Tyhmä kysymys gynekäynnistä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tintsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tintsu

Vieras
Olen "onnistunut" lykkäämään gynetarkastusta taas turhan pitkälle, mutta ensi viikolla kuitenkin menossa. Ihan perustsekkaus, eikä se ole ongelmani...vaan itseasiassa ihan typerän tuntuinen asia. En ole aikaisemmin käynyt talviaikaan gynekologilla ja jostain hassusta syystä aloin miettimään, että mitä hiivattia; pakkasilla on pakko pukeutua kuitenkin lämpimästi - esim. sukkahousut. No, hipsittekö te muut Ellit sitten paljain jaloin tutkimuslavetille vai ihan pikkusukissa? Vai miten? Näinkin hassusta asiasta sain itselleni pienen päänvaivan :D

Jo muutenkin ottaa päähän kävellä sieltä verhon takaa alapää paljaana lääkärin edessä - miksei Suomessa voisi saada samantyyppistä sairaalakaapua päällensä kuin esim. Jenkeissä? Ei olisi ihan alaston olo lekurin silmien edessä.

No niin, tämmöistä tänään:)

Olen "onnistunut" lykkäämään gynetarkastusta taas turhan pitkälle, mutta ensi viikolla kuitenkin menossa. Ihan perustsekkaus, eikä se ole ongelmani...vaan itseasiassa ihan typerän tuntuinen asia. En ole aikaisemmin käynyt talviaikaan gynekologilla ja jostain hassusta syystä aloin miettimään, että mitä hiivattia; pakkasilla on pakko pukeutua kuitenkin lämpimästi - esim. sukkahousut. No, hipsittekö te muut Ellit sitten paljain jaloin tutkimuslavetille vai ihan pikkusukissa? Vai miten? Näinkin hassusta asiasta sain itselleni pienen päänvaivan :D

Jo muutenkin ottaa päähän kävellä sieltä verhon takaa alapää paljaana lääkärin edessä - miksei Suomessa voisi saada samantyyppistä sairaalakaapua päällensä kuin esim. Jenkeissä? Ei olisi ihan alaston olo lekurin silmien edessä.

Riisun yleensä kaikki vaatteet pois koska gynekologini tutkii samalla myös rintani. Laita sukkahousut ja pistä sukat kassiin, niin voit riisuttuasi laittaa sukat kassista jalkaasi. No problem.

Viimeksi muokattu:
No, hipsittekö te muut Ellit sitten paljain jaloin tutkimuslavetille vai ihan pikkusukissa? Vai miten? Näinkin hassusta asiasta sain itselleni pienen päänvaivan :D

Talvella harvoin käytän sukkahousuja. Kaikista kylmimmillä pakkasilla on legginsit + sukat, joten gynellä voi nopsaan vain riisua legginsit sekä alkkarit ja näin sukat jäi vielä jalkaan.

Jos jotain todella outoa tapahtuisi ja olisin suostunut taistelemaan sukkahousut jalkaani, niin sitten vaan olisin paljain jaloin. Tosin silloin varmasti olisin pukenut päälle pitkän puseron, joka luo itselle tunteen enemmästä pukeutumisesta.

Varmaa on, ettei gyne siitä hätkähdä että onko sukat jalassa vai ei, se on vaan se oma kynnys ylitettävänä. (minua potuttaa kaikista eniten juuri se hetki, kun joutuu kävelemään sinne saamarin tukimuspedille. Enkä edes tiedä mikä siinä on, kun en muuten jännitä sisätukimusta tai ajatusta alastomuudesta vieraan edessä tai edes sitä, jos mukana on kaksi lääkäriä ja hoitaja ja hoitsuopiskelija, who cares, se on vain jotenkin se verhon takaa puolialasti käppäillä huoneen halki asettautumaan oikeaan asentoon -hetki, joka kalvaa eniten ja toivoisi aina juuri sen hetken poistuvan kaikkialta :D)

Suomessa ei varmaan ole sairaalakaapua käytössä, kun meillä on erilainen vastaanottokäytäntö kuin esim. jenkeissä.

Viimeksi muokattu:
Mulla ihan sama homma! Kaikkein eniten siinä ketuttaa juurikin se köpöttely sinne pedille! Yleensähän ihmiset käyvät yleisellä puolella gynellä, joten ehkä se sairaalakaapu tulisi turhan kalliiksi loppupeleissä ja olisi aika epäekologista? Etenkin kun ilmankin pärjätään..

Niin, siis odotusaikana piti vilautella vähän väliä. Mun ratkaisu oli tunika tai lyhyt mekko, jonka voi sitten nostaa sopivasti korviin vasta laverilla. Pitkät sukat on myös hyvät tai legginsit, jotka on helppo riisua ja pukea.

Oma ratkaisuni, kun usein pyöräilin pitkän matkan äitiysneuvolaan talvipakkasissa, että tunikan tai pikkumekon (joskus hameenkin) alle toppahousut. Näin pärjää monessa paikassa: toppahousut pois, kun menee sisälle ja mekko/hame päällä sisälläoloaika. Kuten kotonakin toimin, kun helteestä ei pääse eroon sisällä aina talvellakaan ja lapsen kanssa ulkoillaan paljon ja pitkään kylmässäkin.

Minä kävin tuossa menneellä viikolla vielä yhdessä leikkauksen jälkeisessä tsekkauksessa muutaman kuukauden myöhässä ja ihan kyllä villasukat jalassa menin hoitopöydälle, ei siinä sen kummempaa. Pitkät kalsarit oli ja farkut tosin, kun oli muutakin menoa vielä sille päivälle, ja villapaita, en kyllä mieti tuollaisia. Gyneni on rento tyyppi, vanhempi mies, että sitä ei paljon kiinnosta, höpöttelee niitä näitä muutenkin niin, ettei ehdi jännittää eikä miettimään. Tyyppi on nähnyt taatusti pitkän uransa aikana jos jonkinsorttista sukkaa ja kalsaria, että ei varmaan kiinnitä huomiota, kuin olennaiseen.

Ja mulla on tapana sanoa, esim. leikkauksen jälkitarkastus jännitti, luonnollinen puolustusmekanismi päällä, kun oli rönkitty, niin sanoin, että nyt kyllä jännittän kamalasti. Gyne tokas, että jännitä rauhassa vaan, ollaan varovaisia, kun ollaan jo voiton puolella tässä projektissa, että ei tässä enää mitään kamalaa ole, lohdutteli. Naureskeltiin myös puntillisille mummukalsareille, kun sellaisia omistan leikkauksen takia :oD kaikenkaikkiaan mua nauratti kun lähdin ja kadullakin vielä varmaan naureskelin itsekseni. Että voi se gynellä käynti olla positiivinenkin kokemus...kai mä olen ravannut siellä niin paljon viime aikoina, että ei enää ole kamalaa. Ja tietenkin mukavampaa, kun asiat on taas kunnossa.

Mulla ihan sama homma! Kaikkein eniten siinä ketuttaa juurikin se köpöttely sinne pedille! Yleensähän ihmiset käyvät yleisellä puolella gynellä, joten ehkä se sairaalakaapu tulisi turhan kalliiksi loppupeleissä ja olisi aika epäekologista? Etenkin kun ilmankin pärjätään..

Ihan normaalia, että vieraan ihmisen edessä alasti köpöttely tuntuu kiusalliselta. Ei varmaan olisi liian kallista, jos hommattais sellainen kertakäyttö paperiessu, jonka voisi kietaista vyötäisilleen, ettei tarvitse alasti köpötellä. Kun miehiltä otetaan prostata näyte, jolloin he myös joutuvat istumaan gynen tuolissa, niin heille on kyllä tuollainen essu ainakin meillä tarjolla joittei tarvitse munasillaan lääkärin eteen köpytellä.

Suomessa ollaan vaan olevinaan ettei alastomuus vieraan edessä muka häiritse (saunakultturin syytäkö), ei kaikkia häiritsekkään, mutta osalle on niin vaikeaa, että jättää mieluummin gynellä käymättä. Lääkäriä ei tietenkään alastomuus haittaa kun on tottunut, mutta harvapa asiakas alapää paljaana vieraan edessä näyttäytyy päivittäin. Ei siinä auta, että on lääkäristä kyse, jos on arka intimiteetistään, kuten monet ovat. Miksi ei ujojen asiakkaiden tarpeita oteta huomioon ja tarjota paperiessua niinkuin miehille? Essun puuttuessa voi laittaa myös mekon tai niin pitkän puseron päälle ettei pimppi näy. Sen voi sitten tuolilla vetää ylös.

Eikä teidän ujojen tarvitse ujouttanne häpeillä, minusta on paremminkin normaalireaktio, ettei tunnu mukavalle alastomana lääkärin eteen kävellä. Itsensäpaljastajalle se sensijaan on nautinto, mutta harvapa meistä on sellainen. Maksatte kuitenkin muodossa tai toisessa käynnistänne, joko suoraan yksityislääkärille vai verojenne kautta, joten voitte esittää vastavaatimuksia esim. vaatetuksen tai alastomuuden suhteen. Lääkärikäynnillä ei ole vain lääkärin tarpeista kysymys (valmiiksi alaston potilas ehkä nopeammin tutkittu) vaan täytyisi ottaa myös potilaan tarpeet huomioon, niinkuin esim. USA:ssa. Jos lääkäri alkaa selittelemään ettei häntä alastomuutesi häirise, niin sanotte vaan että teitä kyllä häiritsee.

Asiallista lääkäriä ei haittaa jos tulet tutkimuspöydälle pitkä paita päällä. Piiloperverssi lääkäri (heitäkin on) sensijaan haluaa nöyryyttää ujoa asiakasta ja vaatii alastomana/ puolialastomana tepastulua. Alapään paljastelu ennen varsinaista tutkimusta ei ole ollenkaan tarpeellista.

Viimeksi muokattu:
Minulla on joku jättipitkä t-paita, takaliston ylittävä, ja sukat pidän jalassa. Täys nakuna en ole koskaan ollut, enkä ymmärrä, miksi siellä olisi niin kiire, että niin pitäisi tehdä. Tuntuisi tosi mäntiltä tulla sieltä verhon takaa alastomana. Jos rinnat tutkitaan, niin voihan sitten pukea alaosan takaisin ja olla vuorostaan ilman paitaa.

En minä koskaan gynellä alasti asti riisuudu. Vaikka rinnatkin tutkitaan. Yritän muistaa laittaa tutkimuspäiväksi tunikan, jotta ei pylly paljaana tartte huidella. Itseäkin juuri se vaihe ottaa päähän. Mun ihana naisgyne ei kyllä kattele, vaan yleensä on koneellaan sen aikaa, että pääsen pöydälle.

Nuorempana en edes jännittänyt suuremmin gynekologikäyntejä, mutta nyt kolmannen synnytyksen jälkeen en millään haluais kenenkään yhtään alapäätä enää ronkkivan. Raskausaikoina siitä saa tosiaan tarpeekseen ja synnytykset vielä päälle.

En minäkäään ikinä gynellä alasti ole ollut. Verhon takana otan alaosan paljaaksi, päälläni jää kyllä yleensä rintsikat ja paita. Voithan sitä laittaa pitemmän paidan päälle jos et halua lyhyessä kulkea pöydälle=)
Sen jälkeen alaosa päälle ja sitten yläosa paljaaksi mitataan verenpaine ja gyne tutkii rinnat. Mukava näin, ei tarvi ihan nakuna siinä istua ja jutella mukavia samalla =)

Mitenköhän tästäkin on tulossa ketju alastomuudesta, kun kysyttiin sitä mennäänkö pedille sukat jalassa vai ei ? Vai onko sukkien olemassaolo = pukeissa ja niiden poissaolo =alasti ??

Oma lääkäri pyytää ottamaan pöksyt ja rintsikat pois. Yleensä varaan mukaan jonkun ison teepaidan jonka kanssa on vähän miellyttävämpi tepastella tutkimuspöydälle. Hän tutkii sitten rinnat samalla, mikä onnistuu ihan hyvin paitaa nostamalla.

Jepulis, ei ole ollenkaan kivaa kekkuloida (puoli)nakuna oman kodin ulkopuolella, vaikka kuinka tietää esim. tässä tapauksessa lääkärien olevan ammatti-ihmisiä jotka ovat tottuneet asiaan. Saunassakin käyn vain ja ainoastaan itsekseni, kun se ei minusta ole muutenkaan mikään sosiaalinen tapahtuma vaan haluan nautiskella rauhassa.

Riisun aina kaikki pois jotenkin tuntuu helpommalta.
Se on kaikkein kiusallisin vaihe kun nousee tutkimus pedile ja levittää jalkansa ja lääkäri sanoo sen jälkeen useimmin että pylly ihan reunalle .

Yhteistyössä