miksi sinun on pitänyt uhkailla puolisoasi valitsemaan joko sinut tai viina/joku muu asia?
Uhkaileminen on heikon ihmisen viimeinen epätoivoinen yritys muuttaa toinen ihminen mieleisekseen. Kun ei muuhun kyetä enää, niin sitten uhkaillaan.
Vahva ihminen muuttaa itse asiat haluamaansa suuntaan. Vahvan ihmisen ei tarvitse vaatia, ei uhkailla eikä käskyttää muita.
Otetaan nyt esimerkki.
Tämä esimerkki ei sivua minun elämääni tippaakaan.
Asun avosuhteessa vuokra-asunnossa. Takana on muutama vuosi yhdessä asumista.
Avovaimoni polttelisi liki päivittäin kannabista tai joisi pullollisen viiniä, olisi omissa oloissaan, muun ajan hän olisi ärtynyt ja kiukkuinen. En pidä tuollaisesta käytöksestä lainkaan ja olen keskustellut asiasta hänen kanssaan useamman kerran ja pyytänyt lopettamaan polttelun (juomisen) ja kiukuttelun. Keskusteluilla ei ole ollut mitään vaikutusta, eli tilanne ei muutu.
En minä ryhtyisi enää vaatimaan ja uhkailemaan:valitse minut tai lähden.. tyyliin. Asiastahan on puhuttu jo monta kertaa ennemmin.
Etsisin vuokra-asunnon, sanoisin avokilleni, että tämä parisuhde on nyt tässä, muutan omaan asuntoon. Sanoisin, että nämä asiat hiertää, enkä voi enää sen takia asua yhdessä. Jos tilanteesi muuttuu, otatko yhteyttä, katsotaan mitä voidaan parisuhteen eteen sitten tehdä.
Ja sitten good bye.
Näin avokkini voi tehdä valinnan omista lähtökohdistaan käsin. Hän voi miettiä mikä hänelle on tärkeää ja mikä ei. En ole vierellä koko ajan mäkättämässä, että muutu, muutu, valitse, valitse, enkä hyppimässä tasajalkaa, että sinä perkele teet just näin niinkuin minä haluan tai minä lähden.
Minun ja sinun toimintatavoissa on vissi ero. Sinä pyrit pakottamaan toisen tekemään haluamallasi tavalla, minä annan todellisen mahdollisuuden valita mitä hän haluaa.