"Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
SU:

"maaliskuu 05, 2021 10:34
Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä – Ranne: ”Kannattaako tämän kuittaamiseksi uhrata Suomen menestyminen?”

Kansanedustaja, diplomi-insinööri Lulu Ranne kysyi torstain kyselytunnilla hallitukselta sen liikenteen päästötavoitteista. Ranne pitää hallituksen ylikireää ilmastotavoitetta vastuuttomana ja epäoikeudenmukaisena, koska Suomen vuoteen 2030 mennessä tavoittelema päästövähennys vastaa Kiinan viiden tunnin kuluessa aiheuttamia päästöjä.

– Hallituksen ylikireä ilmastotavoite on puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi hallitus on valmis vaikeuttamaan yhteiskunnan toimintaa kuinka paljon tahansa. Se on unohtanut, että ihmisten ja tavaroiden kohtuuhintainen liikkuvuus on keskeinen osa Suomen tuottavuutta ja välttämätöntä maamme menestymiselle, Lulu Ranne sanoo.
Onko tämä oikeudenmukaista?
Ranteen mukaan hallituksen ilmastopolitiikan kärki on vastuuton. Ilmastotavoitteisiin vedoten se rajoittaa liikkumista ja kulutusta korottamalla ovelasti biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta ja valmistelemalla liikenteen kotimaista päästökauppaa.
Ranne kuvaa asian mittakaavaa toteamalla, että Suomen tavoittelema koko päästövähennys vastaa Kiinan noin viiden tunnin päästöjä.
– Viiden tunnin!
Ranne kysyy hallitukselta, kannattaako Suomen menestyminen todellakin uhrata Kiinan viiden tunnin päästöjen kuittaamiseksi. Onko tämä oikeudenmukaista?"
 
vierailija
Me olemme saavuttaneet tiettyjä asioita ja meidän on annettava muille myös sama oikeus. Nyt on aika aloittaa säästäminen ja luopuminen jos haluamme säilyttää tasapainon. Toivoa sopii että emme jonain päivänä huku ilmastopakolaisiin. Puhdas vesi, ilma ja luonto on kovaa valuuttaa tulevaisuudessa.
 
vierailija
Lulu Ranne ei nyt huomioon sitä, että suomalaisten uhrauksen takia maailmanloppu tulee viisi tuntia myöhemmin kuin se muuten tulisi. Viisi tuntia on kuitenkin aika paljon. Kyllä sen eteen voidaan kurjistaa suomalaisia vielä vähän enemmän.
 
vierailija
Me olemme saavuttaneet tiettyjä asioita ja meidän on annettava muille myös sama oikeus. Nyt on aika aloittaa säästäminen ja luopuminen jos haluamme säilyttää tasapainon. Toivoa sopii että emme jonain päivänä huku ilmastopakolaisiin. Puhdas vesi, ilma ja luonto on kovaa valuuttaa tulevaisuudessa.
No ei varmasti hukuta ilmastopakolaisiin, jos ja kun Suomesta tehdään pikkuhiljaa kehitysmaa. Pakolaisuudella kun on sellainen jännä ominaisuus, että muuttoliike kulkee paskastaneista hyvinvoiviin maihin eikä toisin päin.
 
vierailija
Eli pääasia on ettei vahingossakaan tehdä enempää kuin muut? Vaikka tosiasiassa Kiina on herännyt korjaamaan tilannettaan, koska näkevät paikallisesti seuraukset esim ilmanlaadussaan.

Ja kuten tuossakin mainitaan, Kiina on valtava vientimaa. Joten meidänkin piikkiin menee osa päästöistä. Onneksi edes vero tulee jatkossa päälle tuonneille. Jospa se hillitsisi kulutusta.
 
vierailija
Ja kuten tuossakin mainitaan, Kiina on valtava vientimaa. Joten meidänkin piikkiin menee osa päästöistä. Onneksi edes vero tulee jatkossa päälle tuonneille. Jospa se hillitsisi kulutusta.
Lisäksi on muistettava orjalaivojen terva. Miksiköhän muuten Outokummun päästöt menevät suomalaisten piikkiin, mutta Kiinan Outokummun päästöt menevät myös suomalaisten piikkiin. Meneekö mikään päästö kiinalaisten piikkiin?
 
vierailija
Lisäksi on muistettava orjalaivojen terva. Miksiköhän muuten Outokummun päästöt menevät suomalaisten piikkiin, mutta Kiinan Outokummun päästöt menevät myös suomalaisten piikkiin. Meneekö mikään päästö kiinalaisten piikkiin?
Ei tietenkään mene, koska suomalainen syyllinen kaikkeen pahaan maan päällä. Kiinalaiset ovat syyttömiä koska ovat lutusia ulkomaalaisia.
 
vierailija
Teille, jotka kysytte miksei kiinalaisten päästöjä huomioida. Tottakai huomioidaan! Hiilijalanjälkihän sen ratkaisee, kenen piikkiin menee. Kehitysmaissa ei väestöllä ole varaa kuluttaa kuten länsimaisella. Esimerkkinä vaikkapa auton omistaminen. Toki kiinalaiset alkavat päästä keskiluokkaistumaan pikkuhiljaa ja jalanjälki sielläkin kasvaa.

Onneksi Kiinassa kuitenkin yrittävät tehdä asialle jotain. Jos kiinalaisten ja intialaisten hiilidioksidipäästöt olisivat Suomen tasoa, niin se olis siinä sit. Suomi nyt sijalla 20 ja Kiina 99, Intia 133 . (Lähteenä tässä wikipedia, joten toki hiukan varauksella voitte suhtautua.)
 
vierailija
Teille, jotka kysytte miksei kiinalaisten päästöjä huomioida. Tottakai huomioidaan! Hiilijalanjälkihän sen ratkaisee, kenen piikkiin menee. Kehitysmaissa ei väestöllä ole varaa kuluttaa kuten länsimaisella. Esimerkkinä vaikkapa auton omistaminen. Toki kiinalaiset alkavat päästä keskiluokkaistumaan pikkuhiljaa ja jalanjälki sielläkin kasvaa.

Onneksi Kiinassa kuitenkin yrittävät tehdä asialle jotain. Jos kiinalaisten ja intialaisten hiilidioksidipäästöt olisivat Suomen tasoa, niin se olis siinä sit. Suomi nyt sijalla 20 ja Kiina 99, Intia 133 . (Lähteenä tässä wikipedia, joten toki hiukan varauksella voitte suhtautua.)
Suomalaisilla on käytössään 0,06 km2 maapalloa ja kiinalaisilla 0,007 km2. Intialaisilla on 0,002 km2 per capita. Suomalainen voi siis käyttää 30 kertaa sen verran resursseja kuin intialainen ja melkein kymmenkertaisesti kiinalaisen verran. Kuitenkin käytännössä kulutamme vain n. 10 % enemmän kuin kiinalaiset ja n. 4,5 kertaa sen verran kuin intialaiset. Meillä olisi siis reilusti varaa nostaa kulutustamme.
 

Yhteistyössä