Lapsen matemaattiset taidot

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tyttöni 5v on lahjakas matemaattisesti. Laskee päässälaskuja nopeasti (esim. 215+20=235 jne) eikä käytä sormia. Osaa myös vöhennyslaskuja ja pieniä kertolaskuja, esim. 3x3=9. Mietin jo että miten tylsää tulee olemaan ekalla luokalla kun ei ole vielä eskarissakaan. Annetaanko ekalla lisätehtäviä tai vaativampia tehtöviä jos tylsistyy. Onko kokemuksia :)?
 
vierailija
Tyttöni 5v on lahjakas matemaattisesti. Laskee päässälaskuja nopeasti (esim. 215+20=235 jne) eikä käytä sormia. Osaa myös vöhennyslaskuja ja pieniä kertolaskuja, esim. 3x3=9. Mietin jo että miten tylsää tulee olemaan ekalla luokalla kun ei ole vielä eskarissakaan. Annetaanko ekalla lisätehtäviä tai vaativampia tehtöviä jos tylsistyy. Onko kokemuksia ?
Olisiko mahdollista että laittaisit lapsen 6 vuotiaana kouluun. Mikäli muutkin valmiudet koulunkäyntiin on.
 
vierailija
Fiksu tyttö sulla :) Minä itse ainakin sain aina lisätehtäviä ja vaativampia tehtäviä tehtäväkseni koska tunnilla olevat matematiikan tehtävät olivat minulle niin helppoja. Tämä tosi oli 90-luvulla :-D Ehkä se on nykyään epätasavertaista ja jonkun oikeuksien ja vapauden riistoa ja lisäksi toisille ”tulisi paha mieli” :-D
 
vierailija
Erityislahjakkuuden mukana tulee usein myös haasteita muissa asioissa, kuten sosiaalisuudessa. Varhaisessa vaiheessa näkyvä matemaattinen lahjakkuus usein ensimmäinen viite aspergerin oireyhtymästä, kannattaa seurata tarkasti kehitystä. Nykyään saa hyvin vahvuuksiin ja haasteisiinkin tukea, jos on aspergerista kyse.
 
vierailija
Koulussa saa haastavampia lisätehtäviä helpoissa aineissa. Ja oppilaat ovat osaamisenmukaisissa pienryhmissä (vaikkei sitä lapsille onneksi kerrota). Ekat vuodethan opetellaan lukemisen ja laskemisen ym. lisäksi ryhmässä toimimista ja ”koulukäyttäytymistä”. Ne taidot jatkon kannalta aivan yhtä tärkeitä. Ja jopa se tylsyyden sietäminen. Nythän ekaluokalla alkoi myös englanti, joten sekin tuo monelle aivan uutta opittavaa.
 
vierailija
Tyttöni 5v on lahjakas matemaattisesti. Laskee päässälaskuja nopeasti (esim. 215+20=235 jne) eikä käytä sormia. Osaa myös vöhennyslaskuja ja pieniä kertolaskuja, esim. 3x3=9. Mietin jo että miten tylsää tulee olemaan ekalla luokalla kun ei ole vielä eskarissakaan. Annetaanko ekalla lisätehtäviä tai vaativampia tehtöviä jos tylsistyy. Onko kokemuksia ?
En tiedä annetaanko. Tuskinpa julkisella koululla on resursseja tarjota kovin kummoisia lisätehtäviä juuri tyttärellesi. Onko sillä väliä. Et kai anna erityisen lahjakkaan lapsesi kohtaloa julkisen koulun käsiin joka tasapaistää lapsesi. Voit antaa itse tyttärellesi lisätehtäviä ja opettaa hänelle myös fysiikkaa ja kemiaa niin hän saa hyvät eväät jatkon kannalta.

Opiskelu ja työpaikoista on kova kilpailu, voit jo antaa tyttärellesi valmiuksia tuleviin haasteisiin
 

Yhteistyössä