystä, ei välttämättä mitään vakavaa. Mutta tiedän tuntee, se oli tosi inhottavaa ja huolestutti mua. Mun seuraava kierto oli tosiiii pitkä ja sain odotella menkkoja kauan. Toivon, että sulla palautuu normi kierto ilman odottelua:) Toki jos tulee jotain tosi outoja kipuja tms. niin sitten heti lääkäriin.

Tsemppiä, halusin vaan sanoa, että itselle kävi ihan samanlailla:( Toivon sulle paljon onnea ensi kiertoon:)

vierailija
Heippa ja pahoitteluni menkkojen alkamisesta Mulla oli samanlainen kierto tossa helmikuussa. Eli jo kp 9 tuli ovis (kivut niin testasin ja oli tosi selkeä ovisplussa kp 8), sitten 3 päivää sen jälkeen alkoi menkat, ei siis vaan vähän vuotoa, vaan ihan kunnolla punaista vuotoa. Juttelin tästä lääkärin kanssa (puhelinvastaanotolla) ja sanoi, että voi olla lyhyt kierto. Sanoi, että ei hätää, mutta jos toistuu, niin sitten tutkittavaksi. Kierrot välillä heittää, voi johtua monesta syystä, ei välttämättä mitään vakavaa. Mutta tiedän tuntee, se oli tosi inhottavaa ja huolestutti mua. Mun seuraava kierto oli tosiiii pitkä ja sain odotella menkkoja kauan. Toivon, että sulla palautuu normi kierto ilman odottelua Toki jos tulee jotain tosi outoja kipuja tms. niin sitten heti lääkäriin.

Tsemppiä, halusin vaan sanoa, että itselle kävi ihan samanlailla Toivon sulle paljon onnea ensi kiertoon
Kiitos <3 Järjellä toki ajattelen, että lyhyitä kiertoja sattuu silloin tällöin kaikille - mutta sitä kun niin kovasti toivoi, että tämä olisi nyt ollut SE kierto... :'( Sekin hämää, että limoja oli viime viikolla oletetun oviksen aikoihin, ehkä tosin tavallista vähemmän. Että jos ovulaatio oli silloin, miten kuukautiset VOISIVAT alkaa nyt?? Vai onko tämä nyt hedelmällisyyden hiipumista oikeasti, ikääkin kun jo on. Nyyh.

vierailija
Kiitos <3 Järjellä toki ajattelen, että lyhyitä kiertoja sattuu silloin tällöin kaikille - mutta sitä kun niin kovasti toivoi, että tämä olisi nyt ollut SE kierto... :'( Sekin hämää, että limoja oli viime viikolla oletetun oviksen aikoihin, ehkä tosin tavallista vähemmän. Että jos ovulaatio oli silloin, miten kuukautiset VOISIVAT alkaa nyt?? Vai onko tämä nyt hedelmällisyyden hiipumista oikeasti, ikääkin kun jo on. Nyyh.
Heippa ja pahoitteluni menkkojen alkamisesta Mulla oli samanlainen kierto tossa helmikuussa. Eli jo kp 9 tuli ovis (kivut niin testasin ja oli tosi selkeä ovisplussa kp 8), sitten 3 päivää sen jälkeen alkoi menkat, ei siis vaan vähän vuotoa, vaan ihan kunnolla punaista vuotoa. Juttelin tästä lääkärin kanssa (puhelinvastaanotolla) ja sanoi, että voi olla lyhyt kierto. Sanoi, että ei hätää, mutta jos toistuu, niin sitten tutkittavaksi. Kierrot välillä heittää, voi johtua monesta syystä, ei välttämättä mitään vakavaa. Mutta tiedän tuntee, se oli tosi inhottavaa ja huolestutti mua. Mun seuraava kierto oli tosiiii pitkä ja sain odotella menkkoja kauan. Toivon, että sulla palautuu normi kierto ilman odottelua Toki jos tulee jotain tosi outoja kipuja tms. niin sitten heti lääkäriin.

Tsemppiä, halusin vaan sanoa, että itselle kävi ihan samanlailla Toivon sulle paljon onnea ensi kiertoon
Luin nyt vielä tarkemmin viestisi, ja huojentava tuo lääkärin sanoma, jos kerran olit oviksenkin testannut. Itse vaan tässä mietiskelen, olisiko munarakkula ollut jotenkin kelvoton eikä olisi keltarauhasta muodostunut ollenkaan... Huoh.

vierailija
Papasta on useampi vuosi, se on kyllä aina ollut putipuhdas. Elättelin ensin toiveita kiinnittymisvuodosta tai pienestä välivuodosta (ei ole kyllä koskaan ollut sellaista), mutta sen verran runsasta ja tumman/kirkkaanpunaista että eipä taida olla... :'(
Raskauden yritystä jo kohta pari vuotta takana, ei yhdenyhtä plussaa eikä mitään muutakaan. Eikä kertaakaan näin lyhyttä kiertoa... :'(
Oletteko käyneet lapsettomuustutkimuksissa? Parin vuoden yrityksen jälkeen sinne olisi jo kiire mennä. Tämä on asia mitä ei kannata itsekseen keskustelupalstoilla pähkäillä, vaan mennä lääkäriin heti.

• Tykkää
Reactions: Lavender_
Ymmärrän huolesi ja toiveen onnistumisesta. Mulla oli tosi samoja fiiliksiä, mutta seuraavassa kierrossa taas alkoi kaikki uudestaan ja ihan normi ovis ja kierto. Ja silloin olo muuttui taas positiiviseksi ja toiveikkaaksi! Itsekin mietin tota hedelmällisyyttä, mutta lääkäri rauhoitteli ja sanoi, ettei kannata yhden sekavan kierron perusteella kuvitella pahinta, kun tällaiset kierrot on ihan normaaleja kaiken ikäisillä naisilla. Ihmiskeho on ihmeellinen!

Voimia! Tuolla Toiveissa vauva 2021 - ja 2022-keskusteluissa on hyvä tsemppaava ilmapiiri, jos vertaistuki auttaisi, liity mukaan!

Oletteko käyneet lapsettomuustutkimuksissa? Parin vuoden yrityksen jälkeen sinne olisi jo kiire mennä. Tämä on asia mitä ei kannata itsekseen keskustelupalstoilla pähkäillä, vaan mennä lääkäriin heti.
Komppaan tätä, pääset varmaan julkisellekin varmistamaan, että kaikki on ok, jos yritystä on yli vuosi!:) Varmuuden vuoksi kannattaa ehkä käydä, siitä ei ole mitään haittaa! En nyt sanoisi että kiire tai mitenkään pakko mennä, sillä en tiedä kyselijän taustoja. Jokaisen yritys on erilainen ja riippuu tosi paljon monista asioista (aikaisempia raskauksia, iästä jne.)!

vierailija
Hei, kiitos teille vastauksista. Juuri tässä ensikäyntiä julkiselle odotellaan, minulta otettiin jo hormonikokeita ja tosi korkea FSH oli... Nyt pitäisi suunnata kontrolliin, hirvittää sekin. Lääkäri tosin sanoi ettei yksi korkea arvo tarkoita vielä.välttämättä mitään, mutta entäs jos kontrollissa on sama juttu. :(

Ja kiire tosiaan on, ikää minulla 38 ja ekaa toivotaan... siksikin tämä alkaa tuntua aika toivottomalta, joko tässä keikutaan vaihdevuosissa...:'(
Voisin kyllä ihan rekisteröityä tänne, vertaistuki tulisi tarpeeseen.

vierailija
Hei, kiitos teille vastauksista. Juuri tässä ensikäyntiä julkiselle odotellaan, minulta otettiin jo hormonikokeita ja tosi korkea FSH oli... Nyt pitäisi suunnata kontrolliin, hirvittää sekin. Lääkäri tosin sanoi ettei yksi korkea arvo tarkoita vielä.välttämättä mitään, mutta entäs jos kontrollissa on sama juttu.

Ja kiire tosiaan on, ikää minulla 38 ja ekaa toivotaan... siksikin tämä alkaa tuntua aika toivottomalta, joko tässä keikutaan vaihdevuosissa...:'(
Voisin kyllä ihan rekisteröityä tänne, vertaistuki tulisi tarpeeseen.
Ivf-stimulaatiolääkkeet voivat hyvinkin kasvattaa follikkeleita, vaikka FSH olisikin korkeahko. Ja tuo FSH-arvo ja myöskin stimulaatiovaste vaihtelevat usein kierrosta toiseenkin. Nyt ei kirvestä tarvitse vielä kaivoon heittää :) Hienoa kun pääsette käynnistämään hoidot! Oletko lukenut It starts with the egg-kirjaa? Mun eka IVF 38-vuotiaana meni ihan penkin alle, mutta vuosi myöhemmin onnistui hienosti. En tiedä oliko syynä lääkitysmuutokset vai tuon kirjan mukaiset muutokset joita toteutin useita kuukausia ennen toista stimulaatiota.

vierailija
Ivf-stimulaatiolääkkeet voivat hyvinkin kasvattaa follikkeleita, vaikka FSH olisikin korkeahko. Ja tuo FSH-arvo ja myöskin stimulaatiovaste vaihtelevat usein kierrosta toiseenkin. Nyt ei kirvestä tarvitse vielä kaivoon heittää Hienoa kun pääsette käynnistämään hoidot! Oletko lukenut It starts with the egg-kirjaa? Mun eka IVF 38-vuotiaana meni ihan penkin alle, mutta vuosi myöhemmin onnistui hienosti. En tiedä oliko syynä lääkitysmuutokset vai tuon kirjan mukaiset muutokset joita toteutin useita kuukausia ennen toista stimulaatiota.
Kiva kuulla onnistumistarinoita, ne valavat toivoa. <3
Eggiä en ole vielä lukenut, olen kyllä kuullut siitä ja tarkoituksena on hommata omaksi! Olisiko siitä kertoa joitain pikatärppejä?
Ajattelin myös hankkia Taking charge of your fertility -kirjan, sitäkin on kovasti kehuttu.
Joitain toimenpiteitä olen tehnyt internetin avustuksella, D-vitamiinia aloin popsia isoja annoksia (kävin mittauttamassa arvot ja viiterajan alla oli vaikka olen syönyt sitä purkista pitkään), marjoja ja kasviksia pyrin syömään mahdollisimman paljon, aloin tehdä vehnäorasmehua joka aamu ja kävin jopa alupunktiossa... Kaikki keinot käyttöön tässä vaiheessa!
Haasteena minulla iän lisäksi ylipaino ja pitkäaikainen epäsäännöllinen uni- ja ruokarytmi, joita korona-aika on vielä pahentanut. Niitä olenkin onnistunut jo kohentamaan.

vierailija
Kiva kuulla onnistumistarinoita, ne valavat toivoa. <3
Eggiä en ole vielä lukenut, olen kyllä kuullut siitä ja tarkoituksena on hommata omaksi! Olisiko siitä kertoa joitain pikatärppejä?
Ajattelin myös hankkia Taking charge of your fertility -kirjan, sitäkin on kovasti kehuttu.
Joitain toimenpiteitä olen tehnyt internetin avustuksella, D-vitamiinia aloin popsia isoja annoksia (kävin mittauttamassa arvot ja viiterajan alla oli vaikka olen syönyt sitä purkista pitkään), marjoja ja kasviksia pyrin syömään mahdollisimman paljon, aloin tehdä vehnäorasmehua joka aamu ja kävin jopa alupunktiossa... Kaikki keinot käyttöön tässä vaiheessa!
Haasteena minulla iän lisäksi ylipaino ja pitkäaikainen epäsäännöllinen uni- ja ruokarytmi, joita korona-aika on vielä pahentanut. Niitä olenkin onnistunut jo kohentamaan.
Nuo sun tekemät muutoksethan kuulostavat hyviltä! Kaikki mitä nyt yleisesti pidetään terveellisenä kannattaa tietysti tehdä, eipähän kaduta jälkeenpäin että olisiko pitänyt. Eggistä pikatärppeinä voin mainita nämä muovin ja teflonin välttämiset, kosmetiikan, erityisesti kaiken hajusteellisen, välttämisen ja lisäravinnepuolelta myo-inositolin ja Q10:n. Aika hifistelyä se lisäravinnearsenaali, mutta tuota inositolia ja Q10:ntä kyllä suositellaan (ja inositolia myydäänkin) monella klinikalla nykyään ja mitään muuta haittaa kuin rahanmeno niistä ei ole. Lisäksi jotkut klinikat puhuvat vahvasti hyvän rautatilanteen tärkeyden puolesta, jos menette julkiselle niin todennäköisesti se pitää itse hoitaa etukäteen, samoin kuin tuo D-vitamiini joka sulla olikin jo työn alla. Syötkö muuten kasviperäistä D:tä? Se ei nosta kaikilla arvoja. Jos taas syöt D3:a ja arvot eivät nouse, kannattaa siitä ehdottomasti mainita lääkärille. Dextra muuten tekee parhaillaan tutkimusta ferritiiniarvojen yhteydestä hoitojen onnistumiseen, siitä saataneen parin vuoden kuluttua lisää tietoa.

vierailija
Nuo sun tekemät muutoksethan kuulostavat hyviltä! Kaikki mitä nyt yleisesti pidetään terveellisenä kannattaa tietysti tehdä, eipähän kaduta jälkeenpäin että olisiko pitänyt. Eggistä pikatärppeinä voin mainita nämä muovin ja teflonin välttämiset, kosmetiikan, erityisesti kaiken hajusteellisen, välttämisen ja lisäravinnepuolelta myo-inositolin ja Q10:n. Aika hifistelyä se lisäravinnearsenaali, mutta tuota inositolia ja Q10:ntä kyllä suositellaan (ja inositolia myydäänkin) monella klinikalla nykyään ja mitään muuta haittaa kuin rahanmeno niistä ei ole. Lisäksi jotkut klinikat puhuvat vahvasti hyvän rautatilanteen tärkeyden puolesta, jos menette julkiselle niin todennäköisesti se pitää itse hoitaa etukäteen, samoin kuin tuo D-vitamiini joka sulla olikin jo työn alla. Syötkö muuten kasviperäistä D:tä? Se ei nosta kaikilla arvoja. Jos taas syöt D3:a ja arvot eivät nouse, kannattaa siitä ehdottomasti mainita lääkärille. Dextra muuten tekee parhaillaan tutkimusta ferritiiniarvojen yhteydestä hoitojen onnistumiseen, siitä saataneen parin vuoden kuluttua lisää tietoa.
Itseasiassa juuri aloitin toisen paketin Donaferty premiumia! Mitään PCO-diagnoosia ei ole, mutta mielestäni tuo on tasannut mielialoja ja myös verensokeri tuntuisi pysyvän tasaisempana. Lisäravinnearsenaaliini kuuluvat myös kalaöljy, ubikinoli ja NAC:ia olen myös popsinut, joskin se juuri loppui. Myös vahvaa e-vitamiinia olen ottanut ja sitten sitä vehnänorasmehua. Pieni pelko on tosin siitä, että tässä on jo liikaakin... jostain luin, että vehnänoras pitäisi mieltää lisäravinteeksi eikä ruuaksi. Alkoikin mietityttää, ettei vain mehun hörppiminen tässä kierrossa olisi saanut kiertoa sekaisin...

Ferritiinin mittautin samalla kun D:n, ja sehän oli aivan siellä ylärajalla vai oliko jopa hieman viiterajan yli. Samoin hemoglobiini oli yli 140. (Tuolloin en vielä syönyt kalaöljyä enkä e-vitamiinia.) Mietin voisiko minulla olla matala-asteinen tulehdus, herkkä CRP antoi jonkin lukeman, joka tosin oli Puhdin viiterajoissa.

Noudatitko itse muovittomuutta ja kosmetiikan välttelyä? Periaatteessa miksei sitäkin voisi kokeilla, tosin mietityttää saatava hyöty, onhan Suomessa/EU:ssa käsittääkseni tiukempi kemikaalisääntely kuin Amerikassa.

vierailija
Mulla tulee muuten usein harmitonta tuhrua heti oviksen jälkeen. Mulla oli joskus Marevan hetken laskimotukoksen jälkeen ja silloin oire korostui. Gynekologi ei ollut tästä huolissaan, kunhan vuoto kestää vain sen pari päivää ja on niukkaa, että limakalvo on edelleen riittävä Alkion kiinnitymiselle. Ilmeisesti joillain limakalvo on herkkä hormonimuutoksille, joita ovulaatiossa tapahtuu. Oon raskautunut kolmesti. Vuotoa ei tule joka kierrossa. Mut kantsii asia varmasti tutkituttaa.

vierailija
Mulla tulee muuten usein harmitonta tuhrua heti oviksen jälkeen. Mulla oli joskus Marevan hetken laskimotukoksen jälkeen ja silloin oire korostui. Gynekologi ei ollut tästä huolissaan, kunhan vuoto kestää vain sen pari päivää ja on niukkaa, että limakalvo on edelleen riittävä Alkion kiinnitymiselle. Ilmeisesti joillain limakalvo on herkkä hormonimuutoksille, joita ovulaatiossa tapahtuu. Oon raskautunut kolmesti. Vuotoa ei tule joka kierrossa. Mut kantsii asia varmasti tutkituttaa.
Sen verran runsasta vuotoa että varmaan ihan kuukautiset, jopa runsaampaa kuin normaalisti, mihin voi tosin vaikuttaa jonkin aikaa syömäni kalaöljy ja e-vitamiini. Huolestuttaa vain että onko hormonitasapaino ihan sekaisin, kun ei aiemmin ole näin lyhyttä kiertoa ollut... :/

vierailija
Itseasiassa juuri aloitin toisen paketin Donaferty premiumia! Mitään PCO-diagnoosia ei ole, mutta mielestäni tuo on tasannut mielialoja ja myös verensokeri tuntuisi pysyvän tasaisempana. Lisäravinnearsenaaliini kuuluvat myös kalaöljy, ubikinoli ja NAC:ia olen myös popsinut, joskin se juuri loppui. Myös vahvaa e-vitamiinia olen ottanut ja sitten sitä vehnänorasmehua. Pieni pelko on tosin siitä, että tässä on jo liikaakin... jostain luin, että vehnänoras pitäisi mieltää lisäravinteeksi eikä ruuaksi. Alkoikin mietityttää, ettei vain mehun hörppiminen tässä kierrossa olisi saanut kiertoa sekaisin...

Ferritiinin mittautin samalla kun D:n, ja sehän oli aivan siellä ylärajalla vai oliko jopa hieman viiterajan yli. Samoin hemoglobiini oli yli 140. (Tuolloin en vielä syönyt kalaöljyä enkä e-vitamiinia.) Mietin voisiko minulla olla matala-asteinen tulehdus, herkkä CRP antoi jonkin lukeman, joka tosin oli Puhdin viiterajoissa.

Noudatitko itse muovittomuutta ja kosmetiikan välttelyä? Periaatteessa miksei sitäkin voisi kokeilla, tosin mietityttää saatava hyöty, onhan Suomessa/EU:ssa käsittääkseni tiukempi kemikaalisääntely kuin Amerikassa.
Mullakin on tullut tiputtelua kalaöljyn johdosta, niin en viitsi sitä syödä ollenkaan, menkat eivät kyllä ole aikaistuneet. Tuskin sun korkea ferritiini tulehduksesta johtuu, ihan normaali CRP olisi todennäköisesti koholla, tai lasko. Herkästä CRP:stä tulee kaikille aina joku arvo, eikä alle 5 CRP:llä ole mitään vaikutusta ferritiiniin. Joillain henkilöillä on taipumusta kerätä rautaa elimistöönsä liiankin kanssa ja silloin sitä pitää vältellä. Korkea ferritiini on kyllä tutkimuksen arvoinen, syy sille pitäisi löytää. Mun isällä oli raudankertymäsairaus (hemokromatoosi) ja häneltä poistettiin verta säännöllisesti, liika rauta kuormittaa maksaa ja aiheuttaa monielinvaurioita pidemmän ajan kuluessa.

Mä välttelin ja tulen välttelemään varmasti loppuelämäni muoveja, erityisesti pehmeitä muoveja ja ruokapakkauksien muoveja. Euroopassa ei ole kummoista valvontakoneistoa noiden kemikaalien, tai minkään kemikaalien osalta. Asiahan menee niin, ettei markkinoille tulevia kemikaaleja liiemmin testata, sellaista ei myyntiluvan saaminen edellytä. Niitä vedetään tarpeen tullen jälkijättöisesti markkinoilta, mutta silloinhan vahinko on tapahtunut jo. Sitäpaitsi on ihan hirveä prosessi tehdä näitä muutoksia. Poisvedetyt aineet korvataan saman tien muilla vastaavilla aineilla, kuten on käynyt BPA:n kanssa. Ei ne ole sen vähemmän haitallisia. On ihan yleinen konsensus, että mm. juuri nämä muovinpehmenninaineet ovat haitallisia lisääntymisterveydelle. Samoja kemikaaleja käytetään jostain syystä hajusteissa, olikohan niin että ne tekevät tuoksusta kestävämmän tai jotain sellaista.

vierailija
Pakko sanoa tähän, että raskautta yrittäessä huomasin ovulaation bongaamiseen olevan todella tuuripeliä ja oireet hämääviä.

Kun sain viimein plussan, niin olin vähän huolissaan kun testit olivat dpo-päiviin nähden haaleita. Olin siis "bongannut oviksen", ovistestit tummia ja kaikki klassiset ovisoireet jne.
Ja ultrassa sitten lopulta selvisi, että todellisuudessa ovis oli ollut n. viikon tuon "oviksen bongaamisen" jälkeen.

Yhteistyössä