Jatkuvat virtsatietulehdukset

  • Viestiketjun aloittaja jo epätoivoon vaipunut
  • Ensimmäinen viesti
toivoton 16-v likka
Itsellä on sama ongelma ollut nyt n. puolisen vuotta. VTIt alkoivat tullen aina kahden viikon välein ja söin ties kuinka monta antibioottikuuria, kunnes akuutissa kyllästyttiin tähän rumbaan ja oman kuntani lääkäreiden työkyvyttömyyteen. Kaikkea karpalosta c-vitamiiniin kokeiltiin, gynekologilla käytiin, ja testejä tehtiin jos takana olisi ollut jokin muu syy - vaan ei. Sitten sain Trimopan 100mg estokuurin. Noh, virtsatietulehdukset ei ollut tästä moksiskaan vaan niitä rupesi tulemaan joka ikinen viikko, joskus 2 kertaa viikossa. Nyt olen juonut maitohappobakteereja sisältäviä juomia ja karpalo c-vitamiini poretabletteja aina estokuuripillerin kanssa, ja jos tarve vaatii niin otan yhden pillerin illalla lisää.
Tämä on helpottanut paljon erityisesti virtsatessa iskeviä kipuja, mutta ei silti pidä tulehdusta kunnolla poissa. Tosin nykyään kun se iskee, niin se iskee hieman puolinaisesti, kivut eivät ole kamalat jne, mutta jokaviikkoisesta virtsiksestä on nyt seurannut jonkinasteinen kammo pissaamiseen ja tuntuu etten jotenkin koskaan olisi täysin terve, aina siellä jossain se e. coli piilee ja pian taas iskee vaikka fiilis nyt tällä hetkellä onkin ihan hyvä. Mutta alan olla jo siinä pisteessä, että pakko se vain on loppuelämänsä ajan kärsiä. Estokuuripillereiden lääkkeiden vaihtamistakin on yritetty ehdottaa mutta vatsaukseksi tokaistiin "juttele oman kunnan lääkäreiden kanssa asiasta". Mutta jos oman kuntani lääkärit eivät suostuneet edes myöntämään estolääkitystä, niin miksi siis suostuisivat vaihtamaankaan sitä..?

Niin ja avuksi vielä pahimmissa kivuissa; käy oikein kuumassa suihkussa ja pese kuumalla vedellä erityisesti virtsaputken aluetta. Tämä hieman ns. "turruttaa" sitä.
Muista myös käyttää neutraali ph- arvoista saippuaa.

Onnea tämän äärimmäisen rasittavan vaivan kanssa, toivottavasti pääset eroon, kuten myös muutkin kohtalotoverit!
 
minttu62
Itsellä on sama ongelma ollut nyt n. puolisen vuotta. VTIt alkoivat tullen aina kahden viikon välein ja söin ties kuinka monta antibioottikuuria, kunnes akuutissa kyllästyttiin tähän rumbaan ja oman kuntani lääkäreiden työkyvyttömyyteen. Kaikkea karpalosta c-vitamiiniin kokeiltiin, gynekologilla käytiin, ja testejä tehtiin jos takana olisi ollut jokin muu syy - vaan ei. Sitten sain Trimopan 100mg estokuurin. Noh, virtsatietulehdukset ei ollut tästä moksiskaan vaan niitä rupesi tulemaan joka ikinen viikko, joskus 2 kertaa viikossa. Nyt olen juonut maitohappobakteereja sisältäviä juomia ja karpalo c-vitamiini poretabletteja aina estokuuripillerin kanssa, ja jos tarve vaatii niin otan yhden pillerin illalla lisää.
Tämä on helpottanut paljon erityisesti virtsatessa iskeviä kipuja, mutta ei silti pidä tulehdusta kunnolla poissa. Tosin nykyään kun se iskee, niin se iskee hieman puolinaisesti, kivut eivät ole kamalat jne, mutta jokaviikkoisesta virtsiksestä on nyt seurannut jonkinasteinen kammo pissaamiseen ja tuntuu etten jotenkin koskaan olisi täysin terve, aina siellä jossain se e. coli piilee ja pian taas iskee vaikka fiilis nyt tällä hetkellä onkin ihan hyvä. Mutta alan olla jo siinä pisteessä, että pakko se vain on loppuelämänsä ajan kärsiä. Estokuuripillereiden lääkkeiden vaihtamistakin on yritetty ehdottaa mutta vatsaukseksi tokaistiin "juttele oman kunnan lääkäreiden kanssa asiasta". Mutta jos oman kuntani lääkärit eivät suostuneet edes myöntämään estolääkitystä, niin miksi siis suostuisivat vaihtamaankaan sitä..?

Niin ja avuksi vielä pahimmissa kivuissa; käy oikein kuumassa suihkussa ja pese kuumalla vedellä erityisesti virtsaputken aluetta. Tämä hieman ns. "turruttaa" sitä.
Muista myös käyttää neutraali ph- arvoista saippuaa.

Onnea tämän äärimmäisen rasittavan vaivan kanssa, toivottavasti pääset eroon, kuten myös muutkin kohtalotoverit!
Syötkö paljon makeaa, suklaata, karkkia, ym. jos syöt, niin jätäpä kaikki makeat pois, kannattaa kokeilla. Ei ole helppoa näin joulun aikaan mutta jos vaiva helpottaa niin sitä tekee mitä vain, kokemusta on. Toivon että saat apua!
 
Viimeksi muokattu:
samat vaivat
Sama juttu minullakin, sairastin aiemmin useita virtsis tulehduksia. Olen syönyt Hipeksalia, muutaman vuoden, kallis lääke, mutta auttaa. Mikään muu ei auttanut. Vagifemiä käytän myös.
Mutta tuo makean syönti, saan siitä aina vaivoja. En ymmärrä mistä voi johtua. Kai se jotenkin tuohon hiivaan littyy. Joulu tulossa ja olis taas herkkuja tarjolla, en vaan voi syödä makeaa. Ei tee mieli suklaata, eikä muutakaan makeaa. Elimistö kun ei tykkää siitä, ollaan siis ilman, mutta terveenä.
Niin, viime talven kärsin tästä vaivasta, lämpimänä vuoden aikana ei ongelmia. Nyt marraskuussa sitten vein näytteen jonkin aikaa kärsittyäni, sillä ajattelin, että pitää tutkia, mikä bakteeri. Viljelyn tulos oli nongrammatiivinen kokki eikä varsinaista bakteeritulehdusta, sekafloora. Ei siis coli tällä kertaa. Nyt ajattelin kommenttien jälkeen vähentää karpalomehua (3-4 lasillista oli päivässä laimennettuna) ja muutenkin juomista (2 litraa aiemmin) ja korvaan mehun vihreällä teellä, ehkä virtsaputkensuun kirvely vähentynyt. Saa nähdä, miten toimii, kun varsinaiset pakkaset alkavat, kait silloin pitää noita estolääkkeitä pyytää.
 
Viimeksi muokattu:
tytteli86
Itse olen kärsinyt aijemmin useista tulehduksista lyhyellä aikavälillä.Oireet saattoivat alkaa äkillisesti kirvelyllä ja tarpeella käydä vessassa.Ensimmäisen pissillä käynnin jälkeen ailkoiki nsitten ihan kamala poltelu ja tuska.Virtsatietulehdus on aina hyvä käydä hoidattamassa ja toteamassa lääkärillä, mutta itseapuna olen käyttänyt lämpimän veden juomista, siis juon lasin lasinsa perään, kunnes maha on niin täynnä ettei olossa ole hurraamista(tuota kannattaa toki välttää, koska huono olo ei auta asiaa), sitten äkkiä vaan kipulääkettä naamaan(yleensä otan varmaan hieman liikaakin tuota).Lisäksi olen napannut ison annoksen c-vitamiinia naamaan(500mg-1000mg).Nyt minulle tuli virtsiksen oireita pitkästä aikaa.Siis oireet pamahtivat kunnolla päälle ja laukkasin vessassa tuskissani tuon tuosta.No seuraavana päivänä vein näytteen vain kuullakseni ettei siinä ollutkaan mitään näyttöä tulehduksesta?Olin ihmeissäni ja luulin melkein kuvitellleeni kaiken.SItten mietin että ehkä oireeni olivat vain ahkeralla juomisella kadonneet.No kuinka ollakkaan oireet lähtivätkin poijes ja jatkoin tuota minun ensiapuhoitoani vielä noin viikon ajan.Nyt sitten n.kuukauden jälkeen samanlaiset rajut oireet iskivät taas aamulla käytyäni vessassa, aijemmin toissapäivänä minulla oli ollut jotain pientä ensioireilua joka kuitenkin hävisi tunnissa ja ajattelin että se oli siinä, ensiapua tuohonkin otin heti.Oireet olivat niin rajut, että ravasin vain pitkin asuntoa ja pusersin nyrkkiäni.Ahkera juominen auttoi taas ja kohta kipu lieventyi(tai no pari tuntia sitä kärsin)sellaisksi polttelun tapaiseksi epämukavuudeksi.Nyt tuosta on kolmisen päivää ja olen jatkanut juomista ja kipulääkkeen ottamista.Lääkäriin en ole vielä lähtenyt, koska viimeksikään ei siitä apua ollut.Olen miettinyt etteivät nämä ole virtsatietulehduksen oireita lainkaan vaan jotain ihan muuta.LUin netistä sellaisesta kuin virtsatie oireyhtymästä?ja tuossa kipuja yms., oireita on vaikkein tulehdusta olisikaan.Itselläni oireet ovat lähinnä tällaisia nyt:epämukava tunne virtsarakon seudulla, joka tuntuu varsinkin nukkumaan mennessä muuttuvan pahemmaksi, enkä yleensä mielellään menisikään nukkumaan.Tunne on vähän kuin kuivumisen tapaista ärsytystä.Harrastin tässä ennen noita oireita seksiä, ja sen aikana tunsin virtsarakkoni hankautuvan hieman epämukavasti, mietin että olisiko tämä nyt seurausta siitä.Seksi ei kuitenkaan muuten ollut mitenkään kivuliasta ja minusta tuntuu että virtsarakonseudun kipua jopa helppottaa jos painan vaikka nukkuessa peiton jalkojen väliin.Jos kyse on tällaisesta kivasta pikku vaivasta niin silloin ei ole muuten turvautumista tyypillisiin puolukka karpalomehu-juttuihin vaan netissä sanottiin että tässä tapauksessa nuo jopa pahentavat asiaa!Tämä on kanssa syy miksi olen miettinyt olisi minulla tämä vaiva, koska eilen kun ostin karpalokapseleita, tuntui että olo vaan pahentui.Onko jollain tietoa enemmän tästä?
 
tytteli 86
Nämä ohjeet ovat minun omia käyttämiäni, eivätkä missään nimessä ole lääkärin suosittelemia tai hyväksymiä.Itse olen kuitenkin tainnut yleensä hieman apua saada.
1.Ota särkylääkettä.Itse otan jotain vahvempaa buranaa tai aspiriinia(joskus myös finnrexiä jossa kipulääke ja c.vitamiini)
2.Juo samantien paljon sopivan lämmintä keitettyä vettä(elä kuitenkaan niin paljon että tulee vesimyrkytys)
3.Ota iso annos c-vitamiinia itse otan noin.500mg suunnilleen
4.Karpalo ja puolukka ovat hyviä apulaisia.mehuna hyvä juoda tai survoksena ehkä vielä parempia.löytyy karpaloa myös kapseleina
5.Pukeudu lämpimästi.Lämpimät kalsarit housujen alle, lämmin pitkähihainen paita ja lämpimät sukat!Varmista että sinulla on lämmin.Voit asettaa lämpimän pussin selän taa tai vatsalle.
6.Varaa aika lääkärille

Vältä:Alkoholi, kofeiiini, kylmettyminen,sokeri.

Keinoja joita olen käyttänyt tulehdusten jälkeen esiintyvään ärtymiseen
1.Juo edelleen paljon
2.Käy vessassa mahd. säännöllisesti.tarpeeksi usein
2.Bepanthen tai ceridal alapäähän kuivuuden estämiseksi
3.Hygienia hyvä oltava aina
4.Seksin harrastamista kannattaa rauhoittaa hieman.Ei mitään kovaa hinkkaamista ja hyvä hygienia tässäkin muistettava.Pese kädet, intiimialueet, ennen ja jälkeen.Käy vessassa enennen ja jälkeen.
5.Hiiva voi aiheuttaa virtsatietulehduksia, vältä siis saamasta hiivaa.Mikäli olet jo saanut hiivan, hoidata se.Mutta omasta tuskallisesta kokemuksestani sanoisin että älä käyt' ulkoisia voiteita!kerran minulla oli hiivan kaltaisia oireita ja laitoin canesten voidetta ja alkoi niin hitonmoinen kirvely että vedet vaan valuivat silmistä ja paruin!Mielluummin siis suun kautta itse ottaisin.

Toivottavasti näistä on apua jollekulle!Tsemppiä!
 
yksi keski-ikäinen
Itse olen kärsinyt aijemmin useista tulehduksista lyhyellä aikavälillä.Oireet saattoivat alkaa äkillisesti kirvelyllä ja tarpeella käydä vessassa.Ensimmäisen pissillä käynnin jälkeen ailkoiki nsitten ihan kamala poltelu ja tuska.................No seuraavana päivänä vein näytteen vain kuullakseni ettei siinä ollutkaan mitään näyttöä tulehduksesta?Olin ihmeissäni ja luulin melkein kuvitellleeni kaiken...........Onko jollain tietoa enemmän tästä?
Itse olen lapsena (vuosia sitten) sairastanut juuri kuvailemaasi oireistoa. Olen joutunut jopa keskussairaalan ensiapuun ja epäily oli aivokalvontulehdus, koska olin valitellut päänsärkyä ja niskajäykkyyttä. Kaikissa vuosien mittaan tehdyissä pissanäytteen viljelyissä ei ikinä ollut bakteereja, eli jostakin muusta oli kyse.
Itseäni auttoi aina veden juominen, miksei mehukin mutta niihin kyllästyy nopeasti, eikä kylmää vaan mieluummin huoneenlämpöistä. Kylmässä oireet tulivat helpommin (teltassa nukuttu yö, illalla myöhään ulkona piilosilla ollessa tms.). Viimeisin paha oire tuli juuri teltassa nukutun yön jälkeen, seuraavana päivänä olin menossa kesäteatteriin katsomaan 6 tunnin näytelmää, jossa oli kaksi väliaikaa, väliajat vietin vessassa ja mieheni osti minulle aina yhden kahvin ja yhden mehutetran, illalla olo oli jo paljon parempi.

Yli 20 vuoteen en ole oireista kärsinyt, omalla tyttärellä oli syksyllä ensimmäinen VTI, ensiavuksi lämmintä juotavaa, karpalomehua ja vietiin näyte terkkariin, bakteereja ei siinäkään ollut. Hän oli kärsinyt oireista jo toista päivää ennen kuin kysyi multa asiasta, seuraavalla kerralla älyää mistä on kyse ja että se menee nopeasti ohi kun alkaa juoda lämmintä vettä.
 
Viimeksi muokattu:
kipuilija
Minäkin (40v) olen kärsinyt ja kärsin parasta aikaakin tulehduksesta tai samankaltaisista oireista. Olen koettanut täällä mainuttuja keinoja. Olin useita kuuukausia myös viljattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla ja tankkasin vitamiineja, antioksidantteja ruuasta ja purkistakin yms, mutta isompia tuloksia en ole saanut. Tai ainakaan kovin pysyviä.

Hormonikierukan (runsaisiin kuukautisiin ja anemiaan) ottamisen jälkeen tauti ryöpsähti oikein kunnolla. Tarpeen tullen otettavalla estolääkityksellä (Trimopan) pärjäsin melko hyvin siihen asti kun kierukka jouduttiin ottamaan pois (poistolankoihin oli pesiytynyt bakteeri, mikä löytyi PAPA-kokeessa). Sen jälkeen on taas ilmeisesti hormonit aivan sekaisin ja limakalvot heikot, koska tulehduksia tulee taajaan. Eikä tulemiseen välttämättä edes liity seksi.

Reilu parikymppisenä olin myös kierteessä ja yhdistän vaivat kyllä vahvasti hormonaalisen ehkäisyyn. Enkä sellaista enää huoli. Raskauksien ja imetyksien aikaan vaivoja ei mielestäni ollut lainkaan.

Yritän niinikään itsehoitaa niitä ja pari päivää saattaa onnistuakin, mutta heti kun ote lipsuu (jättää runsaan juomisen tms.) niin päällä on.

Tänään mieleeni tuli hammaskalustoni ja siellä majailevat amalgaamit. Olisi mielenkiintoista tietää onko teillä tästä vaivasta kärsivillä terveet, paikattomat hampaat vai kenties useampia (amalgaameja) suussanne? Olen miettinyt voisivatko ne heikentää immuunipuolistusta tms vaikka virallisesti turvallisia ovatkin?
 
16- v likka täällä taas
Syötkö paljon makeaa, suklaata, karkkia, ym. jos syöt, niin jätäpä kaikki makeat pois, kannattaa kokeilla. Ei ole helppoa näin joulun aikaan mutta jos vaiva helpottaa niin sitä tekee mitä vain, kokemusta on. Toivon että saat apua!
Tosiaan, tulee kyllä varmaan hieman liikaakin kaikkea sokeripitoista syötyä, joten ne jääkööt nyt sitten pois. Totta, tämän vaivan helpottamiseksi olen valmis tekemään lähes mitä vaan :D!
Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Vierailija
Lueskelin viestiketjua ja ajattelin lisätä tänne loppuun pienen vinkin.

Olen itse kärsinyt virtsarakontulehduksista nyt reilun vuoden, viimeisen kolmen kuukauden aikana olen saanut niitä neljä. Kävin muutama päivä sitten yksityisellä lääkärillä, joka antoi minulle kuurin ja estolääkityksen. Estolääkitystä otetaan siis siksi, että oma intiimialueen immuniteettijärjestelmä pääsee palautumaan. Usein virtsiksen kierre johtuu juuri kroonistumisesta, siitä että tulehdus vahingoittaa limakalvojen luontaista tasapainoa ja siten uudelle tulehdukselle on taas entistä alttiimpi. Tästä johtuu myös ne tulehduksen jälkeiset oireet (vaikka antibiottikuurin olisikin syönyt loppuun asti). Oireet voi johtua myös siitä, että tulehdus jatkuu ilman suurempaa kipua. Tämän takia on siis aina muistettava syödä kuuri loppuun!

Kannattaa myös erottaa toisistaan virtsatietulehdus ja virtsarakon tulehdus! Virtsatietulehduksessa kipua esiintyy usein virtsaamisen alussa ja rakkotulehduksessa taas virtsaamisen lopussa. Jos sinulla todetaan virtsatietulehdus, muistathan, että sen aiheuttaja voi olla myös klamydia. Virtsarakon tulehdus on huomattavasti virtsatietulehdusta yleisempi.

Täällä on sadellut hyviä neuvoja: juokaa paljon, käykää usein vessassa, pyyhi aina edestä taaksepäin, vältä turhaa alapään pesua ja mieluiten vältä kaikkia pesuaineita intiimialueilla, muista käydä pissalla ennen ja jälkeen yhdynnän, huolehdi käsien ja intiimialueen puhtaudesta (myös kumppanilla), pidä itsesi lämpimänä, erityisesti yöllä kun ruumiinlämpö laskee muutenkin. Joskus käytän itse bepanthenia alapään limakalvoille, se parantaa limakalvojen kuntoa ja ehkäisee niiden kuivumista.

Mutta vaikka näitä kaikkia yrittää noudattaa, voi tulehdus yllättää silti, kokemusta on. Kuumalla vedellä suihkuttelu auttaa vähän jo puhkenneen tulehduksen oireisiin: rakko tyhjenee kunnolla ja lihakset rentoutuvat jolloin kipu ei ole yhtä viiltävää. Tiedän kuitenkin tunteen, kun mikään ei enää tunnu auttavan. Kuumavesipullo alavatsalla tai reisien välissä auttaa pitämään lihakset rentona, joskus käytän niin kuumaa vettä että alue ns. turtuu. Olen kyllä toisaalta kuullut myös sellaista puhetta, että liika lämpö voi auttaa bakteereiden lisääntymisessä. Vaikka virtsaaminen on tässä vaiheessa kivuliasta, sitä ei kuitenkaan saisi lopettaa. Käy edelleen usein vessassa. Kipulääkkeiden käyttö ei ole minulla auttanut ollenkaan kirvelyyn.

C-vitamiinin nauttimisella EI ole todettu juuri minkäänlaista vaikutusta virtsatietulehdusten ehkäisyssä. Virtsan happamoittaminen voi tietysti vähentää bakteereiden lisääntymistä, mutta juuri c-vitamiinista ei valitettavasti juurikaan ole apua (itsekin uskoin tähän joskus ja käytin turhaan rahani c-vitamiinivalmisteisiin). C-vitamiinilla on kuitenkin yleiseen immuniteettikykyyn positiivisia vaikutuksia, joten siinä mielessä sen nauttiminen ei ole pahaksi! Liika c-vitamiini voi kuitenkin ärsyttää rakkoa ja siten häiritä sen limakalvojen kuntoa.

Karpaloa sen sijaan suosittelen mielin määrin! Karpalon antibioottiset ainekset lamauttavat E.coli ja B.mirabilis -bakteerien hapsut, joilla ne kiinnittyvät virtsateihin. Karpaloa kannattaa juoda esimerkiksi illalla, jotta bakteerit eivät pääse liiaksi lisääntymään rakossa yön aikana. Suurten nestemäärien nauttimisella on vaikutus niin rakon kuin muidenkin virtsateiden puhtauteen. Jos bakteerit pääsevät lisääntymään alavirtsateillä, on tärkeää että niiden ''pääsy ylemmäs'' estetään runsaalla veden ja karpalomehun juomisella. Tämä ei tietenkään ole taattua, mutta hyvä varotoimi munuaistulehduksen estossa. Muistathan kuitenkin, että karpaloita kannattaa nauttia joko tuoreena tai sokeroimattomana mehuna: kun ostat kaupasta karpalomehua, tarkista mehun karpalo- ja sokeripitoisuus. Jos karpalomehussa on paljon sokeria, tulos sen juomisesta voi olla jopa pahempi kuin että olisit jättänyt sen väliin.

Olen itse mieluumin käynyt yksityisellä kuin terkkarilääkärillä. Nykyisin on sellainen protokolla, ettei kontrollinäytettä tarvitse ottaa, nainen tunnistaa usein oireet itsekin jos on jo joskus kärsinyt ko. vaivasta. Terkkarit tykkää kuitenkin ottaa kontrollinäytteen, mutta tämä tietysti viivyttää kuurin saamista (minulle ajatus siitä, että pitää odottaa viljelyn tuloksia ja sitten odotella lääkärin kirjoittamaa reseptiä, samalla kun kipu on sietämätöntä, tuntuu ylitsepääsemättömältä). Joskus bakteereja ei myöskään näy tarpeeksi ja kuuria ei saa, vaikka oireet olisivatkin jo sietämättömät. Ymmärrän, että antibootteja ei pidä nauttia liikaa (resistenssin ehkäisemiseksi), mutta tässä vaivassa ei voi oikein kehtaa elää pelkkien karpaloiden voimalla.

Toivottavasti jokainen löytää keinot, joilla ehkäistä ja hoitaa vaiva! Minä vielä etsin parhaita tapoja, toivottavasti vinkeistä oli kuitenkin hyötyä :)
 
Miuku
Mukavaa että täältä löytyy kohtalotovereita.. Tarkoitan sitä etten olekaan yksin vaivan kanssa! Kenellekään en tätä tautia toivosi, en ikinä!

Minua ei ole vielä laitettu estolääkitykselle. Nyt on kolmas antibioottikuuri alkamassa ja sairastanut olen yhtäjaksoisesti reilut 2 kuukautta. Työterveyslääkäri on aivan ymmällään ja ehdotti että minut lähetettäisiin urologille jos tämäkään ei auta. Vaiva minulla on ollut yhteensä n. 15 vuotta välillä pahempana ja välillä pitkiäkin jaksoja täysin oireettomana. Kylmyys tai seksi on yleensä ollut taudin laukaisija.

Tässä jokatapauksessa pieni vinkki, mutta ei siis hoitokeino, joka auttaa kun vaan on pakko selvitä jostakin tilanteesta miettimättä kirvelyä KOKO ajan: juo n. puoli litraa vettä ja lopuksi lasillinen vettä johon sekoitat 1 teelusikallisen ruokasooda. Pidätä väh puoli tuntia ja käy vessassa. Olo helpottu pariksi tunniksi! Tämä on tehonnut minulle silloin kun on todellakin ollut pakko selvitä jostakin.

Vinkin sain töitten kautta yhdeltä työtutulta jolla myös ollut tauti piinanaan ja pääsi siitä siinä vaiheessa kun synnytti lapsen!
 
Kierteestä päässyt
Mulla oli tulehduskierre vuosia päällä ja pääosin aina seksin jälkeen, ja söin ab-kuureja aivan järjettömästi. No, yllättäen bakteerit tulivat niille immuuneiksi ja olin kutakuinkin yksin ongelmani kanssa koska lääkäreillä ei oikeastaan ollut muuta tarjolla kuin lisää uusia antibiootteja. Mulla ei karpalot auttaneet, ei mehuna eikä tabletteina. Sokerin ja vehnän jättökään ei tuntunut missään. Luin ulkomaalaisilta foorumeilta omenaviinietikasta ja aloin juoda sitä veteen sekoitettuna, ei ollut tosiaan mitään herkkua! Mutta se auttoi! Viimeisin niitti oli pieni ero pyyhkimistavassa jokaisella wc-käynnillä; aina edestä taakse kunnolla. Kuulostaa mitättömältä ehkä, mutta tuon tavan aloitettuani ei ole ongelmia enää ollut, jopa etikat ovat jääneet juomatta. :) Tsemppiä kärsiville!
 
K.T.
Kohta tulee viisi vuotta täyteen VTI-kierrettä. Estolääkkeitä on kokeiltu useita, tällä hetkellä mennään Hiprex + antibiootti yhdistelmällä. Oireita on lähes joka toinen viikko muutamia päiviä kerrallaan. En joka kerta mene lääkäriin, koska antibioottikuureillakaan oireet eivät mene heti helpotu, enkä tiedä onko niistä lopulta enemmän hyötyä vai haittaa. Virtsakokeissa ei ole aina löytynyt bakteeria, mutta kaikki näytteet eivät ole menneet viljelyyn saakka. Esim. kerran bakteeria ei virtsanäytteestä löytynyt, mutta söin viikon ab-kuurin ja sen loppumisesta n. viikko eteenpäin tulehdusarvot oli tapissa ja tulehdus munuaisissa. Uskon siis tunnistavani tulehduksen oireiden perusteella, vaikka näyte olisi nega.

Tässä vuosien varrella olen tunnistanut pahimmat riskitekijäni. Seksi on nro 1 (varotoimista huolimatta). Juhliminen (alkoholi+nestehukka+pitkään nukkuminen+kylmettyminen) on nro 2. Jos nämä kaksi yhdistetään, voin suoraan tilata lääkäriajan viimeistään kahden päivän päähän...

Varotoimet, joihin pyrin koko ajan ovat: 1. estolääkkeet 2. hygienia 3. paljon nestettä ja 4. pukeutuminen (lämpö, sopivat alusvaatteet). Jos oireita tulee lisään palettiin ylenpalttisen vedenjuonnin, levon, tauon seksistä, kipulääkkeet, puolukat ja kaikki mahdolliset kaapista löytyvät ravintolisät C-vitamiinista maitohappoon. Jos oireet siltikin pahenevat, niin sitten menen lääkäriin testeihin ja apteekin kautta kotiin, mutta kuten sanottua, sekään ei ole mikään patenttiratkaisu.

Onko kukaan ostanut virtsan testiliukoja kotiinsa? Löysin yhden halvan nettikaupan (n. 18e/100 liuskaa, kun verkkoapteekissa samalla hinnalla sai tuskin kahta), mutta en tiedä onko se luottava. Sillä on suomalaiset sivut, mutta en löytänyt yhtään käyttäjäkokemuksia. Ajattelin, että liuskoista voisi päätellä, miten paha tilanne on ja onko kyseessä vain virtsaputken ärsyyntyminen, jota Hiprex joskus aiheuttaa, vai tulehdus ja kannattaako mennä lääkäriin.
 
Kaameaa
Olen 15 vuotias tyttö ja eskari iässä aloin oireilla aina virtsaamisen jälkeen. Tuntuu, että täytyy virsata muttei mitään tule ja alapäätä kirvelee kovasti. En ole kertonut siitä kenellekkään, koska se hävettää minua ja en ole koskaan uskonut sen olevan vakavaa. Oireet ovat ärsyttävät ja tulevat lähes jokaisen virtsaamis kerran jälkeen. Olen oppinut lievittämään ja joskus myös estämään oireet olematta virtsaamatta loppuun saakka, eli jätän virtsaa putkeen. En tiedä auttaako se muuten, muttei oireita tule aina, ainakaan yhtä kovia. Tänään pelästyin kovasti koska virtsaaminen teki todella kipeää ja melkein itkin kivusta ja oireet virtsaamisen jälkeen oli 10 kertaiset. Mitä tämä on ja pitäisikö minun kertoa esimerkiksi äidilleni?
 
SyvästiMasentunut
Mulla alko n. 2 viikkoa sitten elämäni ensimmäinen virtsarakontulehdus.
En uskonut että tämä olisi mikään tulehdus, koska polttelu/kirvely tulee vasta virtsaamisen loppuvaiheessa.
Muutama yö meni itkiessä koska en saanut unta sen takia kun tuntuu että koko ajan järkyttävä pissahätä, vaikka olisi juuri käynyt vessassa! Sinnittelin viikon ja menin työterveyteen antamaan kusinäytteen. Näytteessä puna- ja valkosolujen "sekaisuus" viittasi virtsatulehdukseen.
Sain 3pv antibiootit (viime ma-ke) ja olo helpotti.
Kunnes su kävin avannossa (jos se vaikuttaa asiaan??) ja illalla oli taas samat oireet ja helvettiä koko loppupäivä, itkiessä meni saunan lauteilla... Seuraavana päivänä hain apteekista karpalo-maitohappobakteeria, emätinpuikkoja joissa on myös c-vitamiinia maitohappobakteerin lisäksi ja c-vitamiinia sekä karpalokapseleita. Muuten olen juonut niin paljon vettä kuin vatsa vetänyt ja syönyt puolukkasosetta, makeuttamatonta.
Ma-ke oli ihan ok, kunnes to taas töissä vessassa käydessä oli sama polttelu ja tajusin että taas se alkaa..
Kun lähdin töistä juosten kotiin, tuntui että olisi ihan järkyttävä pissahätä, aivan kuin pissaisin millä hetkellä housuun VAIKKA OLIN KÄYNYT vessassa ennen lähtöä, tietenkin! Ja vielä istunut oikein ajan kanssa ja yrittänyt pusertaa viimeisenkin pisaran.
Ja siinä tuli hölkättyä elämäni hirvein lenkki. Vielä kun tiesi ettei mitään pissaa tulisi vaikka puskaan menisinkin...
Eli nyt tämä vaiva pilaa jo juoksuharrastuksenkin.

Perjantaina kävin varmuuden vuoksi gynekologilla ja kaikki oli oikein hyvin kun ultrattiin. Gyne epäili myös virtsarakontulehdusta.
Tulipahan asia tarkistettua ettei tämä ole mitään vakavampaa.

Perjantai oli yhtä helvettiä, samoin pe-la yö ja la-aamun lenkki meni samoissa merkeissä kuin torstaisinkin.

Oon niin masentunut että en ole koskaan vastaavaa oloa kokenut.

Syön todella terveellisesti, liikun paljon ja vältän lisäaineita ja turhia lääkkeitä. EN SIIS HALUA ENÄÄ YHTÄKÄÄN TURHAA ANTIBIOOTTIKUURIA, ja toi viime kertanenhan oli elämäni ensimmäinen koskaan.

Mitä enemmän syö antibioottikuureja, sitä vastustuskykyisemmiksi ne bakteerit tuolla alapäässä tulevat ja vaativat aina vaan lisää ja lisää ja tulehduskierre on valmis.
 
Ohi on
Olen 15 vuotias tyttö ja eskari iässä aloin oireilla aina virtsaamisen jälkeen. Tuntuu, että täytyy virsata muttei mitään tule ja alapäätä kirvelee kovasti. En ole kertonut siitä kenellekkään, koska se hävettää minua ja en ole koskaan uskonut sen olevan vakavaa. Oireet ovat ärsyttävät ja tulevat lähes jokaisen virtsaamis kerran jälkeen. Olen oppinut lievittämään ja joskus myös estämään oireet olematta virtsaamatta loppuun saakka, eli jätän virtsaa putkeen. En tiedä auttaako se muuten, muttei oireita tule aina, ainakaan yhtä kovia. Tänään pelästyin kovasti koska virtsaaminen teki todella kipeää ja melkein itkin kivusta ja oireet virtsaamisen jälkeen oli 10 kertaiset. Mitä tämä on ja pitäisikö minun kertoa esimerkiksi äidilleni?
Voi että!! Olet toiminut juuri niin kuin EI olisi saanut. Jättämällä virtsaa jätit samalla komean bakteerivaraston rakkoosi, kun pitäisi huuhdella rakkoa mahdollisimman paljon eli juoda paljon ja pissata usein rakko täysin tyhjäksi. Sinun tulehduksesi on kroonistunut hoitamattomana.

Nyt viimeistään on kiire hoitaa sinut kuntoon, joten hyvä lääkäri, kunnon monipuoliset tutkimukset, lääkkeet ja huolellinen hoito-ohjeiden noudattaminen ovat elintärkeitä. Kerro tarkasti koko historia alusta alkaen tarkasti lääkärille. Sen perusteella hän osaa muodostaa käsityksensä tilanteestasi ja osaa tutkia sinua tarkemmin kuin normaalisti. Normaali tilanne olisi, jotta otetaan näyte ja katsotaan hoito sen perusteella, sillä on hyvin harvinaista, jotta kukaan pitkittää tämän vaivan hoitamista niin kuin sinä.

Äkkiä tilaamaan lääkärinaikaa ja jo ennen ota virtsanäyte aamupissasta ehdottoman puhtaaseen lasipurkkiin ja vie se terveyskeskuksen labraan. Voi olla, että ottavat näytteen uudelleen siellä, joten ole pissaamatta 3-4 tuntia, jotta bakteereita ehtii tulla riittävästi virtsaasi ja näyte antaa oikean tuloksen.

SINULLA ON KIIRE HOITOON
 
Viimeksi muokattu:
Positiivisin mielin
Viestiketju on aika vanha, mutta koska viimeisin kommentti oli suhteellisen tuore, jatkan tästä minäkin.

Olen viimeksi sairastanut virtsiksen yli 15 vuotta sitten. Erottuani ja uuden kumppanin löydettyäni alkoivat virtsisvaivat olla toistuvia aina seuraavana päivänä yhdynnän jälkeen. Tosin ei ihan joka kerralla. Ensimmäinen infektio hoitui Trimopanilla ja toinen Selexidillä. Kummastakaan näistä en saanut sivuoireita. Molemmat tehosivat, mutta infektio tuli kolmannen kerran kahden kuukauden sisään.
Nyt on meneillään Nitrofur-C, josta suunnitteilla myös estolääkitys tarvittaessa. Alapäätä uhkaavasti polttelee, eli olisiko nyt sitten se elämäni ensimmäinen hiivakin tulossa? Nitrofuriin vaihdettiin siksi, että toiveissa olisi raskaus, eikä tämä antibiootti ilmeisesti haittaa alkuraskaudessa. Polttelu alkoi jo ensimmäisen ja toisen tabletin välissä. Antibioottiresistenssinkin muodostuminen hieman huolettaa.
Syyt infektioon kohdallani ovat yhdyntään liittyviä. Pisut ja pesut eivät näytä auttavan joka kerta esim. jos yhdyntä on kestänyt pitkään. Kumppanini on myös kovin kookas, joten virtsarakko hankautuu mekaanisesti yhdynnän aikana ja ärsyyntyy huomaamatta. Voisiko tuo Vagifem olla ratkaisu?
 

Yhteistyössä