Kenen vika on oikeesti, että Suomen talous mennyt perseilleen viimeiset 10 vuotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Muualla nousukausi yli 10 vuotta, Suomessa ei. Kenen vika? Itekkin tulee aateltua usein, että liian vasemmistolainen polittiikka nakertaa Suomen kilpailukykyä, mutta....

Suomen pääministeri on ollut porvari vuodet 2003-2019. Ja hallituksen suurin puolue Keskusta tai Kokoomus. Nyt on demarit vallassa, mutta tuskin voi heidän piikkiin tuota kokonaan pistää.

Missä se vika on oikeesti? Ja nyt ei mun mielestä voi pistää vastaukseksi "vihervasemmistolaista mädätystä".

Suomen poliittinen pohja on luotu demarivetoisesti jo 60-80-luvuilla. Tämä mädännäinen pohja, jolle on tasaisesti heitetty lisää vihervasemmistolaista paskaa, ei kestä kovassa vauhdissa. Lisäksi Suomen oikeistokin on hajallaaan, täynnä piipertäjiä ja liberaaleja. Semmoinen aito oikeistokonservatiivinen meno olis nostanut tän maan huippusaavutuksiin. Mut minkäs teet kun kansa on tyhmää ja vellipöksyjä. Vasemmistoa, liberaaleja sun muuta sakkia äänestää vain ns. "heikko aines." Porukka jolla ei ole rotia, eikä munaa. Simple as that.

Voisko olla se suomalainen kateellinen mielenlaatu?

Ku niiiiiiiiiin v.ituttaa, ku joku toinen tienaa enemmän. Kyllähän sen siis kuuluu maksaa paljon veroja. Viis siitä, ettei sen jälkeen sillä oo varaa enää kehittää toimintaansa ja tehdä parempaa tulosta.

Emmö usko tohon. Kyllä sitä kateutta piisaa muuallakin. Jopa enempi kuin täällä. Okei, jossain jenkeissä jos ollaan kateellisia, halutaan vaan yrittää enempi. Suomessa raapaistaan naapurin Volvon maalipintaa.

Ruotsissakin on aina semmonen vähän yltiöpositiivinen asenne. Se voi olla vähän yliampuvaa ja tuottaa myös mahalaskuja, mutta isossa kuvassa tuottaa myös suurta menestystä (Ikea, HM, Abba, Roxette, Ace of Base, Futisjoukkue, lätkäjoukkue - you name it)

Jenkkien positiivisuus ja voitontahto on just mieletöntä. Paljon parjattu Trump on tästä loistoesimerkki. Okei... kaveri ei oo maailman älykkäin. Mut mitä vittua aina vaan uutta matoa koukkuun.... bisnes...bisnes...bisnes... Ja loppupeleissä kaveri kävi pressanakin. Suomessa ei kellään tule tuommoista itsetuntoa. Jenkeissä noita piisaa. Se on se juttu.

Kyllä mä ihailen jenkkejä. Se yhteiskunta mikä siellä oli 80-00-luvuilla oli vaan mahtava. Nyt on valitettavasti menty takapakkia, mut yhä iso osa niistä jotka todella haluaa menestyä menee sinne.

Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa menee hyvin vaikka onkin ollut aika demarivetoista meininkiä. Tiiä sitten. Ei tunnu korreloivan kansakunnan talousmenestys hirveesti sen kanssa, että jos oikeisto on vallassa, niin talous kukkii...

Eiköhän se syy oo vaan se, että rahat pistetään kankkulan kaivoon: sosiaalitukea, ma_muja, korkee verotus ja muuta paskaa. Kansan ei anneta elää ja roudataan hyödytöntä sakkia tänne pilvin pimein.

En tiedä mikä on oikea syy, mutta tämän palstan kirjoittelun perusteella se on juuri ylläolevassa mainittu. Itse en kyllä ole samaa mieltä.

Ehkä se vika on kulttuurimme pesiytynyt SYYLLISEN ETSIMINEN, josta tämäkin ketju esimerkki. Pitäis just aatella positiivisesti eikä etsiä syntipukkeja.

Mielestäni syntipukkiajattelussa tällä palstalla kunnostaudutaan oikein kunnolla. Toivois, ettei aina mietittäis siltä kantilta, että "kuka aiheutti tämän".

Siis mä en tiedä muuta, mutta vithu että tää palsta on syvältä nykysin. Siis aivan uskomattoman syvöltä.

Ja se on vithu sen vika että persuhörhöt kaapanneet koko paskan. Vithu että vithuttaa.

No tässähän se syy onkin... Eli pääministeripuolueita Suomessa ollut SDP, Keskusta, Kokoomus. Eli noiden vika. Persut ainoo iso puolue, joka ei oo ollut, joten eipä ihme että kansa lopultakin haluaa heidät valtaan!

Saat mitä tilaat!

Entä jos ongelma onkin se, että uskotaan, että äänestäminen ratkaisee kaikki ongelmat?

Sähän et äänestä lainkaan?

Mut on tossa pointtia. Mut silti puolueethan yrittää enemmän tai vähemmän ajaa semmosia asioita, jotka toisaalta tyydyttää heidän äänestäjiään ja toiseksi saavuttaisi lisää ääniä. Sillä tavalla periaatteessa demokratiassa poliittiset linjaukset syntyy.

Mutta kieltämättä, vaikaa sanoa kuinka hyvin tuo toimii. Toisaalta muissa demokratioissa sama juttu ja aika monille menee hyvin. Ja täytyy muistaa, ettei Suomellakaan nyt isossa kuvassa "ihan perseilleen" mene.

Sähän et äänestä lainkaan?

Mut on tossa pointtia. Mut silti puolueethan yrittää enemmän tai vähemmän ajaa semmosia asioita, jotka toisaalta tyydyttää heidän äänestäjiään ja toiseksi saavuttaisi lisää ääniä. Sillä tavalla periaatteessa demokratiassa poliittiset linjaukset syntyy.

Mutta kieltämättä, vaikaa sanoa kuinka hyvin tuo toimii. Toisaalta muissa demokratioissa sama juttu ja aika monille menee hyvin. Ja täytyy muistaa, ettei Suomellakaan nyt isossa kuvassa "ihan perseilleen" mene.

Mut ajattele, miten paljon sillä energialla, mikä kuluu kun ajatellaan mitä voisi tehdä, voisi oikeasti tehdä. :D

Mut ajattele, miten paljon sillä energialla, mikä kuluu kun ajatellaan mitä voisi tehdä, voisi oikeasti tehdä.

Joo, mut toisaalta jos tehdään päätäpahkaa, niin se tekeminen saattaa olla haitallisempaa kuin se, ettei tekis mitään.

Sinöllään mä luulen, että isojen yksikköjen tehotonkin vallankäyttö on kuitenkin tehokkaampaa kuin se, että porukat haahuilis ilman tätä koneistoa.

Mutta ymmärrän kyllä sua, että et äänestä. Tunnut olevasi suht. sinut asian kanssa ja perustelleen asian itsellesi. Monihan ei äänestä, vain valittaa ja ei tee muutenkaan mitään. Mä itseasiassa kerran jätin äänestämättä ihan vaan siksi, että ajattelin, että kunnallinen päätöksenteko on mun kannalta ihan turhaa... No toisaalta olin just muuttamassa kyseisestä pikkukaupungista poiskin.

Piti kirjottaa muutakin, mutta taidankin lähtee vonkaamaan kun lapset nukkuu...

Alkoi heti vuoden 1945 eduskuntavaaleista. Silloin punikit pääsivät ekan kerran kunnolla nauttimaan vallasta ja sitä "iloa" sitten kesti melkein 50 vuotta.
Suomen poliittinen pohja on luotu demarivetoisesti jo 60-80-luvuilla. Tämä mädännäinen pohja, jolle on tasaisesti heitetty lisää vihervasemmistolaista paskaa, ei kestä kovassa vauhdissa. Lisäksi Suomen oikeistokin on hajallaaan, täynnä piipertäjiä ja liberaaleja. Semmoinen aito oikeistokonservatiivinen meno olis nostanut tän maan huippusaavutuksiin. Mut minkäs teet kun kansa on tyhmää ja vellipöksyjä. Vasemmistoa, liberaaleja sun muuta sakkia äänestää vain ns. "heikko aines." Porukka jolla ei ole rotia, eikä munaa. Simple as that.

Vastaus: kaikkien vika. Suomessa ei mikään taho aja nykyisellään keynesiläistä talouspolitiikkaa, vaan vastasyklisyydestä muistetaan ainoastaan se elvyttäminen. Vuodesta toiseen, hallituksesta toiseen, syklistä toiseen. Lainaa otetaan lisää, lisää, lisää. Aina vaan. Missään vaiheessa ei rahahanoja väännetä tiukemmalle. Ihan sama kuka on vallassa. Ja tämän takia meidän taloutemme ei kasva eikä tule kasvamaan ennen kuin tilanne muuttuu.

Muualla nousukausi yli 10 vuotta, Suomessa ei. Kenen vika? Itekkin tulee aateltua usein, että liian vasemmistolainen polittiikka nakertaa Suomen kilpailukykyä, mutta....

Suomen pääministeri on ollut porvari vuodet 2003-2019. Ja hallituksen suurin puolue Keskusta tai Kokoomus. Nyt on demarit vallassa, mutta tuskin voi heidän piikkiin tuota kokonaan pistää.

Missä se vika on oikeesti? Ja nyt ei mun mielestä voi pistää vastaukseksi "vihervasemmistolaista mädätystä".

Laita jotain numeroita ja tilastoja?
Ei koskaan mutu-tieto.. minusta nyt vaan tuntuu tältä riitä.
Ja analysoi itse ja perustele 10 vuoden takaa jutut myös.
Tai laita edes joku linkki, jossa joku muu analysoi,

Vastaus: kaikkien vika. Suomessa ei mikään taho aja nykyisellään keynesiläistä talouspolitiikkaa, vaan vastasyklisyydestä muistetaan ainoastaan se elvyttäminen. Vuodesta toiseen, hallituksesta toiseen, syklistä toiseen. Lainaa otetaan lisää, lisää, lisää. Aina vaan. Missään vaiheessa ei rahahanoja väännetä tiukemmalle. Ihan sama kuka on vallassa. Ja tämän takia meidän taloutemme ei kasva eikä tule kasvamaan ennen kuin tilanne muuttuu.
Poliitikkojen vika. Poliitikon horisontti kantaa korkeintaan seuraaviin vaaleihin asti ja siksi he eivät kykene pitkäjänteistä ja järkevää politiikkaa.

Mä komppaan tuota, joka ihmetteli tota syyllisen etsimistä.

Se talousjuttu itsessään on useiden tekijöiden summa. En usko, että on kovin helppoa etsiä yhtä tekijää, jota voi syyllistää. Ainahan sitä voi sanoa, et vihervassareiden vika, mut ihan yhtä helppo on vastata, et olisit sit tehny asialle jotain (persu?).
Yleensä, jos tuo kysymys "täytyy" esittää, kannattaa katsoa peiliin.

Mut musta toi kysymys on ihan persiistä. Sillä ei ole mitään väliä. Väliä on sillä, miten asia korjataan. Mä pelkään tosi paljon, et Suomi on menossa takaisin tuohon syyllisen etsintään. Kun olin viel siellä pari vuotta takaperin, siitä oltiin pääsemässä eroon. Tai ainakin musta tuntui siltä. Nyt se on tulossa voimakkaammin takaisin. Tai ainakin musta tuntuu siltä.

Mut oikeesti, tolla syyllisellä ei ole minkään pennin vertaa väliä niin kauan, kun me ollaan ihmisiä. Syyllisen löytäminen/ etsiminen ei korjaa mitään. Syyllisen hakeminen kuluttaa energiaa, joka pitäis käyttää siihen asian korjaamiseen.

Miten voi korjata asian, jos vikaa ei tiedetä? No se tilanne on kuitenkin muuttunut siitä jo meneestä nykyhetkeen ja asiat korjataan tulevaisuudessa. Tilanne ei toisinsaneon ole enää se, joka se oli, joten syyllisen löytäminen ei korjaa ongelmaa.

Mä komppaan tuota, joka ihmetteli tota syyllisen etsimistä.

Se talousjuttu itsessään on useiden tekijöiden summa. En usko, että on kovin helppoa etsiä yhtä tekijää, jota voi syyllistää. Ainahan sitä voi sanoa, et vihervassareiden vika, mut ihan yhtä helppo on vastata, et olisit sit tehny asialle jotain (persu?).
Yleensä, jos tuo kysymys "täytyy" esittää, kannattaa katsoa peiliin.

Mut musta toi kysymys on ihan persiistä. Sillä ei ole mitään väliä. Väliä on sillä, miten asia korjataan. Mä pelkään tosi paljon, et Suomi on menossa takaisin tuohon syyllisen etsintään. Kun olin viel siellä pari vuotta takaperin, siitä oltiin pääsemässä eroon. Tai ainakin musta tuntui siltä. Nyt se on tulossa voimakkaammin takaisin. Tai ainakin musta tuntuu siltä.

Mut oikeesti, tolla syyllisellä ei ole minkään pennin vertaa väliä niin kauan, kun me ollaan ihmisiä. Syyllisen löytäminen/ etsiminen ei korjaa mitään. Syyllisen hakeminen kuluttaa energiaa, joka pitäis käyttää siihen asian korjaamiseen.

Miten voi korjata asian, jos vikaa ei tiedetä? No se tilanne on kuitenkin muuttunut siitä jo meneestä nykyhetkeen ja asiat korjataan tulevaisuudessa. Tilanne ei toisinsaneon ole enää se, joka se oli, joten syyllisen löytäminen ei korjaa ongelmaa.
Jos löytyy syyllinen, tiedetään mitä on tehty väärin.

• Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä