Essure

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hölösuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hölösuu

Vieras
Mitenkäs sterilisaatio Essure-menetelmällä nykypäivänä onnistuu? Ei löytynyt ihan ajankohtaista keskusteluketjua, joten joudun ottaa asian esille uudelleen. Haetaanko lähete terveyskeskuslääkriltä ja paljonko itse toimenpide maksaa? Aiemmista keskusteluista päätellen kyseisen toimenpiteen kohdalla harvoin ongelmia ilmenee. Osaakos joku vielä kertoa, että missä näitä suoritetaan pk-seudulla ja onko toimenpiteeseen pitkät jonot? Kiitos!

Itse hain lähetteen sterilisaatioon tk-lääkäriltä. Meni n.4kk ja sain kutsun gyn.pkl:lle, jossa jo kutsussa esiteltiin Essure-menetelmä / perinteinen klipsitoimenpide narkoosissa. Polilla käynti oli lyhyt, katsottiin ultralla ja kerrottiin toimenpiteestä. Tästä n.3kk päähän tuli varsinainen operaatio, mukana oli myös 3 toimenpiteeseen perehtyvää lääkäriä katsomassa (tähän tietysti pyydettiin minun lupani). Koko toimenpide kesti oikeastipesuineen ym. vain muutaman minuutin ja vihlaisi kevyesti parikertaa (ehkä samaa luokkaa tuntemuksena kuin papa-koe?!) Sen päivän sai sairaslomaa, hieman alavatsatuntemusta oli, otin särkylääkkeen enkä mennyt jumppaan illalla. Kontrollitarkastus 3kk kuluttua kertoi implanttien olevan paikallaan, enkä ole tullut raskaaksi ;) Minun hoitoni toteutettiin Hyvinkään sairaalassa.
Suosittelen toimenpidettä lämpimästi. Nyt ei enää tarvitse muistaa pillereitä tms. eikä kantaa elimistössään vierasesineitä kuten kierukkaa tai renkaita.

kiitos! auttoi paljon! :) vielä mietin sellaista, että minkälaiseksi kuukautiset muuttuvat tämän jälkeen? minulla on nyt erittäin epäsäännölliset kuukautiset ja mietin, josko tällä saisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla eli saisin tasoitettua kiertoa. minulla kierto vaihtelee kolmesta viikosta viiteen viikkoon ja se kyllä hankaloittaa elämää. en ole viiteen vuoteen käyttänyt mitään ehkäisyä, koska minulle ei yksinkertaisesti sovi mikään hormonaalinen ehkäisy, joten en voi edes esim. pillereillä tasoittaa kiertoani.

Yhteistyössä