Mirenan haittavaikutukset,ei puolustelijoille!

  • Viestiketjun aloittaja aurinkoinen
  • Ensimmäinen viesti
aurinkoinen
Kertokaa rehelliset Mirena- hormonikierukan haittavaikutukset.

Olen päättänyt tilata ajan kierukan poistoon,yhtään puolestapuhujaa en enää halua kuunnella/lukea.

Minulle Mirena laitettiin 9 kk sitten,reilusti vuosi synnytyksen jälkeen,olen 35-vuotias.

Ongelmana runsas hiustenlähtö ja rasvoittuminen,karvojen kasvu,haluttomuus,alaselkäkivut ja lantion alueen jomotus ja kaikista pahimpana migreeni kierron puolivälissä ja menkkojen aikana.

Kierukka määrättiin vuotohäiriöihin,mutta vuotaa ihan säännöllisesti ja pidempään kuin ennen,ainoastaan hyytymät vuodon mukana ovat jääneet pois.

Olen lukenut Mirenan haittavaikutuksista ulkomaisilta sivuilta,aika pelottavia tarinoita.

Muita saman kokeneita?!
 
No tottakai
Menet ja poistat sen, jos kerran se sinulle ei sovi, mihin sinä enää kannanottoja tarvitset?

Itselläni se on ollut nyt 21 vuotta ilman minkään valtakunnan ongelmia. Me ihmiset ja meidän elimistömme ovat erilaisia!
 
pettynyt2
Minulla ollut uusi Mirena 1,5 vuotta ja olen sen haittavaikutuksiin todella pettynyt. Ensimmäisen mirenan aikana ei ollut mitään ongelmia. Nyt painoa tullut melkei 15kg lisää, seksielämä ei voisi vähempää kiinnostaa, päänsärkyä todella usein, jne. jne.
Olen jo luullut, että kuvittelen oireet ja että painoa on vain tullut lisää mutta kyllä se johtuu tuosta mirenasta. Joskus aikasemmin minulla oli käytössä kierukka joka ei erittänyt hormoneja... ehkä päädyn taas siihen. Taidan varata ajan poistoon jo huomenna.
 
anti mirena
Kävin tänään poistattamassa Mirenan. KAUAN jaksoin sivuoireiden kanssa mutta nyt se on vihdoin pois ja olen melko toiveikas josko tästä elämänlaatu paranisi. Tuskin koskaan saan varmuutta johtuuko kaikki ikävät oireet, joita puolitoistavuotta olen kestänyt, Mirenasta. Mutta itse uskon näin.

Laitatin Mirenan tasan 2 vuotta sitten, toisen lapseni syntymän jälkeen. Laitto ei sattunut yhtään kun oli niin vähän aikaa synnytyksestä. Ensimmäisen puoli vuotta vuodin runsaasti. En osannut edes sanoa milloin oli menkat ja milloin vuodin muuten vaan. 4kk laiton jälkeen hiuksia alkoi lähteä TODELLA RUNSAASTI. Minulle tämä ei ollut maailmanloppu. Osasin odottaa, että kaikenlaiset hormonaaliset muutokset vaikuttavat kropassani ehkä voimakkaammin kuin yleisesti ottaen. Joskus nuorempana kun jätin ehkäisypillerit pois vuosien käytön jälkeen, kävi samoin, eli tukkaa lähti oikein huolella.

Lisäksi iho alkoi oireilemaan samaan aikaan alle puoli vuotta kierukan laitosta. Päätin katsoa jonkin aikaa jos "oireet" tasaantuisivat ajan myötä. Erään lääkärikäynnin yhteydessä juttelin näistä oireista ja lääkäri oli samaa mieltä että luultavasti johtuvat mirenasta mutta pyysi odottamaan vielä jonkin aikaa jos tosiaan hiustenlähtö loppuisi ja ihokin alkaisi paranemaan. Niin ei tapahtunut.

Tänä kesänä "heräsin" tähän miten olen muuttunut niin fyysisesti kuin psyykkisestikin näiden kahden vuoden aikana. Keskustelimme mieheni kanssa siitä kun libidoni on kadonnut lähes kokonaan. Se on vaikuttanut suuresti parisuhteeseemme ja tuntuu tosi pahalta kun "haluaisin haluta" miestäni mutta seksi ei vain ole suuresti innostanut. Olen joutunut pitämään hiuksia ponnarilla puolitoista vuotta kun hiukset ovat TODELLA huonossa kunnossa ja ohentunut reilusti yli puoleen. Uusia hiuksia toki kasvaa vaikka niitä lähteekin hurjalla tahdilla mutta uusi kasvu on melko säälittävää ja hius hentoa. En ole värjännyt hiuksiani 2 vuoteen, en käytä muotoilutuotteita enkä mitään lämpö- tms käsittelyitä mistä hiukset kärsisivät. Syön päivittäin terveellisesti, syön monivitamiinia, jopa biotiinia. Uskon että johtuu Mirenasta.

Iho on paha, tulee suuria tulehtuneita näppylöitä, ei mitään pikkufinnejä. Mielialani heittelee rajusti, minulla palaa pinna nykyään todella helposti. Olen ollut piiiiitkän aikaa jatkuvasti väsynyt. Aamusta iltaan. Kävin työterveydessä tutkituttamassa veriarvot ja kilppariarvot, ei mitään moitittavaa missään, kaikki kunnossa. Päätä särkee lähes päivittäin ja on ollut kaksi pahaa migreenikohtausta, ei koskaan aikaisemmin ole ollut migreeniä.

Kesällä kävin gynekologilla ja kerroin nämä hänelle, hän ihmetteli miten olen jaksanut näinkin kauan oireiden kanssa. Kerroin että maailmani ei kaadu huonoihin hiuksiin eikä näppylöihin, mutta parisuhdettani en halua menettää ja kukaan ei ikuisuuksia viitsi katsella raivoavaa, tuulella käyvää puolisoa jonka kanssa ei ole intiimielämää. Enhän itsekään halua sellaista.

Gynekologi ultrasi kohdun ja totesi että kierukka ei edes ollut oikealla paikalla. Joko se on siirtynyt tai laitettu alun perinkin väärään paikkaan. Hän koitti poistaa kierukan, eipä onnistunutkaan, se ei hievahtanutkaan. Sattui vietävästi. Hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun laittaa lähete sairaalaan ja siellä se saatiin poistettua.

Aika näyttää alkaako hiukset taas normalisoitua ja muutkin oireet hävitä. Uskon kyllä että saan oman itseni kaikin puolin takaisin!
 
Bella
Kävin tänään poistattamassa Mirenan. KAUAN jaksoin sivuoireiden kanssa mutta nyt se on vihdoin pois ja olen melko toiveikas josko tästä elämänlaatu paranisi. Tuskin koskaan saan varmuutta johtuuko kaikki ikävät oireet, joita puolitoistavuotta olen kestänyt, Mirenasta. Mutta itse uskon näin.

Laitatin Mirenan tasan 2 vuotta sitten, toisen lapseni syntymän jälkeen. Laitto ei sattunut yhtään kun oli niin vähän aikaa synnytyksestä. Ensimmäisen puoli vuotta vuodin runsaasti. En osannut edes sanoa milloin oli menkat ja milloin vuodin muuten vaan. 4kk laiton jälkeen hiuksia alkoi lähteä TODELLA RUNSAASTI. Minulle tämä ei ollut maailmanloppu. Osasin odottaa, että kaikenlaiset hormonaaliset muutokset vaikuttavat kropassani ehkä voimakkaammin kuin yleisesti ottaen. Joskus nuorempana kun jätin ehkäisypillerit pois vuosien käytön jälkeen, kävi samoin, eli tukkaa lähti oikein huolella.

Lisäksi iho alkoi oireilemaan samaan aikaan alle puoli vuotta kierukan laitosta. Päätin katsoa jonkin aikaa jos "oireet" tasaantuisivat ajan myötä. Erään lääkärikäynnin yhteydessä juttelin näistä oireista ja lääkäri oli samaa mieltä että luultavasti johtuvat mirenasta mutta pyysi odottamaan vielä jonkin aikaa jos tosiaan hiustenlähtö loppuisi ja ihokin alkaisi paranemaan. Niin ei tapahtunut.

Tänä kesänä "heräsin" tähän miten olen muuttunut niin fyysisesti kuin psyykkisestikin näiden kahden vuoden aikana. Keskustelimme mieheni kanssa siitä kun libidoni on kadonnut lähes kokonaan. Se on vaikuttanut suuresti parisuhteeseemme ja tuntuu tosi pahalta kun "haluaisin haluta" miestäni mutta seksi ei vain ole suuresti innostanut. Olen joutunut pitämään hiuksia ponnarilla puolitoista vuotta kun hiukset ovat TODELLA huonossa kunnossa ja ohentunut reilusti yli puoleen. Uusia hiuksia toki kasvaa vaikka niitä lähteekin hurjalla tahdilla mutta uusi kasvu on melko säälittävää ja hius hentoa. En ole värjännyt hiuksiani 2 vuoteen, en käytä muotoilutuotteita enkä mitään lämpö- tms käsittelyitä mistä hiukset kärsisivät. Syön päivittäin terveellisesti, syön monivitamiinia, jopa biotiinia. Uskon että johtuu Mirenasta.

Iho on paha, tulee suuria tulehtuneita näppylöitä, ei mitään pikkufinnejä. Mielialani heittelee rajusti, minulla palaa pinna nykyään todella helposti. Olen ollut piiiiitkän aikaa jatkuvasti väsynyt. Aamusta iltaan. Kävin työterveydessä tutkituttamassa veriarvot ja kilppariarvot, ei mitään moitittavaa missään, kaikki kunnossa. Päätä särkee lähes päivittäin ja on ollut kaksi pahaa migreenikohtausta, ei koskaan aikaisemmin ole ollut migreeniä.

Kesällä kävin gynekologilla ja kerroin nämä hänelle, hän ihmetteli miten olen jaksanut näinkin kauan oireiden kanssa. Kerroin että maailmani ei kaadu huonoihin hiuksiin eikä näppylöihin, mutta parisuhdettani en halua menettää ja kukaan ei ikuisuuksia viitsi katsella raivoavaa, tuulella käyvää puolisoa jonka kanssa ei ole intiimielämää. Enhän itsekään halua sellaista.

Gynekologi ultrasi kohdun ja totesi että kierukka ei edes ollut oikealla paikalla. Joko se on siirtynyt tai laitettu alun perinkin väärään paikkaan. Hän koitti poistaa kierukan, eipä onnistunutkaan, se ei hievahtanutkaan. Sattui vietävästi. Hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun laittaa lähete sairaalaan ja siellä se saatiin poistettua.

Aika näyttää alkaako hiukset taas normalisoitua ja muutkin oireet hävitä. Uskon kyllä että saan oman itseni kaikin puolin takaisin!
Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan, mitä vaikutuksia poistolla on ollut nyt, muutaman kuukauden ja sen jälkeenkin kuluttua. Siis erittäin ERITTÄIN kiinnostunut :) Olen synnyttämätön 27v nainen. Itselläni kierukka ollut nyt kohta 1v 3kk (9/2013) Hiuksia jäljellä 2/5, ne on todella harvat ja huonossa kunnossa, vaikka en käsittele niitä. Päälaella hiuksistä näkyy ihan päänahka läpi. Myös iho kukkii kipeää finniä muuallakin kuin naamassa. Noin 4kk kierukan laiton jälkeen hiuksia lähti todella runsaasti ja parturinikin mainitsi asiasta usein. Vasta kesällä huomasin itse, että aloin laittamaan sivujakausta ja toisenlaisen ponnarin, kun jotenkin paistoi nahka rumasti läpi. Tajusin vasta lokakuussa 2014, että olen pian kalju (kesä-syksy tein tiiviisti koulujuttuja, enkä kiinnittänyt asiaan huomiota)! APUA! Varaan ajan kierukan poistoon heti maanantaina, harmi sinänsä, koska muuten tämä on minulle sopinut.. :/
 
Viimeksi muokattu:
antimirena
Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan, mitä vaikutuksia poistolla on ollut nyt, muutaman kuukauden ja sen jälkeenkin kuluttua. Siis erittäin ERITTÄIN kiinnostunut :) Olen synnyttämätön 27v nainen. Itselläni kierukka ollut nyt kohta 1v 3kk (9/2013) Hiuksia jäljellä 2/5, ne on todella harvat ja huonossa kunnossa, vaikka en käsittele niitä. Päälaella hiuksistä näkyy ihan päänahka läpi. Myös iho kukkii kipeää finniä muuallakin kuin naamassa. Noin 4kk kierukan laiton jälkeen hiuksia lähti todella runsaasti ja parturinikin mainitsi asiasta usein. Vasta kesällä huomasin itse, että aloin laittamaan sivujakausta ja toisenlaisen ponnarin, kun jotenkin paistoi nahka rumasti läpi. Tajusin vasta lokakuussa 2014, että olen pian kalju (kesä-syksy tein tiiviisti koulujuttuja, enkä kiinnittänyt asiaan huomiota)! APUA! Varaan ajan kierukan poistoon heti maanantaina, harmi sinänsä, koska muuten tämä on minulle sopinut.. :/
Kyllä täytyy sanoa että ero on kun yöllä ja päivällä. Hiusten lähtö lakkasi melkein saman tien. Hiukset ovat tietenkin edelleen harvat ja huonokuntoiset mutta ainakaan niitä ei enää tipu samalla tavalla päästä. Olen alkanut syömään E-Epa vahvoja omegoja ja ostin myös Biotiinia apteekista josko nämä vauhdittaisivat hiusten kuntoutumista. Olen kyllä huomannut heti eroa parempaan suuntaan. Lisäksi ostin apteekista Rosazol voidetta, tarkoitettu ruusufinniin. Kävin ihostani joskus vuosi sitten lääkärillä, joka mainitsi että on mahdollisesti ruusufinni. Voide näyttää tehoavan, iho oli niin "tulehtunut" että tuntui kun näppylät olisivat suurin piirtein levinneet kosketuksesta. Nyt ei uusia näppylöitä ole juurikaan tullut

Ostin apteekista System 4 sarjan shampoon ja hoitoaineen. Päänahka kutisi aika paljon ja nämä tuotteet tuntuvat sopivan hyvin hiuksilleni. Uskon että se tukka sieltä vielä kuntoutuu ja kasvaa takaisin.

Suurin muutos on varmasti libidossani. On ihanaa jälleen haluta kumppania. Kyllä minä nyt päätin että viimeinen kerta kun käytän mitään hormonaalista ehkäisyä. Jos niin käy että raskaaksi tulen niin sen jälkeen saa olla lapsiluku täynnä ja hankin sterilisaation. Joillekin Mirena varmasti sopii ihan täydellisesti mutta toisille taas ei. Valitettavasti minulla oireet oli voimakkaat mutta onneksi älysin käydä otattamassa sen pois.
 
Viimeksi muokattu:
Bela
Kyllä täytyy sanoa että ero on kun yöllä ja päivällä. Hiusten lähtö lakkasi melkein saman tien. Hiukset ovat tietenkin edelleen harvat ja huonokuntoiset mutta ainakaan niitä ei enää tipu samalla tavalla päästä. Olen alkanut syömään E-Epa vahvoja omegoja ja ostin myös Biotiinia apteekista josko nämä vauhdittaisivat hiusten kuntoutumista. Olen kyllä huomannut heti eroa parempaan suuntaan. Lisäksi ostin apteekista Rosazol voidetta, tarkoitettu ruusufinniin. Kävin ihostani joskus vuosi sitten lääkärillä, joka mainitsi että on mahdollisesti ruusufinni. Voide näyttää tehoavan, iho oli niin "tulehtunut" että tuntui kun näppylät olisivat suurin piirtein levinneet kosketuksesta. Nyt ei uusia näppylöitä ole juurikaan tullut

Ostin apteekista System 4 sarjan shampoon ja hoitoaineen. Päänahka kutisi aika paljon ja nämä tuotteet tuntuvat sopivan hyvin hiuksilleni. Uskon että se tukka sieltä vielä kuntoutuu ja kasvaa takaisin.

Suurin muutos on varmasti libidossani. On ihanaa jälleen haluta kumppania. Kyllä minä nyt päätin että viimeinen kerta kun käytän mitään hormonaalista ehkäisyä. Jos niin käy että raskaaksi tulen niin sen jälkeen saa olla lapsiluku täynnä ja hankin sterilisaation. Joillekin Mirena varmasti sopii ihan täydellisesti mutta toisille taas ei. Valitettavasti minulla oireet oli voimakkaat mutta onneksi älysin käydä otattamassa sen pois.
Hei ja ihanaa, kun vastasit :) Kiitos! Ja oikein hyvältä kuulostaa, kyllä se siitä :) Otatin itsekin Mirenan pois 10.12.14, joten nyt olen ollut ilman mitään hormonaalista lisää reilu 1kk. Otin käyttöön Plantur -sarjan pesuaineet, jotka on tarkoitettu about 40-vuotiaasta eteenpäin turvaamaan hiuksia hormonimuutoksissa (ehkäisyneuvolasta terkkari vinkkasi). Ja minullakin on erilaisia tabletteja kasa (omega, monivit., b-vit, sinkki, d-vit., joku hiukset/kynnet/iho-tuote), toivottavasti auttaa :) Niin ja uutena asiana laitan ainakin kerran viikossa kookosöljyhoidon hiuksiin!

Itsekin huomaan eroa etenkin libidossa, vau ja nam! Hiusten tippuminen minulla väheni jo ennen Mirenan poistamista, mutta samalla lailla edelleen päänahka paistaa ja hiukset ovat huonossa kunnossa... En huomaa, että juurikaan tulisi uutta hiusta paitsi otsalla hiusrajan alapuolella. Olen kuitenkin toiveikas, koska olen lukenut keskusteluista, että hiustilanne alkaisi parantua, vaikka siihen paranemisen alkamiseen voi mennä puolikin vuotta :) Päätin silti varata itselleni vielä ajan lääkärille hieman kartoittamaan vaihtoehtoja. Katsotaan :)

Lopetin samalla myös antibiootit, mitä käytin/söin finnien vuoksi. Aluksi itselläni iho paheni, mutta nyt se on alkanut jo selvästi paranemaan vaikka finnejä on vielä reilusti. Muuta hyvää: hiukset ja kasvot ei rasvoitu enää samaa tahtia, ei ole kuumia aaltoja tai hikoilua :) Alkaa olla olo semmoinen oma itsensä vaikka en huomannutkaan lipuneeni näin kauas itsestäni hormonaalisen ehkäisyn aikana...nyt sen vasta hoksaa :)

Olisi mukava kuulla kevään mittaan, kuinka tilanne lähtee kehittymään Antimirenalla ja muilla :) Tsemppiä ja aurinkoa!
 
Viimeksi muokattu:
kauhea kokemus
Minulle tuli kovat kuukautiskivut, runsas vuoto, paha hiivatulehdus, kova päänsärky ja oksentelua aamusta iltaan sekä alavatsakipuja muulloinkin kuin kuukautisten aikana. Ja vielä suunympärysihottuma jälkijunassa. En voinut edes kahta kuukautta sitä pitää. Pillereistä myöskin päänsäryt sekä mielialaongelmaa ja haluttomuutta. Nuo kaikki hormoniehkäisyt häiritsevät naisen normaalia hormonitoimintaa.
 
Casablanca
Minä poistatin tänään Mirenan, laitettiin 4 vuotta sitten, koko ajan olen epäilyt sivuvaikutuksia, mutta antanut olla koska kuukautiset jäivät pois, helppo elämä. Seuraan nyt seuraavat viikot, kuukaudet tapahtuuko muutoksia. Mirenan aikana paino nousi pikkuhiljaa 7 kg vaikka samat elintavat, mielialanvaihteluja, ihmeellisiä yksittäisiä finnejä, jatkuva turvotuksen tunne, vatsaa mulla ei olllut koskaan ennen, voi toki olla että sivuvaikutukset iästä johtuvia, täytän 52. Ennen Mirenaa useampi kuparikierukka ja ei mitään ongelmia, mutta enää ei gyne suostunut laittamaan. Muistan myös kuinka 16vuotiaana ekojen pillereiden kanssa lihoin 10 kg eli kyllä hormonit sekoittaa aineenvaihdunnan.
 
VikingGirlInUSA
Kävin tänään poistattamassa Mirenan. KAUAN jaksoin sivuoireiden kanssa mutta nyt se on vihdoin pois ja olen melko toiveikas josko tästä elämänlaatu paranisi. Tuskin koskaan saan varmuutta johtuuko kaikki ikävät oireet, joita puolitoistavuotta olen kestänyt, Mirenasta. Mutta itse uskon näin.

Laitatin Mirenan tasan 2 vuotta sitten, toisen lapseni syntymän jälkeen. Laitto ei sattunut yhtään kun oli niin vähän aikaa synnytyksestä. Ensimmäisen puoli vuotta vuodin runsaasti. En osannut edes sanoa milloin oli menkat ja milloin vuodin muuten vaan. 4kk laiton jälkeen hiuksia alkoi lähteä TODELLA RUNSAASTI. Minulle tämä ei ollut maailmanloppu. Osasin odottaa, että kaikenlaiset hormonaaliset muutokset vaikuttavat kropassani ehkä voimakkaammin kuin yleisesti ottaen. Joskus nuorempana kun jätin ehkäisypillerit pois vuosien käytön jälkeen, kävi samoin, eli tukkaa lähti oikein huolella.

Lisäksi iho alkoi oireilemaan samaan aikaan alle puoli vuotta kierukan laitosta. Päätin katsoa jonkin aikaa jos "oireet" tasaantuisivat ajan myötä. Erään lääkärikäynnin yhteydessä juttelin näistä oireista ja lääkäri oli samaa mieltä että luultavasti johtuvat mirenasta mutta pyysi odottamaan vielä jonkin aikaa jos tosiaan hiustenlähtö loppuisi ja ihokin alkaisi paranemaan. Niin ei tapahtunut.

Tänä kesänä "heräsin" tähän miten olen muuttunut niin fyysisesti kuin psyykkisestikin näiden kahden vuoden aikana. Keskustelimme mieheni kanssa siitä kun libidoni on kadonnut lähes kokonaan. Se on vaikuttanut suuresti parisuhteeseemme ja tuntuu tosi pahalta kun "haluaisin haluta" miestäni mutta seksi ei vain ole suuresti innostanut. Olen joutunut pitämään hiuksia ponnarilla puolitoista vuotta kun hiukset ovat TODELLA huonossa kunnossa ja ohentunut reilusti yli puoleen. Uusia hiuksia toki kasvaa vaikka niitä lähteekin hurjalla tahdilla mutta uusi kasvu on melko säälittävää ja hius hentoa. En ole värjännyt hiuksiani 2 vuoteen, en käytä muotoilutuotteita enkä mitään lämpö- tms käsittelyitä mistä hiukset kärsisivät. Syön päivittäin terveellisesti, syön monivitamiinia, jopa biotiinia. Uskon että johtuu Mirenasta.

Iho on paha, tulee suuria tulehtuneita näppylöitä, ei mitään pikkufinnejä. Mielialani heittelee rajusti, minulla palaa pinna nykyään todella helposti. Olen ollut piiiiitkän aikaa jatkuvasti väsynyt. Aamusta iltaan. Kävin työterveydessä tutkituttamassa veriarvot ja kilppariarvot, ei mitään moitittavaa missään, kaikki kunnossa. Päätä särkee lähes päivittäin ja on ollut kaksi pahaa migreenikohtausta, ei koskaan aikaisemmin ole ollut migreeniä.

Kesällä kävin gynekologilla ja kerroin nämä hänelle, hän ihmetteli miten olen jaksanut näinkin kauan oireiden kanssa. Kerroin että maailmani ei kaadu huonoihin hiuksiin eikä näppylöihin, mutta parisuhdettani en halua menettää ja kukaan ei ikuisuuksia viitsi katsella raivoavaa, tuulella käyvää puolisoa jonka kanssa ei ole intiimielämää. Enhän itsekään halua sellaista.

Gynekologi ultrasi kohdun ja totesi että kierukka ei edes ollut oikealla paikalla. Joko se on siirtynyt tai laitettu alun perinkin väärään paikkaan. Hän koitti poistaa kierukan, eipä onnistunutkaan, se ei hievahtanutkaan. Sattui vietävästi. Hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun laittaa lähete sairaalaan ja siellä se saatiin poistettua.

Aika näyttää alkaako hiukset taas normalisoitua ja muutkin oireet hävitä. Uskon kyllä että saan oman itseni kaikin puolin takaisin!
 
Viimeksi muokattu:
VikingGirlInUSA
Hei taalta rapakon takaa. Mirena on ollut taallakin suuri ongelma. Olen ollut todella huonosssa kunnossa siita lahtien kun Mirena laitettiin 2011. Haluttomuus, lantio kipu, hirveat lihas ja nivel kivut. Runsas ja erittain kivulias kuukautis vuoto Painoi kasvoi mieloton maara ja myos paljon nestetta. Paansarkya ja aina oli sellainen olo etta paa oli pilvissa eika mistaan oikein ymmartanyt. Unettomuus, laakari maarasi unilaakkeet. Aina todella vasynyt , tama oli jo ennen unilaakkeitten saantia. Niin vasynyt etta oli taistelu paasta sangysta ylos. En koskaan ajattelut etta nama johtuisi Mirenasta vaan ajattelin etta jospa mulla on reuma. Menin reuma laakarille ja han sanoi etta tulehdus arvot ei ole kohdallaan mutta mielestani ei ole reuma. Olen kaynyt reuma laakarilla siita lahtien kun sain Mirenan, kokeilin reuma laakkeita mutta niista ei apua. Mieleton maara verikokeita naiden vuosien aikana mutta ei vastausta mika minulla on vikana. Nyt viime torstaina herasin aamulla ja minulla oli " mucus plug" en tieda onko se suomeksi lima tulppa. Mutta sellainen joka tulee kun olet raskaana. Olin shokissa. Soitin laakarille ja kerroin mita tapahtui ja kuinka se on edes mahdollista koska kaytan Mirenaa. En ollut taivaan kiitos raskaana. Mirenan kayton aikana on ollut ihmeellista discharge . Sina iltana paatin katsoa amerikkalaisilta google sivuilta lisaa tietoa Mirenasta
ja olin todella yllattynyt miten moni nainen on sairastunut Mirenan takia. Taalla on joukko haaste Bayeria/Mirena vastaan, varsinkin ne naiset joilla Mirena on jouduttu poistamaan kirurgisesti, he tulevat saamaan hyvan summan rahaa karsimyksesta. toivottavasti suomessa asuvat naiset ottavat yhteytta Bayeriin ja valittavat Mirenasta. Mikaan ei tule muuttumaan jos kukaan ei valita. Taalla on Bayer Mirena Help line johon voit soittaa. Siella kysytaan sivuvaikutuksista, Mirenan Lot number ja expiration date, ja paivamaara milloin mirena asennettiin. Laakarillasi pitaisi olla nuo kaikki tiedot.
Moni taalla on sanonut etta he ovat saanet ongelmat Mirenan sisaltavasta silikonista ja etta heilla on Silicon toxicity syndrome. Kun luette ne oireet varmaan moni tulee sanomaan " hei namahan on myos minun oireet" Toivottavasti suomessa on asianajaja joka olisi kiinostunut tasta Mirena asiasta. Itse otin yhteytta asianajaan taalla USAssa.
Mina poistatin Mirenan, Menen verikokeisiin jossa testataan silicone levels/silicone antibody test.
Nyt on hyva seurata jos minun tulehdus arvot laskevat Mirenan poiston jalkeen. Yllatyksekseni huomasin etta Mirena oli valmistettu Suomessa. Tassa linkkeja USAn sivuille.

http://www.curezone.org/forums/am.asp?i=1707572
http://mrsnicolekelly.weebly.com/silicone-toxicity-information.html
http://www.fda.gov/MedicalDevices/default.htm
http://surgicalwatch.com/mirena-iud/lawsuit-settlement/
http://www.drugdangers.com/mirena/lawsuit.htm
 
VikingGirlInUSA
Kävin tänään poistattamassa Mirenan. KAUAN jaksoin sivuoireiden kanssa mutta nyt se on vihdoin pois ja olen melko toiveikas josko tästä elämänlaatu paranisi. Tuskin koskaan saan varmuutta johtuuko kaikki ikävät oireet, joita puolitoistavuotta olen kestänyt, Mirenasta. Mutta itse uskon näin.

Laitatin Mirenan tasan 2 vuotta sitten, toisen lapseni syntymän jälkeen. Laitto ei sattunut yhtään kun oli niin vähän aikaa synnytyksestä. Ensimmäisen puoli vuotta vuodin runsaasti. En osannut edes sanoa milloin oli menkat ja milloin vuodin muuten vaan. 4kk laiton jälkeen hiuksia alkoi lähteä TODELLA RUNSAASTI. Minulle tämä ei ollut maailmanloppu. Osasin odottaa, että kaikenlaiset hormonaaliset muutokset vaikuttavat kropassani ehkä voimakkaammin kuin yleisesti ottaen. Joskus nuorempana kun jätin ehkäisypillerit pois vuosien käytön jälkeen, kävi samoin, eli tukkaa lähti oikein huolella.

Lisäksi iho alkoi oireilemaan samaan aikaan alle puoli vuotta kierukan laitosta. Päätin katsoa jonkin aikaa jos "oireet" tasaantuisivat ajan myötä. Erään lääkärikäynnin yhteydessä juttelin näistä oireista ja lääkäri oli samaa mieltä että luultavasti johtuvat mirenasta mutta pyysi odottamaan vielä jonkin aikaa jos tosiaan hiustenlähtö loppuisi ja ihokin alkaisi paranemaan. Niin ei tapahtunut.

Tänä kesänä "heräsin" tähän miten olen muuttunut niin fyysisesti kuin psyykkisestikin näiden kahden vuoden aikana. Keskustelimme mieheni kanssa siitä kun libidoni on kadonnut lähes kokonaan. Se on vaikuttanut suuresti parisuhteeseemme ja tuntuu tosi pahalta kun "haluaisin haluta" miestäni mutta seksi ei vain ole suuresti innostanut. Olen joutunut pitämään hiuksia ponnarilla puolitoista vuotta kun hiukset ovat TODELLA huonossa kunnossa ja ohentunut reilusti yli puoleen. Uusia hiuksia toki kasvaa vaikka niitä lähteekin hurjalla tahdilla mutta uusi kasvu on melko säälittävää ja hius hentoa. En ole värjännyt hiuksiani 2 vuoteen, en käytä muotoilutuotteita enkä mitään lämpö- tms käsittelyitä mistä hiukset kärsisivät. Syön päivittäin terveellisesti, syön monivitamiinia, jopa biotiinia. Uskon että johtuu Mirenasta.

Iho on paha, tulee suuria tulehtuneita näppylöitä, ei mitään pikkufinnejä. Mielialani heittelee rajusti, minulla palaa pinna nykyään todella helposti. Olen ollut piiiiitkän aikaa jatkuvasti väsynyt. Aamusta iltaan. Kävin työterveydessä tutkituttamassa veriarvot ja kilppariarvot, ei mitään moitittavaa missään, kaikki kunnossa. Päätä särkee lähes päivittäin ja on ollut kaksi pahaa migreenikohtausta, ei koskaan aikaisemmin ole ollut migreeniä.

Kesällä kävin gynekologilla ja kerroin nämä hänelle, hän ihmetteli miten olen jaksanut näinkin kauan oireiden kanssa. Kerroin että maailmani ei kaadu huonoihin hiuksiin eikä näppylöihin, mutta parisuhdettani en halua menettää ja kukaan ei ikuisuuksia viitsi katsella raivoavaa, tuulella käyvää puolisoa jonka kanssa ei ole intiimielämää. Enhän itsekään halua sellaista.

Gynekologi ultrasi kohdun ja totesi että kierukka ei edes ollut oikealla paikalla. Joko se on siirtynyt tai laitettu alun perinkin väärään paikkaan. Hän koitti poistaa kierukan, eipä onnistunutkaan, se ei hievahtanutkaan. Sattui vietävästi. Hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun laittaa lähete sairaalaan ja siellä se saatiin poistettua.

Aika näyttää alkaako hiukset taas normalisoitua ja muutkin oireet hävitä. Uskon kyllä että saan oman itseni kaikin puolin takaisin!
 
Viimeksi muokattu:
VikingGirlInUSA
Taalla USAssa on joukko haaste Bayeria/ Mirena vastaan koska se on jouduttu kirurgisesti postamaan. Myos paljon muita sivuvaikutuksia joista asianajajat ovat kiinnostuneita. Toivottavasti olet haastanut Bayerin oikeuteen. USAn netti sivut pullollaan Mirena kamalista sivuvaikutuksista.
 
Halu meni
Minulle laitettiin Mirena n. 40-vuotiaana. Kärvistelin sen kanssa pari vuotta. Ennen päivälleen säännöllinen kuukautiskierto muuttui jokapäiväiseksi tiputteluksi. Pahinta oli se, että uudessa parisuhteessa oli innokas mies, mutta minulta meni kaikki halut. Suomalaiset gynekologit ovat "hormonikierukkauskovaisia". (Ilmeisesti sen takia, että hormonikierukka on Suomessa keksitty.) Kun halusin kierukan poistettavan, oma gynekologini oli aivan närkästynyt. Kierukan poiston jälkeen halut palasivat ja ehkäisyssä siirryimme kortsun käyttöön.
 
timjami79
Mulla oli Mirena4kk ja tänään lähti pois. Tiputteli koko ajan, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Todella kypsää..
Alavatsassa tuntui joka päivä epämääräinen "paine", menkkamainen jomotus, turvotus, mielialat ovat kääntyneet alavireeseen, veikkaan hormonia vaikka sen ei muka pitäisi vaikuttaa mutta mulle ei ole koskaan sopineet pillerit yms niin herkkänä ihmisenä reagoin varmasti tähänkin. Paino on noussut, tämä on todella outoa koska olen kesällä liikkunut tuplasti enemmän sekä syönyt kevyesti.. en ole lihava ollutkaan mutta nyt oli tarkoitus saada itseni huippukuosiin mutta ei onnistunut vaikka kuinka olen yrittänyt. Jospa kroppa nyt normalisoitus kun sai sen hirveän värkin pois(otin itse kun het
 
Painajainen!
Mirena on ollut minulla nyt ehkä sen 6kk.

Olen tässä vaiheessa jo aika varma, että ehkäisy perustuu vain ja ainoastaan siihen, että vuoto on jatkuvaa joten seksiä ei harrasteta.

Minulle kierukka asennettiin siksi, että minulla oli kuukautiset noin 4-5 krt per vuosi. Minulla on myös pco, joten lääkäri pelotteli kohdunrungonsyövällä kunnes suostuin kokeilemaan hormonikierukkaa. Toiveena oli, että pääsisin kuukautisista eroon kokonaan, sillä ne 4 krt vuodessa olivat aika runsaat ja erittäin kivuliaat. Nyt toivon, että ne olisivat runsaat vain 4 krt vuodessa enkä kärsisi "rättipäivistä" 24/7.

Söin ensimmäisen lapseni synnytetyäni minipillereitä. Tasan viikon. Raivokohtaukset olivat järkyttäviä myös itselleni. Totesin jo silloin, että hormoniehkäisy ei minulle sovi. Kokeilin seuraavaksi kuparikierukkaa. Se lähti pois vuoden päästä. Haisin aivan hirveälle! Ja samaa ongelmaa on nytkin...

Pääoire on tuo jatkuva vuoto. Muita oireita, jotka ovat elämänlaatuni ovat pilanneet:
- Masennus
- Väsymys
- Karvankasvu (käsivarsien karvat muuttuvat mustiksi ja paksuiksi!)
- Hajuhaitat
- "Kuumat aallot" (olen 34, en ihan vaihdevuosi-iässä vielä...)

Ja vielä toiset 6kk pitäisi odotella, josko nämä oireet tästä helpottaisi? Puolen vuoden päästä olen varmaan muuttunut jo apinaksi. Kiitos ei. Poistatan kierukan ja menen sterilisaatioon, niin kuin alunperin oli tarkoituskin. Se, joilla kierukka toimii, mahtava homma! Minulle tämä on pelkkää tuskaa.
 
Painajainen!
Mirena on ollut minulla nyt ehkä sen 6kk.

Olen tässä vaiheessa jo aika varma, että ehkäisy perustuu vain ja ainoastaan siihen, että vuoto on jatkuvaa joten seksiä ei harrasteta.

Minulle kierukka asennettiin siksi, että minulla oli kuukautiset noin 4-5 krt per vuosi. Minulla on myös pco, joten lääkäri pelotteli kohdunrungonsyövällä kunnes suostuin kokeilemaan hormonikierukkaa. Toiveena oli, että pääsisin kuukautisista eroon kokonaan, sillä ne 4 krt vuodessa olivat aika runsaat ja erittäin kivuliaat. Nyt toivon, että ne olisivat runsaat vain 4 krt vuodessa enkä kärsisi "rättipäivistä" 24/7.

Söin ensimmäisen lapseni synnytetyäni minipillereitä. Tasan viikon. Raivokohtaukset olivat järkyttäviä myös itselleni. Totesin jo silloin, että hormoniehkäisy ei minulle sovi. Kokeilin seuraavaksi kuparikierukkaa. Se lähti pois vuoden päästä. Haisin aivan hirveälle! Ja samaa ongelmaa on nytkin...

Pääoire on tuo jatkuva vuoto. Muita oireita, jotka ovat elämänlaatuni ovat pilanneet:
- Masennus
- Väsymys
- Karvankasvu (käsivarsien karvat muuttuvat mustiksi ja paksuiksi!)
- Hajuhaitat
- "Kuumat aallot" (olen 34, en ihan vaihdevuosi-iässä vielä...)

Ja vielä toiset 6kk pitäisi odotella, josko nämä oireet tästä helpottaisi? Puolen vuoden päästä olen varmaan muuttunut jo apinaksi. Kiitos ei. Poistatan kierukan ja menen sterilisaatioon, niin kuin alunperin oli tarkoituskin. Se, joilla kierukka toimii, mahtava homma! Minulle tämä on pelkkää tuskaa.
 
Lilleri
Minulla on ollut Mirena 2,5 vuotta ja nyt olen päättänyt poistattaa sen. Paino on noussut lähes 10 kiloa, nivelet huutaa hoosiannaa, päänsärkyä on usein ja tukkakin harvenee päivä päivältä. Lisäksi minulla on jatkuvasti turvonnut olo, vaikka syön lähes kokonaan kevyttä kasvisruokaa ja alkoholia juon todella vähän. Sain Mirenan alun perin ohentamaan kohdun seinämää, joka oli 9mm paksu (näin sen ainakin ymmärsin). Gynekologi suunnitteli minulle myöhemmin estrogeenia keltarauhashormonin lisäksi, jos ja kun vaihdevuosioireet pahenevat. Hormonimittauksen mukaan vaihtarit ovat nyt kunnolla päällä, mutta pärjään loistavasti ilman estrogeenihoitoa. Kuumia aaltoja oli jossain vaiheessa lähes päivittäin, mutta nyt enää vain satunnaisesti.
En voi olla varma, johtuuko em vaivat Mirenasta, vai onko vaihtarioireita , mutta kohtahan sen näkee.. :)
 
Sheax
Juuri pääsin eroon Mirenasta. Googlettakapas mitä kaikkea se aiheuttaa. Mulla 31-vuotiaalla naisella, hoikalla, ei suvussa sokeritautia, alkoi verensokeriarvot nousemaan. Se voi siis aiheuttaa myös esidiabeteksen. Löytyy paljon kokemuksia englannin kielellä. Nyt sitten odotan, josko arvot normalisoituivat. Todella toivon, ettei mun 1/2v kokeilu maksa terveyttäni Varoitan teitä muita. Myös akne räjähti taas käsiin. Olin jo päässyt vaivasta. Gynekologi ei mitään asiaan kommentoinut. Ilmeisesti lääkefirmat maksavat hyvin, älkää laittako sitä kapistusta, jos terveytenne on teille kallis. Haluja ei ollut, olo kuin vaihdevuosissa.
 
Dont do it
Mulla Mirena aiheutti puolen vuoden jatkuvan kuumeilun ja kaulan imusolmukkeiden tulehtumisen. Kävin ultrassa turvonneiden pattien takia puolen vuoden aikana kolme kertaa ja tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset kurkku-nieluosastolla, mitään syytä ei löytynyt. Kuljin kuin sumussa (brain fog, indeed) enkä jaksanut enää kuumeilun takia muuta kuin itkeä kotona. Vaadin vihdoin itse Mirenan poistoa, koska yhdistin sen romahtaneeseen terveyteeni ja kesti n. pari kk, niin sekä imusolmukkeet että kuumeilu rauhoittuivat.

Keskussairaalan gynekologi ei myöntänyt, että Mirena voisi olla kaiken takana vaan nauroi päin naamaa ettei ole IKINÄ kuullut Mirenan aiheuttavan MITÄÄN sivuoireita!! Mitäpä minä, tavallinen talliainen, siis pystyin siihen sanomaan? Tiedän vain oman tarinani ja sen, että se on totta. Lohduttavaa nähdä, että en ole kuitenkaan yksin kokemukseni kanssa =)
Englanniksi tosiaan löytyy paljon vastaavia kokemuksia kuin itselläni.

Loppukaneettina; pysykää hyvät ihmiset kaukana tästä "lääkkeestä"!!
 
alku
Tuttu gyne suositteli Mirenaa endometrioosin hoitoon ja ehkäisyyn. Olen 43. Vuoto oli jatkuvaa n. Kk, ruskeaa ja muuttui pahanhajuiseksi. Sitten alkoi kuumeilu. Kun menin terveyskeskukseen valittamaan oloa, jouduin ensiavun kautta sairaalaan. Mirena tai sen asennus oli aiheuttanut kohtutulehduksen joka oli levinnyt märkäisenä vatsaonteloon. Syy, esim bakteeri, ei selvinnyt koskaan. Lääkäriasemaa ei kiinnostanut mitä oli tapahtunut. Eivät kuulemma välitä tietoja lääkefirmalle.
 
Pian ex-käyttäjä
Vielä kuusi päivää ja se on poissa "vain" kolmen kuulauden kärvistelyn jälkeen. Olisinpa tiennyt mitä tuo "hyvin siedetty, huomaamaton ja paikallisesti vaikuttava" härveli tekee muutamassa kuukaudessa. En olisi alkanut koko savottaan. Elämäntavat (ruokailu, liikunta jne.) ovat pysyneet samoina koko ajan, mutta...
Muutamia ongelmia:
- turvotus, lievä (tässä vaiheessa) painonnousu, täysinäisyyden tunne
- Epätodellinen ja unenomainen olo, levottomat unet/painajaiset, ajatusten muuttuminen, välinpitämättömyys, mielenkiinnon katoaminen
- kookkaat yksittäiset finnit/ihon epäpuhtaudet (rasvoittuminen+näyttää hoitamattomalta)
- hiusten nopea rasvoittuninen
- jakuva vuoto, koko ajan saa olla varuillaan ja pelätä milloin hulahtaa kunnolla
- hikoilu/paleleminen/lämmönnousu
- ärtyneisyys
Olen 42v ja ihan järjissäni enkä edes vaihdevuosissa. Yhden lapsen äiti. Mutta ei tasan tuo Mirena ole mun juttu. Olen nyt vielä normipainoinen, mutta en jää kasvattamaan vararenkaita.
Sain Mirenan runsasta vuotoa seuranneen anemian takia, koska rautavalmisteet eivät tässä tapauksessa tule kysymykseen (paitsi tiputuksena n. kerran vuodessa). Mieluummin etsin lisärautaa ruokavalioon vaikka kiven silmästä kuin jatkan näin. Tähän ei olisi pitänyt alkujaankaan ryhtyä. Typerää terveydenhuollon puolelta edes suositella ja samalla vähätellä haittoja, niitä "ei juuri koskaan" kuulemma ilmene.
Mutta onhan se helppo ja hetkellisesti halpa ratkaisu ongelmiin (ja monille onkin, hyvä niin!)
Hienoa että löysin tämän ketjun. Välttelin viimeiseen saakka etsimästä muiden kokemuksia, etten lähtisi samaistumaan. Viime viikolla tuli mitta täyteen ja oli huojentavaa tajuta että en ole vainoharhainen vaan tämä on todellista. Omasta puolestani siis kiitos aloittajalle sekä vastaajille :)
 
*pysyy
Minä tulen pitämään Mirenan, koska sen hyödyt jäävät voiton puolelle oireissa, mutta haluaisin kuitenkin jakaa itselläni ilmenevät ongelmat:
Epäilen että lisääntyneet päänsärkyni johtuvat Mirenasta
Joskus alavatsaa särkee, vaikka vuotoa ei olisikaan. Tämä ei tapahdu edes viikottain, mutta sellaisia "kouraisuja" saattaa tulla pari ja sitten se rauhoittuu. Jonkin ajan kuluttua tästä alkaa tiputteluvuoto.
Tuo vuoto kestää aika pitkään, viisi, jopa seitsemän päivää. Mutta se on niin pientä etten välttämättä käytä edes pikkuhousunsuojaa viimeisinä päivinä.
Halut ei ole menneet, mutta tuo pitkään jatkuva tiputtelu aiheuttaa meillä sen viikon tauon.
Hiukset minulla on pysyneet ihan kunnossa, eikä mitään karvankasvua ole näkynyt, mutta sellaisia isoja syvällä olevia kipeitä näppylöitä tulee silloin tällöin. Ehkä 1-3 kuukaudessa, tai vähemmän. Mutta ne on kyllä kipeitä...
Koska puolustelua tässä ketjussa ei sallita, jätän ne hyvät puolet mainitsematta :)
Nuo migreeninkaltaiset päänsäryt ovat se hankalin. Lisääntyneet aika selvästi, varmuutta ei ole onko kyseessä Mirena, päänsärkyjä oli aiemminkin selkäkipujen takia, mutta nyt vielä enemmän.

Tsemppiä kaikille ehkäisy ja vuotoasioiden kanssa kamppaileville siskoille, ei tätä ole helpoksi meille tehty!
 

Yhteistyössä